Gebedskringen in de ban

hmprff

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door hmprff »

Wat ik nu lees op de site van het ND stemt mij juist tot grote vreugde! Toen ik op school zat speelde het heel erg. Ik kan jullie geruststellen dat er geen uitwassen waren en dat God altijd heel eerbiedig werd aangebeden. Er is toen een poos geweest dat het niet meer mocht, en nu mag het dus weer wel! In plaats dat we hier negatief naar kijken, zou ik zeggen, dank God!
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Terri

Bericht door Terri »

hmprff schreef:Wat ik nu lees op de site van het ND stemt mij juist tot grote vreugde! Toen ik op school zat speelde het heel erg. Ik kan jullie geruststellen dat er geen uitwassen waren en dat God altijd heel eerbiedig werd aangebeden. Er is toen een poos geweest dat het niet meer mocht, en nu mag het dus weer wel! In plaats dat we hier negatief naar kijken, zou ik zeggen, dank God!
Oh, ik begreep dat het niet mocht. Het kringgebed dan.
hmprff

Bericht door hmprff »

Terri schreef:
hmprff schreef:Wat ik nu lees op de site van het ND stemt mij juist tot grote vreugde! Toen ik op school zat speelde het heel erg. Ik kan jullie geruststellen dat er geen uitwassen waren en dat God altijd heel eerbiedig werd aangebeden. Er is toen een poos geweest dat het niet meer mocht, en nu mag het dus weer wel! In plaats dat we hier negatief naar kijken, zou ik zeggen, dank God!
Oh, ik begreep dat het niet mocht. Het kringgebed dan.
er is een poosje geweest dat er helemaal geen gebedsgroep mocht zijn en we een gebedsmail zijn gestart, met gebedspunten (voor school, leraren, leerlingen) en individueel baden. Nu mogen er iig weer gebedsgroepen zijn!
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gian

Bericht door Gian »

Ik hoop dat het bidden ook onder toezicht van een docent door blijft gaan, en dat de docent er niet primair bij is om te controleren. Anders vraag ik me af hoe lang het nog zal duren.
Een reactie onder het ND artikel van ene Petra is dat er door de bijbestudie geen tijd meer is om te bidden.
Misschien moeten de leerlingen ondergronds gaan ofzo.
Rare tijden leven we.

Ik vond de reactie van Wout onder het artikel van het ND wel treffend;
Niet mogen bidden op een christelijke school...
In openbare scholen wordt tenminste nog voor een gebedsruimte gezorgd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:Ik hoop dat het bidden ook onder toezicht van een docent door blijft gaan, en dat de docent er niet primair bij is om te controleren. Anders vraag ik me af hoe lang het nog zal duren.
Een reactie onder het ND artikel van ene Petra is dat er door de bijbestudie geen tijd meer is om te bidden.
Misschien moeten de leerlingen ondergronds gaan ofzo.
Rare tijden leven we.

Ik vond de reactie van Wout onder het artikel van het ND wel treffend;
Niet mogen bidden op een christelijke school...
In openbare scholen wordt tenminste nog voor een gebedsruimte gezorgd.
Natuurlijk is een docent voor de (bege)leiding. Niet te negatief daarover. De reactie van Wout (en ook die van jou) getuigt van het slecht lezen van het artikel. Nogmaals: alleen het kringgebed is (m.i. terecht) niet toegestaan. De rest wel. Ik zie je probleem dan ook niet.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ook ik ben van mening dat gebedskringen onder toezicht dienen te staan van "echte" onderwijzers, voorbidders, leidslieden.
Maar ik voel me beschaamd als ik terug denk aan mijn HBS-opleiding, die ik heb genoten op een Johannes Calvijn College (start 1972).
De con-rector was een GG-man.
Voor het uitdragen van een godsdienstige overtuiging was geen enkele ruimte.
De leraar godsdienstonderwijs was een atheïst, en zijn opvolger (een predikant) vloekte voluit voor de klas.
Werkstukken die ik maakte werden gehonoreerd met een 6.
Werkstuken die ik maakte voor een JC college en waarin ik in mijn jeugdige "onschuld" meende de Waarheid neer te pennen.

Maar i.pv. dat ik mijn mening en vaste overtuiging naar voren bracht heb ik (te) weinig getracht om mijn "geloof" oprecht over te brengen op mijn medeleerlingen.
Laat staan dat ik dacht aan gebedskringen o.i.d..
Ik liet alles zo als het was.

Evenzo heb ik in mijn vervulling van de militaire dienstplicht mijn plicht om te getuigen van Hem halfzachtig verdedigd.
En dat terwijl, als ik de vrijmoedigheid kreeg om er iets van te getuigen, ik geen vijandschap ontmoette. Wel respect.
En dat respect heb ik "verdaan".

Al met al ben ik voorzichtig om een oordeel te vellen over het onderhavige onderwerp in dit topic.
huisman

Bericht door huisman »

Lourens schreef:Ik heb hetzelfde gevoel als jij Gian.

Wat is tegen op een kringgebed trouwens?
Er is heel wat tegen een kringgebed dat dus echt wat anders is dan een gebedskring. Er zijn zelfs kringgebeden (Ik hoop niet op de Driestar ) waar de deelnemers elkaars hand vasthouden. Zijn wij dan zo naïef dat wij niet weten waar dat vandaan komt. Puur uit de occulte wereld waar seances op deze wijze gehouden worden. Dit is geenszins een Bijbelse gebedshouding. Onderscheid toch de geesten..............................
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:

Er is heel wat tegen een kringgebed dat dus echt wat anders is dan een gebedskring. Er zijn zelfs kringgebeden (Ik hoop niet op de Driestar ) waar de deelnemers elkaars hand vasthouden. Zijn wij dan zo naïef dat wij niet weten waar dat vandaan komt. Puur uit de occulte wereld waar seances op deze wijze gehouden worden. Dit is geenszins een Bijbelse gebedshouding. Onderscheid toch de geesten..............................
Ik woon ergens waar iedereen elkaars hand vasthoudt tijdens het dankgebed voor het eten, ik weet niet of dat nu wel zo fout is.
zowiezo staat handen vouwen ook nergens in de bijbel, toch?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

huisman schreef:

Een vergelijking trekken tussen een kringgebed en een seance vind ik stuitend. Ik heb het misschien wel eens eerder gezegd, maar niet alles wat je niet gewend ben is meteen van de duivel. Een kringgebed is niets anders dat mensen gezamenlijk, maar om de beurt een gebed uitspreken. Eenparig gebed dus. Dit soort inspelen op angst vind ik slecht.

Ik geloof ook niet dat het de schoolleiding uiteindelijk om dit soort zaken te doen is. Ik denk dat de schoolleiding meer bang is dat door dit soort spontane initiatieven van leerlingen haar gezag wordt getast. Dat leerlingen te onbeheersbaar worden. Wat vervolgens weer niet goed verkoopbaar is aan de achterban. Dat leraren samen met leerlingen bidden, juich ik alleen maar toe. Maar dat een leraar alleen maar gaat meebidden om de boel in de gaten te houden, vind ik raar. Doet me een beetje denken aan China.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 26 jun 2010, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

blijmoedig schreef:
huisman schreef:

Een vergelijking trekken tussen een kringgebed en een seance vind ik kant nog wal raken. Ik heb het misschien wel eens eerder gezegd, maar niet alles wat je niet gewend ben is meteen van de duivel. Dit soort inspelen op angst vind ik persoonlijk een aanfluiting.

Ik geloof ook niet dat het de schoolleiding uiteindelijk om dit soort zaken te doen is. Ik denk dat de schoolleiding meer bang is dat door dit soort spontane initiatieven van leerlingen haar gezag wordt getast. Dat leerlingen te veel invloed krijgen. Wat vervolgens weer niet goed verkoopbaar is aan de achterban. Dat leraren samen met leerlingen bidden, juich ik alleen maar toe. Maar dat een leraar alleen maar gaat meebidden om de boel in de gaten te houden, vind ik raar. Doet me een beetje denken aan China.
Dat raakt evengoed kant nog wal, evenals de vergelijking kringgebed - seance.
@ Huisman: ik mag aannemen dat jij ook niet bid met je handen in de lucht, kijkend omhoog. Onze gebedshouding is niet de enige ware houding.
@ Blijmoedig: het gaat de schoolleiding er vooral om dat een kringgebed niet plaatsvind omdat men er op tegen is. Niet omdat leerlingen veel invloed zouden krijgen. Leraren bidden trouwens dagelijks met leerlingen, dat terzijde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef: zowiezo staat handen vouwen ook nergens in de bijbel, toch?
Ik heb me laten vertellen dat dit een typische Germaanse gewoonte was: handen gevouwen, ogen dicht, als teken van overgave. Dit zou dan zijn overgenomen voor het gebed.
huisman

Bericht door huisman »

blijmoedig schreef:
huisman schreef:

Een vergelijking trekken tussen een kringgebed en een seance vind ik stuitend. Ik heb het misschien wel eens eerder gezegd, maar niet alles wat je niet gewend ben is meteen van de duivel. Een kringgebed is niets anders dat mensen gezamenlijk, maar om de beurt een gebed uitspreken. Eenparig gebed dus. Dit soort inspelen op angst vind ik slecht.

Ik geloof ook niet dat het de schoolleiding uiteindelijk om dit soort zaken te doen is. Ik denk dat de schoolleiding meer bang is dat door dit soort spontane initiatieven van leerlingen haar gezag wordt getast. Dat leerlingen te onbeheersbaar worden. Wat vervolgens weer niet goed verkoopbaar is aan de achterban. Dat leraren samen met leerlingen bidden, juich ik alleen maar toe. Maar dat een leraar alleen maar gaat meebidden om de boel in de gaten te houden, vind ik raar. Doet me een beetje denken aan China.
Ik had het over de vorm waarin sommige kringgebeden plaatsvinden (Ik zei niet dat dit op de Driestar zo gaat) dit in een kring zitten of staan en elkaars hand vasthouden komt wel degelijk uit de occulte wereld.
Natuurlijk is dat echt niet de intentie van de Driestar leerlingen . Toch is ook de houding tijdens een gebed belangrijk en daarom het onderzoeken waard wat Gods Woord over gebedshoudingen zegt .
@Mister er zijn echt meer Bijbelse gebedshoudingen dan die jij noemt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gian

Bericht door Gian »

Ik begrijp echt niet wat het probleem is van kringgebed of gebedskring. Of dat nou hand in hand gaat, in een kring, rijtje, vierkant of wat dan ook, dat gaat toch nergens over? Moeten we nu echt alle mogelijke ontsporingen uitsluiten door het bij voorbaat te verbieden of te controleren?
Wat is het probleem om samen Gods aangezicht te zoeken? In een situatie waarin iedereen zijn hart voor God neer mag leggen? Er zijn diverse situaties in de Bijbel bekend waarbij men eenparig of eendrachtiglijk bad. En als die voorbeelden er niet waren, wat dan nog?
Ik heb onderhand in heel wat kringen en situaties samen gebeden en heb nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt. Er was altijd orde en eenheid en het was altijd goed.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:Ik begrijp echt niet wat het probleem is van kringgebed of gebedskring. Of dat nou hand in hand gaat, in een kring, rijtje, vierkant of wat dan ook, dat gaat toch nergens over? Moeten we nu echt alle mogelijke ontsporingen uitsluiten door het bij voorbaat te verbieden of te controleren?
Wat is het probleem om samen Gods aangezicht te zoeken? In een situatie waarin iedereen zijn hart voor God neer mag leggen? Er zijn diverse situaties in de Bijbel bekend waarbij men eenparig of eendrachtiglijk bad. En als die voorbeelden er niet waren, wat dan nog?
Ik heb onderhand in heel wat kringen en situaties samen gebeden en heb nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt. Er was altijd orde en eenheid en het was altijd goed.
Het wordt een beetje eentonig Gian. Er staat NERGENS dat de driestar het samen bidden verbiedt. Wel dat het kringgebed niet in gebruik wordt genomen, aangezien er bezwaren tegen bestaan. Verder leest men samen, doet men Bijbelstudie en wordt er gebeden. Wat is je probleem nu?
Auto

Bericht door Auto »

Gian schreef: Ik heb onderhand in heel wat kringen en situaties samen gebeden en heb nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt. Er was altijd orde en eenheid en het was altijd goed.
Nou misschien moet je in wat anderen kringen komen. Ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt en ik hoor het ook wel van anderen dat wat de 1 bid door de andere weer krom gebeden wordt. Of dat men elkaar theologisch de maat gaan nemen. De wijze die de Driestar voorschrijft is een zeer ordelijke en ook opvoedkundige manier.
Plaats reactie