gebed tijdens leesdienst

henriët

Re: gebed tijdens leesdienst

Bericht door henriët »

nederlander schreef:ik ben het hier helemaal mee eens,maar stuit op veel weerstand van de kerkenraad
wij horen zondags niet meer wie er ziek zijn of wat er verder nog speelt,een vrij gebed zit er niet in
ja maar dan ´leeft´een gemeente toch niet meer?
Dus iemand die op sterven ligt, wordt niet in het gebed opgedragen,
iemand die bevallen is, wordt geen dankzegging voor gedaan enz enz..
Wat verdrietig joh.
Maar eerlijk gezegd begrijp ik dan ook de kerkenraad niet. En misschien dat je dan eens wat om je heen moet gaan kijken waar je evt naar toe zou kunnen gaan, wanneer de kerkenraad je niet hoort.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

nederlander schreef:ik ben het hier helemaal mee eens,maar stuit op veel weerstand van de kerkenraad
wij horen zondags niet meer wie er ziek zijn of wat er verder nog speelt,een vrij gebed zit er niet in
Heb ik op dit forum al eerder gezegd...

en het klinkt heel hard...

Maar, eigenlijk is de GGinNbv in Veenendaal al lang niet meer, zolang al als ze geen ouderlingen hebben... Je zou het misschien een evangeliesatie post noemen kunnen, maar een kerk is het niet. En dat zeg ik niet, maar de Schrift.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
nederlander

Bericht door nederlander »

als je daar zolang heb gekerkt,valt het ook niet mee om zomaar te veranderen

wij zitten al lange tijd met dit probleem en niet alleen wij

er zijn de laatste 2 weken al 20 gezinnen afgelezen die bedankt hebben
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Waarom zit men zo `vast`aan een kerkgenootschap waar - wat ik uit de postings lees - het zo dood als de pot is?
Juist met (kleine) kinderen zou ik zeggen: er zijn meer kerken. In Veenendaal....tsjonge nog aan toe.... Ik zou het wel weten. De Hervormde Gemeente, zowel de `Bonds-`gemeente als de PKN gemeente `Sola Fide`(met Ds Hilde Graafland).
De Geref. Gemeente (vacant, meen ik, maar daar komt er vast wel weer een).
henriët

Bericht door henriët »

Eppo Gremdaat schreef:Waarom zit men zo `vast`aan een kerkgenootschap waar - wat ik uit de postings lees - het zo dood als de pot is?
Juist met (kleine) kinderen zou ik zeggen: er zijn meer kerken. In Veenendaal....tsjonge nog aan toe.... Ik zou het wel weten. De Hervormde Gemeente, zowel de `Bonds-`gemeente als de PKN gemeente `Sola Fide`(met Ds Hilde Graafland).
iets verder rijden, kom je in Overberg waar een erg fijne bwp gemeente is.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Waarom zit men zo `vast`aan een kerkgenootschap waar - wat ik uit de postings lees - het zo dood als de pot is?
HHK Veenendaal, ds vd Ziel...is ook een fijne gemeente...(en ds)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

nederlander schreef:als je daar zolang heb gekerkt,valt het ook niet mee om zomaar te veranderen

wij zitten al lange tijd met dit probleem en niet alleen wij

er zijn de laatste 2 weken al 20 gezinnen afgelezen die bedankt hebben
Moeilijke situatie waar je in zit, nederlander.
Sterkte!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

2 dingen:
Ik begrijp de houding van de kerkenraad niet. Is dit star vasthouden aan de kerkorde? Maar als dit de kerkorde is, waarom dan wel onkerkrechtelijk ds. van der Meer binnenhalen?

Ik vind de formuliergebeden achter in het psalmboek wel heel rijk van inhoud. Ik zou graag zien dat meer ouderlingen deze gebeden als leidraad zouden gebruiken. Om 'preken' tijdens het gebed te voorkomen
accoord

Bericht door accoord »

Ja maar Nederlander, er zijn toch onderhandelingen van leden van jullie kerk met de ger gem in ned binnen verband? Er zal best binnen nu en korte tijd iets gaan veranderen denk ik. Probeer in ieder geval niet te snel te bedanken. Wie weet is er binnenkort weer enigzins sprake van een geordend kerkelijk leven. Ik begrijp wel dat jullie als gemeente jullie overleden predikant niet snel kunnen vergeten. Heel veel sterkte toegewenst hierbij.
huisman

Bericht door huisman »

henriët schreef:
:super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
caprice

Bericht door caprice »

Sjonge, wat zitten we weer te adverteren voor allerlei gemeenten. Het is beter Gods weg te vragen in dezen, en eerst de mogelijkheden van terugkeer te bezien naar de gemeente waar men oorspronkelijk uit kwam. Ik wens nederlander Gods leiding toe zoals vervat ligt in de Schriftwoorden van Psalm 25 vers 4; HEERE, maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden. De uitkomst daarvan zal meer tot zegen strekken dan al het eigen dwalen, of het (dwaal)spoor laten aanwijzen door andere mensen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
huisman

Bericht door huisman »

caprice schreef:Sjonge, wat zitten we weer te adverteren voor allerlei gemeenten. Het is beter Gods weg te vragen in dezen, en eerst de mogelijkheden van terugkeer te bezien naar de gemeente waar men oorspronkelijk uit kwam. Ik wens nederlander Gods leiding toe zoals vervat ligt in de Schriftwoorden van Psalm 25 vers 4; HEERE, maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden. De uitkomst daarvan zal meer tot zegen strekken dan al het eigen dwalen, of het (dwaal)spoor laten aanwijzen door andere mensen.
Excuses voor mijn duimpje, je hebt gelijk. Ik vond het ook een mooi stuk van Ds J. Roos in het RD van vandaag.

http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... s_1_485798
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

nederlander schreef:mag een diaken een vrij gebed doen tijdens een leesdienst als er geen ouderlingen zijn in de gemeente

of moet het een formulier gebed zijn??
Nee. Een diaken mag helemaal niet voorgaan in de eredienst, dus ook niet in het ambtelijk gebed; dat is het ambt van predikant of ouderling. Ieder in zijn orde.

Ik sluit me helemaal bij Bert Mulder aan: 4 diakenen kunnen nooit een kerkenraad vormen. Je krijgt dan allerlei problemen.
Wie gaan er in die situatie op huisbezoek? Dat is ook een taak van de ouderlingen en niet van diakenen (die overigens wel als hulpouderling mee kunnen gaan).
En met andere kerkordelijke zaken loopt men dan ook vroeg of laat vast. Wie doopt de kinderen? Wie bevestigt de diakenen na herverkiezing?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
nederlander schreef:mag een diaken een vrij gebed doen tijdens een leesdienst als er geen ouderlingen zijn in de gemeente

Nee. Een diaken mag helemaal niet voorgaan in de eredienst, dus ook niet in het ambtelijk gebed; dat is het ambt van predikant of ouderling. Ieder in zijn orde.

Ik sluit me helemaal bij Bert Mulder aan: 4 diakenen kunnen nooit een kerkenraad vormen. Je krijgt dan allerlei problemen.
Wie gaan er in die situatie op huisbezoek? Dat is ook een taak van de ouderlingen en niet van diakenen (die overigens wel als hulpouderling mee kunnen gaan).
En met andere kerkordelijke zaken loopt men dan ook vroeg of laat vast. Wie doopt de kinderen? Wie bevestigt de diakenen na herverkiezing?

Opzich ben ik het met je eens, maar als we eerlijk zijn is een kerkenraad zonder predikant toch ook geen kerkenraad ?
Kerkordelijk behoort het ook een (regeer)ouderling niet toe om voor te gaan in de eredienst.
Zijn we niet zo gewend geraakt aan zo'n situatie dat we dat wel accepteren ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:

Opzich ben ik het met je eens, maar als we eerlijk zijn is een kerkenraad zonder predikant toch ook geen kerkenraad ?
Kerkordelijk behoort het ook een (regeer)ouderling niet toe om voor te gaan in de eredienst.
Zijn we niet zo gewend geraakt aan zo'n situatie dat we dat wel accepteren ?
Ik ben nog niet zo aan die situatie gewend geraakt. ;)
Maar goed dat zal je niet bedoelen.

Bert Mulder heeft ergens hier op het forum gesteld en beargumenteerd, dat een kerkenraad minimaal ouderlingen moet hebben, omdat zij het opzienersambt (weiden en regeren van de kudde) dragen.
Ik vond (en vind) dat wel een correcte insteek, alhoewel ik direct toegeef, dat zo'n kerkenraad dan niet compleet is. Evenals een kerkenraad zonder diakenen. Of een eredienst zonder koster. Enzovoorts.
Plaats reactie