Kenmerken voor een waar geloof.

refo

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door refo »

Een zekerheid is ergens op gebaseerd.
Het Fundament is Christus.
Maar wanneer en op welke wijze weet je dat je dat Fundament inderdaad hebt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Een zekerheid is ergens op gebaseerd.
Zeg het maar.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Zeg het maar.
Dat is de reden waarom Kohlbrugge die 4 kenmerken uit de beginposting noemt om te onderzoeken of wij op het Fundament gebouwd zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Het is wel goed om helder te houden wat "het geloof" dan is. Ik voel me thuis bij de omschrijving van de Catechismus. En die sluit heel duidelijk alle twijfel uit.
'(...) moeten wij staande houden, dat het vertrouwen behoort tot het wezen van het geloof en niet slechts tot zijn "welwezen". Het geloof sluit in zijn wezen de twijfel uit en is naar zijn aard een zeker vertrouwen.' (ds. A. Moerkerken, in een bundel uit 1976)
Daar kan ik me in vinden. Zie ook http://www.ssnr.nl/site/geef-voltekst.p ... =B98011811.

Het is denk ik niet juist om de term geloof toe te passen op het hele leven van de gelovige, waarin ook aanvechtingen thuis horen. Geloof moet gereserveerd worden voor dat wat de catechismus omschrijft.
Twijfel en aanvechtingen zijn toch niet hetzelfde?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef:
Gian schreef:Geloven is alle bevinding aan de kant zetten.
Onzin. Geloven is God (be)vinden.
Bevinding volgt op het geloof. Er is dus geen enkele reden om zekerheid op bevinding te bouwen. Vreemd dat je dat onzin vind.
Bevinding volgt op geloof net als ademen volgt op leven. Geloof en bevinding zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

(Ik heb het dan over ware bevinding, helaas wordt er veel bevinding genoemd wat het niet is).
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:Dr H.F. Kohlbrugge noemt vier kenmerken ter zelftoetsing van het geloof.
1. Zelfkennis...een ware gelovige kent en veroordeelt zichzelf.
2. Gericht op Christus...alleen genoeg hebben aan een rijke Jezus.
3. Aanvechting.....met de beloften steeds weer de dood ingaan
4. Heiliging....er is geen geloof zonder de werken.

Hoe denken jullie hierover in het kader van de zekerheid van het geloof ?
Kunnen hier bewijsplaatsen bijgevoegd worden?

En wat is 'zelfkennis'?
Wat is 'gericht op Christus'?
En wat is 'aanvechting'?
Voor je het weet ligt je anker in je bootje in plaats van op de rotsbodem. Dat moet voorkomen worden, lijkt me.

Als je dat niet helder hebt, kom je aan heiliging niet toe. Dat sla ik niet over, maar parkeer ik even.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:Dr H.F. Kohlbrugge noemt vier kenmerken ter zelftoetsing van het geloof.

En wat is 'zelfkennis'?
En wat is 'aanvechting'?
Voor je het weet ligt je anker in je bootje in plaats van op de rotsbodem. Dat moet voorkomen worden, lijkt me.

Als je dat niet helder hebt, kom je aan heiliging niet toe. Dat sla ik niet over, maar parkeer ik even.
Ik zeg even wat Kohlbrugge zegt (is dus niet mijn eigen mening of misschien wel )
Zelfkennis: Een zich steeds opnieuw verootmoedigen voor God, men beeft voor Gods Woord ,verbrijzeld en verslagen ligt men voor Gods aangezicht.
gericht op Christus: Het geloof graaft zo diep, tot het anker verzonken is in de enige grond der behoudenis, in de gerechtigheid van de Middelaar.
Aanvechting: Kohlbrugge noemt in een preek over Psalm 13, 10 beweegredenen die God met de aanvechtingen heeft.
b.v. om ons van allerlei zondige wegen af en op de heilige weg te brengen of om ons de rechte kennis van God en Christus te leren
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:
Gian schreef:
memento schreef:
Gian schreef:Geloven is alle bevinding aan de kant zetten.
Onzin. Geloven is God (be)vinden.
Bevinding volgt op het geloof. Er is dus geen enkele reden om zekerheid op bevinding te bouwen. Vreemd dat je dat onzin vind.
Bevinding volgt op geloof net als ademen volgt op leven. Geloof en bevinding zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

(Ik heb het dan over ware bevinding, helaas wordt er veel bevinding genoemd wat het niet is).
Allemaal waar, maar als je een tijdje niets bevind blijft er toch alleen maar geloof over. Ik las ergens het woord nochtans-geloof. Dat vind ik een prachtige uitdrukking.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:Allemaal waar, maar als je een tijdje niets bevind blijft er toch alleen maar geloof over. Ik las ergens het woord nochtans-geloof. Dat vind ik een prachtige uitdrukking.
Juist dat "nochthans-geloof" noem ik bevinding bij uitstek. Het is niet: Hoe meer gevoel, des te beter de bevinding. Maar: Hoe zekerder van God, hoe beter de bevinding.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:

En wat is 'zelfkennis'?
En wat is 'aanvechting'?

Ik zeg even wat Kohlbrugge zegt (is dus niet mijn eigen mening of misschien wel )
Zelfkennis: Een zich steeds opnieuw verootmoedigen voor God, men beeft voor Gods Woord ,verbrijzeld en verslagen ligt men voor Gods aangezicht.
gericht op Christus: Het geloof graaft zo diep, tot het anker verzonken is in de enige grond der behoudenis, in de gerechtigheid van de Middelaar.
Aanvechting: Kohlbrugge noemt in een preek over Psalm 13, 10 beweegredenen die God met de aanvechtingen heeft.
b.v. om ons van allerlei zondige wegen af en op de heilige weg te brengen of om ons de rechte kennis van God en Christus te leren
Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand zich dat allemaal verbeeldt te hebben.
Het zijn namelijk allemaal woorden, woorden, woorden.
--------------
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Waar wil je naartoe met je opmerkingen, refo?
Dat we het maar niet meer over het geloof moeten hebben, omdat toch niemand kan weten of hij gelooft?
Of dat we gewoon alles wat er maar een beetje op lijkt, geloof moeten noemen?
Roept u maar.
learsi

Bericht door learsi »

Klopt Refo, allemaal woorden over bevinding, echter wat wordt er bevonden? En dan wel door jezelf! Wat wordt er bevonden door mij, die gelooft. Daar moeten we het toch over hebben?
Jacobse

Bericht door Jacobse »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Zeg het maar.
Dat is de reden waarom Kohlbrugge die 4 kenmerken uit de beginposting noemt om te onderzoeken of wij op het Fundament gebouwd zijn.
Het gaat om de vraag die Luther al zo bezig hield: hoe vind ik een genadig God. Bij reeds enige zelfkennis wordt het wellicht alsmaar onwaarschijnlijker dat de Heere genade zou willen geven aan hem/haar die ( naar de Catechismus ) : geneigd is - en dat niet alleen, maar het ook helaas praktiseert - om God en de naaste te haten.
De (rooms) katholieke kerk vindt dat een mens alleen hoop mag hebben op genade; de gereformeerde opvatting is meer dat er ook zekerheid van het heil mag zijn. Maar waar ligt dan die zekerheid; aan onze kant? Om dezelfde Kohlbrugge te citeren: praat me nooit meer over mijn bekering, want die heb ik al honderd maal voor God verzondigd. Zondag 1 van de Catechismus - Kohlbrugge: de Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast ! - is ook vol zekerheid:..dat ik beide in leven en sterven het eigendom ben van Jezus Christus Die met Zijn bloed voor al mijn zonden volkomen betaald heeft. Paulus in de brief aan de Romeinen zegt het evenzo: wie of wat zou ons kunnen scheiden van de liefde van God welke is in Jezus Christus onze Heere. Maar die zekerheid is er lang niet altijd aan onze kant, was het maar zo. Het zal er op aankomen of HIJ ZELF ieder van ons heeft ingeschreven in het Boek des Levens.Dat is aan de Heere, aan Hem alleen. Alle reden om Hem alsmaar te bidden, om behoudenis, om ook ingeschreven te mogen staan in het boek dat Hij als Het lam bijhoudt, naar de Openbaring zegt.Maar nogmaals, die zekerheid is er lang niet steeds, zo als, aan onze kant.Hoe velen hopen er op, hunkeren er naar, en krijgen het misschien niet echt aan deze kant van het (aardse ) leven.
Ik heb een lieve grootmoeder gehad, die er dagelijks om bad, het niet echt voor zichzelf durfde toe-eigenen; maar haar lievelingslied was wel Psalm 68 vers 2: het vrome volk in U verheugd zal huppelen van zielevreugd daar zij hun wens verkrijgen,,, heft Gode blijde psalmen aan verhoogt verhoogt voor Hem de baan laat al wat leeft Hem eren.. Die door de vlakke velden rijdt Zijn naam is Heer der heren.
Zij die naar de Heere en naar de Heere alleen uitzien zullen hun wens verkrijgen, ze zullen Zijn lof zingen; de Heere Zelf maakt een vlakke baan, onze heuvels van eigenwaan en onze dalen van ongerechtigheid moeten bij Hem ingeleverd worden. Hij heeft de pers alleen getreden, en niemand was er bij om Hem te ondersteunen; Hij heeft aan alle Goddelijk recht voldaan; Hij opent en niemand sluit, Hij sluit en niemand opent.Maar Hij heeft geen lust aan de dood van de zondaar maar daarin dat zich bekeert en leeft. Die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.
HIJ heeft, voor de grondlegging der wereld, Zich aangeboden om Gods wil en wet te volbrengen Hij heeft de hemel verlaten om op aarde Gods wil te volbrengen en te betalen, als Hogepriester uit de stam Juda, tot de laatste penning, voor zondaren. De bezoldiging die de zonde geeft is de dood, zegt Paulus in de Romeinenbrief, maar de genade die God geeft is het eeuwige leven in Jezus Christus onze Heere. Laat ieder van ons dagelijks bidden, voor zichzelf en voor allen om zich heen, om ook te mogen behoren tot hen die eeuwig Hem zullen lofzingen, prijzen, eren, aanbidden.
Thomas
refo

Bericht door refo »

learsi schreef:Klopt Refo, allemaal woorden over bevinding, echter wat wordt er bevonden? En dan wel door jezelf! Wat wordt er bevonden door mij, die gelooft. Daar moeten we het toch over hebben?
Dat laatste: zeker! Maar er moet een basis zijn. En is dat wel de bevinding? En dan is het maar wat je daar onder verstaat.
--------------
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
learsi schreef:Klopt Refo, allemaal woorden over bevinding, echter wat wordt er bevonden? En dan wel door jezelf! Wat wordt er bevonden door mij, die gelooft. Daar moeten we het toch over hebben?
Dat laatste: zeker! Maar er moet een basis zijn. En is dat wel de bevinding? En dan is het maar wat je daar onder verstaat.
Nogmaals, zeg maar wat je er zelf van vindt. Steeds anderen aan het woord laten en dan vervolgens kritiek leveren, is nogal makkelijk. Je blijft dan zelf buiten schot. Maar je zult zelf ook wel iets 'vinden', mag ik aannemen. Laat maar horen. Dan kunnen wij er op onze beurt op schieten. Of we vallen je bij. Dat ligt er natuurlijk aan.
Plaats reactie