Manifest: federatie van Reformatorische Gemeenten in Nederla

limosa

Bericht door limosa »

Ik denk wel dat de GGiN ook een plaats dienen te hebben in een federatie van Reformatorische Gemeenten in Nederland. Of dat zelf willen is dan nog even niet zo interessant. De bandbreedte moet in ieder geval zodanig zijn dat ze erin passen.
limosa

Bericht door limosa »

Het zou misschien sommigen binnen de GerGem voorbij het stadium van het navelstaren kunnen helpen.
limosa

Bericht door limosa »

Wat ik zeg, althans wat ik bedoel, is dat men eens over de eigen kerkmuren heen gaat kijken. Ik noem alleen de GerGem omdat die genoemd werd in deposting waar ik op reageerde. Het geldt ook voor de andere denominaties. En ik be-oog geenszins delen van de GG en de GGiN uit te sluiten van een samenwerking.
limosa

Bericht door limosa »

Ik ga ervan uit dat samenwerking van de Hervormden in Hersteld Verband (of hoe ze ook gaan heten) tot en met de GGiN een bandbreedte oplevert die werkbaar is als men van elkaar accepteerd dat er verschillen in ligging zijn. Zonder die acceptatie of poging tot onderling begrip is het hele idee overigens gedoemd te mislukken.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik wil niet negatief doen, maar ik geloof niet dat dit wat wordt.
Als we zo breed willen zijn dat NH in HV en GGiN in 1 kerk moeten pasen, zijn we weer bij de oude vaderlandse kerk, waar men juist uitgestapt was vanwege die breedte. Zelfs de PKN was te breed voor sommigen.
Daarnaast levert een fusie vrijwel altijd weer een scheiding op. Waarom leren we niet leven met kerkelijk patchwork?
Nee, dan ben je terug bij de oorspronkelijk vaderlandse kerk. De afscheidingen zijn er niet gekomen om dat de kerk breed was maar om dat die te breed was. Ook in het herstelde verband zijn er mensen waaraan ger. gem (in netters) een puntje aan kunnen zuigen.

Hier wordt soms net gedaan dat het geheel van het herstelde verband links van de ger. gem zit. Maar het herstelde verband is gewoon even breed als de gereformeerde gezindte.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik ga ervan uit dat samenwerking van de Hervormden in Hersteld Verband (of hoe ze ook gaan heten) tot en met de GGiN een bandbreedte oplevert die werkbaar is als men van elkaar accepteerd dat er verschillen in ligging zijn. Zonder die acceptatie of poging tot onderling begrip is het hele idee overigens gedoemd te mislukken.

Om mij bij hoge uitzondering eens in dit soort topics te mengen:

Ik denk dat Limosa hier een waarheid als een koe zegt.
Het zal voor een groot deel ook afhangen aan het elkar accepteren in de volle bandbreedte van de Gerf. gezindte.

Ben beetje pessimistisch als ik stel dat er altijd zullen zijn die menen weer voor zichzelf te moeten beginnen omdat men elkaar persoonlijk of geestelijk "niet moet".
Dit zal zowel ter linker als ter rechterzijde plaatsvinden.

Tevens vraag ik me af wat het verschil in ligging zou zijn tussen sommige GG dominees/gemeenten en (O)GGiN, Chr. gerf. Bewaar het Pand en NH Gekr. Riet gemeenten.

In een Mbuma-zending, stichting Adullam , GBS ( en in brder verband SGP en St. KOEH/Ontmoeting) zit men toch ook broederlijk naast elkaar, al dan niet in de kerk bij een tijdred of preek.

De vergadervaria lezend staan er toch regelmatig ( voormalig) Hervormde, OGG en GGiN bij of zelfs MET elkaar op de kansel.

Maar streef niet naar een eenduidige prediking. Die zal blijven verschillen op accenten denk ik.

tussen haakjes: Een prediking van ds. Tj de Jong ( NH) en van ds. Roos (GGiN) en van ds. Hoghem ( GG) verschilt in ieder geval qua ligging niet veel van elkaar.

en een prediking van ds. Vreugdenhil ( GG) , ds. P. de Vries ( NH) en ds. Egas ( Chr. gerf) zal qua ligging ook hetzelfde zijn.

en nu zal het streven zijn van deze topic en gedachtengoed om deze twee "groepen" bij elkar te krijgen. Een loffelijk streven , sta er ook best achter , mara tzal een hele zware moeilijke klus worden en ik vrees nogmaals dat het niet helemaal zal gaan lukken.

Misschien is het raadzamer om eerst eens te gaan streven om genoemde "groepen"' ( sorry voor het in hokjes/groepjesdenken van mij in dit geval) bij elkaar te krijgen in 1 verband!

Dat zou al een hele winst zijn.

Actieve en vooruitstrevende OSW-ers":

Veel wijsheid toegewenst en suc6!

kortom zomaar ff wat gedachten van Billy
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Billy slaat hier de spijker op de kop.

Je voorbeelden zijn terecht. Daaruit blijkt duidelijk dat de GG een middenpositie inneemt in het geheel, waarbij de ene vleugel qua ligging bij rechts past, en de andere bij links om die vervelende termen maar weer te gebruiken.

Het gaat er dus helemaal niet om een kerkverband te "reshulfen" (o.i.d...moderne taal overigens voor osm ers.), maar laten we gewoon onze ogen open doen en de realiteit onder ogen zien.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Het gaat er dus helemaal niet om een kerkverband te "reshulfen" (o.i.d...moderne taal overigens voor osm ers.), maar laten we gewoon onze ogen open doen en de realiteit onder ogen zien.
Ik vind het niet belangrijk waar het je om gaat, maar wat de gruwelijke consequentie is van je idee. Een scheuring in de GG. Zullen we dit soort dwaze ideeën overlaten aan figuren die gelukkig niemand serieus neemt, zoals Hans Reinders?
Waaruit trek jij die consequentie Adrianus? Waarom niet gewoon allemaal als refo-broeders in hetzelfde Godshuis, ipv omwille van theologische kleinigheidjes verdeeld te blijven.

Het mooie aan de GG vind ik dat er zowel ruimte is voor Harinck als voor een ds. Mauw, voor Vreugdehil als Hochgem. Er zijn accentverschillen, en in zekere mate zelfs leerverschillen, maar dat is m.i. binnen de mate zoals dat in de GG momenteel is helemaal niet erg. Wisseling van spijs doet ook geestelijk gezien eten. Ik zou het allemaal fijn vinden als er een kerkgenootschap zou komen waardoor de breedte zoals die nu in de GG is zowel naar links als naar rechts word uitgebreid.

Kortom, laten we positief zijn. Het was Jezus bede dat Zijn volgelingen één zouden zijn. Laten wij alles doen wat in ons vermogen ligt om deze bede te realiseren! Als we streven naar een gezonde eenheid zijn we er zeker van dat we Gods wil doen.
Plaats reactie