Rouwkleding bij begrafenissen

Afgewezen

Re: Rouwkleding bij begrafenissen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:ik kies zelf wel voor zwart voor begrafenis/condeolance
maar zou nooit op mijn kaart laten zetten: gepaste kleding.
Nee, zoiets kun je niet opleggen. Het is aan de mensen zelf om ervoor te kiezen hoe stijlvol ze willen zijn.
Het is eigenlijk net als met voorrang verlenen: je hebt de plicht voorrang te verlenen, maar je hebt niet het recht voorrang te eisen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Ik bedoel: stel, je wordt genodigd voor die staatsbegrafenis van Kislev. Het is allemaal wel mooi en prachtig dat zelfs de toeristen ervoor afstappen. Maar bezoekers verplichten een kledingstuk te kopen waar je verder niets meer aan hebt is wel erg vergaand.

Overigens was bij de staatsbegrafenis van koningin Wilhelmina het voorschrift: wit.
Je hebt zeker als je ouder wordt en veel connecties hebt toch wel vaker begrafenissen?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Je hebt zeker als je ouder wordt en veel connecties hebt toch wel vaker begrafenissen?
Wat bedoel je hier precies mee te zeggen :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
aritha

Bericht door aritha »

Ik kies voor donkere kleuren: donkerblauw, antraciet, donkergroen, donkerbruin, zwart.
En dan gewoon nette kleding zodat het geen modeshow lijkt.

Ga ik naar een begrafenis waarvan ik weet dat ze het op prijs stellen dat ik in het zwart ga, dan leen ik toch gewoon even iets!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

aritha schreef:
Ga ik naar een begrafenis waarvan ik weet dat ze het op prijs stellen dat ik in het zwart ga, dan leen ik toch gewoon even iets!
Dat zie ik in mijn omgeving nog niet zo gebeuren...
Ik heb geen bekenden die speciaal zwarte kleding dragen, en dan moet het je maat ook nog maar zijn...
Ik ga wel netjes, naar een begrafenis, maar niet speciaal in het zwart...
Toen mijn vader begraven is, waren wij als gezin in het zwart...maar verder niemand van familie/vrienden enz.
Wij zouden zoiets ook nooit van mensen vragen, want dan verplicht je mensen om onnodige kosten te maken, en...laat iedereen maar komen zoals tie is...misschien worden er nog mensen door het Woord geraakt, en dat vind ik eigenlijk belangrijker...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef:Ik bedoel: stel, je wordt genodigd voor die staatsbegrafenis van Kislev. Het is allemaal wel mooi en prachtig dat zelfs de toeristen ervoor afstappen. Maar bezoekers verplichten een kledingstuk te kopen waar je verder niets meer aan hebt is wel erg vergaand.
Ik ben van klein kind af gewend dat als er begrafenissen zijn dat men in het zwart ging. Een dode verplicht niemand meer, maar je weet wel of het in die kringen gebruikelijk is om je donker te kleden. Dan ga ik niet in een grijs pak maar trek ik mn zwarte aan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Orchidee schreef:...misschien worden er nog mensen door het Woord geraakt, en dat vind ik eigenlijk belangrijker...
Het spijt me, maar bij een begrafenis vind ik dat toch van secundair belang. Het gaat om het begraven van de dode, niet om de toespraak van de dominee.
BJD

Bericht door BJD »

Afgewezen schreef:
Orchidee schreef:...misschien worden er nog mensen door het Woord geraakt, en dat vind ik eigenlijk belangrijker...
Het spijt me, maar bij een begrafenis vind ik dat toch van secundair belang. Het gaat om het begraven van de dode, niet om de toespraak van de dominee.
Het gaat niet om wat belangrjiker is.. geen tegenstelkling in de zin van de begrafenis of het woord van de Ds. Volgens mij stelt O'dee dat ze belangrijker vindt dat iemand door het Woord geraakt wordt dan dat ie er in het zwart bij loopt. Lijkt me een goede insteek..
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Kislev schreef:
Ik ben van klein kind af gewend dat als er begrafenissen zijn dat men in het zwart ging. Een dode verplicht niemand meer, maar je weet wel of het in die kringen gebruikelijk is om je donker te kleden. Dan ga ik niet in een grijs pak maar trek ik mn zwarte aan.
Zo is het bij mij ook hoor Kislev!!
En een gekleed zwart pak is toch nooit weg.
Vind het zelf zeer belangrijk wat er op een begrafenis gezegd word
er zijn mischien mensen bij die anders nooit (meer) in een kerk komen.
En allen hebben wij een kostelijke ziel te verliezen, eeuwig wel of eeuwig wee.
dat moet toch duidelijk klinken vooral op een begrafenis.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Oude-Waarheid schreef:
Kislev schreef:
Zo is het bij mij ook hoor Kislev!!
En een gekleed zwart pak is toch nooit weg.
Vind het zelf zeer belangrijk wat er op een begrafenis gezegd word
er zijn mischien mensen bij die anders nooit (meer) in een kerk komen.
En allen hebben wij een kostelijke ziel te verliezen, eeuwig wel of eeuwig wee.
dat moet toch duidelijk klinken vooral op een begrafenis.
Een zwart pak staat jou geweldig :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Dan heb zo'n zwart pak vaker nodig, dus is het geen weggegooid geld om er 1 aan te schaffen!
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef:En waar haal je opeens een zwart pak vandaan?
Ik heb een paar maanden geleden bij de C&A een zwart pak gehaald. Dat was toen in de aanbieding voor 54 euro.
Prachtig pak, beetje matzwart. Geen domineezwart. Precies zwart genoeg voor een begrafenis.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Dan heb zo'n zwart pak vaker nodig, dus is het geen weggegooid geld om er 1 aan te schaffen!
Sorry, maar daarin verschilen we dan van mening...
Toen mijn vader bijna 6 jaar geleden is overleden, heeft mijn man een zwart pak, en ikzelf een zwart pakje gekocht bij Speksnijder...
We waren 1200 euro kwijt, en hebben het beiden nog 6 weken zondags gedragen, daarna nooit meer :hum
Inmiddels hebben we alle2 een andere maat, dus nu hangt het al die tijd in de kast...en heb ik er nooit meer wat aan...
Toen mijn opa en oma overleden ( 14 en 1½ jr geleden), was er niemand in het zwart...
Zij hielden daar niet van, en waren dat ook niet gewend...
(Het waren Godvrezende mensen...en vooral mijn opa kende een biddend leven...)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:
Ik heb een paar maanden geleden bij de C&A een zwart pak gehaald. Dat was toen in de aanbieding voor 54 euro.
Prachtig pak, beetje matzwart. Geen domineezwart. Precies zwart genoeg voor een begrafenis.
Ik vind dat ambtskleding niet persé zo zwart hoeft te zijn dan begrafeniskleding, dat is veel ernstiger, toch?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Gian schreef:
Ik vind dat ambtskleding niet persé zo zwart hoeft te zijn dan begrafeniskleding, dat is veel ernstiger, toch?
zo zwart dan, en wat is nou veel ernstiger dan wat? :quoi
zwart, zwarter, zwartst ?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie