Nog maar een citaat van Okke Jager
Als we dat eens deden:
- niet meer preken, voordat de laatst gehouden preek het doel bereikt heeft, waarvoor die preek tenslotte toch gehouden is;
- en niet meer verder lezen in de bijbel, voordat we gedaan hebben wat er in de laatst gelezen tekst ons opgedragen wordt;
- en niet meer een artikel schrijven, voordat het laatst geschreven artikel in praktijk is gebracht;
- en niet meer een nieuwe conferentie uitschrijven, voordat de plannen van de laatst gehouden conferentie ten uitvoer zijn gebracht;
- waar moesten we heen hier in Nederland? Alles zou stilstaan en wij zouden eindelijk merken dat eigenlijk nu ook alles stilstaat. Wij denken dat de zaak wel loopt, omdat we na de ene preek wel weer een andere preek krijgen.
Hypocrieten
Blijft altijd moeilijk.
1. Geloofszaken zijn op zichzelf best verstandelijk te beredeneren. Zoals bijvoorbeeld iemand best kan beoordelen of een boek goed is of niet, zonder zelf in staat te zijn een goed boek te schrijven.
2. Sommige mensen zijn in hun geloofsliefde wettisch. Iemand die lange tijd (laten we maar zeggen) randkerkelijk leefde. Tot zijn ogen open gingen. In zijn drang om alles over te doen ziet hij overal zonde in, waar een ander dat niet ziet.
3. Een hypocriet is niet te herkennen. Dat zegt Okke Jager ook. We moeten God Zelf vragen ze te ontmaskeren. Ze kunnen namelijk een pest voor de kerk zijn. Dat hoeft echter niet.
De uitspraak van Okke Jager is erg confronterend. Juist het precies in het paadje lopen is verdacht. Leuk om die notie eens in te brengen in de 'Berea-dsicussies'.
1. Geloofszaken zijn op zichzelf best verstandelijk te beredeneren. Zoals bijvoorbeeld iemand best kan beoordelen of een boek goed is of niet, zonder zelf in staat te zijn een goed boek te schrijven.
2. Sommige mensen zijn in hun geloofsliefde wettisch. Iemand die lange tijd (laten we maar zeggen) randkerkelijk leefde. Tot zijn ogen open gingen. In zijn drang om alles over te doen ziet hij overal zonde in, waar een ander dat niet ziet.
3. Een hypocriet is niet te herkennen. Dat zegt Okke Jager ook. We moeten God Zelf vragen ze te ontmaskeren. Ze kunnen namelijk een pest voor de kerk zijn. Dat hoeft echter niet.
De uitspraak van Okke Jager is erg confronterend. Juist het precies in het paadje lopen is verdacht. Leuk om die notie eens in te brengen in de 'Berea-dsicussies'.
Ik denk ook niet dat we hypocrieten kunnen (en mogen) aanwijzen. Vaak had ik een oordeel over een persoon, en als je iemand beter leert kennen is hij of zei heel anders. Het enige wat we moeten doen is beproeven of we zelf niet zo'n hypocriet zijn. En inderdaad, in een ieder huist een hypocriet. In mij in ieder geval wel...
[Aangepast op 10/5/04 door Dathenum]
[Aangepast op 10/5/04 door Dathenum]
-
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
- Contacteer:
Zou je kort uit kunnen leggen wat precies het punt is dat Jonathan in dit boek maakt (in het bijzonder in de context van deze topic)? Ik heb namenlijk weleens over het boek gehoord, maar ik weet niet waar het over gaat.Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Interessant en leerzaam boekje;
''Geen geloof zonder gevoel ''
van Jonathan Edwards
-
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
- Contacteer:
Boekje legt kort uit wat de titel zegt. Gevoel is een fundamenteel onderdeel van het geloof.
Daarna wordt er uitgebreid nagegaan wat een vals gevoel is, waarom dat gevoeld wordt en door welk soort mensen, oftewel welke gevoelens niet hoeven te duiden op een bekering. Het volgende gedeelte gaat in op wat het geestelijke gevoelen wel is.
In het kader van deze topic is het boekje aan te prijzen omdat het haarfijn uitlegd wat de hypocriet allemaal kan voelen, zonder ware bekering. Kort gezegd; Liefde voor God kan heel groot zijn, maar toch een gevolg van eigenliefde. V.b. als een vreemde je opeens een bak met geld geef, vind je hem vast aardig, terwijl het misschien wel een grote crimineel is. Zo kan het belang van eigenbehoud zwaarder wegen als de liefde voor God. Scherp, verhelderend boekje wat goed onderbouwd is vanuit het Woord.
Overigens is het boekje van Matheüs Made ''de bijna christen ontdekt'' ook aan te raden. Deze boekje's scheppen duidelijkheid voor mensen die door de bomen het bos niet meer zien, oftewel door het vele het ware niet kunnen onderscheiden, alsook een eerlijke zelftoetsing.
Beide boekje's zijn in een tijd geschreven dat er veel namaakgeloof was, als gevolg van de tijd, waarin het voordeel gaf als je christen was.
gr.
Daarna wordt er uitgebreid nagegaan wat een vals gevoel is, waarom dat gevoeld wordt en door welk soort mensen, oftewel welke gevoelens niet hoeven te duiden op een bekering. Het volgende gedeelte gaat in op wat het geestelijke gevoelen wel is.
In het kader van deze topic is het boekje aan te prijzen omdat het haarfijn uitlegd wat de hypocriet allemaal kan voelen, zonder ware bekering. Kort gezegd; Liefde voor God kan heel groot zijn, maar toch een gevolg van eigenliefde. V.b. als een vreemde je opeens een bak met geld geef, vind je hem vast aardig, terwijl het misschien wel een grote crimineel is. Zo kan het belang van eigenbehoud zwaarder wegen als de liefde voor God. Scherp, verhelderend boekje wat goed onderbouwd is vanuit het Woord.
Overigens is het boekje van Matheüs Made ''de bijna christen ontdekt'' ook aan te raden. Deze boekje's scheppen duidelijkheid voor mensen die door de bomen het bos niet meer zien, oftewel door het vele het ware niet kunnen onderscheiden, alsook een eerlijke zelftoetsing.
Beide boekje's zijn in een tijd geschreven dat er veel namaakgeloof was, als gevolg van de tijd, waarin het voordeel gaf als je christen was.
gr.
Uit het voorwoord: "De bedoeling hiervan is niet om het gekrookte riet te verbreken, noch om de rokende vlaswiek uit te blussen; niet om de zwakste gelovige te ontmoedigen, maar om uitwendige belijders te laten ontwaken. Ik zou niet graag iemands hart willen bedroeven van wie God niet wil dat hij bedroefd zal zijn, hoewel ik weet dat het moeilijk is om de gevaarlijke staat en toestand van de belijdende huichelaar bloot te leggen zonder dat de zwakke christen zich in deze ontdekking betrokken zal voelen."Overigens is het boekje van Matheüs Made ''de bijna christen ontdekt'' ook aan te raden. Deze boekje's scheppen duidelijkheid voor mensen die door de bomen het bos niet meer zien, oftewel door het vele het ware niet kunnen onderscheiden, alsook een eerlijke zelftoetsing.
Prachtig!
Ja, want de wedergeboorte geschiedt in ons. Een nieuw hart verkrijgen wij zelf. Christus woont in ons. Het geloof werpt zijn vruchten af. We gaan ons leven anders leiden, we krijgen nieuwe begeerten. Christus' werk blijft niet buiten ons, maar wordt in ons hart toegepast.
Dat alles geschiedt in ons, daarom moeten we onszelf nauw doorzoeken!
Dat alles geschiedt in ons, daarom moeten we onszelf nauw doorzoeken!