Aleen "maar" psalmen??

gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Er zijn vele mooie gezangen en die kunnen we thuis of elders op zangavonden zingen en meezingen, maar de Psalmen behoren thuis in de ere dienst en daar horen geen gezangen of liederen bij.
Alleen de Psalmen zijn rechtstreeks op de Bijbel gegrond.
Ehh... dat is niet zoveel Jelle.
We leven in een nieuw testamentische tijd en we zingen dan alleen ou-testamentisxche psalmen (volgens mij typisch nederlands). Waarom zingen we b.v. Psalm 118,132 als profetie van Christus terwijl Christus al geopenbaard is?
In Efeze 5: 19 staat dit:
Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart.
en in Col 3:16 : Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Natuurlijk moet een gezang gebaseerd zijn op Gods Woord. Ook wil ik zeker de psalmen niet onderwaarderen (Herman!).

gr
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1. In de Statenbijbel staat namelijk dat het volledige Wet en Evangelie in de Psalmen staat, de samenvatting van de Bijbel etc. Daarmee zijn alle argumenten van tafel.
2. Er is een groeiende groep die vindt dat de door God gegeven Psalmen niet meer aanspreekt en opwekkingsliederen veel meer. Dat, terwijl Luther zei dat men in de Psalmen Gods volk in het hart keek. Geeft dat gebrek aan herkenning niet te denken?
3. Gezangen (bijvoorbeeld uit het Liedboek voor de Kerken) zijn vaak oppervlakkig, eenzijdig, versluieren de integrale bijbelse leer, zijn vaak remonstrants. Er wordt een ander geloof de gemeente binnengezongen.
4. De Psalmen zijn ver verheven boven alle andere liederen. Ze zijn door Gods Geest geïnspireerd en komen rechtstreeks uit de Schrift. Calvijn zei dan ook dat men Gods lof het beste kon bezingen uit Zijn eigen mond.
5. Ik zie een breuk met de Calvinistische opvatting die niet kijkt wat nog kan in de eredienst, maar wat geboden is.
6. Er is een duidelijk verschil is tussen de zondagse eredienst en andere bijeenkomsten. Letten we op onze geref. synode van Dordt (400 jaar terug), dan zien we dat omwille van de continuïteit er bomen zijn geplant rondom de liturgie, ga je die in een tijd van afkeer van traditie ontwortelen, wat is dan het geval over 20 jaar?
7. Duidelijk is de kracht van de evangelische beweging merkbaar. Als er over 20 jaar een generatie komt die zozeer beïnvloed is door de evangelische beweging, dat ze niet meer het onderscheid tussen goede en schadelijke liederen kunnen maken hebben we dus groot gevaar dat er een valse wind van leer de gemeente binnengedragen wordt.
8. Wij leren niets over het verval en afval in de kerken waarin de gezangen zijn ingevoerd. (Chr. Geref./Geref. Vrijgem./Geref. Kerken/Midden-Orthodoxie). In zulke gemeenten zijn de Psalmen langzaam maar zeker opzij geschoven, tot schade van de gemeente. Het evenwicht is weg.
9. Volgens de Bijbel is er zeker een groot onderscheid tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Maar dit onderscheid is mijns inziens niet zo groot dat het als reden kan functioneren bij het verdedigen van het zingen van niet-geïnspireerde liederen. Ons verstand moet geopend worden om te zien dat Christus Zelf in de Psalmen aan het woord is, en dat Hij ook bezongen wordt. Vaak als er Heere staat in de Psalmen, hoeft dat niet altijd te slaan op God als Vader, maar slaat het ook, zonder dat wij het soms doorhebben op de Zone Gods. “Zingend de taal der profetie, zingend in de geest der vervulling. Want de Geest der profetie is de Geest van Christus, schrijft Petrus in zijn eerste zendbrief (verzen 10 en 11).â€
Jelle

Bericht door Jelle »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Refojongere
1. In de Statenbijbel staat namelijk dat het volledige Wet en Evangelie in de Psalmen staat, de samenvatting van de Bijbel etc. Daarmee zijn alle argumenten van tafel.
2. Er is een groeiende groep die vindt dat de door God gegeven Psalmen niet meer aanspreekt en opwekkingsliederen veel meer. Dat, terwijl Luther zei dat men in de Psalmen Gods volk in het hart keek. Geeft dat gebrek aan herkenning niet te denken?
3. Gezangen (bijvoorbeeld uit het Liedboek voor de Kerken) zijn vaak oppervlakkig, eenzijdig, versluieren de integrale bijbelse leer, zijn vaak remonstrants. Er wordt een ander geloof de gemeente binnengezongen.
4. De Psalmen zijn ver verheven boven alle andere liederen. Ze zijn door Gods Geest geïnspireerd en komen rechtstreeks uit de Schrift. Calvijn zei dan ook dat men Gods lof het beste kon bezingen uit Zijn eigen mond.
5. Ik zie een breuk met de Calvinistische opvatting die niet kijkt wat nog kan in de eredienst, maar wat geboden is.
6. Er is een duidelijk verschil is tussen de zondagse eredienst en andere bijeenkomsten. Letten we op onze geref. synode van Dordt (400 jaar terug), dan zien we dat omwille van de continuïteit er bomen zijn geplant rondom de liturgie, ga je die in een tijd van afkeer van traditie ontwortelen, wat is dan het geval over 20 jaar?
7. Duidelijk is de kracht van de evangelische beweging merkbaar. Als er over 20 jaar een generatie komt die zozeer beïnvloed is door de evangelische beweging, dat ze niet meer het onderscheid tussen goede en schadelijke liederen kunnen maken hebben we dus groot gevaar dat er een valse wind van leer de gemeente binnengedragen wordt.
8. Wij leren niets over het verval en afval in de kerken waarin de gezangen zijn ingevoerd. (Chr. Geref./Geref. Vrijgem./Geref. Kerken/Midden-Orthodoxie). In zulke gemeenten zijn de Psalmen langzaam maar zeker opzij geschoven, tot schade van de gemeente. Het evenwicht is weg.
9. Volgens de Bijbel is er zeker een groot onderscheid tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Maar dit onderscheid is mijns inziens niet zo groot dat het als reden kan functioneren bij het verdedigen van het zingen van niet-geïnspireerde liederen. Ons verstand moet geopend worden om te zien dat Christus Zelf in de Psalmen aan het woord is, en dat Hij ook bezongen wordt. Vaak als er Heere staat in de Psalmen, hoeft dat niet altijd te slaan op God als Vader, maar slaat het ook, zonder dat wij het soms doorhebben op de Zone Gods. “Zingend de taal der profetie, zingend in de geest der vervulling. Want de Geest der profetie is de Geest van Christus, schrijft Petrus in zijn eerste zendbrief (verzen 10 en 11).â€
england

Bericht door england »

Nou zeg!
Wij zingen hier al eeuwen gezangen, en bepaald oppervlakkig kan ik ze niet noemen!
Al moet ik toegeven dta ik soms wel verschillen zie tussen gezangen in Holland en hier...maar goed, omdan meteen alle niet-psalmzingers over een grote kam te scheren...

Bovendien, waar baseert men op dan men in het Nieuwe Testament in hun bijeenkomsten de naam van Christus niet hebben genoemd in hun zingen? En inderdaad als er staat 'psalm and hymns and spiritual songs' dan houdt dat in dat men alleen de psalmen maar zong?
En sinds wanneer zijn berijmde psalmen geinspireerd?

Ik ben dol op 1773, maar ik hou ook erg veel van de hymns...En om ze af te schepen als remonstrant, en oppervlakkig, dat is niet juist! En ik denk dat het waardevol is om ook het nieuwe Testament te zingen, we lezen het immers ook? dat houdt helemaal niet in dat we denken dat het OT afgedaan heeft, maar is het Nieuwe niet veel rijker? Dat zegt de Bijbel zelf...zouden we dan bij schaduwen blijven...? Hoe lief ik de psalmen ook heb, ik denk dat een combinatie goed is, al lijkt me dat in Holland te veel problemen opleveren...

Maar hoe leg je aan een buitenstaander uit dat je alleen door Christus zalig kunt worden, om vervolgens Zijn Naam tijdens het zingen niet te noemen? Maar goed, misschien als je toch nooit buitenstaanders in de kerk krijgt, dan maakt dat ook niets meer uit natuurlijk...
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Refojongere
memento

Bericht door memento »

Well, het grote praktische probleem: stel maar eens een gezangenbundel samen waar de héle gereformeerde gezindte zich in kan vinden.

Er zijn goede gezangen, ook in Nederland, maar er zit ook een overdosis remonstrantse(re) liederen tussen (opzich nix mis mee, maar m.i. niet geschikt voor de eredienst). In Engeland zijn ze meer gezegend met vele hymnschrijvers, van Wesley tot Newton. Hymns die dieper gaan dan een oppervlakkig hallelujah...
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door memento
Well, het grote praktische probleem: stel maar eens een gezangenbundel samen waar de héle gereformeerde gezindte zich in kan vinden.

Er zijn goede gezangen, ook in Nederland, maar er zit ook een overdosis remonstrantse(re) liederen tussen (opzich nix mis mee, maar m.i. niet geschikt voor de eredienst). In Engeland zijn ze meer gezegend met vele hymnschrijvers, van Wesley tot Newton. Hymns die dieper gaan dan een oppervlakkig hallelujah...
Vind inderdaad maar een bundel voor de hele kerk. Nou, bij ons in de kerk hebben ze sinds kort zo'n bundel, met 90 liederen.

Op dit moment, gaan we d'r alleen op bijzondere dagen uit zingen, maar daar zal ook nog wel verandering in komen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik moet zeggen dat ik me heel onaangenaam voel als ik in een kerkdienst kom, van de GB en er worden daar gezangen of liederen gezongen. Het voelt of ik in een totaal verkeerde kerk ben terecht gekomen.
Dat is mede ook een van de redenen geweest waarom ik in Gouda niet meer naar de kerk ga.
Ik zie voorbeelden genoeg om me heen waar in de diensten werkelijk geen Psalm meer wordt gezongen.
Ik mis dan Psalm 146.
Prijs den HEER met blijde galmen; Gij, mijn ziel, hebt rijke stof; 'k Zal, zo lang ik leef, mijn Psalmen , vrolijk wijden aan Zijn lof;
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Er zijn vele mooie gezangen en die kunnen we thuis of elders op zangavonden zingen en meezingen, maar de Psalmen behoren thuis in de ere dienst en daar horen geen gezangen of liederen bij.
Alleen de Psalmen zijn rechtstreeks op de Bijbel gegrond.
Ik ga ervan uit dat je moet proberen op ieder moment God de eer te geven, zowel door de week als in het weekend. Waarom zou je dan op een zangavond God de eer geven met liederen naast psalmen, en op een zondagse samenkomst van de gemeente niet?

Dit is geen vraag om even te stoken, zoals ik ook wel eens doe, maar ik ben hier echt benieuwd naar.
Adryan

Bericht door Adryan »

Ik kan me toch van een korte reactie niet onthouden. Er worden namelijk, mi ten onrechte, verschillende nieuw-testamentische teksten genoemd. Hierin komt het woord gezang voor. Maar deze drie woorden , met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen zijn de opschriften die boven verschillende psalmen voorkomen. Het ene wordt een psalm genoemd het andere een lofzang enz. Dus Paulus verwijst alleen maar naar de psalmen en die werden daar ook gezongen.

Verder zie je in andere kerken (dan de mijne dus) inderdaad gezangen in de eredienst komen. Losstaand van het bovenstaande valt me dan nog een nadeel op. Welke discussies levert het niet om een gezangenbundel samen te stellen. Is dat nodig? We kunnen het alleen daarom al beter bij de psalmen houden.
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Ik kan me toch van een korte reactie niet onthouden. Er worden namelijk, mi ten onrechte, verschillende nieuw-testamentische teksten genoemd. Hierin komt het woord gezang voor. Maar deze drie woorden , met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen zijn de opschriften die boven verschillende psalmen voorkomen. Het ene wordt een psalm genoemd het andere een lofzang enz. Dus Paulus verwijst alleen maar naar de psalmen en die werden daar ook gezongen.

Verder zie je in andere kerken (dan de mijne dus) inderdaad gezangen in de eredienst komen. Losstaand van het bovenstaande valt me dan nog een nadeel op. Welke discussies levert het niet om een gezangenbundel samen te stellen. Is dat nodig? We kunnen het alleen daarom al beter bij de psalmen houden.
Zo lust ik er nog wel een. Dit is echt te kort door de bocht. Je concludeerd op grond van het opschrift 'gezang' boven sommige psalmen dat Paulus het dus over die psalmen gehad moet hebben. Vind je dit echt een steekhoudende argumentatie?

En wat betreft de discussie rondom het samenstellen van een gezangenboek, dat lijkt mij alleen maar goed, dan wordt er tenminste over nagedacht.
Adryan

Bericht door Adryan »

Men zie de kanttekeningen Ef 5 : 19: Deze drie soorten van geestelijke gezangen dienen tot één einde, namelijk om den geest te vermaken, en worden van sommige alzo onderscheiden, da psalmen allerlei geestelijke gezangen zijn, die niet alleen met de stem, maar ook met snarenspel geoefend worden; lofzangen, dankzeggingen tot God, of lofdichten van Gods genade jegens ons, en geestelijke liedekens zulke dichten in welke allerlei geestelijke leringen worden begrepen. Zie ook Col. 3:16, en schijnen deze verscheidene namen uit de verscheidene opschriften der psalmen Davids genomen te zijn.
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Men zie de kanttekeningen Ef 5 : 19: Deze drie soorten van geestelijke gezangen dienen tot één einde, namelijk om den geest te vermaken, en worden van sommige alzo onderscheiden, da psalmen allerlei geestelijke gezangen zijn, die niet alleen met de stem, maar ook met snarenspel geoefend worden; lofzangen, dankzeggingen tot God, of lofdichten van Gods genade jegens ons, en geestelijke liedekens zulke dichten in welke allerlei geestelijke leringen worden begrepen. Zie ook Col. 3:16, en schijnen deze verscheidene namen uit de verscheidene opschriften der psalmen Davids genomen te zijn.
Ik maak hieruit niet op dat in de samenkomsten op zondag alleen psalmen mogen worden gebruikt.

Wat ik overigens vreemd vind, is dat uit deze kanttekeningen alleen datgene in de praktijk wordt gebracht wat aansluit bij de dingen die al gebruikelijk zijn, namelijk het zingen van psalmen. Van het hier als vanzelfsrpekend veronderstelde snarenspel zie ik vaak minder terugkomn in diensten.
Plaats reactie