Refojongere
psalmen, liedboek, opwekkingsliederen of evangelische liedbundel
Daar zit nogal wel een verschil tussen. Ik hoor bij invoering van zulke bundels altijd: Het gaat er toch om dat wij God maar eren, en alsof het dan maar niet meer uitmaakt hoe of waarmee, dat we daarin volkomen vrij zijn?
Jongerendag......ze bedoelen het toch goed?
Gezangenbundel.....we bedoelen toch Gods eer?
Evangeliseren door drama, popmuziek, allerlei instrumenten in de dienst, mimespelen, dansen, dominee in spijkerbroek..........ik weet het ik sla door, maar men kan niet alles af doen met: Maar ze bedoelen het toch goed, het gaat toch om het binnenste. Zo wordt stiekem toch de mens met zijn gevoelens en verlangens de maatstaf.
Hele noten, orgel, langzaam zingen of nagalmen.
Daar zit nogal een verschil tussen. Ik hoor bij de verdediging van zulke zaken altijd: Het gaat er om dat wij God maar eren, en dat kan niet zomaar op elke manier maar alleen op onze manier. We zijn daarin volledig gebonden en onze manier is de enige manier.
SGP-jongerendag..... ze bedoelen het toch goed?
3 formulieren..... we bedoelen toch Gods eer?
Bijbellezen met mystieke stem, tale kanaan, dominee en kerkenraad volledig in diep-zwart, hoeden met 3 lagen, dure rokken, emotieloos......
weet het ik slag door, maar men kan niet alles af doen met: De buitenkant moet sober en stemmig zijn, ze bedoelen het toch goed. het gaat toch om het binnenste. Zo wordt stiekem toch de mens en haar neiging tot zelfkasteiding en orthodoxie de maatstaf.
En wel beste refojongere, deze post is een parodie. Maar de kern die waarheid is is zeer groot en de boodschap is: Hoe kun je over andere kerkgenootschappen zulke dingen schrijven als je de balken in het oog van je eigen gezinte niet ziet.