Oordelen we te snel over andere kerken?

Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door wpv
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Het is jammer dat we binnen de Hervormde kerk niet zoveel bevindelijke preken meer horen. Ook binnen de Hervormde kerk merkt men dat het evangelische gedahtengoed steeds meer ingang vindt.
Vaak voel ik de preek meer als een opgelezen verhaal wat de dominee in e afgelopen week heeft uitgewerkt, nog maar weinig voel je de echte betrokkenheid, het eigen beleven van de dominee daaruit spreken.
Hoe het ook zij in de rechter flank van de gereformeerde gezindte komt men bevinding toch meer tegen.
Dat is hetgene ik vaak mis in de prediking.
Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken.

Oke, kan ik inkomen... MAAR... zou het ook niet kunnen dat er TE weinig over de Gande van Christus wordt gepredikt in de Ger.Gem?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lecram

Bericht door Lecram »

Het woord 'fouten' heb ik niet gebruikt. Ik blijf spreken over accentsverschillen. En je kunt niet zeggen: die dominee is goed, of: die dominee is fout.
Maar je schreef: de goeden uitgezonderd. Daarmee zeg je dus impliciet dat die predikanten die aandringen op het geloof niet tot de goeden behoren.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Mij maakt het niet uit van welk kerkgenootschap een gemeente is, als Jezus maar voluit verkondigd wordt. En Jezus verkondigen is zowel de zonde aanwijzen als een ruim evangelie.
Dat 'zonde aanwijzen' is juist wat ik meestal mis in de NHK.
Helaas mis ik dat ook te vaak in de GG. Er wordt wel over beleving gesproken, maar te weinig concreet de zonde aangewezen. Misschien is dat de lauwheid van de Nederlandse kerken in het algemeen?
wpv

Bericht door wpv »

Mij maakt het niet uit van welk kerkgenootschap een gemeente is, als Jezus maar voluit verkondigd wordt. En Jezus verkondigen is zowel de zonde aanwijzen als een ruim evangelie.
Dat 'zonde aanwijzen' is juist wat ik meestal mis in de NHK.
Helaas mis ik dat ook te vaak in de GG. Er wordt wel over beleving gesproken, maar te weinig concreet de zonde aangewezen. Misschien is dat de lauwheid van de Nederlandse kerken in het algemeen?
Dit ervaar ik niet zo. Maar, misschien moeten we ook hier zeggen: de goeden uitgezonderd?:%
wpv

Bericht door wpv »

Het woord 'fouten' heb ik niet gebruikt. Ik blijf spreken over accentsverschillen. En je kunt niet zeggen: die dominee is goed, of: die dominee is fout.

Maar je schreef: de goeden uitgezonderd. Daarmee zeg je dus impliciet dat die predikanten die aandringen op het geloof niet tot de goeden behoren.
Ik kan inderdaad beter zeggen: EEN AANTAL uitgezonderd.
Mirror

Bericht door Mirror »

Zo zouden wij in de kerk moeten zitten:

Handelingen 10 : 33b Wij zijn dan allen nu hier tegenwoordig voor God, om te horen al hetgeen u van God bevolen is.
WSO

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door Mirror
Zo zouden wij in de kerk moeten zitten:

Handelingen 10 : 33b Wij zijn dan allen nu hier tegenwoordig voor God, om te horen al hetgeen u van God bevolen is.
Dat heeft ook weer twee kanten. De prediker heeft alleen te laten horen wat van God bevolen is. Niet meer.

En waarom zou je niet kunnen zeggen dat een dominee 'fout' is? De mantel der liefde moet ook weer niet te groot zijn.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door WSO
En waarom zou je niet kunnen zeggen dat een dominee 'fout' is? De mantel der liefde moet ook weer niet te groot zijn.
uhm WSO misschien omdat we er van uit gaan dat alle dominee's engelen van de gemeente zijn.

Ik heb eigenlijk geen antwoord gekregen op, wordt er in de GG niet te weinig over genade gesproken?

groetjes, Daphne

[Aangepast op 26/5/03 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
wpv

Bericht door wpv »

Ik heb eigenlijk geen antwoord gekregen op, wordt er in de GG niet te weinig over genade gesproken?

groetjes, Daphne

[Aangepast op 26/5/03 door Daphne] [/quote]
Ik ben opgegroeid in de OGG in Ned, heb daarna een aantal jaren verkeerd in de NHK. Nu zit ik in de GG. En moet eerlijk zeggen: In de GG hoorde ik (s)preken over de juiste verhouding van wet EN GENADE.
Daphne

Bericht door Daphne »

Uhm... zitten we nu niet met zijn allen te oordelen hier? :,

Ik denk, je moet gewoon elkaar in zijn waarden laten. Ieder mens is bijzonder in Zijn ogen. God houdt van ons allen, en wat het belangrijkste is, Eert God, geloof in Hem, Zijn Zoon en de Heilige Geest. Doe je het eren nu met niet ritmische psalmen of doe je het nu met ritmische psalmen, liedboek, opwekkingsliederen of evangelische liedbundel. Als we HEM maar eren, lief hebben volgen EN je zonden belijden voor God.

shaloom,

Daphne

[Aangepast op 26/5/03 door Daphne]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

psalmen, liedboek, opwekkingsliederen of evangelische liedbundel

Daar zit nogal wel een verschil tussen. Ik hoor bij invoering van zulke bundels altijd: Het gaat er toch om dat wij God maar eren, en alsof het dan maar niet meer uitmaakt hoe of waarmee, dat we daarin volkomen vrij zijn?
Jongerendag......ze bedoelen het toch goed?
Gezangenbundel.....we bedoelen toch Gods eer?
Evangeliseren door drama, popmuziek, allerlei instrumenten in de dienst, mimespelen, dansen, dominee in spijkerbroek..........ik weet het ik sla door, maar men kan niet alles af doen met: Maar ze bedoelen het toch goed, het gaat toch om het binnenste. Zo wordt stiekem toch de mens met zijn gevoelens en verlangens de maatstaf.
Daphne

Bericht door Daphne »

Refojongere... vertel me eens wat er mis is met opwekking en de evangelische liedbundel? Het staat toch gelijk aan wat in jullie kringen veel voor komt, Johan de Heer bundel?
En wat zeg je dan met "Zingt, zingt een nieuw gezang des Heere" (psalm 98:1)

Looft God met bazuingeklank,
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank,
Looft Hem met de Harp en luit,
Looft Hem met de trom en fluit,
Looft Hem op uw blijde snaren,
Laat zich t orgel overal,
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des Heeren glorie paren.
(psalm 150:2)

(zingen jullie met een luit, trom en op blijdesnaren in de kerk? of ook alleen het orgel? wij trouwens alleen met het orgel) (Komt het werkelijk uit het hart of dreunen we gewoon wat psalmen op omdat de dominee die graag wil zingen, doet het nog wat met u?)

Kijk of je dit nu ritmisch zingt of niet, maakt natuurlijk helemaal niet uit....
En als je psalm 150:2 leest, maak ik er uit op dat je echt wel een "feest" ter eren van Hem mag maken (LOOFT GOD) MAAR wel met gepaste eerbied. Nu heb je bijna helemaal gelijk wat de eo-jongerendag betreft, ik ga er wel heen, vind het ook echt fijne dag, MAAR als je toch popmuziek ter eer van God hoort.... dan ga je wel denken ja...
Maar op zo'n jongerendag gebeuren zo veel goede dingen! Er worden mensen geraakt door het evangelie, Wat is er dan op tegen? Jongerendag heeft een negatieve naam, dat is voor een deel terrecht maar ook weer voor een deel geheel onterecht.

Zou God de liederen niet JUIST als handrijking tot versterking van het geloof hebben gegeven. Ik ben er bijna wel van overtuigd. Als ik zie wat lofprijzingsliederen tot eer van Hem met mensen doet.... God alle eer geven.... het is een zegen dat we juist die liederen hebben waarbij we stilgezet worden bij de almacht en glorie van God, en hoe klein wij mensen zijn.....

Maar dat je een dominee in spijkerbroek tegen komt... daar schrik wil wel even van, of was het maar een voorbeeld?

liefs, Daphne
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
God houdt van ons allen,
:pu:pu Is dat zo??
Want Jacob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat. Dat zegt God zelf. Volgens mij kun je dan niet zeggen, dat God van ons allen houdt.
Robert

Bericht door Robert »

Refojongere

psalmen, liedboek, opwekkingsliederen of evangelische liedbundel

Daar zit nogal wel een verschil tussen. Ik hoor bij invoering van zulke bundels altijd: Het gaat er toch om dat wij God maar eren, en alsof het dan maar niet meer uitmaakt hoe of waarmee, dat we daarin volkomen vrij zijn?
Jongerendag......ze bedoelen het toch goed?
Gezangenbundel.....we bedoelen toch Gods eer?
Evangeliseren door drama, popmuziek, allerlei instrumenten in de dienst, mimespelen, dansen, dominee in spijkerbroek..........ik weet het ik sla door, maar men kan niet alles af doen met: Maar ze bedoelen het toch goed, het gaat toch om het binnenste. Zo wordt stiekem toch de mens met zijn gevoelens en verlangens de maatstaf.
Hele noten, orgel, langzaam zingen of nagalmen.

Daar zit nogal een verschil tussen. Ik hoor bij de verdediging van zulke zaken altijd: Het gaat er om dat wij God maar eren, en dat kan niet zomaar op elke manier maar alleen op onze manier. We zijn daarin volledig gebonden en onze manier is de enige manier.

SGP-jongerendag..... ze bedoelen het toch goed?
3 formulieren..... we bedoelen toch Gods eer?
Bijbellezen met mystieke stem, tale kanaan, dominee en kerkenraad volledig in diep-zwart, hoeden met 3 lagen, dure rokken, emotieloos......

weet het ik slag door, maar men kan niet alles af doen met: De buitenkant moet sober en stemmig zijn, ze bedoelen het toch goed. het gaat toch om het binnenste. Zo wordt stiekem toch de mens en haar neiging tot zelfkasteiding en orthodoxie de maatstaf.

En wel beste refojongere, deze post is een parodie. Maar de kern die waarheid is is zeer groot en de boodschap is: Hoe kun je over andere kerkgenootschappen zulke dingen schrijven als je de balken in het oog van je eigen gezinte niet ziet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Matt. 7 vers 1 t/m 3

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
Plaats reactie