Klaagvrouwen/-mannen

MarthaMartha

Re: Klaagvrouwen/-mannen

Bericht door MarthaMartha »

henriët schreef:
jvdg schreef:
gertje schreef:Als therapie niet helpt, wat verwacht men dan van een klaagvrouw of man, wat is de meerwaarde? of begrijp ik het niet?
De meerwaarde zou kunnen zijn, mits er vertrouwen is, dat erover gesproken kan worden zonder "remmingen" met mensen die pastoraal toegerust zijn en bekend met de problematiek.
Noem het voor mijn part opbiechten.
Temeer daar de slachtoffers ook de schuld naar zichzelf toetrekken.
Een troostrijk woord, begrip en meeleven kan dan mss. van grote waarde zijn.

Ik tast ook in het duister hoor.
Nee, en toch geloof ik daar niet in.
Het lijkt me dat je het dan in stand houdt.
Je kunt erover praten, maar dat alleen helpt niet. Het moet verwerkt worden en dat moet gedaan worden onder leiding van deskundigen.
Therapeuten worden daar jaren voor opgeleid, dat kun je als 'leek'niet er zomaar even bijdoen..
natuurlijk kun je meeleven/meehuilen/ meeluisteren, maar dat 'lost het probleem niet op'
dan ga je doen aan verzachten, maar de angel moet eruit.
Ik snap je wel Jet, maar de drempel naar therapie is soms te groot, er wordt dan meteen ook inzet gevraagd van jouw als hulpvrager. Soms is het goed om zo'n klaagvrouw in vertrouwen te nemen. Als daar vertrouwen groeit, kun je dingen uiten, krijg je bevestiging en meeleven, durf je wellicht voor de dag te komen met wat altijd verborgen was gehouden, leer je emoties te uiten, etc etc. zonder dat er meteen gewerkt moet worden. In dat proces kun je dan samen ontdekken dat er best heel wat puin ligt dat opgeruimd moet worden en als de meest heftige emoties wat vervagen en er energie vrijkomt (die energie die je al die tijd gebruikte om het deksel op de put te houden) kun je dan de stap zetten naar hulpverlening / therapie. Kortom, het kan een goede opstap zijn!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hinde

Bericht door Hinde »

En zo'n klaagvrouw; is dat vrijwilligers werk of word je daarvoor betaald?

Elke betaalde therapeut (of klaagvrouw) heeft wat mij betreft al een minpunt.
Hoewel, als je toch werkt, is het wel mooi als je iemand wat verder kunt helpen.

Maar als je 't mij vraagt; op de echte Hulpverlener die je echt Vrij kunt laten zijn van je verleden word m.i. veel te weinig gewezen.
Zelfs zgn. christelijke hulpverleners brengen Hem niet eens als eerste ter sprake.
MarthaMartha

Hinde schreef:En zo'n klaagvrouw; is dat vrijwilligers werk of word je daarvoor betaald?

Elke betaalde therapeut (of klaagvrouw) heeft wat mij betreft al een minpunt.
Hoewel, als je toch werkt, is het wel mooi als je iemand wat verder kunt helpen.

Maar als je 't mij vraagt; op de echte Hulpverlener die je echt Vrij kunt laten zijn van je verleden word m.i. veel te weinig gewezen.
Zelfs zgn. christelijke hulpverleners brengen Hem niet eens als eerste ter sprake.
Ben je ze allemaal al langs geweest?

Nee, niet als eerste... dat hoeft ook niet. Dat deed Jezus zelf ook niet altijd. Hij begon ook bij de vraag van mensen "wat wilt u dat ik u doen zal?" De houding van "Jezus is het antwoord, wat is eigenlijk uw vraag" heeft in e hulpverlening al veel schade berokkend. En christen zijn en hulpverlenend handelen kunnen combineren is een mooie combinatie!

klaagvrouw zijn is vrijwilligerswerk (meestal)
Hinde

Bericht door Hinde »

O, sorry, zo bedoelde ik het niet hoor.
Ik begrijp ook wel dat je niet kunt stellen 'Jezus is het antwoord, wat is eigenlijk uw vraag.'.

't is alleen maar het accentverschil waar ik op doelde.
Ik hoor het maar bar weinig benoemd worden, terwijl Jezus toch het belangrijkste is.
Misschien niet het directe antwoord, maar het uiteindelijke Antwoord en de Conclusie.\

En je hoort het inderdaad nogal eens toch; slachtoffers die levenslang hebben.
Ik geloof toch echt dat alleen Jezus je daarvan kan bevrijden.
Hoeveel hulpverleners ook het dossier sluiten.
MarthaMartha

Hinde schreef:O, sorry, zo bedoelde ik het niet hoor.
Ik begrijp ook wel dat je niet kunt stellen 'Jezus is het antwoord, wat is eigenlijk uw vraag.'.

't is alleen maar het accentverschil waar ik op doelde.
Ik hoor het maar bar weinig benoemd worden, terwijl Jezus toch het belangrijkste is.
Misschien niet het directe antwoord, maar het uiteindelijke Antwoord en de Conclusie.\

En je hoort het inderdaad nogal eens toch; slachtoffers die levenslang hebben.
Ik geloof toch echt dat alleen Jezus je daarvan kan bevrijden.
Hoeveel hulpverleners ook het dossier sluiten.
Dat geloof ik ook! Dat wéét ik ook uit eigen ondervinding.
Wie leert leven van genade en vergeving kan genezen van veel wonden.
Wie zich aanvaard weet door Christus, geliefd en bemind, kan zoveel makkelijker afrekenen met minderwaardigheids en zinloosheids gevoelens... Hij ís de grote Heelmeester.

Maar gelukkig zijn er nog altijd hulpverleners die daar wél heen wijzen zodra ze maar de kans krijgen....

p.s. sorry, misschien reageerde ik ook wel ietwat bot...
henriët

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef:
henriët schreef:
jvdg schreef:
gertje schreef:Als therapie niet helpt, wat verwacht men dan van een klaagvrouw of man, wat is de meerwaarde? of begrijp ik het niet?
De meerwaarde zou kunnen zijn, mits er vertrouwen is, dat erover gesproken kan worden zonder "remmingen" met mensen die pastoraal toegerust zijn en bekend met de problematiek.
Noem het voor mijn part opbiechten.
Temeer daar de slachtoffers ook de schuld naar zichzelf toetrekken.
Een troostrijk woord, begrip en meeleven kan dan mss. van grote waarde zijn.

Ik tast ook in het duister hoor.
Nee, en toch geloof ik daar niet in.
Het lijkt me dat je het dan in stand houdt.
Je kunt erover praten, maar dat alleen helpt niet. Het moet verwerkt worden en dat moet gedaan worden onder leiding van deskundigen.
Therapeuten worden daar jaren voor opgeleid, dat kun je als 'leek'niet er zomaar even bijdoen..
natuurlijk kun je meeleven/meehuilen/ meeluisteren, maar dat 'lost het probleem niet op'
dan ga je doen aan verzachten, maar de angel moet eruit.
Ik snap je wel Jet, maar de drempel naar therapie is soms te groot, er wordt dan meteen ook inzet gevraagd van jouw als hulpvrager. Soms is het goed om zo'n klaagvrouw in vertrouwen te nemen. Als daar vertrouwen groeit, kun je dingen uiten, krijg je bevestiging en meeleven, durf je wellicht voor de dag te komen met wat altijd verborgen was gehouden, leer je emoties te uiten, etc etc. zonder dat er meteen gewerkt moet worden. In dat proces kun je dan samen ontdekken dat er best heel wat puin ligt dat opgeruimd moet worden en als de meest heftige emoties wat vervagen en er energie vrijkomt (die energie die je al die tijd gebruikte om het deksel op de put te houden) kun je dan de stap zetten naar hulpverlening / therapie. Kortom, het kan een goede opstap zijn!
dank voor je uitleg,
inderdaad als ik het zo lees, kan het een mooie opstap zijn!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

henriët schreef:
Het schijnt dat er met emdr therapie veel goede resultaten worden geboekt, dat is een wat nieuwere manier van hulp wanneer er sprake is van misbruik.
ik vind dat emdr gebeuren nogal dubieus eigenlijk....
toen ik er voor 't eerst van las (van de hand van Kees Roest, die een posititief artikel schreef in het blad "een handreiking") had ik al gelijk iets van: nou ja, 't lijkt wel hypnose/yoga ofzo.
Toen ik later bij Stichting promise de bezwaren las vanuit de Bijbel tegen EMDR kon ik me daar goed in vinden.

http://www.stichting-promise.nl/artikel ... essing.htm
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

helma schreef:
henriët schreef:
Het schijnt dat er met emdr therapie veel goede resultaten worden geboekt, dat is een wat nieuwere manier van hulp wanneer er sprake is van misbruik.
toen ik er voor 't eerst van las (van de hand van Kees Roest, die een posititief artikel schreef in het blad "een handreiking") had ik al gelijk iets van: nou ja, 't lijkt wel hypnose/yoga ofzo.
Toen ik later bij Stichting promise de bezwaren las vanuit de Bijbel tegen EMDR kon ik me daar goed in vinden.

Dank-je-wel voor deze link Helma!
Net als jou had ik mijn bedenkingen bij EMDR; 't deed mij ook aan hypnose denken. Totdat er een aantal goede kennissen/ vriendinnen hele positieve verhalen vertelden over EMDR. Problemen die jarenlang geleden onstaan waren en veel invloed op hen hadden, waren in 3-4 sessies opgelost. Door hun enthousiasme werd mijn standpunt rond EMDR aan 't wankelen gebracht. Vooral ook doordat ze met allerlei theoretische verklaringen kwamen die moesten uitwijzen dat EMDR en hypnose twee totaal verschillende dingen waren.
Na 't lezen van dit artikel ben ik er toch van overtuigd dat dit niet de manier is om traumatische ervaringen te verwerken...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
henriët

Bericht door henriët »

edele strijdster schreef:
helma schreef:
henriët schreef:

Net als jou had ik mijn bedenkingen bij EMDR; 't deed mij ook aan hypnose denken. Totdat er een aantal goede kennissen/ vriendinnen hele positieve verhalen vertelden over EMDR. Problemen die jarenlang geleden onstaan waren en veel invloed op hen hadden, waren in 3-4 sessies opgelost. Door hun enthousiasme werd mijn standpunt rond EMDR aan 't wankelen gebracht. Vooral ook doordat ze met allerlei theoretische verklaringen kwamen die moesten uitwijzen dat EMDR en hypnose twee totaal verschillende dingen waren.
Na 't lezen van dit artikel ben ik er toch van overtuigd dat dit niet de manier is om traumatische ervaringen te verwerken...
huh??
ik ben helemaal niet op de hoogte van hypnose ed.
ik begrijp er niets van.

heb alleen heel goede ervaringen over emdr gehoord, van mensen die zeer serieus in t leven staat, daarnaast ook van een therapeut die zelf ger gem is...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

henriët schreef:
edele strijdster schreef:
helma schreef:
henriët schreef:

huh??
ik ben helemaal niet op de hoogte van hypnose ed.
ik begrijp er niets van.

heb alleen heel goede ervaringen over emdr gehoord, van mensen die zeer serieus in t leven staat, daarnaast ook van een therapeut die zelf ger gem is...
dat dingen werken wil nog niet zeggen dat het goed is toch?
en ik ken ook predikanten van naam die gebruik maken/maakten van iriscopie en aanverwante zaken.
Het zegt mij niets of iemand van een gerespecteerd kerkverband er geen moeite mee heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:heb alleen heel goede ervaringen over emdr gehoord, van mensen die zeer serieus in t leven staat, daarnaast ook van een therapeut die zelf ger gem is...
Ik begrijp de goede bedoeling achter deze opmerking, maar dat zegt niet veel. Ook in de GerGem lopen er vreemde vogels met een dito gedachtegoed rond.
Zo ken ik zelfs ambtsdragers, tot predikanten toe, die gebruik maken van homeopathie.
henriët

Bericht door henriët »

nee dat is ook zo.
een kerkverband zegt niets.
was niet zo n handige uitspraak,
maar ik ben echt super verbaasd..
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

henriët schreef:nee dat is ook zo.
een kerkverband zegt niets.
was niet zo n handige uitspraak,
maar ik ben echt super verbaasd..
Verbaasd? hoe dat zo? Omdat je er nooit over nagedacht hebt?
Of omdat je zulke positieve verhalen hoort? Of...?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
wienke

Bericht door wienke »

helma schreef:
henriët schreef:

Ik weet niet of ik het er mee eens kan zijn dat EMDR een soort hypnose is.
bij deze therapie moet je eerst je verhaal over de traumatische gebeurtenis doen. daarna moet bij zo´n sessie weer aan de gebeur-
tenis denken, maar je word daarna steeds afgeleid. de manieren die jullie zoal kennen is door oogbewegingen en piepjes, maar dit
kan ook gebeuren door bijvoorbeeld een foto van een zeer dierbaar persoon. Hierdoor lukt het je na een aantal (of veel) sessie´s om
niet te blijven hangen in je gedachten of te vallen in een herbeleving. Je leert er beter mee om te gaan. Om den duur kun je jezelf
ook afleiden van de gebeurtenis. Je leven draait niet enkel meer om de traumatische gebeurtenis.
Steeds na elke sessie worden een paar simpele vragen gesteld. Daarom is het belangrijk dat het je wel lukt om je verhaal vooraf te
vertellen. Het voordeel is dat je je verhaal bij deze therapie slechts 1x hoef te doen.
Ik vind dit niet echt op hypnose lijken. En daarbij...ook deze therapie moet door God gezegend worden. Ook deze therapie is geen
wondermiddel!! (jammer genoeg) net zo min als de andere therapiën of medicaties.

Waarom is de ECT therapie dan wel geaccepteerd (waarschijnlijk omdat deze allang bestaat) Maar dit gebeurt ten tijde dat je onder
narcose ben. Dan geeft men je een elektrische shock. EMDR ben je tenslotte nog helemaal zelf bij!

Ik snap ook best wel als het anders wordt gezien, maar je moet toch iets. Stel dat je al zolang bent opgenomen al zoveel therapieën
hebt gehad en je krijgt te horen dat ze je willen proberen te helpen doormiddel van EMDR, stel dat dat zou helpen, dan zou het toch
ook niet goed wezen als je dat niet zou doen (Ik geloof niet dat dat is wat God wil.)

(Sorry, als jullie het maar onzin vinden wat ik erover type)
jvdg

Bericht door jvdg »

wienke schreef:(Sorry, als jullie het maar onzin vinden wat ik erover type)
Ik vind dit vooralsnog geen onzin.
Ik ga hier zeker over nadenken, maar met name de bijbelse lijnen t.a.v. genezing/herstel/leefbaarheid met deze problematiek kan ik nog niet helder krijgen.

Dat geldt anderzijds ook voor de (klassieke) homeopathie (plantengeneeskunde?), waar nogal fel op wordt geageerd zonder dat een wezenlijke bijbelse onderbouwing van de weerzin hiertegen wordt gegeven.

Maar één ding is me wel duidelijk, zodra in een therapie ook maar een zweem van occultisme is te bespeuren, dan is voor mij de grens bereikt.
Plaats reactie