Een Bijbelstudie: 1 Korinthe

memento

Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe

Bericht door memento »

Fjodor schreef:Verder vroeg ik me nog iets af, mede naar aanleiding van een andere discussie hier. Namelijk hoe zat het met de taal die gesproken werd in Korinthe? Want hoofdstuk 14 in de SV doet suggereren dat er vele talen gesproken werden. Wat wel logisch zou zijn omdat het een handelsstad was, maar ik had altijd het idee dat de voertaal in de toenmalige wereld vooral Grieks was en dat men elkaar dus ook wel kon verstaan. Weet iemand hier meer van?
De officiële taal in de stad was Latijn. De voertaal was Grieks. Mogelijk dat de aanwezige Joden Aramees gesproken hebben. En de verschillende handelslieden hebben vermoedelijk - naast de voertaal Grieks - ook hun eigen taal gesproken.
refo

Bericht door refo »

Fjodor schreef:Verder vroeg ik me nog iets af, mede naar aanleiding van een andere discussie hier. Namelijk hoe zat het met de taal die gesproken werd in Korinthe? Want hoofdstuk 14 in de SV doet suggereren dat er vele talen gesproken werden. Wat wel logisch zou zijn omdat het een handelsstad was, maar ik had altijd het idee dat de voertaal in de toenmalige wereld vooral Grieks was en dat men elkaar dus ook wel kon verstaan. Weet iemand hier meer van?
Ik zie het niet staan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Wie trouwens een gratis moderner commentaar wil raadplegen, kan terecht op http://www.mijnbestanden.eu/ICC/. De commentaarserie International Critical Commentary is één van de toonaangevende wetenschappelijke commentaren. Hoewel de delen die hier gratis te downloaden zijn niet de meest actuele zijn (de meeste zijn bijna 100 jaar oud), is de inhoud nog steeds de moeite waard om kennis van te nemen.

Het commentaar op 1 Korinthe: http://www.mijnbestanden.eu/ICC/1%20Cor ... 201911.pdf (PDF).
Plaats reactie