inzicht in eeuwige bestemming
Re: inzicht in eeuwige bestemming
Jezus tot de Sadduceën en de Farizeeërs, die meenden zeer rechtzinnig te zijn, maar toch de kracht Gods niet kenden:
29 Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods.
30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
33 En de scharen, dit horende, werden verslagen over Zijn leer.
34 En den Farizeën, gehoord hebbende, dat Hij den Sadduceën den mond gestopt had, zijn te zamen bijeenvergaderd.
29 Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods.
30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
34 En den Farizeën, gehoord hebbende, dat Hij den Sadduceën den mond gestopt had, zijn te zamen bijeenvergaderd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En hoe wil je daar nu jouw standpunt mee gaan verdedigen?-DIA- schreef:Jezus tot de Sadduceën en de Farizeeërs, die meenden zeer rechtzinnig te zijn, maar toch de kracht Gods niet kenden:
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Beste DIA, nergens in de Schrift wordt het contact hebben met overledenen door God gebruikt om Zijn kinderen een boodschap te geven. Ja, er wordt in het OT sterk tegen gewaarschuwd, en op één lijn gezet met waarzeggerij en ander duivelswerk.
Het probleem van onze tijd is dat elk gevoeletje van een kind van God als ware bevinding wordt gezien. Terwijl er ook valse bevinding is. Juist dit gebrek aan een kritische, onderzoekende houding, waarbij ook de bevinding getoetst wordt aan Gods woord, is mede schuldig aan de weinige groei in de genade. Want hoe kan men toenemen in de genade, als men geen onderscheid maakt tussen duivelswerk en Godswerk. Oh, hoe onpastoraal!
Het probleem van onze tijd is dat elk gevoeletje van een kind van God als ware bevinding wordt gezien. Terwijl er ook valse bevinding is. Juist dit gebrek aan een kritische, onderzoekende houding, waarbij ook de bevinding getoetst wordt aan Gods woord, is mede schuldig aan de weinige groei in de genade. Want hoe kan men toenemen in de genade, als men geen onderscheid maakt tussen duivelswerk en Godswerk. Oh, hoe onpastoraal!
De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.memento schreef:Beste DIA, nergens in de Schrift wordt het contact hebben met overledenen door God gebruikt om Zijn kinderen een boodschap te geven. Ja, er wordt in het OT sterk tegen gewaarschuwd, en op één lijn gezet met waarzeggerij en ander duivelswerk.
En nee, ik geloof echt niet zomaar elke geest die zich aandient als waarheid.
Maar onderzoekt de geesten of ze uit God zijn
Ik heb het wel voorrecht gehad veel volk van God te hebben gekend,
en veel onderwijs mogen ontvangen.
Daarom kan er ook een ogenblik komen onm te zwijgen, als Gods werk in discrediet wordt gebracht
Wie werkelijk onderscheidt, weet dat God niet via waarzeggerij en contact met doden werkt. Tenminste, dat leert de Schrift mij. En daar hecht ik ietwat meer waarde aan, dan het niet-op-Gods-woord-gegronde oordeel van enkele van Gods kinderen...-DIA- schreef:De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.memento schreef:Beste DIA, nergens in de Schrift wordt het contact hebben met overledenen door God gebruikt om Zijn kinderen een boodschap te geven. Ja, er wordt in het OT sterk tegen gewaarschuwd, en op één lijn gezet met waarzeggerij en ander duivelswerk.
Daarom kan er ook een ogenblik komen onm te zwijgen, als Gods werk in discrediet wordt gebracht
Wat Gods kinderen zeggen is alleen waar, als het overeenstemt met Gods woord.
Sola Scriptura!
Ik verbaas me over de stelligheid waarmee sommigen precies weten aan welke eisen het werk van de Heilige Geest moet voldoen. En niet schromen om bepaalde zaken als duivelswerk te kwalificeren, omdat ze het niet kunnen inpassen in hun ideeën over hoe het werk van de Heilige Geest erut 'behoort' te zien.
Ik sluit me aan bij Zonderling, met als opmerking, dat je ook door het stellen van bepaalde 'eisen' aan de Heilige Geest (wat Hij wel en niet mag doen volgens onze inzichten), God paal en perk wilt stellen.
Niet doen, zou ik zeggen. En wees voorzichtig met iets duivelswerk te noemen.
Ik sluit me aan bij Zonderling, met als opmerking, dat je ook door het stellen van bepaalde 'eisen' aan de Heilige Geest (wat Hij wel en niet mag doen volgens onze inzichten), God paal en perk wilt stellen.
Als Gods woord iets duivelswerk noemt, zoals contact met doden (uit het voorbeeld van DIA), hoe wou je het dan als werktuig van de Geest openlaten? God werkt toch nooit tegen Zijn woord in?Afgewezen schreef:Ik verbaas me over de stelligheid waarmee sommigen precies weten aan welke eisen het werk van de Heilige Geest moet voldoen. En niet schromen om bepaalde zaken als duivelswerk te kwalificeren, omdat ze het niet kunnen inpassen in hun ideeën over hoe de Heilige Geest het 'behoort' te doen.
Wat je zegt is op zich waar,memento schreef:Wie werkelijk onderscheidt, weet dat God niet via waarzeggerij en contact met doden werkt. Tenminste, dat leert de Schrift mij. En daar hecht ik ietwat meer waarde aan, dan het niet-op-Gods-woord-gegronde oordeel van enkele van Gods kinderen...-DIA- schreef:De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.memento schreef:Beste DIA, nergens in de Schrift wordt het contact hebben met overledenen door God gebruikt om Zijn kinderen een boodschap te geven. Ja, er wordt in het OT sterk tegen gewaarschuwd, en op één lijn gezet met waarzeggerij en ander duivelswerk.
Wat Gods kinderen zeggen is alleen waar, als het overeenstemt met Gods woord.
Sola Scriptura!
Maar de Geest kan met hun geest getuigen.
Spreekt God niet meer?
Door Zijn Woord en Geest.
Maar niet buiten Zijn Woord om.
Daar is ook aan te herkennen of het
Gods werk is of een of ander bespiegeling.
God geeft getuigenis van Zijn werk.
En dan niet bij één persoon, maar er zullen
altijd getuigen zijn van de Waarheid van het]
spreken Gods.
Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt;
want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen,
welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden,
zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is
Wie de Geest niet kent kent deze dingen ook niet,
die zijn hem een dwaasheid.
En zal het in de kant van het occulte gaan zoeken,
want een mens wil een verklaring.
PAS OP, WEES OPMERKZAAM! het occulte kan zo dichtbij zijn,
en vooral mensen met een achtergrond uit de gerformeerde gezindte
kunnen in deze valkuilen vallen, eerder dan de 'wereld'.
@DIA: Als we het er maar over eens zijn, dat "gemeenschap met een overleden persoon" occult is, en tégen Gods Woord, en dus níet afkomstig van de Geest Gods.
Zou het 'contact met de doden' waar Gods Woord over spreekt, hetzelfde zijn als wat DIA bedoelt? Ik wou je wijzer hebben, memento.memento schreef:Als Gods woord iets duivelswerk noemt, zoals contact met doden (uit het voorbeeld van DIA), hoe wou je het dan als werktuig van de Geest openlaten? God werkt toch nooit tegen Zijn woord in?Afgewezen schreef:Ik verbaas me over de stelligheid waarmee sommigen precies weten aan welke eisen het werk van de Heilige Geest moet voldoen. En niet schromen om bepaalde zaken als duivelswerk te kwalificeren, omdat ze het niet kunnen inpassen in hun ideeën over hoe de Heilige Geest het 'behoort' te doen.
Als je iets niet begrijpt, laat het dan, maar spreek er niet meteen je oordeel over uit.
@Afgewezen: Dus jij meent dat "geestelijke gemeenschap" met de doden niet occult is?
De gemeenschap der heiligen strekt zich over de dood heen.memento schreef:@DIA: Als we het er maar over eens zijn, dat "gemeenschap met een overleden persoon" occult is, en tégen Gods Woord, en dus níet afkomstig van de Geest Gods.
Anderzijds is het inderdaad occult, en daar moeten we ver vandaan blijven.
Maar velen houden de gemeenschap der heiligen ook occult en verklaren daar
als het ware Gods werk tot duivelswerk.
Dit is zeer gevaarlijk, het kan de zonde tegen de Heilige Geest zijn.
Begrijp je dat ik wat emotioneel antwoordde?
Sinds ik in de Reformatorische gezindte rondloop vind ik dit wel een heel bijzonder fenomeen.
Als iemand overleden is dan hangt iedereen aan de lippen van de predikant wanneer hij het 'verlossende' woord spreekt en dan is het goed. En als hij niks zegt dan zegt men al gauw "de eeuwigheid moet het openbaren". En dit kan weken erna nog zijn dat iedereen zit te wachten op de zondag of de predikant nog wat zegt. Of je hoort de mensen praten of er nog iemand is geweest die bemoeienissen had met het desbetreffende overlijden. Maar wat je weinig hoort is of het sterven de hoorder wat zegt en of het gepredikte Woord nog serieus genomen wordt, dan alleen het gezegde "de dominee heeft het mooi gezegd".
Wat zegt het Woord van de Heere ons nog?
Als iemand overleden is dan hangt iedereen aan de lippen van de predikant wanneer hij het 'verlossende' woord spreekt en dan is het goed. En als hij niks zegt dan zegt men al gauw "de eeuwigheid moet het openbaren". En dit kan weken erna nog zijn dat iedereen zit te wachten op de zondag of de predikant nog wat zegt. Of je hoort de mensen praten of er nog iemand is geweest die bemoeienissen had met het desbetreffende overlijden. Maar wat je weinig hoort is of het sterven de hoorder wat zegt en of het gepredikte Woord nog serieus genomen wordt, dan alleen het gezegde "de dominee heeft het mooi gezegd".
Wat zegt het Woord van de Heere ons nog?
Ik meen niks. Zolang ik daar te weinig over weet, onthoud ik mij van een oordeel.memento schreef:@Afgewezen: Dus jij meent dat "geestelijke gemeenschap" met de doden niet occult is?
-
Wat moet ik mij bij gemeenschap der heiligen met een overledene voorstellen?
Je verbonden weten met het voorgeslacht en hetgeen deze nagelaten hebben daar kan ik me nog wat bij voorstellen.
Maar dat er over de dood heen d.m.v. gemeenschap der heiligen inzicht wordt gegegeven in de eeuwige bestemming, daar kan ik me niets bij voorstellen? Betekent dit dat overledenen over de dood heen kunnen communiceren?
Komt het dan ook voor dat mensen een negatieve uitkomst 'ontvangen'?
Zo maar wat vragen voor en voor mij onbekend fenomeen.
Je verbonden weten met het voorgeslacht en hetgeen deze nagelaten hebben daar kan ik me nog wat bij voorstellen.
Maar dat er over de dood heen d.m.v. gemeenschap der heiligen inzicht wordt gegegeven in de eeuwige bestemming, daar kan ik me niets bij voorstellen? Betekent dit dat overledenen over de dood heen kunnen communiceren?
Komt het dan ook voor dat mensen een negatieve uitkomst 'ontvangen'?
Zo maar wat vragen voor en voor mij onbekend fenomeen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above