Dan moet je nodig! bij de synode een gravamen aandienen, dat je het niet met deze woorden eens ben, daar je meent dat ze niet op de Schrift gebaseerd zijn:refo schreef:De roeping van de gemeente is niet van God Zelf. Dat is een misverstand.Bert Mulder schreef:Dat is een zware zaak...Auto schreef:Ik miste eigenlijk 1 punt en dat zijn de kerkenraden die last hebben van het feit dat vlak voor de kandiderings periode brieven krijgen van mannen die 1 periode gediend hebben en aangeven NIET meer te willen dienen, omdat ze blij waren de vorige periode overleefd te hebben.
Ik weet van verschillende kerkenraden dat ze die brieven kregen. De kerkenraden die alsnog besloten toch iemand te kandideren die had aangegeven niet meer te willen, kregen last op de verkiezingsavond waar de desbetreffende persoon ging staan en dan zijn moeite met de kandidering aangaf en afsloot met "Mocht u mij kiezen, ik zal het niet aannemen" ......... consequentie de ander werd gekozen.
Temeer dat men, als men gekozen is, en het zonder goede (dus Bijbelse) reden afwijst, men een roeping van de gemeente, en dus van God zelf, afwijst...
Gezien dat Christus niet van het kruis gebleven is, maar Zijn werk volbrachte, en onze zonden aan het kruis nagelde... Gezien dus, wat hij voor ons deed, is kerkenraad werk (hetwelk zeer zwaar zijn kan) een kleine last vergeleken met de kruisdood....
En eerstelijk vraag ik u, ouderlingen en diakenen, of gij niet gevoelt in uw harten dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst (of: tot deze heilige diensten, elk in het zijne) beroepen zijt?
Ten tweede, of gij de Schriften des Ouden en Nieuwen Testaments houdt voor het enige Woord Gods en de volkomen leer der zaligheid, en alle leringen verwerpt die daartegen strijden?
Ten derde, of gij belooft uw ambt, gelijk dit hiervoor beschreven is, volgens deze leer getrouwelijk naar uw vermogen te bedienen; gij ouderlingen N. N., in de Kerkregering nevens de dienaars des Woords, en gij diakenen N. N., in de bediening der armen; en ook gezamenlijk belooft u in alle godzaligheid te gedragen; mede u onderwerpende aan de kerkelijke vermaningen, indien gij u kwaamt te ontgaan?