Bedankt voor de reacties! Mijn bedoeling was zeker geen bindend referendum te organiseren, maar meer om de kerkenraad nog beter te informeren dan ze (wellicht) al is. Enquetes zijn wat mij betreft een goede aanvulling op meer kwalitatief 'onderzoek' zoals bij huisbezoeken. Daarnaast vraag ik me af of de praxis van huisbezoeken-door-oudsten-als-belangrijkste-bestandsdeel-van-het-pastoraat wel een bijbelse is, en of we niet veel meer naar een 'kerkmodel' (vies woord) moeten waarbij pastoraat vooral verzorgd wordt door medebroeders en -zusters op bijv. een bijbelkring.
Maar goed, ik wilde iets constructiefs voorstellen. Kunnen we niet tot een lijst met 'geoorloofde' vragen komen? Enkele vragen die ik zou willen stellen aan de gemeente:
1) Wordt u geestelijk opgebouwd tijdens de kerkdiensten?
2) Heeft u wat aan de preken in uw alledaagse leven?
3) Voelt u zich thuis in deze gemeente?
4) Wat vindt u van de volgende aspecten van de eredienst:
a. dat de ouderling/dominee afkondigingen voorleest
b. dat een commissie iets presenteert/aankondigt tijdens de dienst;
c. het zingen van psalmen;
d. het zingen van andere bijbelliederen (dus geen 'vrije' liederen, maar echt berijmde bijbelgedeelten);
e. het zingen van door de kerkenraad geselecteerde Opwekkingsliederen / Gezangen
f. het lezen van de SV
g. het lezen van meerdere vertalingen
6) Wat zou u aan de gemeente willen veranderen/verbeteren?
7) Moet er koffiedrinken na iedere dienst zijn?
8) Hoeveel contact heeft u met gemeenteleden buiten de diensten om?
9) Ervaart u een band met andere gemeenteleden?
10) Bezoekt u een bijbelkring? Waarom (niet)?
Wat vinden jullie hiervan? Aanvullingen/weglatingen/etc?
P.S. De items in vraag 4 komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de gebruiken in mijn eigen gemeente (voor ik weer allemaal vragen krijg over het al dan niet thuis mogen horen op dit forum

)