Christen en vuurwerk

Luther
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
memento schreef:Alles wat ons niet direct of indirect in de Schrift verboden wordt mogen we doen. M.i. mag het afsteken van vuurwerk daarom. Maar ik acht het béter het niet te doen...
Maar wat doe je dan met een tekst als: "Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods." Dat is voor mijn gevoel niet echt de rijmen met vuurwerk, maar wellicht kun jij er een verstandig licht over laten schijnen.

Eens, alles moet in dat licht staan.
Maar in het kader van ontspanning is dit natuurlijk niet altijd direct toetepassen op allerlei bezigheden.
Het gaat om de grondhouding.

Als ik 's nachts met mn kinderen uit het raam naar het vuurwerk sta te kijken, heb ik altijd een dubbel gevoel.
Het is gewoon mooi. En de spanning die het met zich meebrengt kan ik voor jongeren heel goed begrijpen. Aan de andere kant als je ziet hoe de wereld zich uitleeft in die ogenblikken gaat er wat tegenstaan en voel je dat het niet gepast is en dat het een opvulling is van een ongelofelijke leegte.
Maar als ik voor mezelf spreek : als mn kinderen weer een rotje gevonden hebben , en ik deze moet afsteken in de achtertuin, voel ik, kijkend naar de glunderende kindergezichtjes, iets van de spanning van een 20 jaar geleden. En sorry, maar dan ben ik weer even kind en vind het erg leuk... ;)
Deze post had ik zelf geschreven kunnen hebben, maar je begrijpt dat het m.n. gaat om de door mij rood gearceerde zin... Want dat zal niet iedereen je op die manier nazeggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:
memento schreef:Alles wat ons niet direct of indirect in de Schrift verboden wordt mogen we doen. M.i. mag het afsteken van vuurwerk daarom. Maar ik acht het béter het niet te doen...
Maar wat doe je dan met een tekst als: "Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods." Dat is voor mijn gevoel niet echt de rijmen met vuurwerk, maar wellicht kun jij er een verstandig licht over laten schijnen.
De vraag is: Kan je dat wel verantwoorden als je een roman leest? We moeten niet wettisch zijn, zeker in gevallen als dit, waar teveel negatieve aandacht voor vuurwerk alleen maar er voor zorgt dat de jeugd de dominee/ouders wereldvreemd gaan vinden...
Marco

Bericht door Marco »

Wilhelm schreef:Aan de andere kant als je ziet hoe de wereld zich uitleeft in die ogenblikken gaat er wat tegenstaan en voel je dat het niet gepast is en dat het een opvulling is van een ongelofelijke leegte.
De wereld doet wel meer. Maar of het nou echt is ter opvulling van een leegte?
Dan moet je naar het geheel van oud en nieuw kijken. Dat is voor 'de wereld' sowieso een leeg verhaal. Alweer een doelloos jaar voorbij, een nieuw doelloos jaar begonnen. Daar kijken wij als christenen toch anders tegenaan.

En daar kan vuurwerk bij horen, of oliebollen, of appelflappen, of wat dan ook. Even afgezien van praktische bezwaren als milieuvervuiling, gevaar van vuurwerk en de kosten. Zaken die trouwens ook voor oliebollen gelden: die zijn ook niet gratis, belasten het mileu en gevaarlijk voor de gezondheid...
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Fjodor schreef:Ik vind ook, als we gaan zeggen dat vuurwerk niet mag, dan kunnen we wel door blijven gaan met regels verzinnen..
Toch kan je je geld beter uitgeven, dat is zeker.
Laat een ieder voor zijn eigen geweten overtuigd zijn.
EENS!
Bart

Bericht door Bart »

hoort er gewoon bij en is leuk. nu kijk ik alleen, maar ik heb wat afgestoken vroeger samen met een groep vrienden

We lapte allemaal wat geld en zette de straat echt helemaal rood van het vuurwerk geweldig!!

Ja hoor als Christen mag dat ook vind ik en een zware preek over vergankelijkheid... kom op zeg moet dat op zo een avond of mag ik ook geen oliebol eten

Iedereen gelukkig nieuwjaar wensen en links en rechts een biertje drinken .... gewoon leuk ! Men ziet me al aankomen met een gesprek over vergankelijkheid om 00 uur
Auto

Bericht door Auto »

Lassie schreef:.... maar ik begrijp gewoon niet waarom er tegen vuurwerk getrapt moet worden (hiermee zeg ik niet dat je wel vuurwerk mag afschieten) maar het andere wel tollereren.
Nou voor autorijden wordt al enorm veel accijns betaald. Bij werkelijk alles van de auto en waar gelukkig nu ook een deel ten goede van milieu komt. Het afval wordt al gescheiden ingezameld en je betaald verwijderingsbijdrag op het moment dat je een bepaald artikel aanschaft.

Maar het enige wat op vuurwerk zit dat is BTW en verder noppes. En zonder klagen wordt vanavond voor 65 miljoen euro de lucht ingeblazen. (Zelfs de diverse milieu freaks doen er aan mee). Dat er zo'n weinig ophof over gemaakt wordt door de verschillende belangenclubs is omdat iedereen er aan mee doet.

Ik ben dus eens met de stelling. Ondanks dat ik vroeguh tot diep in de nacht bezig was en kan begrijpen dat het erg leuk is allemaal, ben ik het onnut er van in gaan zien. Er zijn diverse redenen voor:
- Het is kortstondig plezier
- Het is duur. Hoe durven mensen met tranen in de ogen zeggen dat alles zo duur is geworden en dat alles qua uitgave opeens onder een loep bekeken moet worden en vervolgens met droge ogen even vertellen "joh, ik heb me toch een mooi pakketje vuurwerk, niet duur maar ja het mag wel een keer"? Ik begrijp het niet dat mensen die het financieel moeilijk hebben of erg op de kleintjes moeten letten en alles moeten narekenen om het toch goed in het gezin te hebben, dan opeens redenen gaan verzinnen om deze uitgaven goed te praten.
- Afval wat op straat blijft liggen, al moet ik zeggen dat we hier hele nette buren hebben, maar een straat verderop moet je een sneeuwschuiver hebben om door de straat te komen.
- Gevolgen voor het milieu. Het duurt een aantal maanden voordat de natuur hersteld is van deze gebeurtenis
- Consequenties voor dieren
- Vernielingen
- Wijze waarop het vuurwerk is gemaakt. In China zijn er nog steeds fabrieken waar kinderslaven gebruikt worden om het spul te vullen en er is geen toezicht en controle op in China zodat de herkomst duidelijk is. Alleen bij de centrale controle posten wordt vuurwerk getest en gecontroleerd voordat het geexporteerd mag worden.

Een predikant zei onlangs "hoe kan u het normaal vinden dat Immanuel toeziet hoe u het gaat verknallen? Er staat immers (voor hoe lang nog weet ik niet) "God met ons" op de rand van het muntstuk van 2 euro. U kan het zich dus veroorloven dat u geld uitgeeft aan zaken die niet in overeenstemming zijn met Gods Woord". Hij gaf aan dat het niet alleen voor vuurwerk geld, maar ook voor heel veel dingen in het gezin, want we consumeren maar en we gaan maar door.
Lassie

Bericht door Lassie »

Zo kunnen we wel door gaan.... Ga naar de supermarkt, naar de pc winkel, etc.... Noem maar op. Dus het heeft niet echt te maken met vuurwerk. Ook met andere zaken en spullen die je koopt.
Auto

Bericht door Auto »

Lassie schreef:Zo kunnen we wel door gaan.... Ga naar de supermarkt, naar de pc winkel, etc.... Noem maar op. Dus het heeft niet echt te maken met vuurwerk. Ook met andere zaken en spullen die je koopt.
Inderdaad, maar vuurwerk springt er wel uit met 65 miljoen in 1 dag er door heen jagen!
memento

Bericht door memento »

Ach, meestal beseffen mensen pas hoeveel ze opmaken aan vuurwerk, als je ze vraagt om een zelfde bedrag te schenken aan een goed doel. Zeker jeugd...
Lassie

Bericht door Lassie »

ja maar maakt het dan nog uit hoeveel je dan uitgeeft? of het nou 1 euro of 2.0000 euro is.
Lassie

Bericht door Lassie »

memento schreef:Ach, meestal beseffen mensen pas hoeveel ze opmaken aan vuurwerk, als je ze vraagt om een zelfde bedrag te schenken aan een goed doel. Zeker jeugd...
absoluut. Bij ons thuis moesten we dat ook doen... de lol van het vuurwerk is er dan snel vanaf.
memento

Bericht door memento »

Auto schreef:
Lassie schreef:Zo kunnen we wel door gaan.... Ga naar de supermarkt, naar de pc winkel, etc.... Noem maar op. Dus het heeft niet echt te maken met vuurwerk. Ook met andere zaken en spullen die je koopt.
Inderdaad, maar vuurwerk springt er wel uit met 65 miljoen in 1 dag er door heen jagen!
65 miljoen = 4,63 EUR pp. Ik denk dat er met de kerstdagen aan lekker eten en drinken méér pp erdoor gejaagd is dan die 4,63 EUR...

En wat betreft vervuiling: Veel refo's nemen elke zondag de auto naar de kerk, terwijl ze met minder dan een half uur fietsen er ook zijn. Dat vervuilt veel meer dan vuurwerk.

Kortom, laten we de argumenten eerlijk houden, ook naar onze jeugd. Er zijn goede argumenten om geen vuurwerk te willen, maar het is geen wet die Gods woord ons oplegt...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Auto schreef:
om de overdaad van sommigen kun je niet iedereen veroordelen...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bart

Bericht door Bart »

kortstondig kan ook leuk zijn
kost geld .........dan moet je er vooral niet aan mee doen het zal me een zorg zijn wat de buurman uitgeeft
slecht voor millieu ....kom kom een jaar lang autogassen is schadelijker
kinderarbeid in China ....heel erg !!! maar dan moet je alle chineze produkten bannen.... dan an je denk je complete inboedel wegdoen
rotzooi op straat ....ja klopt maar die ene keer per jaar ..... daar zette we dan extra bezemwagens voor in net als op koniginnedag, heb je die rotzooi na afloop in Amsterdam wel eens gezien
priscilla

Bericht door priscilla »

Voor mijzelf hoeft vuurwerk niet, maar ik kan wel begrijpen dat kinderen het erg leuk en spannend vinden. Ik wil liever geen middelmatige dingen verbieden voor mijn kinderen. Ik weet dat in mijn jonge jaren sommige kinderen geen vuurwerk mochten en dan verlekkerd naar anderen stonden te kijken. Met het gevaar dat ze op oudere leeftijd helemaal uit hun dak gaan. Ik kies dus voor begeleiden met kopen en afsteken. Zoals zoveel dingen in de opvoeding: begeleiden tot zelfstandigheid.
Waarschuwen in de kerk op oudjaar tegen vuurwerk: nee, dat hoeft voor mij niet. Je strijkt veel jongeren tegen de haren in. Ik heb liever dat de predikant een positief geluid laat horen.
Plaats reactie