Pagina 2 van 4

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 24 nov 2009, 22:47
door Joannah
We staan er nog steeds slecht voor, dat schijnt niemand te beseffen.
de banken hebben slechts uitstel van executie en over een paar jaar komt de echte klap ....

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 24 nov 2009, 22:56
door jvdg
Joannah schreef:We staan er nog steeds slecht voor, dat schijnt niemand te beseffen.
de banken hebben slechts uitstel van executie en over een paar jaar komt de echte klap ....
Denk ik ook.
De giga hoeveelheid gebakken lucht is nog steeds niet vloeibaar geworden.
En de luchtballon is nog lang niet helemaal leeggelopen.

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 25 nov 2009, 20:10
door Gian
Oosterling schreef:
De inflatie neemt toe, er is weinig reden om te verwachten dat alles veel goedkoper wordt.
Waarom? Niet de prijzen hoor, de prijsinflatie in 2009 is niets bijzonders. Ik denk dat de prijzen behoorlijk kunnen zakken medio 2010 door oa overproductie, al zie ik de voedselprijzen niet zo snel zakken.

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 25 nov 2009, 20:25
door refo
jvdg schreef:
Joannah schreef:We staan er nog steeds slecht voor, dat schijnt niemand te beseffen.
de banken hebben slechts uitstel van executie en over een paar jaar komt de echte klap ....
Denk ik ook.
De giga hoeveelheid gebakken lucht is nog steeds niet vloeibaar geworden.
En de luchtballon is nog lang niet helemaal leeggelopen.
Misschien al veel sneller.
Als ze Zalm gaan tergen gaat hij zich wellicht verdedigen.
En een boekje opendoen. Niet zozeer om met modder te gooien, maar gewoon: hoe het werkelijk zit.
En hij niet anders kon dan hij deed.

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 25 nov 2009, 23:48
door -DIA-
Lidl en Aldi zijn in mijn ogen geen normale supermarkten... Geen merkatikelen en heel beperkt
assortiment (wel weer veel non-food)

Maar ik zie er geen normale supermarkt in!

Albert Heijn is (en blijft voorlopig!) de marktleider, ook nu er een flinke concurrent ontstaat
door de fusie van Super de Boer en Jumbo...
Wel is waar dat AH het vuur nooit zo nauw aan de schenen is gelegd als Jumbo van plan is...

Maar aan de andere kant: Kan Jumbo waarmaken wat ie wil? De overname van de SdB kost
enorm veel, en ja, door een prijzenoorlog worden de marges wel erg klein...
Afwachten, maar ik zie Jumbo nog niet het stokje overnemen van Albert Heijn...

Verschraling van het assortiment is al volop aan de gang. Sommige mensen letten er niet
zo op, maar kijk eens wat er zoal aan keuze verdwijnt: Welke supermarkt (ik noem maar wat)
heeft nog alle soorten Glorix? Je ziet dat de meeste zich gaan beperken tot 1 of 2 soorten
dikke bleek van Glorix. De tijden zijn anders geweest!
Neem Andy? Welke super heeft nog alle 'geuren'? Zelfde verhaal als bij Glorix.

En wat die schoonmaakmiddlen betrereft, daar blijft het niet bij. Kijk ook eens naar het
assortiment broodbeleg, waar ook veel vertrouwde producten verdwijnen.
Je kan die nog kopen in andere supers, maar wil je echt alles blijven kopen wat je altijd
kocht moet je tegenwoordig echt naar wel 2 tot 3 verschillende supers!

Ik heb gezegd!

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 00:43
door BJD
-DIA- schreef:Lidl en Aldi zijn in mijn ogen geen normale supermarkten... Geen merkatikelen en heel beperkt
assortiment (wel weer veel non-food)

Maar ik zie er geen normale supermarkt in!

Albert Heijn is (en blijft voorlopig!) de marktleider, ook nu er een flinke concurrent ontstaat
door de fusie van Super de Boer en Jumbo...
Wel is waar dat AH het vuur nooit zo nauw aan de schenen is gelegd als Jumbo van plan is...

Maar aan de andere kant: Kan Jumbo waarmaken wat ie wil? De overname van de SdB kost
enorm veel, en ja, door een prijzenoorlog worden de marges wel erg klein...
Afwachten, maar ik zie Jumbo nog niet het stokje overnemen van Albert Heijn...

Verschraling van het assortiment is al volop aan de gang. Sommige mensen letten er niet
zo op, maar kijk eens wat er zoal aan keuze verdwijnt: Welke supermarkt (ik noem maar wat)
heeft nog alle soorten Glorix? Je ziet dat de meeste zich gaan beperken tot 1 of 2 soorten
dikke bleek van Glorix. De tijden zijn anders geweest!
Neem Andy? Welke super heeft nog alle 'geuren'? Zelfde verhaal als bij Glorix.

En wat die schoonmaakmiddlen betrereft, daar blijft het niet bij. Kijk ook eens naar het
assortiment broodbeleg, waar ook veel vertrouwde producten verdwijnen.
Je kan die nog kopen in andere supers, maar wil je echt alles blijven kopen wat je altijd
kocht moet je tegenwoordig echt naar wel 2 tot 3 verschillende supers!

Ik heb gezegd!
Waar gaat het heen...Die tijd van tegenwoordig, al die vernieuwingen... dat treurige zie je zelfs terug in je postings over alledaagse dingen :haha

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 08:26
door Hendrikus
-DIA- schreef:Lidl en Aldi zijn in mijn ogen geen normale supermarkten... Geen merkatikelen en heel beperkt
assortiment (wel weer veel non-food)

Maar ik zie er geen normale supermarkt in!

Albert Heijn is (en blijft voorlopig!) de marktleider, ook nu er een flinke concurrent ontstaat
door de fusie van Super de Boer en Jumbo...
Wel is waar dat AH het vuur nooit zo nauw aan de schenen is gelegd als Jumbo van plan is...

Maar aan de andere kant: Kan Jumbo waarmaken wat ie wil? De overname van de SdB kost
enorm veel, en ja, door een prijzenoorlog worden de marges wel erg klein...
Afwachten, maar ik zie Jumbo nog niet het stokje overnemen van Albert Heijn...

Verschraling van het assortiment is al volop aan de gang. Sommige mensen letten er niet
zo op, maar kijk eens wat er zoal aan keuze verdwijnt: Welke supermarkt (ik noem maar wat)
heeft nog alle soorten Glorix? Je ziet dat de meeste zich gaan beperken tot 1 of 2 soorten
dikke bleek van Glorix. De tijden zijn anders geweest!
Neem Andy? Welke super heeft nog alle 'geuren'? Zelfde verhaal als bij Glorix.

En wat die schoonmaakmiddlen betrereft, daar blijft het niet bij. Kijk ook eens naar het
assortiment broodbeleg, waar ook veel vertrouwde producten verdwijnen.
Je kan die nog kopen in andere supers, maar wil je echt alles blijven kopen wat je altijd
kocht moet je tegenwoordig echt naar wel 2 tot 3 verschillende supers!

Ik heb gezegd!
krijg je nu opslag van Appie?

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 08:42
door refo
'Wie heeft nog alle soorten Glorix?'
Nu moet je het niet omkeren, zeg. Glorix heeft voor iedere plee een aparte fles verzonnen. Daar worden supermarkten gillend gek van.
Bij broodbeleg is dat nog gekker. Behalve melk en puur hagelslag zijn er nu hazelnoot, kerrie, pepernoot, koffie, anijs, pizza, paprika en weet ik wat voor soorten. En dan vaak nog in grote, heel grote, kleine en piepkleine verpakkingen. En dan hebben we het nog maar over één soort. Dan is Aldi en Lidl een verademing. Melk en puur.

Een grote supermarkt kan uiteraard meer bergen, maar ook AH heeft beperkingen. Maar verschraling is alleen maar goed voor de consument. (Lees ook het artikel van dominee Bas in dit verband)

En wat het begrip marktleider inhoudt weet ik niet. Een leider is degene die voorop gaat. Ok, ze hebben geloof ik het grootste marktaandeel, maar of ze nu echt 'leider' zijn, dat geloof ik nou ook weer niet.

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 08:49
door memento
Ik voorzie dat in de toekomst steeds meer internet-shoppen komt. Dus op internet uit het volledige assortiment kunnen kiezen (nog veel breder assortiment als wat een grote AH nu biedt) en dit gratis (bij besteding van 50 EUR of meer) thuis laten bezorgen op het tijdstip dat jij wilt.

Het niet hoeven te hebben van een winkel (die vaak op een dure locatie moet zitten), maar alleen een groot magazijn, maakt het mogelijk de prijzen nog verder te drukken. In sommige landen heb je het al, en AH is er in NL ook aardig mee bezig. Het enige wat veel consumenten tegenhoudt, is dat ze óf niet weten van het bestaan, óf de bezorgkosten.

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 09:02
door -DIA-
memento schreef:Ik voorzie dat in de toekomst steeds meer internet-shoppen komt. Dus op internet uit het volledige assortiment kunnen kiezen (nog veel breder assortiment als wat een grote AH nu biedt) en dit gratis (bij besteding van 50 EUR of meer) thuis laten bezorgen op het tijdstip dat jij wilt.

Het niet hoeven te hebben van een winkel (die vaak op een dure locatie moet zitten), maar alleen een groot magazijn, maakt het mogelijk de prijzen nog verder te drukken. In sommige landen heb je het al, en AH is er in NL ook aardig mee bezig. Het enige wat veel consumenten tegenhoudt, is dat ze óf niet weten van het bestaan, óf de bezorgkosten.
AH heeft idd een webwinkel, maar het assortiment is daar beduidend kleiner als in de gewone AH. Ik schat dat het assortiment zeker 1/3 kleiner is als in een niet te grote AH-winkel!

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 09:18
door refo
-DIA- schreef:
memento schreef:Ik voorzie dat in de toekomst steeds meer internet-shoppen komt. Dus op internet uit het volledige assortiment kunnen kiezen (nog veel breder assortiment als wat een grote AH nu biedt) en dit gratis (bij besteding van 50 EUR of meer) thuis laten bezorgen op het tijdstip dat jij wilt.

Het niet hoeven te hebben van een winkel (die vaak op een dure locatie moet zitten), maar alleen een groot magazijn, maakt het mogelijk de prijzen nog verder te drukken. In sommige landen heb je het al, en AH is er in NL ook aardig mee bezig. Het enige wat veel consumenten tegenhoudt, is dat ze óf niet weten van het bestaan, óf de bezorgkosten.
AH heeft idd een webwinkel, maar het assortiment is daar beduidend kleiner als in de gewone AH. Ik schat dat het assortiment zeker 1/3 kleiner is als in een niet te grote AH-winkel!
Zei hij hoopvol.

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 09:22
door Tiberius
refo schreef:'Wie heeft nog alle soorten Glorix?'
Nu moet je het niet omkeren, zeg. Glorix heeft voor iedere plee een aparte fles verzonnen. Daar worden supermarkten gillend gek van.
Bij broodbeleg is dat nog gekker. Behalve melk en puur hagelslag zijn er nu hazelnoot, kerrie, pepernoot, koffie, anijs, pizza, paprika en weet ik wat voor soorten. En dan vaak nog in grote, heel grote, kleine en piepkleine verpakkingen. En dan hebben we het nog maar over één soort. Dan is Aldi en Lidl een verademing. Melk en puur.

Een grote supermarkt kan uiteraard meer bergen, maar ook AH heeft beperkingen. Maar verschraling is alleen maar goed voor de consument. (Lees ook het artikel van dominee Bas in dit verband)
Hier ben ik het wel mee eens (zij het dat ik de bewoordingen zo hier en daar wat anders zou kiezen).
Wat de hagelslag betreft, wil ik slechts de keuze te hebben uit drie smaken: melk, puur en mix. Dat is ook voor kinderen een stuk makkelijker. En dat is mogelijk bij de Aldi. Dus waarom zou ik uit 27 verschillende soorten willen kiezen?

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 09:26
door -DIA-
refo schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:Ik voorzie dat in de toekomst steeds meer internet-shoppen komt. Dus op internet uit het volledige assortiment kunnen kiezen (nog veel breder assortiment als wat een grote AH nu biedt) en dit gratis (bij besteding van 50 EUR of meer) thuis laten bezorgen op het tijdstip dat jij wilt.

Het niet hoeven te hebben van een winkel (die vaak op een dure locatie moet zitten), maar alleen een groot magazijn, maakt het mogelijk de prijzen nog verder te drukken. In sommige landen heb je het al, en AH is er in NL ook aardig mee bezig. Het enige wat veel consumenten tegenhoudt, is dat ze óf niet weten van het bestaan, óf de bezorgkosten.
AH heeft idd een webwinkel, maar het assortiment is daar beduidend kleiner als in de gewone AH. Ik schat dat het assortiment zeker 1/3 kleiner is als in een niet te grote AH-winkel!
Zei hij hoopvol.
Goed, dus we gaan alle vaste AH vestigingen sluiten? Oké, maar dat betekent massaontslagen... Nee, ik zou niet graag zien dat de vertrouwde super vervangen werd door een webshop! Je kan de procucten niet eens eerst even in de hand nemen. Als ik b.v. mandarijnen koop, zoek ik het mooiste netje eruit, dat geldt voor vrijwel alle versproducten.
Ik wil graag weten wat ik koop. A-merken hebben doorgaans een constante kwaliteit, dus die kan je ook makkelijker online kopen.
Wat dan een mogelijkheid zou zijn: Splitsen van de Supers. De Supers de A-merken en vergelijkbare huismerken. En dan de GROENTEBOER, de SLAGER en de BAKKER in ere herstellen...

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 09:31
door Tiberius
-DIA- schreef:Als ik b.v. mandarijnen koop, zoek ik het mooiste netje eruit,
Dat doet degene vóór mij ook altijd...

Re: Prijzenoorlog op komst

Geplaatst: 26 nov 2009, 09:39
door refo
-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:Ik voorzie dat in de toekomst steeds meer internet-shoppen komt. Dus op internet uit het volledige assortiment kunnen kiezen (nog veel breder assortiment als wat een grote AH nu biedt) en dit gratis (bij besteding van 50 EUR of meer) thuis laten bezorgen op het tijdstip dat jij wilt.

Het niet hoeven te hebben van een winkel (die vaak op een dure locatie moet zitten), maar alleen een groot magazijn, maakt het mogelijk de prijzen nog verder te drukken. In sommige landen heb je het al, en AH is er in NL ook aardig mee bezig. Het enige wat veel consumenten tegenhoudt, is dat ze óf niet weten van het bestaan, óf de bezorgkosten.
AH heeft idd een webwinkel, maar het assortiment is daar beduidend kleiner als in de gewone AH. Ik schat dat het assortiment zeker 1/3 kleiner is als in een niet te grote AH-winkel!
Zei hij hoopvol.
Goed, dus we gaan alle vaste AH vestigingen sluiten? Oké, maar dat betekent massaontslagen... Nee, ik zou niet graag zien dat de vertrouwde super vervangen werd door een webshop! Je kan de procucten niet eens eerst even in de hand nemen. Als ik b.v. mandarijnen koop, zoek ik het mooiste netje eruit, dat geldt voor vrijwel alle versproducten.
Ik wil graag weten wat ik koop. A-merken hebben doorgaans een constante kwaliteit, dus die kan je ook makkelijker online kopen.
Wat dan een mogelijkheid zou zijn: Splitsen van de Supers. De Supers de A-merken en vergelijkbare huismerken. En dan de GROENTEBOER, de SLAGER en de BAKKER in ere herstellen...
Als de webwinkels willen overleven zullen ze het 'mooiste netje' moeten afleveren. Maar dat snappen ze zelf ook wel. Want als dat steeds het geval is dan wordt het vertrouwen steeds groter. Huismerken hebben een minstens even constante kwaliteit. Uiteraard, want de naam van het huis staat erop! De merken van Lidl zijn ook superconstant wat betreft kwaliteit.

Ik kan niet voorspellen wat er in de toekomst zal gebeuren. Je ziet wel trends.
De postbodes hebben ook op het verkeerde paard gewed.