Re: Gods antwoord aan Job
Geplaatst: 14 dec 2009, 23:01
DIA, kun je nog even uitleggen wat dat is? Zaaksgerechtigheid en persoonsgerechtigheid. (Met Bijbelteksten erbij).
Rechtvaardig voor God is wat anders als een zaaksgerechtigheid op zich.Luther schreef:DIA, kun je nog even uitleggen wat dat is? Zaaksgerechtigheid en persoonsgerechtigheid. (Met Bijbelteksten erbij).
Ja, bedankt. Ik begrijp het.-DIA- schreef:Rechtvaardig voor God is wat anders als een zaaksgerechtigheid op zich.Luther schreef:DIA, kun je nog even uitleggen wat dat is? Zaaksgerechtigheid en persoonsgerechtigheid. (Met Bijbelteksten erbij).
Je kan in je recht staan. En geen recht gedaan worden door medemensen.
Dan heb je een zaaksgerechtigheid aan jou kant.
Maar die gerechtigheid kan niet voor God bestaan.
Dan is de Persoon nodig..
Ik denk dat de Bijbel echt vol staat met voorbeelden.
Nader Verklaard is toch niet nodig?
Ok, vind ik al vrij gewaagd als ik eerlijk ben, hoor. 'De redacteur' stileert naar zijn opvatting. Ik kan het wel volgen, maar zet je zo de deur niet open naar heel veel meer? (Je hoort het goed, hier is een jongere bang voor een hellend vlak)memento schreef: Nee hoor. Als iets later te boek is gesteld, kan de redacteur ook de toespraken van Jobs vrienden zo gestileerd hebben, om zo aan het volk duidelijk te maken: Zo oorzaak-gevolg denkend als de vrienden deden, zo doen jullie nu ook met de Torah.
Concreet: wanneer je ervan uitgaat, dat een redacteur de toespraken van Jobs vrienden geredigeerd heeft, zouden de toespraken zoals we ze in de Bijbel vinden niet historisch zijn. Of in ieder "opgeleukt". Dat strijdt met de inspiratie door de Heilige Geest.Jongere schreef:Ok, vind ik al vrij gewaagd als ik eerlijk ben, hoor. 'De redacteur' stileert naar zijn opvatting. Ik kan het wel volgen, maar zet je zo de deur niet open naar heel veel meer? (Je hoort het goed, hier is een jongere bang voor een hellend vlak)memento schreef: Nee hoor. Als iets later te boek is gesteld, kan de redacteur ook de toespraken van Jobs vrienden zo gestileerd hebben, om zo aan het volk duidelijk te maken: Zo oorzaak-gevolg denkend als de vrienden deden, zo doen jullie nu ook met de Torah.
Want welke redenen heb je dan eigenlijk om zelf naar een late datering te neigen, als dat niet de verwijzingen naar de Torah zijn? Marnix levert een paar aardige aanwijzingen voor een vroege datering, dus ik ben wel benieuwd wat daar tegen zou pleiten.
Hoho, er is een verschil tussen stileren en opleuken of aanpassen.Tiberius schreef:Concreet: wanneer je ervan uitgaat, dat een redacteur de toespraken van Jobs vrienden geredigeerd heeft, zouden de toespraken zoals we ze in de Bijbel vinden niet historisch zijn. Of in ieder "opgeleukt". Dat strijdt met de inspiratie door de Heilige Geest.Jongere schreef:Ok, vind ik al vrij gewaagd als ik eerlijk ben, hoor. 'De redacteur' stileert naar zijn opvatting. Ik kan het wel volgen, maar zet je zo de deur niet open naar heel veel meer? (Je hoort het goed, hier is een jongere bang voor een hellend vlak)memento schreef: Nee hoor. Als iets later te boek is gesteld, kan de redacteur ook de toespraken van Jobs vrienden zo gestileerd hebben, om zo aan het volk duidelijk te maken: Zo oorzaak-gevolg denkend als de vrienden deden, zo doen jullie nu ook met de Torah.
Want welke redenen heb je dan eigenlijk om zelf naar een late datering te neigen, als dat niet de verwijzingen naar de Torah zijn? Marnix levert een paar aardige aanwijzingen voor een vroege datering, dus ik ben wel benieuwd wat daar tegen zou pleiten.
Klopt. Aan de andere kant zijn er natuurlijk meer mogelijkheden die met die inspiratie niet in strijd zijn. De meeste Joden geloven niet dat Job echt heeft bestaan. Zonder dat hun uitleg in strijd zou zijn met de waarheid van de Bijbel. Misschien vraag je je af hoe dat kan, maar ze hebben er wel een plausibele verklaring voor. Het zou een literair verhaal zijn van een profeet, gedacht wordt aan Jesaja. Hij zou het verhaal geschreven hebben, bedoeld om een boodschap van God over te brengen. En wie zegt dat hij daarbij niet geïnspireerd werd.Tiberius schreef:Concreet: wanneer je ervan uitgaat, dat een redacteur de toespraken van Jobs vrienden geredigeerd heeft, zouden de toespraken zoals we ze in de Bijbel vinden niet historisch zijn. Of in ieder "opgeleukt". Dat strijdt met de inspiratie door de Heilige Geest.
Ik zelf denk ook aan een profetisch schrijver. Simpelweg omdat het boek ingaat tegen de heersende gedachte van zijn tijd. Alleen zou ik niet zeggen dat het verhaal verzonnen is, maar ik zou zeggen dat de profeet een oud verhaal heeft gebruikt, omdat hij in dat oude verhaal de noties zag die in zijn tijd aandacht nodig hadden...Marnix schreef:Klopt. Aan de andere kant zijn er natuurlijk meer mogelijkheden die met die inspiratie niet in strijd zijn. De meeste Joden geloven niet dat Job echt heeft bestaan. Zonder dat hun uitleg in strijd zou zijn met de waarheid van de Bijbel. Misschien vraag je je af hoe dat kan, maar ze hebben er wel een plausibele verklaring voor. Het zou een literair verhaal zijn van een profeet, gedacht wordt aan Jesaja. Hij zou het verhaal geschreven hebben, bedoeld om een boodschap van God over te brengen. En wie zegt dat hij daarbij niet geïnspireerd werd.Tiberius schreef:Concreet: wanneer je ervan uitgaat, dat een redacteur de toespraken van Jobs vrienden geredigeerd heeft, zouden de toespraken zoals we ze in de Bijbel vinden niet historisch zijn. Of in ieder "opgeleukt". Dat strijdt met de inspiratie door de Heilige Geest.
Ho ho, ik ontken juist niet de historiciteit van Job, en al helemaal niet van Jona (Jona mist zijn spits als Jona niet echt bestaan heeft, nl. het dillemma dat Ninevé zich wél bekeerd, en het boek eindigt vóór Jona's bekering, dus met de vraag: Zou Jona zich wel bekeren). Ook van Job neem ik aan dat hij echt bestaan heeft, simpelweg omdat de Schrift geen enkele aanleiding geeft om te denken dat dat niet zo is.Je hoort en ziet van redactie, van stileren. En hebben we nu de oorspronkelijke tekst of heeft iemand tussen toen en nu de tekst letterlijk opgeleukt? Nergens geeft God aan: dit is de door Ons goedgekeurde grondtekst.
Wat nut ons de historiciteit van Job of Jona? Niets. Net als de niet-historiciteit van de van de verloren zonen ons geen onnut doet.
Het ligt er compleet aan waar je theologie studeert en wie je begeleiders zijn.refo schreef:Je kunt jarenlang vasthouden aan de mechanische inspiratie van de Geest.
De Geest is dan als de computer, de schrijver slechts als de printer. Hij speelt geen enkele rol in de weergave van de tekst.
Totdat je theologie gaat studeren. Dan blijkt die opvatting onhoudbaar. Je hoort en ziet van redactie, van stileren. En hebben we nu de oorspronkelijke tekst of heeft iemand tussen toen en nu de tekst letterlijk opgeleukt? Nergens geeft God aan: dit is de door Ons goedgekeurde grondtekst.
Wat nut ons de historiciteit van Job of Jona? Niets. Net als de niet-historiciteit van de van de verloren zonen ons geen onnut doet.
Ik ken eigenlijk niemand die vasthoudt aan mechanische inspiratie van de Bijbel door de Geest; wel aan organische inspiratie.refo schreef:Je kunt jarenlang vasthouden aan de mechanische inspiratie van de Geest.
De Geest is dan als de computer, de schrijver slechts als de printer. Hij speelt geen enkele rol in de weergave van de tekst.
En dan nog. Ook een beetje hoe je zelf met verschillende meningen en visies omgaat.Auto schreef:Het ligt er compleet aan waar je theologie studeert en wie je begeleiders zijn.refo schreef:Je kunt jarenlang vasthouden aan de mechanische inspiratie van de Geest.
De Geest is dan als de computer, de schrijver slechts als de printer. Hij speelt geen enkele rol in de weergave van de tekst.
Totdat je theologie gaat studeren. Dan blijkt die opvatting onhoudbaar. Je hoort en ziet van redactie, van stileren. En hebben we nu de oorspronkelijke tekst of heeft iemand tussen toen en nu de tekst letterlijk opgeleukt? Nergens geeft God aan: dit is de door Ons goedgekeurde grondtekst.
Wat nut ons de historiciteit van Job of Jona? Niets. Net als de niet-historiciteit van de van de verloren zonen ons geen onnut doet.