Spreektaal dominees
Re: Spreektaal dominees
Moderator opmerking
Het is niet de bedoeling om de spreektrant van individuele predikanten met naam en toenaam te veroordelen. Daarom heb ik hier e.e.a. weggeknipt, sommige reacties zelfs helemaal weggehaald omdat die anders een beetje in het luchtledige kwamen te hangen.
Het is niet de bedoeling om de spreektrant van individuele predikanten met naam en toenaam te veroordelen. Daarom heb ik hier e.e.a. weggeknipt, sommige reacties zelfs helemaal weggehaald omdat die anders een beetje in het luchtledige kwamen te hangen.
Is dat niet de normale weg?caprice schreef: Overigens weet ik in de GG ook wel een predikant die op spraakles geweest is, met duidelijk resultaat.
Ds Herwig kon geen woord zeggen zonder te stotteren. Toen kreeg hij een roeping, moet je hem nu eens horen..
Gewoon naar de logopediste dus, als je er niet onmiddelijk vanaf 'geholpen' wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik weet niet hoe het bij de HHK is gesteld, maar bij de TUA moeten alle studenten verplicht naar de logopediste begreep ik.Gian schreef:Is dat niet de normale weg?caprice schreef: Overigens weet ik in de GG ook wel een predikant die op spraakles geweest is, met duidelijk resultaat.
Ds Herwig kon geen woord zeggen zonder te stotteren. Toen kreeg hij een roeping, moet je hem nu eens horen..
Gewoon naar de logopediste dus, als je er niet onmiddelijk vanaf 'geholpen' wordt.
HHK ook. Is gewoon een onderdeel van de opleiding. Logopediste is ook bij de preekoefeningen aanwezig en haar feedback is gewoon goed onderbouwd en zeer opbouwend! Ik zie dat echt als positief.Auto schreef:Ik weet niet hoe het bij de HHK is gesteld, maar bij de TUA moeten alle studenten verplicht naar de logopediste begreep ik.Gian schreef:Is dat niet de normale weg?caprice schreef: Overigens weet ik in de GG ook wel een predikant die op spraakles geweest is, met duidelijk resultaat.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Als er iets van de kostelijke zielen voor de eeuwigheid op het hart van de predikant wordt gedrukt hoor je dat altijd. Als je dat nooit kan merken zou ik er ook wel een vraagteken bij zetten, in ieder geval zou ik mij onder een prediking niet thuis voelen die alleen maar uit een mooie voordracht bestaat. Anderzijds overdereven ouderwets hoeft vanzelf ook weer niet.
De dominee heeft de zielen van de gemeente op het hart gebonden van Godswege (als het goed is). Zou je dan de ernst daar niet in horen? Zou een dominee nooit eens bewogen zijn? Ja toch wel!
De dominee heeft de zielen van de gemeente op het hart gebonden van Godswege (als het goed is). Zou je dan de ernst daar niet in horen? Zou een dominee nooit eens bewogen zijn? Ja toch wel!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ja vast wel. Dat denk ik zeker. Maar dat uit zich volgens mij niet in het Gregoriaans preken.-DIA- schreef:Als er iets van de kostelijke zielen voor de eeuwigheid op het hart van de predikant wordt gedrukt hoor je dat altijd. Als je dat nooit kan merken zou ik er ook wel een vraagteken bij zetten, in ieder geval zou ik mij onder een prediking niet thuis voelen die alleen maar uit een mooie voordracht bestaat. Anderzijds overdereven ouderwets hoeft vanzelf ook weer niet.
Ik ben het eens met je DIA.-DIA- schreef:Als er iets van de kostelijke zielen voor de eeuwigheid op het hart van de predikant wordt gedrukt hoor je dat altijd. Als je dat nooit kan merken zou ik er ook wel een vraagteken bij zetten, in ieder geval zou ik mij onder een prediking niet thuis voelen die alleen maar uit een mooie voordracht bestaat. Anderzijds overdereven ouderwets hoeft vanzelf ook weer niet.
Van mij mag een dominee best eens zijn emoties/ bewogenheid laten zien hoor. Niet te vaak. Dat trekt de aandacht af van de kern van de boodschap.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
We lopen nu het risico dat er twee zaken door elkaar gehaald worden. Het tonen van emoties is iets heel anders dan het hanteren van een preektoon of een slecht gebruik van de stem.vogeltje schreef:Ik ben het eens met je DIA.-DIA- schreef:Als er iets van de kostelijke zielen voor de eeuwigheid op het hart van de predikant wordt gedrukt hoor je dat altijd. Als je dat nooit kan merken zou ik er ook wel een vraagteken bij zetten, in ieder geval zou ik mij onder een prediking niet thuis voelen die alleen maar uit een mooie voordracht bestaat. Anderzijds overdereven ouderwets hoeft vanzelf ook weer niet.
Van mij mag een dominee best eens zijn emoties/ bewogenheid laten zien hoor. Niet te vaak. Dat trekt de aandacht af van de kern van de boodschap.
Galmen, monotoon lezen, uithalen maken, dat zijn allemaal aanwensels. Maniertjes die men zich eigen heeft gemaakt, om welke reden dan ook. Vaak omdat men ermee op is gegroeid, omdat het eerbiedig heette te zijn als je zo las, omdat hooggeachte voorbeeldfiguren het ook zo deden. En dan neem je dat over. Maar het is een aanwensel, en wat je je hebt aangewend kun je ook weer afleren.
Van zeer nabij heb ik echter een predikant gekend die zo'n preektoon had en daar zelf vreselijk van baalde. Zodra hij op de kansel stond, was dat toontje daar, hij kon er niks aan doen. Hij kon ook niet stoppen met roken. Beide waren punten van strijd voor hem... Inmiddels is hij de strijd te boven.
Maar: goed dat er in de opleiding van predikanten aan gewerkt wordt. En jammer dat men het in sommige opleidingen niet nodig vindt. Want de Heere werkt wel middellijk, en het is aan ons om die middelen waar te nemen. En natuurlijk kan de Heere met een kromme stok nog een rechte slag maken, maar dat geeft ons geen reden om kromme stokken op voorhand als normaal te accepteren. Met een beetje moeite kunnen ze vaak wel bijgebogen worden.
~~Soli Deo Gloria~~
Absoluut positief. In de opleiding van de GG is het ook, als ik mij niet vergis. Lijkt me één van de basiselementen van zo'n opleiding, dat er naar stemgebruik wordt gekeken.vlinder schreef:HHK ook. Is gewoon een onderdeel van de opleiding. Logopediste is ook bij de preekoefeningen aanwezig en haar feedback is gewoon goed onderbouwd en zeer opbouwend! Ik zie dat echt als positief.
Toch wordt daar blijkbaar het 'Gregoriaans preken' niet als verkeerd stemgebruik gezien.Jongere schreef:Absoluut positief. In de opleiding van de GG is het ook, als ik mij niet vergis. Lijkt me één van de basiselementen van zo'n opleiding, dat er naar stemgebruik wordt gekeken.vlinder schreef:HHK ook. Is gewoon een onderdeel van de opleiding. Logopediste is ook bij de preekoefeningen aanwezig en haar feedback is gewoon goed onderbouwd en zeer opbouwend! Ik zie dat echt als positief.
- jakobmarin
In een restaurant: "Mag ik een r..r..r..r..r..r .... witte wijn"
>> in Refdag
Als (ex-)stotteraar mag ik dat best ff zeggen toch?

Als (ex-)stotteraar mag ik dat best ff zeggen toch?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Nee hoor. Alleen zijn ze wat milder in de toepassing, zodat mensen er niet om van school worden gestuurd. Dat is iets heel anders. Een preektoon wordt in de opleiding van de GG ook zeker bestreden, dat weet ik uit een interview met de rector van de school.Mister schreef:Toch wordt daar blijkbaar het 'Gregoriaans preken' niet als verkeerd stemgebruik gezien.Jongere schreef:Absoluut positief. In de opleiding van de GG is het ook, als ik mij niet vergis. Lijkt me één van de basiselementen van zo'n opleiding, dat er naar stemgebruik wordt gekeken.vlinder schreef:HHK ook. Is gewoon een onderdeel van de opleiding. Logopediste is ook bij de preekoefeningen aanwezig en haar feedback is gewoon goed onderbouwd en zeer opbouwend! Ik zie dat echt als positief.
Toch opvallend dat het dan nog zo vaak voorkomt.DDD schreef:Nee hoor. Alleen zijn ze wat milder in de toepassing, zodat mensen er niet om van school worden gestuurd. Dat is iets heel anders. Een preektoon wordt in de opleiding van de GG ook zeker bestreden, dat weet ik uit een interview met de rector van de school.Mister schreef:Toch wordt daar blijkbaar het 'Gregoriaans preken' niet als verkeerd stemgebruik gezien.Jongere schreef:Absoluut positief. In de opleiding van de GG is het ook, als ik mij niet vergis. Lijkt me één van de basiselementen van zo'n opleiding, dat er naar stemgebruik wordt gekeken.vlinder schreef:HHK ook. Is gewoon een onderdeel van de opleiding. Logopediste is ook bij de preekoefeningen aanwezig en haar feedback is gewoon goed onderbouwd en zeer opbouwend! Ik zie dat echt als positief.
zo vaak?Mister schreef:Toch opvallend dat het dan nog zo vaak voorkomt.
Ja, maar er zijn mensen die zelfs thuis bij het tafelgebed jammeren, vergis je niet. Dat krijg je er niet zomaar uit.