aandeel in Christus

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Ik vond dit antwoord van Ds Pieters op een vraag op Refoweb wel mooi :

Antwoord

Om het met Kohlbrugge te zeggen: velen van Gods kinderen kijken bij de voordeur uit wanneer de gave van God eens komt, terwijl ze het door de achterdeur allang ontvangen hebben...

Ds. W. Pieters
Beste een mooie uitspraak, alleen, 1. hoe kun je die Bijbels funderen (Joh. 5:13 is inderdaad geen bewijs, want dat gaat ergens anders over)? en 2. hoe kun je iemand hiermee helpen? Je kunt iemand moeilijk iets aan gaan praten, als hij/zij dat zelf niet ziet.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: aandeel in Christus

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Ik vond dit antwoord van Ds Pieters op een vraag op Refoweb wel mooi :

Antwoord

Om het met Kohlbrugge te zeggen: velen van Gods kinderen kijken bij de voordeur uit wanneer de gave van God eens komt, terwijl ze het door de achterdeur allang ontvangen hebben...

Ds. W. Pieters
Beste een mooie uitspraak, alleen, 1. hoe kun je die Bijbels funderen (Joh. 5:13 is inderdaad geen bewijs, want dat gaat ergens anders over)? en 2. hoe kun je iemand hiermee helpen? Je kunt iemand moeilijk iets aan gaan praten, als hij/zij dat zelf niet ziet.

Eens voorzichtigheid is altijd geboden. Maar ik geloof toch dat onder invloed van een bepaalde standelijke prediking mensen uit kunnen zien naar openbaringen in hun leven die ze al bezitten , en dat ten diepste zelf weten ook, maar het er alleen niet voor durven houden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Ik vond dit antwoord van Ds Pieters op een vraag op Refoweb wel mooi :

Antwoord

Om het met Kohlbrugge te zeggen: velen van Gods kinderen kijken bij de voordeur uit wanneer de gave van God eens komt, terwijl ze het door de achterdeur allang ontvangen hebben...

Ds. W. Pieters
Beste een mooie uitspraak, alleen, 1. hoe kun je die Bijbels funderen (Joh. 5:13 is inderdaad geen bewijs, want dat gaat ergens anders over)? en 2. hoe kun je iemand hiermee helpen? Je kunt iemand moeilijk iets aan gaan praten, als hij/zij dat zelf niet ziet.

Eens voorzichtigheid is altijd geboden. Maar ik geloof toch dat onder invloed van een bepaalde standelijke prediking mensen uit kunnen zien naar openbaringen in hun leven die ze al bezitten , en dat ten diepste zelf weten ook, maar het er alleen niet voor durven houden.
Toch blijft mijn vraag dan staan: wat kun je concreet met deze uitspraken?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: aandeel in Christus

Bericht door Gian »

'Velen' is iets anders dan 'de meesten'. Bovendien is het maar de vraag of Guthry het goedkeurde.
Ik denk niet dat we moeten staan naar een buitengewone verzekering. Dat is ongeloof.
Geloof is een gave.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef: Beste een mooie uitspraak, alleen, 1. hoe kun je die Bijbels funderen (Joh. 5:13 is inderdaad geen bewijs, want dat gaat ergens anders over)? en 2. hoe kun je iemand hiermee helpen? Je kunt iemand moeilijk iets aan gaan praten, als hij/zij dat zelf niet ziet.
Dit zegt Guthry:
1. Het is verkeerd te denken dat ieder die in Christus is ook weet, dat hij het is. Want velen zijn in waarheid begenadigd en hebben een goed recht op het eeuwige leven, die er nochtans onbekend mede zijn, totdat het hun geopenbaard wordt. Joh. 5 : 13. Deze dingen zijn geschreven voor de gelovigen, opdat zij weten dat zij een goed recht op het eeuwige leven hebben; dat is, opdat zij mogen weten, dat zij gelovigen zijn; en zo wordt voorop gesteld wat zij tevoren niet wisten.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: aandeel in Christus

Bericht door Zonderling »

Het is wel van belang aan deze uitspraken toe te voegen wat volgens Guthry het ware geloof is waardoor iemand in Christus is. Ik heb het boekje van Guthry enkele malen gelezen, het is een bijzonder en evenwichtig boekje. We moeten echter naast de hier geciteerde uitspraken recht doen aan wat óók in het boekje te vinden is, namelijk de kenmerken van het geloof en ook hoe een mens tot dit geloof gebracht wordt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Afgewezen schreef: Beste een mooie uitspraak, alleen, 1. hoe kun je die Bijbels funderen (Joh. 5:13 is inderdaad geen bewijs, want dat gaat ergens anders over)? en 2. hoe kun je iemand hiermee helpen? Je kunt iemand moeilijk iets aan gaan praten, als hij/zij dat zelf niet ziet.
Dit zegt Guthry:
1. Het is verkeerd te denken dat ieder die in Christus is ook weet, dat hij het is. Want velen zijn in waarheid begenadigd en hebben een goed recht op het eeuwige leven, die er nochtans onbekend mede zijn, totdat het hun geopenbaard wordt. Joh. 5 : 13. Deze dingen zijn geschreven voor de gelovigen, opdat zij weten dat zij een goed recht op het eeuwige leven hebben; dat is, opdat zij mogen weten, dat zij gelovigen zijn; en zo wordt voorop gesteld wat zij tevoren niet wisten.
Maar als iemand een gelovige is en dat van zichzelf niet weet, kun je die dan helpen met dit soort uitspraken?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef: Beste een mooie uitspraak, alleen, 1. hoe kun je die Bijbels funderen (Joh. 5:13 is inderdaad geen bewijs, want dat gaat ergens anders over)? en 2. hoe kun je iemand hiermee helpen? Je kunt iemand moeilijk iets aan gaan praten, als hij/zij dat zelf niet ziet.
Dit zegt Guthry:
1. Het is verkeerd te denken dat ieder die in Christus is ook weet, dat hij het is. Want velen zijn in waarheid begenadigd en hebben een goed recht op het eeuwige leven, die er nochtans onbekend mede zijn, totdat het hun geopenbaard wordt. Joh. 5 : 13. Deze dingen zijn geschreven voor de gelovigen, opdat zij weten dat zij een goed recht op het eeuwige leven hebben; dat is, opdat zij mogen weten, dat zij gelovigen zijn; en zo wordt voorop gesteld wat zij tevoren niet wisten.
Maar als iemand een gelovige is en dat van zichzelf niet weet, kun je die dan helpen met dit soort uitspraken?
Nee, die help je niet met deze uitspraken. Wellicht geeft het wel wat begrip voor hen die leren dat er een toeleidende weg is tot Christus en dat de wedergeboorte niet begint met de Christuskennis? Al gaat het er wel om Hem te kennen en vervolgen te kennen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: aandeel in Christus

Bericht door Zonderling »

Ander schreef:Nee, die help je niet met deze uitspraken. Wellicht geeft het wel wat begrip voor hen die leren dat er een toeleidende weg is tot Christus en dat de wedergeboorte niet begint met de Christuskennis? Al gaat het er wel om Hem te kennen en vervolgen te kennen.
Ander,

Dat er een toeleidende weg is tot Christus is juist en dat wordt ook door Guthry geleerd. Hij plaatst dit echter VÓÓR de wedergeboorte en niet daarna.
Wat jij doet, is nu juist wat ik zo vrees: Namelijk dat men deze uitspraak van Guthry misbruikt. Hij leert namelijk nadrukkelijk dat ALLE gelovigen Zich aan Christus hebben toevertrouwd en op Hem alleen rusten tot zaligheid.

Z.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Ander »

Zonderling schreef:
Ander schreef:Nee, die help je niet met deze uitspraken. Wellicht geeft het wel wat begrip voor hen die leren dat er een toeleidende weg is tot Christus en dat de wedergeboorte niet begint met de Christuskennis? Al gaat het er wel om Hem te kennen en vervolgen te kennen.
Ander,

Dat er een toeleidende weg is tot Christus is juist en dat wordt ook door Guthry geleerd. Hij plaatst dit echter VÓÓR de wedergeboorte en niet daarna.
Wat jij doet, is nu juist wat ik zo vrees: Namelijk dat men deze uitspraak van Guthry misbruikt. Hij leert namelijk nadrukkelijk dat ALLE gelovigen Zich aan Christus hebben toevertrouwd en op Hem alleen rusten tot zaligheid.

Z.
Dit zegt Guthry: in waarheid begenadigd. Jij zegt: maar voor de wedergeboorte. Dus je kunt voor de wedergeboorte in waarheid begenadigd zijn. Sorry, Zonderling, ik lees nu gewoon wat Guthry zegt en jij gaat dan zeggen dat hij het anders bedoelt. 't Zal wel, maar dit citaat is heel duidelijk. Hij leerde het ws. allebei, dar kan ik inkomen. Enerzijds de toeleidende weg door de Heilige Geest in de wedergeboorte, anderzijds hebben alle gelovigen zich aan Christus toevertrouwd.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: aandeel in Christus

Bericht door Zonderling »

Ander, ik reageerde niet op jouw citaat van Guthry (want daarmee ben ik het eens), maar om het 'begrip' dat je vroeg.
Daarbij herken ik mij niet in de stellingen die je mij toeschrijft.
Vermoedelijk praten we langs elkaar heen !?

Dus nog een keer, de aanleiding van mijn opmerking lag in de volgende quote:
Ander schreef:Wellicht geeft het wel wat begrip voor hen die leren dat er een toeleidende weg is tot Christus en dat de wedergeboorte niet begint met de Christuskennis? Al gaat het er wel om Hem te kennen en vervolgen te kennen.
Ik vroeg mij of hoe je tot deze overpeinzing komt op grond van Guthry.
Want volgens mij doe je Guthry daarmee geen recht.

Terzake:
- Waar zegt Guthry dat een mens al 'waarlijk begenadigd' is als hij nog op de toeleidende weg is?
- En waar zegt hij dat de wedergeboorte niet begint met Christuskennis?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: aandeel in Christus

Bericht door Zonderling »

Nog een quote van Guthry:
Guthry schreef:Nu komen wij tot de behandeling van enige kentekenen die duidelijker en
zekerder zijn, waardoor men zijn genadestaat en deel aan Christus kan
kennen.

I. Het eerste waardoor men zijn genadestaat kennen kan, is het aangrijpen van
Christus zoals Hij ons in het Evangelie wordt voorgehouden.

Dit is het geloof, hetwelk de voorwaarde is van het genadeverbond. Daarom is zij uit
het geloof, opdat zij uit genade zij, ten einde de belofte vast zij al den zade, Rom. 4 :
16; Gelooft en, u zult zalig worden, Hand. 16 : 31. En hoewel het moeilijk is, uit het
geloof te bewijzen, dat men deel aan Christus heeft, omdat het geloof zelf ons deel is
in Christus; zo is toch het aangrijpen van de Heere Jezus door het geloof in zichzelf
zo klaar te onderkennen, dat het wel een plaats mag hebben onder de kentekens van
de genadestaat. En indien u goed kunt maken dat u in Jezus Christus gelooft en op
Hem leunt, zo bewijst u daardoor een gans waarachtig deel aan Hem te hebben.
Guthry leert nadrukkelijk dat het zijn in de genadestaat begint bij het ware geloof en dat dit geloof inhoudt het aangrijpen van Christus zoals Hij ons in het Evangelie wordt voorgesteld. Maar dat wil niet zeggen dat ieder waar gelovige van zijn genadestaat verzekerd is. En dáártoe dienen de citaten die Ander eerder in dit topic genoemd heeft.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Ander »

Zonderling schreef:Ik vroeg mij of hoe je tot deze overpeinzing komt op grond van Guthry.
Want volgens mij doe je Guthry daarmee geen recht.
Ik doe ws. geen recht aan jouw uitleg van de woorden van Guthry.
Zonderling schreef:Terzake:
- Waar zegt Guthry dat een mens al 'waarlijk begenadigd' is als hij nog op de toeleidende weg is?
De toeleidende weg is de weg die de Heere met Zijn kinderen houdt en ze leidt tot Christus. Guthry zegt daarvan dat er zijn die waarlijk begenadigd zijn en Christus (nog) niet kennen. Ik ben zo vrij om dat de toeleidende weg te noemen.
Zonderling schreef: En waar zegt hij dat de wedergeboorte niet begint met Christuskennis?
In het door mij aangehaalde citaat zegt Guthry: Het is verkeerd te denken dat ieder die in Christus is ook weet, dat hij het is. Want velen zijn in waarheid begenadigd en hebben een goed recht op het eeuwige leven, die er nochtans onbekend mede zijn, totdat het hun geopenbaard wordt.

Of moet ik het uitleggen dat Guthrie bedoelt dat Gods kinderen statelijk wel in Christus zijn, maar het standelijk missen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: aandeel in Christus

Bericht door Zonderling »

Ander schreef:
Zonderling schreef:Ik vroeg mij of hoe je tot deze overpeinzing komt op grond van Guthry.
Want volgens mij doe je Guthry daarmee geen recht.
Ik doe ws. geen recht aan jouw uitleg van de woorden van Guthry.
Ander, wat scherp!
Mag ik je ook vragen of je Guthry volledig gelezen hebt?
Zonderling schreef:Terzake:
- Waar zegt Guthry dat een mens al 'waarlijk begenadigd' is als hij nog op de toeleidende weg is?
De toeleidende weg is de weg die de Heere met Zijn kinderen houdt en ze leidt tot Christus. Guthry zegt daarvan dat er zijn die waarlijk begenadigd zijn en Christus (nog) niet kennen. Ik ben zo vrij om dat de toeleidende weg te noemen.
Guthry spreekt zelf in dit boekje vrij uitgebreid over het voorbereidend werk. En hij zegt daarvan dat dit is vóórdat een mens begenadigd is en het ware geloof deelachtig is. Het wordt dan wel verwarrend wanneer jij spreekt over een toeleidende weg bij hen die reeds waarlijk begenadigd zijn. Zoiets zegt Guthry nergens.
Zonderling schreef: En waar zegt hij dat de wedergeboorte niet begint met Christuskennis?
In het door mij aangehaalde citaat zegt Guthry: Het is verkeerd te denken dat ieder die in Christus is ook weet, dat hij het is. Want velen zijn in waarheid begenadigd en hebben een goed recht op het eeuwige leven, die er nochtans onbekend mede zijn, totdat het hun geopenbaard wordt.
Wanneer je Christuskennis gelijkstelt aan 'weten in Christus te zijn', dan zou je gelijk hebben. Maar Guthry spreekt hier over het laatste ('weten in Christus te zijn') en niet over het eerste ('Christus te kennen'). Guthry leert dat IEDEREEN die begenadigd is, waarlijk Christus heeft aangegrepen en op Hem rust tot zaligheid. Dat kun je toch heel duidelijk in dat boekje vinden. En daarom is - ook bij Guthrie - wedergeboorte altijd vergezeld van de zaligmakende kennis van en het vertrouwen op de offerande van Christus.
Of moet ik het uitleggen dat Guthrie bedoelt dat Gods kinderen statelijk wel in Christus zijn, maar het standelijk missen.
Inderdaad bedoelt Guthry dat Gods kinderen ALLEMAAL in Christus geloofd hebben en Hem dus ook ALLEN zaligmakend kennen. Maar niet allen hebben bij zichzelf de ZEKERHEID dat zij geloofd hebben.

Z.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: aandeel in Christus

Bericht door Ander »

Zonderling,

Het werk van Guthry verschijnt in delen in een kerkblad, waar ik op geabonneerd ben. Dus ik heb nog niet alles gelezen. 'k Heb deze week wel wat zitten lezen in de link van Tiberius. Het kerkverband waarin het blad verschijnt leert wel een toeleidende weg in de wedergeboorte. Dus wat dat betreft kun je ws. tot een verschillende uitleg komen.

Kun jij zeggen waar Guthry de toeleidende weg voor de wedergeboorte plaatst? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Ik ga er nu vandoor, dus zal deze week niet meer reageren.

Een goede zondag voor al degenen die dit lezen!
Plaats reactie