Verlangen

artistiek

Re: Verlangen

Bericht door artistiek »

refo schreef:In ieder geval niet de ziel of wat ook superieur stellen aan het lichaam.
Niet in het nieuwe Jeruzalem inderdaad, daar zullen het gereinigd lichaam en ziel volmaakt verenigd worden. Maar in dit leven dragen we een verdorven en dus slecht lichaam om.
Fillippenzen 3:21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

jok schreef:Ik bedoel het volgende:

Ieder mens waarin God werkt, die gaat zijn zonden inzien. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, dan is dit ook vol zonden, dag in dag uit.
Als er over de heerlijkheid gepreekt wordt dan zucht ik weleens van verlangen. waarom? Wel omdat ik dan in die heerlijkheid bij Christus mag zijn. Maar ook omdat ik dan verlost ben van mijn zonden, omdat de zonden mij daar niet meer kunnen vangen (gelukkig).

Maar nu dus de vraag: Welke gedachte is de juiste? Blij zijn dat ik van de zonden af ben, of blij zijn dat ik bij de Heere ben?

Ik moet dit namelijk behandelen op een studentenkring, vandaar deze vraag..

Groet
Beide denk ik, want als je geen zonde meer zult doen, zul je daar ook geen verdriet meer mogen hebben.
En God een eeuwigheid mogen loven en danken, voor Zijn genadigde verlossing. Dus het heeft met elkaar te maken.

En na de opstanding van de doden, ook met een verheerlijkt lichaam bij de Heere te mogen zijn.
Want als we Hem mogen kennen Zijn we eigendom van Christus met lichaam én ziel zoals Zondag 1 vraag 1 ook zegt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jok

Bericht door jok »

refo schreef:In ieder geval niet de ziel of wat ook superieur stellen aan het lichaam.

Dat lichaam gaat een eeuwigheid mee. Dus dat kan hij niet bedoeld hebben. Hij zou willen een lichaam zonder zonde te hebben. Maar dat is wat anders dan te zeggen: ik zal blij zijn als ik van dit lichaam af ben.
Ik bedoelde ook niet dat ik blij zou zijn dat ik van dit lichaam af zou zijn, maar dus meer dat ik blij ben dat ik dan van de zonden die ik in en met dit lichaam doe, en gedaan heb, af ben.

Het lichaam gaat inderdaad een eeuwigheid mee, alleen dan zullen we verheerlijkte lichamen hebben toch?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jok schreef:Fijn dat er inderdaad zo met elkaar over gesproken kan worden.
Je hoort tegenwoordig zo weinig van ervaringen etc.
Misschien kunnen we dit voortzetten i.p.v. een discussie over dogmatische dingen ( wat ook erg nuttig kan zijn), waar wij als mensen nu nog niet uit kunnen komen.
Het lijkt toch een dogmatische discussie te willen worden....

Tja, zou RF niet zijn als het niet :offtopic was...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

NGB: daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus onzen Heere.

Die beloften spreken van het zijn bij Hem, maar ook van het verlost zijn van de zonden, het volmaakt zijn in liefde.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
seuter

Bericht door seuter »

jok schreef:

Dat lichaam gaat een eeuwigheid mee. Dus dat kan hij niet bedoeld hebben. Hij zou willen een lichaam zonder zonde te hebben. Maar dat is wat anders dan te zeggen: ik zal blij zijn als ik van dit lichaam af ben.
Ik bedoelde ook niet dat ik blij zou zijn dat ik van dit lichaam af zou zijn, maar dus meer dat ik blij ben dat ik dan van de zonden die ik in en met dit lichaam doe, en gedaan heb, af ben.

Het lichaam gaat inderdaad een eeuwigheid mee, alleen dan zullen we verheerlijkte lichamen hebben toch?
Ik merk hierbij op dat Paulus in Romeinen 7 bedoelt :
"lichaam DEZES doods". Daarbij wordt het beeld geschetst van uit de tijd van de Romeinse overheersing, waarin iemand als straf een dood lichaam met zich mee moest torsen en een afstand lopen.
Velen lezen er overeen. Het is niet : lichaam des doods, maar lichaam DEZES doods.
In ieder geval in dit voorbeeld niet.
Antwoord is : dat het gedragen dood lichaam dat zo iemand (wedergeborene) meetorst, bij zijn eigen sterven er vanzelf afvalt / afglijdt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:NGB: daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus onzen Heere.

Die beloften spreken van het zijn bij Hem, maar ook van het verlost zijn van de zonden, het volmaakt zijn in liefde.
Ik denk dat het een voortvloeit uit het ander. Voor mij is het mooiste om met Hem te zijn. Al het andere (geen pijn, geen verdriet, geen zonde, straten van goud etc.) is mooi en fijn, maar wat zou je er aan hebben als Hij zou ontbreken??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, dat is zeker zo. Maar daar waar Hij is, is er ook geen verdriet en pijn is, maar wel vreugde, plezier etc. Het gaat er om dat Hij er is en de rest vloeit daar inderdaad uit voort.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek

Bericht door artistiek »

seuter schreef:
jok schreef:

Ik merk hierbij op dat Paulus in Romeinen 7 bedoelt :
"lichaam DEZES doods". Daarbij wordt het beeld geschetst van uit de tijd van de Romeinse overheersing, waarin iemand als straf een dood lichaam met zich mee moest torsen en een afstand lopen.
Velen lezen er overeen. Het is niet : lichaam des doods, maar lichaam DEZES doods.
In ieder geval in dit voorbeeld niet.
Antwoord is : dat het gedragen dood lichaam dat zo iemand (wedergeborene) meetorst, bij zijn eigen sterven er vanzelf afvalt / afglijdt.
Misschien dat ik niet weet wat je precies bedoeld maar dat Paulus het over zijn eigen lichaam heeft is mij wel duidelijk want hij zegt: "wie zal mij verlossen UIT het lichaam dezes doods"
Plaats reactie