Arjan Baan richt reformatorische Bijbelschool op

Democritus

Re: Arjan Baan richt reformatorische Bijbelschool op

Bericht door Democritus »

Auto schreef:
Democritus schreef:Maar wel positief dat alleen mannen worden toegelaten :haha
Huh, waar worden alleen mannen toegelaten?
Bij het initiatief van Arjan Baan.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Een Bijbelsschool is wel iets anders dan een cursus.
Als jij het aanbod ziet, kan jij mij dan het verschil aangeven?
Cursussen zijn anders, want:
1) Er komen ook vrouwen.
2) Ze zijn maximaal 1 avond in de week.
3) Zijn niet tot standgekomen door 'marktonderzoek'.
4) De mate van geleerdheid van de cursisten is zeer divers
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Auto

Bericht door Auto »

Democritus schreef:
Auto schreef:
Dus dan gaat het nog verder en is het de bedoeling dat ze worden opgeleid tot evangelist of voorganger? Is er een raad van toezicht?
Democritus

Auto schreef:
Democritus schreef:
Auto schreef:
Dus dan gaat het nog verder en is het de bedoeling dat ze worden opgeleid tot evangelist of voorganger? Is er een raad van toezicht?
Geen flauw idee moet je hem vragen.

Maar nu geef jij er een intepretatie (voorganger etc.) die nergens uit blijkt. Als ik mij goed herrinner werd de bij de laatste conferentie aangegeven dat het meer betrekking had op verdieping en pastorale ondersteuning.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:Is er een raad van toezicht?
Misschien kunnen we als Refoforum-moderatorteam wat voor hem betekenen. ;)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Auto schreef:Is er een raad van toezicht?
Misschien kunnen we als Refoforum-moderatorteam wat voor hem betekenen. ;)
Ik weet dan al bijna zeker wat zijn antwoord zal zijn: gebed :tilt
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik vind de inhoud van dit topic een beetje flauw. Waarom vragen wee eerst Arjan zelf niet naar zijn motivatie om deze Bijbelschool op te richten en de wijze waarop hij deze school inricht, niveau, etc. etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Ik vind de inhoud van dit topic een beetje flauw. Waarom vragen wee eerst Arjan zelf niet naar zijn motivatie om deze Bijbelschool op te richten en de wijze waarop hij deze school inricht, niveau, etc. etc.
Dat staat al in het krantenbericht: de theologen aan de universiteiten van de CGK (TUA) en de HHK proberen de studenten van het geloof af te brengen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:Ik vind de inhoud van dit topic een beetje flauw. Waarom vragen wee eerst Arjan zelf niet naar zijn motivatie om deze Bijbelschool op te richten en de wijze waarop hij deze school inricht, niveau, etc. etc.
Ik zie het meer als een kritisch volgen. Plus de ervaringen uit het verleden die hier uitgewisseld zijn. Wat niet betekent dat we niet benieuwd zijn naar verdere berichtgeving. Maar door een dergelijk summier bericht werk je speculatie in de hand.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Na twee pagina's over dit onderwerp weten we dus nog nix.
Is er naast de nu geuite emoties ook iets meer feitelijks te melden?

Zoals:
- inhoud van het programma
- doelstelling
- plaats van deze school
- dagen waarop de school open is
- etc.
Democritus

Tiberius schreef:
Dat staat al in het krantenbericht: de theologen aan de universiteiten van de CGK (TUA) en de HHK proberen de studenten van het geloof af te brengen.
Kom op Tib dat staat er helemaal niet. Er staat theologen aan de universiteiten en helemaal geen specificatie...dat is jouw invulling.

Voor de algemene theologieopleidingen geld zeker wat Arjan stelt. Daarnaast volg je de opleiding op de VU. Waarbij ook zat theologen les geven waar je het niet mee eens bent. Een beperkt aantal vakken wordt slechts door hoogleraren en docenten (Vlastuin, De Vries etc.) van het eigen seminarie gegeven. Bij de overige vakken kan je zomaar wat minder rechtzinnige docenten treffen. Voor TUA kan ik het niet beoordelen daar weet ik te weinig van.

Maar vlg mij richt Arjan zich helemaal niet op mensen die al studeren aan de seminarie van de HHK en CGK. Maar op mensen die theologie willen doen zonder er misschien ooit predikant mee te worden. Of die het dienstbaar willen laten zijn aan het gemeentewerk.

---knip--- Niet op de persoon, aub.
Laatst gewijzigd door Democritus op 18 sep 2009, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Democritus

Jean le Fontain schreef:Na twee pagina's over dit onderwerp weten we dus nog nix.
Is er naast de nu geuite emoties ook iets meer feitelijks te melden?

Zoals:
- inhoud van het programma
- doelstelling
- plaats van deze school
- dagen waarop de school open is
- etc.
Inderdaad daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Dit schrijft het ND vandaag op de website:

Reformatorische Bijbelschool als alternatief

BRUCHEM – Met een nieuwe eenjarige Bijbelschool denkt evangelist Arjan Baan reformatorische studenten te bedienen die zich vanwege hun levensstijl niet thuisvoelen bij de evangelische Bijbelscholen en op ,,vrijzinnige’’ universiteiten.

Discipelschap Bijbelschool Filadelfia begon vrijdagavond met dertig mannen tussen de 20 en 45 jaar. Ze komen dit seizoen twintig zaterdagen en twee weekenden bij elkaar. ,,Het accent van deze opleiding zal vooral geestelijke en praktische vorming zijn. Dit is voor ons absoluut belangrijker dan academische kwaliteit’’, aldus coördinator Arjan Baan, als evangelist actief in bevindelijk-gereformeerde kring. ,,We verlangen ernaar dat het onderwijs toegepast gaat worden in het leven van de studenten. Dat er een verbinding komt van het hoofd naar het hart.’’

Baan, die via de organisatie Heart Cry met jongerenavonden aan de weg timmert, signaleert dat ,,een nieuwe generatei jonge mannen’’ worstelt met een roeping om het evangelie door te geven. Ze voelen zich echter niet thuis bij de Bijbelscholen – die ,,meer gericht zijn op het verkrijgen van kennis’’. Maar ook niet bij de universiteiten ,,waar vrijzinnige theologen proberen je van ‘het geloof af te brengen’ en waar literatuur bestudeerd wordt vol Schriftkritiek en evolutie’’. De reformatorische Bijbelschool moet hen een alternatief bieden. Het idee is dat de studenten in pastorale zorg, evangelisatie en zending actief kunnen worden.

Baan wil doceren in ,,de reformatorisch-evangelicale lijn van C.H. Spurgeon en Andrew Murray en de hedendaagse theologen John Piper en John MacArthur’’.
Webeditie ND dd 18 september 2009
vlinder

Bericht door vlinder »

Jean le Fontain schreef:Dit schrijft het ND vandaag op de website:

Baan, signaleert dat ,,een nieuwe generatei jonge mannen’’ worstelt met een roeping om het evangelie door te geven.
Wat wil ev. Baan hen bieden? Wil hij hen van die worsteling afhelpen? Wil hij een alternatief voor het curatorium bieden?
Wat is zijn doel hiermee?
Als je predikant wil worden lijkt me een toerusting van een jaartje zaterdagles niet toereikend...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Democritus

vlinder schreef:
Jean le Fontain schreef:Dit schrijft het ND vandaag op de website:

Baan, signaleert dat ,,een nieuwe generatei jonge mannen’’ worstelt met een roeping om het evangelie door te geven.
Wat wil ev. Baan hen bieden? Wil hij hen van die worsteling afhelpen? Wil hij een alternatief voor het curatorium bieden?
Wat is zijn doel hiermee?
Als je predikant wil worden lijkt me een toerusting van een jaartje zaterdagles niet toereikend...
Het doorgeven van het evangelie gaat verder dan alleen predikanten. Denk er maar eens hoe lastig het voor ouderlingen, jeugdwerkers, ouders etc kan zijn.
Gesloten