Wijlen Ds. W.L. Tukker, oud-voorzitter van de Gereformeerde Bond, heeft in Katwijk eens een lezing gehouden over het onderwerp 'Christus in de Psalmen.' Daarin maakt hij vanuit de Schrift zelf zonneklaar dat in de Psalmen Christus Zelf aan het Woord is. En als we er moeite voor doen om Christus te ontdekken in de Psalmen, worden ze ons temeer lief. Niet alleen ónze vreugde en óns verdriet, maar ook en vooral Zíjn vreugde en Zíjn verdriet worden vertolkt in het boek der Psalmen.Het ontbreken van het nieuw-testamentisch lied in de kerk is een groot gemis. Als dit wordt 'ingevoerd' mag het nooit worden gedaan met vernieuwing als reden, maar enkel en alleen om te zingen over Jezus en Zijn offer, en over het nieuwe verbond.
Wat mij betreft zijn het alleen liederen die rechtstreeks uit het nieuwe testament geparafraseerd zijn. (zoals de 'enige gezangen', maar dan meer)
Zingend de taal der profetie, zingend in de geest der vervulling. Want de Geest der profetie is de Geest van Christus, schrijft Petrus in zijn eerste zendbrief (verzen 10 en 11).
In de Statenbijbel wordt het de samenvatting van de Bijbel genoemd en alle belevingen van het geloof, in moeilijke en goede tijden worden vertolkt in dat gezangboek van God gegeven en door Zijn Geest geïnspireerd, het komt rechtstreeks van God!
Dus in principe komen we niets tekort.
Wel kan ik me voorstellen dat mensen nieuwtestamentische liederen willen zingen waarin ze expliciet de naam van Jezus bezingen. Dan sluit ik toch bij jou aan, berijm dan Bijbelgedeeltes uit het NT zodat je Bijbelliederen krijgt. Gods lof bezingt men namelijk het beste uit Zijn eigen mond.
Verder is het Liedboek voor de Kerken in dezen een verarming en komt de roep voor gezangen vaak in vooruitstrevende gemeenten met dito prediking voor. Rara, hoe kan dat?
Minder ellendeprediking
Ik denk dat de ellendeprediking niet verder moet gaan dan de ellende prediking door de apostelen in het NT.
Ik ben het direct met je eens dat ellendeprediking, en boeteprediking absoluut noodzakelijk is!
Maar de kern moet bij het verlossende werk van Christust staan! Hij moet centraal staan, en niet de zondige mens.
Bij ons in de 'linkse bondsgemeente' maar ook in bv Gouda weet ik dat dit zuiver wordt gepreekt.
Dat wil overigens niet zeggen dat het in elke preek behandeld moet worden.
Zeker als het een preek is voor de gelovigen (avonddienst) dan kan er zeker dieper op thema's worden ingegaan die niet direct met EVD te maken hebben.
Wet en Evangelie moet gepredikt worden zodat er plaats komt voor Christus en Christus ook aangeboden wordt. Om bij de doelstelling van de Jongerenavonden aan te sluiten: De wet op zijn scherpst en het Evangelie op zijn ruimst. En wie zie je bij de jongerenavonden verschijnen?
Ds. P. de Vries, W. van Vlastuin, Joz. A. de Koeijer, H. van den Belt, allemaal predikanten uit de rechterflank van de Gereformeerde Bond, waar inderdaad scherp de doodstaat van de mens wordt getekend en de zonde wordt aangewezen. Naar hen wil ik verwijzen voor een evenwichtige prediking zoals je die 20 jaar geleden nog in veel linkse bondsgemeentes vond.
Ik heb een keer gekerkt in de Nieuwe Kerk in Delft onder een preek van ds. C. Blenk. Dat is me nog altijd bijgebleven: Warm en gunnend, scherp ook gezegd dat je Christus niet aanneemt, maar dat Hij je geschonken wordt, ook wees hij duidelijk aan hoe een mens bekeerd werd en wat de gevolgen daarvan waren. Deze dienst was druk bezocht, veelal studenten, en enkel Psalmen uit Gods Woord.
Nadrukkelijk wil ik er op wijzen dat Delft een flink stuk rechtser is dan Gouda. Ik heb ook wel eens ds. B.J. van der Graaf gehoord.
Dat de leerdienst niet direct met E-V-D te maken heeft, zou ik niet willen zeggen. Bij jullie wordt nog de Catechismus behandeld en daar komt juist die orde vandaan, die driedeling. Ik zeg niet dat altijd de bekeringsweg gepreekt moet worden, dat is schadelijk voor de gemeente, maar wel dat er in elke preek wel iets van Gods grootheid, Zijn beloften, Zijn geboden, Zijn Zoon naar voren moet komen. Het Woord van God moet toegepast worden op ons leven. Nee, niet altijd wordt de ellende evenveel en diep behandeld, dat kan niet en dat hoeft niet. Maar waar het verdwijnt, daar krijg je oppervlakkiger christenen propvol eigengerechtigheid. Zulke gemeentes worden over het algemeen 'links' genoemd. "Ellende", dat station zijn we gepasseerd heet het dan, of daar moet je niet te moeilijk over doen enzo, want het gaat erom dat je gelooft dat Jezus Christus voor jouw zonden is gestorven.
Je bent het niet met mij eens dat een dominee moet zeggen hoe een mens de zonde doorleeft...Ik weet dat niet, het gaat er in elk geval wel om dat een dominee wijst op de noodzaak van het doorleven van je zondestaat, zodat je de noodzakelijkheid van verzoening gaat inzien voor je eigen leven. En hij mag daar vanuit de Bijbel de ware kenmerken daarvan aanwijzen. Want er komt in de Bijbel namelijk ook twee soorten berouw naar voren, zie 2 Korinthe 7:10.
Themadienst / Kindernevendienst
Zijn we het over eens. Mooi. Aanrader: Lees de katern "Kerkplein" uit het RD van vandaag.
Jongerendiensten / combo's
Je zegt dat ouderen hun vorm niet heilig moeten verklaren: het orgel bijvoorbeeld. Natuurlijk is die vorm niet heilig. Maar het heeft wel bewezen dat het het meest draagkrachtige instrument is, met een krachtig geluid dus. Het was gewoon het meest geschikte middel om te begeleiden, want daarom zijn ze indertijd tegen Calvijns standpunt in, ingevoerd. Dat is dus de reden, niet omdat men het zo ontiegelijk mooi vond, of omdat ze behoefte hadden aan mooie muziek in de kerk.
Dat is vaak wel het geval bij de jongeren. Het combo'tje staat dan snel in het middelpunt. Ik geloof niet dat een orgel afstoot, terwijl je de Psalmen met hart en ziel zingt.
En een orgel klinkt vaak majestuezer. Een piano met wat fluitjes klinkt wat ieliger op een gemeente van 300+ gemeenteleden.
Citaatje (interessant) over Calvijn:
"In de eredienst is het woord belangrijker dan de melodie. Het woord richt zich tot het verstand van de mens. Deze moet het kunnen begrijpen. Het worod mag niet 'overschaduwd' worden door de melodie. Calvijn was daarom tegen meerstemmige muziek in de eredienst. Hij was niet tegen meerstemmige muziek als zodanig. Deze muziek - buiten de eredienst - heeft hij juist bevorderd. Het gevaar van meerstemmige muziek in de eredienst is, zegt hij, dat degenen die zingen zich meer concentreren op de samenklank van de muziek dan op de inhoud van het lied. God en niet de muziek dient het centrum van onze gedachten en gevoelens te zijn als wij zingen."
Als we zien op bovenstaand stukje, dan lijkt het me geen vraag waarom we zouden moeten reageren op de roep voor andere muziekinstrumenten, toch?
Ik vind de melodieen wel eerbiedig klinken, dit in tegenstelling tot veel nieuwere opwekkingsliedjes die je zo even wegzingt.
Maar wel vaak op een nieuwere (dichter bij de grondtekst) bereiming.
Vraag ik me af. Ik heb heel af en toe ook wel nieuwe berijming gezongen in de eredienst en ik ging vergelijken en ik zag dat er soms wel wat anders stond dan in de onberijmde Psalm en soms heel verschillend was van 1773 en ik 1773 dichter bij de tekst vond staan dan 1968.
De opwekkingsliederen die je noemde zijn acceptabel qua tekstinhoud en melodie. Ze zijn er dus wel, maar helaas niet veel. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat de opwekkingsbundel neigt tot oppervlakkigheid en eenzijdig benadrukken van dat we gered zijn etc.
Uiterlijke veranderingen
ik ga zelf in pak, alleen al omdat ik vind dat je niemand voor het hoofd moest stoten.
Goed, dat doe ik zelfs nog niet eens. Ik denk wel als ik aan het Avondmaal zou gaan.
Zeker als je ziet dat er in de Bijbel waarde aan het lichaam en de bedekking van het lichaam wordt gehecht en daarbij ook gedacht wordt aan het tot uitdrukking komen van het verschil tussen man en vrouw. Denk maar aan het feit dat er om Jezus' kleding geloot is en dat Hij naakt gestorven is, zonder kleed, zoals je op vele schilderijen wel ziet. Dat moet ons wel extra wijzen op het feit waardig gekleed te gaan naar Gods huis, zoals we bij andere bijzondere gelegenheden ook erop gekleed zijn, of niet dan?
Maar als je diep in mijn hart zou kunnen kijken zou je zien dat ik werkelijk verlang naar zaken als het nieuwtestamentische lied in de gemeente. Gewoon om met mijn broeders en zusters die prachtige Bijbelse liederen te kunnen zingen. Om Jezus de lof toe te zingen.
Kan ik mee inkomen. Maar vaak worden heimelijk andere motieven gebruikt, onder andere dat men niet meer zoveel meer met de psalmen 'heeft'. Psalmen zijn achterhaald en opwekkingsliederen zingen veel lekkerder, klinkt leuker en zijn niet zo moeilijk.
Hartelijke groet,
Refojongere