Gaat in door de enge poort...

freek

Re: Gaat in door de enge poort...

Bericht door freek »

Oude-Waarheid schreef:"Gaat in door de enge poort"
Heb er jaren geleden een indrukwekkende preek over gehoord door Prof. C. Graafland
En toen bij het Amen na de kerkdienst begon de organist te spelen:
Ik zie een poort wijd open staan, blijkbaar had hij van de preek zeer weinig begrepen!!!!

Volgens prof. Van de Beek ook niet:

„Men zingt gemakkelijk over: „Ik zie een poort wijd, wijd open staan”, maar als er in het Nieuwe Testament sprake is van een wijde poort, dan is het die naar het eeuwig verderf.”
Josephus

Bericht door Josephus »

freek schreef:
Heb er jaren geleden een indrukwekkende preek over gehoord door Prof. C. Graafland
Ik zie een poort wijd open staan, blijkbaar had hij van de preek zeer weinig begrepen!!!!

„Men zingt gemakkelijk over: „Ik zie een poort wijd, wijd open staan”, maar als er in het Nieuwe Testament sprake is van een wijde poort, dan is het die naar het eeuwig verderf.”
Flauw. Het gaat er helemaal niet om hoe breed die poort is, maar dat hij wijd open staat! Ook een klein poortje kan wijd open staan...

Maar even de gehele tekst van het lied:

1 Ik zie een poort wijd open staan, waardoor het licht komt stromen van 't kruis, waar 'k vrijlijk heen mag gaan om vrede te bekomen.

Refrein: Genade Gods, zo rijk en vrij! Die poort staat open ook voor mij! Voor mij! Voor mij! Staat open, ook voor mij.

2 Die open poort laat d' ingang vrij, aan wie komt binnen vlieden; aan rijk en arm, aan u en mij komt Jezus vrede bieden.

Refrein

3 Die open poort leidt tot Gods troon: gaat door, laat niets u hind'ren; neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon, die God biedt aan Zijn kind'ren

Refrein

4 In 't hemelrijk, voor Jezus' troon daar leidt het kruis tot zegen; daar dragen wij voor kruis een kroon door Jezus' bloed verkregen.

Refrein
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:
Flauw. Het gaat er helemaal niet om hoe breed die poort is, maar dat hij wijd open staat! Ook een klein poortje kan wijd open staan...

1 Ik zie een poort wijd open staan, waardoor het licht komt stromen van 't kruis, waar 'k vrijlijk heen mag gaan om vrede te bekomen.

Refrein: Genade Gods, zo rijk en vrij! Die poort staat open ook voor mij! Voor mij! Voor mij! Staat open, ook voor mij.

2 Die open poort laat d' ingang vrij, aan wie komt binnen vlieden; aan rijk en arm, aan u en mij komt Jezus vrede bieden.

Refrein

3 Die open poort leidt tot Gods troon: gaat door, laat niets u hind'ren; neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon, die God biedt aan Zijn kind'ren

Refrein

4 In 't hemelrijk, voor Jezus' troon daar leidt het kruis tot zegen; daar dragen wij voor kruis een kroon door Jezus' bloed verkregen.

Refrein
Het probleem met dat lied zit inderdaad niet in die poort, die wijd open staat....

Het enige probleem is dat dat lied een beetje op de mens gericht is. Zou mooi zijn als het een tikkeltje meer op God gericht was....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Upquark

Bericht door Upquark »

Bert, ik begrijp wat je bedoelt, maar wat vind jij dan van bijv. psalm 131?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Upquark schreef:Bert, ik begrijp wat je bedoelt, maar wat vind jij dan van bijv. psalm 131?
Psalmen 131
David betuigt zijn ootmoedigheid, vermanende de kerke Gods tot vertrouwen op God.

Ootmoedig vertrouwen
1 EEN 1lied Hammaäloth, van David.
O HEERE, amijn hart is niet 2verheven en bmijn ogen zijn niet hoog; ook heb ik niet gewandeld in dingen mij te groot en 3te wonderlijk.
2 4Zo ik mijn ziel niet heb gezet en stilgehouden, gelijk een gespeend kind bij zijn moeder! Mijn ziel is 5als een gespeend kind in mij.
3 6Israël hope op den HEERE, van nu aan tot in der eeuwigheid.

Prachtige psalm!

Een gebed van David, waarin hij betoond zijn vertrouwen op God, en dat hij ootmoedig is. Op God gericht dus....

(meende dat ik aantoonde geen grote problemen met "ik zie een poort" te hebben....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
freek

Bericht door freek »

Josephus schreef:
freek schreef:

Refrein

Refrein

Refrein
Ik citeerde hem niet om mijn visie te poneren, want ik heb zelf weinig moeite met het lied (en speel het heel graag op ons oude traporgeltje ;) )
Upquark

Bericht door Upquark »

Bert Mulder schreef:
Upquark schreef:Bert, ik begrijp wat je bedoelt, maar wat vind jij dan van bijv. psalm 131?
Psalmen 131
David betuigt zijn ootmoedigheid, vermanende de kerke Gods tot vertrouwen op God.

Ootmoedig vertrouwen
1 EEN 1lied Hammaäloth, van David.
O HEERE, amijn hart is niet 2verheven en bmijn ogen zijn niet hoog; ook heb ik niet gewandeld in dingen mij te groot en 3te wonderlijk.
2 4Zo ik mijn ziel niet heb gezet en stilgehouden, gelijk een gespeend kind bij zijn moeder! Mijn ziel is 5als een gespeend kind in mij.
3 6Israël hope op den HEERE, van nu aan tot in der eeuwigheid.

Prachtige psalm!

Een gebed van David, waarin hij betoond zijn vertrouwen op God, en dat hij ootmoedig is. Op God gericht dus....

(meende dat ik aantoonde geen grote problemen met "ik zie een poort" te hebben....
Beweer ik ook niet hoor, maar ben het toch niet met je eens dat dat gezang niet op God gericht zou zijn. Het roemen dat het gezang doet, kan toch niets anders zijn dan het roemen in de Heere?

Ach ja, eigenlijk :offtopic ...
Josephus

Bericht door Josephus »

freek schreef:Ik citeerde hem niet om mijn visie te poneren, want ik heb zelf weinig moeite met het lied (en speel het heel graag op ons oude traporgeltje ;) )
Het was ook meer tegen Van de Beek gericht. Die man heeft zulke opmerkingen helemaal niet nodig. Verder vind ik het trouwens een boeiende persoonlijkheid.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

Ds Van de Beek moet Openbaring 21 maar eens lezen.

Ik zie één poort open staan?!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Upquark

Bericht door Upquark »

Misschien is het zinnig om de context te bezien waarin deze prof. dit zegt..?
Plaats reactie