DWW,DWW schreef:De doop is een teken én zegel van de afwassing der zonden, gelijk ook de besnijdenis een teken en zegel van de afwassing der zonden was. De besnijdenis werd daarin gedaan, waaruit de man zich kon voortplanten. In het mannelijk lid. Het mes werd in het vlees gezet (de voorhuid), en gelijkertijd werd de beloftenis uitgesproken. Misschien begrijp je nu ook de geestelijke betekenis van Gal. 3:18. Abraham verkreeg de erfenis niet uit het vlees (de voorhuid), maar uit de beloftenis des Evangaliums, dat is Christus. Het gaat om het beeld van de vleselijke en de geestelijke besnijdenis, lees daartoe Rom. 2 & Rom. 3. Het aardse Israël is in het vlees besneden geworden, het geestelijke Israël (Gods verkoren volk) is geestelijk ook in hun vrome werken voor God besneden geworden, en zijn tenslotte aan de werken der Wet gestorven, Gal. 2:19a. De zeis van Gods heilige Wet heeft hen gedood, opdat ze Gode Christus leven zouden door de toegpaste beloftenissen van het heilig Evangelie. Kijk, dit is de geestelijke besnijdenis. En van deze geestelijke besnijdenis is de heilige doop een teken en zegel. Denk hierbij aan de 3000 pinksterlingen, eerst geloof en dan pas de doop. Kijk, in het huis van Cornelius. Petrus werd ontboden, en preekte hen het Evangelie, de H. Geest viel op hen, waarna zij allen geloofden, en daarna gedoopt werden. Kijk ook bij Fillipus en de kameling van Candacé: "Wat verhindert mij gedoopt te worden?" vroeg de moorman. "Indien gij gelooft, zo is het geoorloofd...!!" sprak daarna Fillipus tot hem. De Moorman deed zijn kostelijke belijdenis van zijn geloof, waarna Fillipus hem doopte. Ik geloof daarom niet dat de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis. Gods Woord spreekt daar niet van. Ik hang daarom op dit punt, de strict-baptisten uit Engeland aan. Ik geloof dat zij hierin zuiverder waren dan wij. Hoewel ook ik in deze Roomse traditie geboren ben, en in mijn eertijds ook mijn kinderen onwetend heb laten dopen.
Toch zeg je zelf in de eerste regel ook dat de besnijdenis een teken en zegel was van de afwassing der zonden, gelijk de besnijdenis een teken en zegel van de afwassing der zonden was. Beide zijn sacramenten en de overeenkomst tussen beide is groot.
Belangrijkste verschil is dat het sacrament van de besnijdenis plaatsvond onder de bediening van het Oude Verbond en daarom (a) alleen bediend werd onder Abraham en vervolgens alleen onder Israël, terwijl de Doop zich uitstrekt tot de gemeente uit Joden en heidenen; (b) een bloedig sacrament was en daarmee ook behoorde tot de ceremoniële wetten.
Ik verbaas mij over je stelling dat de kinderdoop een Roomse traditie is, want het is geen traditie maar een sacrament en door de Reformatie met recht verdedigd. Je zult toch wat meer naar voren moeten brengen om je stelling te onderbouwen, want deze onderbouwing heb ik tot nu toe gemist.
M.vr.gr.
Z.