Dat begrijp ik, maar ik heb moeite met deze manier van spreken over de doop. Vandaar dat ik deze quote isoleerde om erop te reageren.Democritus schreef:Makkelijk he quotes isoleren.....stonden ook nog wel anderen zaken in die posting voor het evenwicht. Ik praat hier niet vanuit God en Zijn eigenschappen etc...... maar vanuit de middelen die aan de mensen welke opgroeien onder het evangelie zijn gegeven.Afgewezen schreef:Als iemand die gedoopt is, verloren gaat, komt dat niet doordat God Zijn verbond niet zou houden! Als je zó met je doop omgaat, heb je het volgens mij niet helemaal begrepen.Democritus schreef: Als je dan ziet Heere u wil mij zaligen maar ik wil niet. Dan mag je ook gebruik maken van je doop. U heeft een verbond met mij opgericht, volledig eenzijdig. Ik smeek u kom u verbond na. Zoals ergens een Bijbelschrijver pleit bij God op Zijn naam. Omdat anders de wereld Zijn Naam zal bespotten omdat Hij niet doet wat Hij beloofd. Zo mag je ook gebruik maken van het verbond dat de Ik zal Zijn met je heeft opgericht.
40 jaar geleden... en nu?
Re: 40 jaar geleden... en nu?
-
Maar zeg dan niet dat iemand iets niet begrijpt.Afgewezen schreef:Dat begrijp ik, maar ik heb moeite met deze manier van spreken over de doop. Vandaar dat ik deze quote isoleerde om erop te reageren.Democritus schreef:Makkelijk he quotes isoleren.....stonden ook nog wel anderen zaken in die posting voor het evenwicht. Ik praat hier niet vanuit God en Zijn eigenschappen etc...... maar vanuit de middelen die aan de mensen welke opgroeien onder het evangelie zijn gegeven.Afgewezen schreef:Als iemand die gedoopt is, verloren gaat, komt dat niet doordat God Zijn verbond niet zou houden! Als je zó met je doop omgaat, heb je het volgens mij niet helemaal begrepen.Democritus schreef: Als je dan ziet Heere u wil mij zaligen maar ik wil niet. Dan mag je ook gebruik maken van je doop. U heeft een verbond met mij opgericht, volledig eenzijdig. Ik smeek u kom u verbond na. Zoals ergens een Bijbelschrijver pleit bij God op Zijn naam. Omdat anders de wereld Zijn Naam zal bespotten omdat Hij niet doet wat Hij beloofd. Zo mag je ook gebruik maken van het verbond dat de Ik zal Zijn met je heeft opgericht.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Dat is in dit geval hetzelfde.Democritus schreef: Maar zeg dan niet dat iemand iets niet begrijpt.
Ik heb de jaargang van juli van in het spoor eens gelezen, en daar stond o.a. het volgende in:
'Behalve dit alles zullen wij ulieden mede dit nog zeggen dat de Heere onze God het aanstaande verderf van ons zondige land en kerk aan sommigen van zijn vrome kinderen, die verwaardigd werden gemeenzaam met Hem om te gaan, zo levendig en klaar door Zijn Geest op verscheidene tijden heeft gelieven te openbaren, alsof zij het voor hun ogen alreeds zagen, en dan niet slechts in het gemeen, maar dat Hij hun ook de bijzondere wijze zelfs wel heeft willen bekendmaken, hoe Hij zulks doen zoude, te weten dat Hij het gehele land eens zal overgeven en brengen onder de macht en slavernij van een antichristelijke overheid, als wanneer Hij Zijn kandelaar van hier zal wegnemen, onze gemeentes zal uitroeien en de belijders der waarheid onder hete en scherpe vervolgingen zal brengen, en dat het bloed van sommigen hier dan vergoten zal worden en vele anderen het land uitgedreven zullen worden, die dan als ballingen,beroofd van alles, in vreemde landen zullen omzwerven. Ja, dat dit schrikkelijk wraakoordeel, bij de aanhouding van 's volks gruwelijke atheïsme en onbekeerlijkheid in Gods Raad onherroepelijk en onveranderlijk vast bepaald is, zodat de Heere geen voorbidding daar tegen heeft willen toestaan of aannemen. En eindelijk heeft Hij aan sommigen van zijn arme kinderenmede nog iets van de tijd van dit oordeel aangewezen, wanneer het haastig komen zou, dan namelijk, als er weinig of geen uitverkorene meer in het land gevonden zouden worden en er geen krachtdaig werk vanZijn Geest meerzijn zouom zodaars waarachig te bekeren: dat men aan dit droevig teken zal kunnen weten, wanneer Hij aldus bij ons ten gerichte zal verschijnen.
Zestien biddagpredikatien: Ds. Th. van der Groe
'Behalve dit alles zullen wij ulieden mede dit nog zeggen dat de Heere onze God het aanstaande verderf van ons zondige land en kerk aan sommigen van zijn vrome kinderen, die verwaardigd werden gemeenzaam met Hem om te gaan, zo levendig en klaar door Zijn Geest op verscheidene tijden heeft gelieven te openbaren, alsof zij het voor hun ogen alreeds zagen, en dan niet slechts in het gemeen, maar dat Hij hun ook de bijzondere wijze zelfs wel heeft willen bekendmaken, hoe Hij zulks doen zoude, te weten dat Hij het gehele land eens zal overgeven en brengen onder de macht en slavernij van een antichristelijke overheid, als wanneer Hij Zijn kandelaar van hier zal wegnemen, onze gemeentes zal uitroeien en de belijders der waarheid onder hete en scherpe vervolgingen zal brengen, en dat het bloed van sommigen hier dan vergoten zal worden en vele anderen het land uitgedreven zullen worden, die dan als ballingen,beroofd van alles, in vreemde landen zullen omzwerven. Ja, dat dit schrikkelijk wraakoordeel, bij de aanhouding van 's volks gruwelijke atheïsme en onbekeerlijkheid in Gods Raad onherroepelijk en onveranderlijk vast bepaald is, zodat de Heere geen voorbidding daar tegen heeft willen toestaan of aannemen. En eindelijk heeft Hij aan sommigen van zijn arme kinderenmede nog iets van de tijd van dit oordeel aangewezen, wanneer het haastig komen zou, dan namelijk, als er weinig of geen uitverkorene meer in het land gevonden zouden worden en er geen krachtdaig werk vanZijn Geest meerzijn zouom zodaars waarachig te bekeren: dat men aan dit droevig teken zal kunnen weten, wanneer Hij aldus bij ons ten gerichte zal verschijnen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hier kan je twee kanten uit. Wat bedoel je?albion schreef:Ik heb de jaargang van juli van in het spoor eens gelezen, en daar stond o.a. het volgende in:
Ds. van der Groe heeft die dingen ook gezien. Maar toch... wat wil je daar mee zeggen?
„Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn,
blijven alle dingen alzo gelijk"?
Of zien we de steeds verder voortgaande verharding en verblinding...
Dit kan zo toch niet doorgaan...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik kan iedereen eens aanraden zich te verdiepen in de geschiedenis van de opwekkingen (revivals). Dan er wel wat minder geklaagd worden, en meer gebeden en meer vertrouwd worden op God. Neem de opwekking in Wales, helemaal nog niet zo lang geleden. Enkele kinderen Gods bidden om een opwekking, in een overwegend atheïstisch dorpje. En opeens, uit het niets, zomaar volle kerken. Mensen die aan het werk waren, of uit wilden gaan, die (naar eigen getuigenis) getrokken en geduwd werden naar de kerk, ze konden niet anders. En daar in het hart gegrepen werden onder de prediking. En ook uiterlijk zich bekeerden; wat eerst als zondig dorp bekend stond, werd nu een vroom dorp geheten.
De vraag is: Bidden wij, smeken wij, en geloven wij dat God het doen kan? Of klagen we alleen maar over hoe dor en dood het is?
En, onbekeerde klager: Velen, van wie u het niet mogelijk gehouden hebt dat zij ooit toegebracht zouden worden, gaan u voor in het koninkrijk der hemelen. En omgedraaid: Velen die hier rechtzinnig geklaagd hebben over de geesteloze toestand, zijn nu in het eeuwige vuur.
De vraag is: Bidden wij, smeken wij, en geloven wij dat God het doen kan? Of klagen we alleen maar over hoe dor en dood het is?
En, onbekeerde klager: Velen, van wie u het niet mogelijk gehouden hebt dat zij ooit toegebracht zouden worden, gaan u voor in het koninkrijk der hemelen. En omgedraaid: Velen die hier rechtzinnig geklaagd hebben over de geesteloze toestand, zijn nu in het eeuwige vuur.
Ben ik helemaal met je eens. Er staat niet voor niets:memento schreef:
13.Lukas 13 [1 v.] „Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;”
Johannes was ook een roepende in de woestijn. Noach preekte ook 150 jaar dat ze zich bekeren moesten. En inderdaad op het gebed doet Hij vele wonderen.
Toch is er niets mis mee om ook de ernst van de tijd onder ogen te zien.
Laatst gewijzigd door albion op 19 aug 2009, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is waar, blijven vragen of er nog een opleving mag komen is goed. Bewaar en vermeerder Uw Kerk...memento schreef:Ik kan iedereen eens aanraden zich te verdiepen in de geschiedenis van de opwekkingen (revivals). Dan er wel wat minder geklaagd worden, en meer gebeden en meer vertrouwd worden op God. Neem de opwekking in Wales, helemaal nog niet zo lang geleden. Enkele kinderen Gods bidden om een opwekking, in een overwegend atheïstisch dorpje. En opeens, uit het niets, zomaar volle kerken. Mensen die aan het werk waren, of uit wilden gaan, die (naar eigen getuigenis) getrokken en geduwd werden naar de kerk, ze konden niet anders. En daar in het hart gegrepen werden onder de prediking. En ook uiterlijk zich bekeerden; wat eerst als zondig dorp bekend stond, werd nu een vroom dorp geheten.
Maar de ernst van de tijd waarnemen en daar niet stoïcijns onder blijven is ook niet verkeerd. Merk wel op wat er gaande is. En dan denk ik dat er veel meer gaande is als we doorgaans wel erg in hebben.
Hoe vaak werd het niet gezegd: Dat de Heere de teugels, als bij een paard, op de nek zou werpen, en ons zou laten gaan, en dat is iets waar je wel voor vrezen mag.
Ds. E. Venema merkte deze dingen ook op. Ik weet hoe hij in de jaren 70/80 eens zei in een tijdrede: Er wordt wel gezegd: Het is vijf voor 12, maar als we zo om ons heen zien zeg ik dat het al veel later is... En ook dat is alweer zo'n 20 à 30 jaar geleden!
Dan nog iets: Waar worden deze dingen NU nog opgemerkt?! Is dat ook geen teken aan de wand? Ik zette er een vraagteken achter, maar dat zou een uitroepteken moeten zijn!
Je hebt gelijk, maar het is heel triest te zien dat er van die revival praktisch niets overgebleven is.memento schreef:Neem de opwekking in Wales, helemaal nog niet zo lang geleden. Enkele kinderen Gods bidden om een opwekking, in een overwegend atheïstisch dorpje. En opeens, uit het niets, zomaar volle kerken. Mensen die aan het werk waren, of uit wilden gaan, die (naar eigen getuigenis) getrokken en geduwd werden naar de kerk, ze konden niet anders. En daar in het hart gegrepen werden onder de prediking. En ook uiterlijk zich bekeerden; wat eerst als zondig dorp bekend stond, werd nu een vroom dorp geheten.
Je moet in Wales nu met een kaarsje een kerk zoeken waar nog iets rechtzinnigs is te horen. (en die kerken dan nog vaak in gebouwtjes).
Maar Gods werk gaat door, ook in Wales.
En wat wil je nu?-DIA- schreef:Het is waar, blijven vragen of er nog een opleving mag komen is goed. Bewaar en vermeerder Uw Kerk...memento schreef:Ik kan iedereen eens aanraden zich te verdiepen in de geschiedenis van de opwekkingen (revivals). Dan er wel wat minder geklaagd worden, en meer gebeden en meer vertrouwd worden op God. Neem de opwekking in Wales, helemaal nog niet zo lang geleden. Enkele kinderen Gods bidden om een opwekking, in een overwegend atheïstisch dorpje. En opeens, uit het niets, zomaar volle kerken. Mensen die aan het werk waren, of uit wilden gaan, die (naar eigen getuigenis) getrokken en geduwd werden naar de kerk, ze konden niet anders. En daar in het hart gegrepen werden onder de prediking. En ook uiterlijk zich bekeerden; wat eerst als zondig dorp bekend stond, werd nu een vroom dorp geheten.
Maar de ernst van de tijd waarnemen en daar niet stoïcijns onder blijven is ook niet verkeerd. Merk wel op wat er gaande is. En dan denk ik dat er veel meer gaande is als we doorgaans wel erg in hebben.
Hoe vaak werd het niet gezegd: Dat de Heere de teugels, als bij een paard, op de nek zou werpen, en ons zou laten gaan, en dat is iets waar je wel voor vrezen mag.
Ds. E. Venema merkte deze dingen ook op. Ik weet hoe hij in de jaren 70/80 eens zei in een tijdrede: Er wordt wel gezegd: Het is vijf voor 12, maar als we zo om ons heen zien zeg ik dat het al veel later is... En ook dat is alweer zo'n 20 à 30 jaar geleden!
Dan nog iets: Waar worden deze dingen NU nog opgemerkt?! Is dat ook geen teken aan de wand? Ik zette er een vraagteken achter, maar dat zou een uitroepteken moeten zijn!
Na enkele dagen afwezigheid krijg ik RF bijna niet bijgelezen.
Dit topic heb ik echter wel met aandacht gelezen en er borrelt nu heel veel in mijn gedachten op, maar ik sluit me kortheishalve aan bij Democritus en Memento.
@ Albion: Zou het niet alledrie waar kunnen zijn? De postings van Demo, memento en jou?
Dit topic heb ik echter wel met aandacht gelezen en er borrelt nu heel veel in mijn gedachten op, maar ik sluit me kortheishalve aan bij Democritus en Memento.
@ Albion: Zou het niet alledrie waar kunnen zijn? De postings van Demo, memento en jou?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen schreef:En wat wil je nu?-DIA- schreef:Het is waar, blijven vragen of er nog een opleving mag komen is goed. Bewaar en vermeerder Uw Kerk...memento schreef:Ik kan iedereen eens aanraden zich te verdiepen in de geschiedenis van de opwekkingen (revivals). Dan er wel wat minder geklaagd worden, en meer gebeden en meer vertrouwd worden op God. Neem de opwekking in Wales, helemaal nog niet zo lang geleden. Enkele kinderen Gods bidden om een opwekking, in een overwegend atheïstisch dorpje. En opeens, uit het niets, zomaar volle kerken. Mensen die aan het werk waren, of uit wilden gaan, die (naar eigen getuigenis) getrokken en geduwd werden naar de kerk, ze konden niet anders. En daar in het hart gegrepen werden onder de prediking. En ook uiterlijk zich bekeerden; wat eerst als zondig dorp bekend stond, werd nu een vroom dorp geheten.
Hopen dat mensen gaan nadenken...
Dat mensen wakker worden...
Er word gepraat, gedicussieerd, maar...
Het blijft zo als het is, en niemand lijkt zich
te bekommeren over de verbreking Jozefs...
Niet dat ik denk dat ik dat zou kunnen bereiken...
maar toch beter als je eens wat leest wat het overdenken waard is...
Als we ontwaken en de werkelijkheid zien, dat het dan toch niet
te laat is...
Ik zei meteen trouwens al: Dit is niet zozeer bedoeld als een discussiestuk.
Meer om te overdenken...
Discussieren hierover is ook vrij zinloos.
Denk ik dan...
Belangrijk is - volgens mij - niet zozeer of het einde nabij is, maar dat het einde er nog niet is. Weten we wel waarom dat is?
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
-
Ik ben een boek aan het lezen van Stuart Pigging; Firestrom of the Lord. Dit boek gaat over opwekkingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Mooi boek, maar er is een citaat wat wel in dit topic past. We kunnen klagen over de tijd waarin we leven en terecht denk ik. Maar brengt dit ons ook op de knieën zodat we gaan bidden om een opwekking.
If our churches don't really want souls an dwon't make room for them, then God won;t give souls. Would you put a baby into a freezer?
Hetgeen deze schrijver aangeeft is dat het de oorzaak van de kerk is dat een land in handen van de satan komt. Dat God een opwekking wil geven en dat hij hemelse engelenmachten wil sturen om het verloren terrein op satan terug te winnen. Maar daar moet wel iets aan vooraf schuldbelijdenis van de kerk. Maar zodra God vuur (Geest) weer in volle kracht door mensen stroomt dan wordt alles wat in het licht van Gods heiligheid niet kan bestaan uitgebannen. Er wordt een onuitblusbaar vuur ontstoken om andere te winnen.
If our churches don't really want souls an dwon't make room for them, then God won;t give souls. Would you put a baby into a freezer?
Hetgeen deze schrijver aangeeft is dat het de oorzaak van de kerk is dat een land in handen van de satan komt. Dat God een opwekking wil geven en dat hij hemelse engelenmachten wil sturen om het verloren terrein op satan terug te winnen. Maar daar moet wel iets aan vooraf schuldbelijdenis van de kerk. Maar zodra God vuur (Geest) weer in volle kracht door mensen stroomt dan wordt alles wat in het licht van Gods heiligheid niet kan bestaan uitgebannen. Er wordt een onuitblusbaar vuur ontstoken om andere te winnen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
In Azië (Korea) is een opwekking aan de gang, maar er is ook veel vervolging. Ik denk dat Gods Kerk eerst in de benauwdheid komt voordat er een opwekking plaats zal vinden, of zie ik dat verkeerd?Democritus schreef:Ik ben een boek aan het lezen van Stuart Pigging; Firestrom of the Lord. Dit boek gaat over opwekkingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Mooi boek, maar er is een citaat wat wel in dit topic past. We kunnen klagen over de tijd waarin we leven en terecht denk ik. Maar brengt dit ons ook op de knieën zodat we gaan bidden om een opwekking.