Hier zeg jij iets dat niet te bewijzen is. Wie zegt dat mensen welke vasthouden aan de grote lijn losstaande vragen liever uit de weg gaan? Als dat bij jouw betekent dat een vraag alleen 'niet' uit de weg kan worden gegaan behalve dan wanneer je visie wijzigt.... dan heb je gelijk. Maar dan doe je de werkelijkheid geen recht.sela schreef:goed om verklaard te zien dat mensen om reden van een grote lijn (visie op de scheppingsorde) losstaande vragen liever uit de weg gaan. zo doorgrond ik sommige reacties meer.
Ik denk dat als je bijdragen van Luther en mij leest in het topic m.b.t homoseksualiteit dat wij de nood en vragen onderkennen die hieruit opkomen. Tevens dat we pleiten voor een liefdevollere houding van de gemeente tegenover deze gemeenteleden. Maar dat dit niet betekent dat we meekunnen in een relatie gebaseerd op liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Want wij zien dat de ruimte die God ons geeft begrenst is door zijn eigen spreken m.b.t. huwelijk.
Jij zal toch niet ontkennen dat juist in de schepping de basisstructuren zijn gelegd? Net zoals de natuurwetten in de schepping zijn gelegd. Is ook het huwelijk in de schepping gelegd. Als we daar aan voorbij gaan of niet als startpunt in een dergelijke discussie gebruiken is toch net zo eigenaardig als het vallen van een steen analyseren zonder te rekenen met de zwaartekracht.
Als we zien hoe wonderbaarlijk de liefde tussen een man en een vrouw in elkaar zit. De ingeschapen tegenstellingen, die elkaar aanvullen... dan is het toch vreemd om daar aan voorbij te gaan.
Maar jij gaat ook niet in op de gevolgen die een dergelijke paradigma shift heeft voor andere bijbelse zaken (zoals eerder genoemd). Hoe kunnen we dan nog spreken dat een vrouw (in positieve bijbelse zin) onderdanig moet zijn aan haar man? Dat kan toch niet op het moment dat er sprake is van twee personen van het gelijke geslacht. Hetgeen ik ermee wil aangeven is dat een verandering van inzicht m.b.t. het aangaan van een homoseksuele relatie niet los kan staan van het verstaan van de gehele schrift inzake onderwerpen die hieraan direct gekoppeld zijn.
Het is alsof je één dragende muur uit een huis haalt en toch blijft beweren dat het huis hetzelfde is. Let op hiermee zeg ik niet dat de Bijbel metaforisch gezien niet meerdere draagmuren heeft.
Wil ik hiermee zeggen dat we ze niet ter discussie mogen stellen ofdat het gevaar van het hellend vlak ons ervan moet weerhouden kritisch te zijn? Nee! Maar haal pas de draagmuur onder je huis vandaan op het moment dat je zeker weet dat ze niet in stort. Anders gezegd: loop je hele theologische/ geloofs huis eens door als je dragende muur van de scheppingsorde weghaalt.... durf je er dan in te blijven wonen omdat je zeker weet dat het de eeuwigheid kan doorstaan. Ja en dan ook hierin maak ik dankbaar gebruik van de kennis van de kerk der eeuwen. Ik zou wel gek zijn het wiel weer op nieuw te gaan uitvinden.
Ik wil alleen waarschuwen voor het eenzijdig focussen op één enkel issue. Zonder de consequenties te trekken. In het vuur van de discussie wordt er vaak zoveel verengd of vereenvoudigd dat het totale overzicht kwijtraakt.
Vanuit een menselijk oogpunt gezien begrijp ik helemaal dat wij onze homoseksuele medemensen een relatie in liefde en trouw gunnen. Zeker als jezelf veel vreugde mag beleven uit je eigen relatie met je man of vrouw. Er is inderdaad bijna geen onderwerp te verzinnen dat de diepste kern van een mens raakt.... ieder mens wil geborgenheid en liefde. Dat is ook ingeschapen. Maar de geopenbaarde wil van God staat niet toe daar door het aangaan van een relatie met het gelijke geslacht vervulling in te vinden.
De armoede van de kerk m.b.t. dit punt zit juist in het feit dat deze stopt met bovenstaande constatering en denkt zo dat is mooi gezegd. Maar het gaat verder. Als we bovenstaande onderkennen en erkennen dan moeten wij juist een relatie (maar geen huwelijks of lichamelijke) aangaan met deze mensen. Ze omringen met liefde en warmte. Erkennen als volwaardig. Maar dat is moeilijk en daarom doen we het maar niet want kost het onszelf iets..... dat is de aanklacht naar ons als kerkmensen.
Maar dit kan nooit vervallen in het accepteren van het aangaan van relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.