reformatorische scholen

lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Sorry dat het verkeerd overkwam, ik typte het een beetje snel dus da's mijn fout.

Ik heb helemaal niks tegen refo's en jij hoeft je je daar helemaal niet voor te schamen, waarom zou dat moeten?
Ik bedoel alleen maar dat het scheelt dat ik geen refo ben, en als niet-refo ga je minder gauw naar een refoschool dan een wel-refo (hoeveel keer kun je het woord 'refo' in een zin gebruiken? :crazy: ).

duss..
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ohhhhhh, ik als refo schrok hier een beetje van, maar je hebt gelijk dat jij als niet-refo niet naar een refo-schoolgaat, dit wil natuurlijk niet zeggen jij als niet-refo niet welkom bent op een refo-school.

pfffff valt niet mee hahahahahahha

toch 5 x

tukkertje
rianne

Bericht door rianne »

Op zich ben ik het met Iebaoth eens... Refo's zouden zich veel meer bewust moeten zijn van alle oogjes die op hun gericht zijn, want die zeggen kijk, dat is een refo en die (ik citeer nu uit een brief die wij van school mee hebben gekregen) rijden door rood, hinderen anderen door heel breed te rijden, steken gevaarlijk de weg over, rijden over het voetpad en hebben een grote mond met scheldwoorden. Op de refoscholen zou er veel meer aan dat bewustzijn gewerkt moeten worden(vind ik een heel belangrijk gebeuren) Het is natuurlijk schandalig dat wij als refo's bij elkaar klieken en dat er dan zo'n resultaat is. Als er geen refo school zou zijn, zouden refomensen minder opvallen, dus ook niet negatief. Natuurlijk is de Bijbelkennis die je mee krijgt heel erg fantastisch!!!!
Dus: refo's wordt wat meer bewust van de apologetische taak die op je schouders rust en jaag niet alleen je dierlijke instincten!!!! na zoals Iebaoth dat zei: hard op zoek zijn naar een hulpe tegenover ".
Eigenlijk valt dit een beetje buiten het topicverband... (sorry Zeck...)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oke , ben ik gedeeltelijk met je eens. Als Refo heb je continu een vergrootglas op je gericht. Je hoeft maar een misstap te doen en ze hebben het erover. Waarom eigelijk?????? Een refo is ook maar een mens van vlees en bloed.
Vaak zijn het de mensen die vroeger ook refo geweest zijn. Dat zie ik teminste veel bij ons. Mensen die bv van de Ger.Gem. afgegaan zijn en nu Hervormd of Gereformeerd zijn trappen tegen alles aan wat Ger. gem. is. De echte Hervormden zie ik dat niet doen, dat is het vreemde.
Laat mensen in hun waarde.
bazz

Bericht door bazz »

ok, ik zie dat ik een beetje verkeerd wordt begrepen.

ik ben zelf ook volbloed refo, en schaam me daar niet voor, totdat mensen 'refo'gelijk gaan stellen aan het gedrag op meerdere reformatorische (basis)scholen, en het gedrag in refo-café's. dan schaam ik mij wel een beetje.

verder is het heel normaal dat mensen met een vergrootglas naar refo's kijken, wij pretenderen toch dat we het altijd zo goed weten? dan moet men het aan ons kunnen zien ook.

en tja, voor dit forum schaam ik mij meestal niet zo, tis hier best netjes:winknudge:
Adryan_123

Bericht door Adryan_123 »

De discussie wordt zo wel heel erg interessant. Wat mij namelijk opvalt is dat er over refo's wordt gesproken. Wat verstaan we onder refo? Ik begrijp, uit eerdere discussies, dat ik een refo ben.

Maar als ik jullie zo hoor, en verbeter me als ik het verkeerd zie, dan heb ik het idee dat jullie vinden dat refo's zich aan andere regels moeten houden dan aan niet-refo's die wel naar de bijbel willen leven. OF is dat geen waar? Dan heb ik het idee dat christelijke mensen anders mogen leven (minder streng) dan refo's. Dat kan toch niet? Want beiden proberen te leven naar Gods Woord. beiden houden Gods Woord toch als richtlijn? Dus er is toch geen christelijke ethiek en reformatorische ethiek?

Ik denk dat het voor zowel refo's als voor christelijke mensen (om maar even bij jullie onderscheid te blijven) het moet blijken uit de daden dat ze leven naar Gods Woord. De boom wordt toch aan haar vruchten gekend.

En dat mensen die geen rekening met Gods Woord houden naar je kijken is logisch. Want wij (beide andere categorien;) ) zeggen te leven naar Gods Woord. Wij zeggen ons te houden aan Gods geboden. En dat moet dan ook blijken.

En ik zie hier regelmatig mensen zeggen: Maar ik ben een refo. Zijn wij dan beter dan de niet-refo's?
Vaak zijn het de mensen die vroeger ook refo geweest zijn. Dat zie ik teminste veel bij ons. Mensen die bv van de Ger.Gem. afgegaan zijn en nu Hervormd of Gereformeerd zijn trappen tegen alles aan wat Ger. gem. is. De echte Hervormden zie ik dat niet doen, dat is het vreemde.
En dit is triest maar inderdaad wel eens waar.

Maar nogmaals, ik ben benieuwd wie mij dan het verschil uit kan leggen tussen een refo en een niet-refo die beiden naar Gods Woord lezen. Dus wie kan dan omschrijven wat een refo is.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Denk dat er geen definitie bestaat van een "refo"
Refo is wel een afkorting van Reformatorisch. Maar ik vind dat Adryan helemaal gelijk heeft.
Laten we elkaar geen stempel opdoen van refo of niet refo. Iedere christen heeft zich aan de zelfde normen en waarden te houden.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Denk dat er geen definitie bestaat van een "refo"
Refo is wel een afkorting van Reformatorisch. Maar ik vind dat Adryan helemaal gelijk heeft.
Laten we elkaar geen stempel opdoen van refo of niet refo. Iedere christen heeft zich aan de zelfde normen en waarden te houden.
Misschien is dat wel zo, maar welke normen en waarden zou je dan als standaard willen gebruiken? Die van jezelf, of die van mij? Als ik kijk naar wat ik om mij heen zie, denk ik dat de normen en waarden setjes tussen christenen nogal een onderling verschil hebben. Is dit erg?
bazz

Bericht door bazz »

een refo (laat ik orthodox-christen) heeft zich in feite naar dezelfde 'regels' te voegen als ieder ander mens, maar je mag daarvan toch verwachten dat men op zijn minst probeert beter die regels na te leven, ook al is niemand perfect.

wat zijn refo's, tja, daar zijn verschillende meningen over, de een zegt dat het is als je de drie formulieren onderschrijft, een ander heeft weer andere criteria. ik vind het eigenlijk een vrij vaag woord, maar het klinkt wel lekker vertrouwd :winknudge:
ptl

Bericht door ptl »

Maar nogmaals, ik ben benieuwd wie mij dan het verschil uit kan leggen tussen een refo en een niet-refo die beiden naar Gods Woord lezen. Dus wie kan dan omschrijven wat een refo is.
Of dat verschil er is, is afhankelijk van je omschrijving van het begrip 'refo'

Als je refo omschrijft als iemand die de Reformatorische leer aanhangt, noem ik mezelf graag refo

Echter, als we refo gebruiken als begrip, zoals het in de volksmond gebruikt word, duidend op mensen die zich vastklemmen aan de refo-cultuur, dan wil ik niet graag een refo zijn.

Als je dus vraagt om het verschil tussen een refo en een normaal christen, die beide naar Gods woord willen leven, dan zit m dat puur in het feit dat een refo er naast de bijbel nog duizend-en-één tradities op na houd. Nu zijn tradities op zich niet verkeerd, maar wat ik teveel zie gebeuren is dat tradities of heilig verklaard worden (en het niet houden ervan zou dus zonde zijn), en dat de jeugd het nut van die tradities niet meer zien, zich op allerlei manieren te buiten gaan, als hun ouders even niet kijken (het is niet voor nix dat de refo-jeugd over het algemeen niet zo positief bekend staat)...

Daarbij moet je niet vergeten dat de bijbel altijd geinterpreteerd word vanuit de situatie/het millieu, waarin een persoon leeft. Maw: 2 bekeerde mensen uit verschillende millieus (zeg: een refo en een niet refo) kunnen er compleet verschillende leefpatronen op na houden. Het gaat er niet om hoe je leeft, maar met welk doel, met welk oogmerk, je dingen doet of laat. Kortom, kan ik wat ik doe en laat tegenover God verantwoorden...
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Tukkertje,

zelf heb ik niet zulke positieve ervaringen met reformatorisch onderwijs maar ik hoor anderen die het als heel goed ervaren hebben. Vandaar mijn vraag.
Jij zegt dat kinderen ook opgevoed worden met de normen en waarden van onze gezindte. Is het niet zo dat er op een refoschool meer geroddeld wordt? Dat idee heb ik tenminste altijd (en met mij wel meer mensen, maar dat kan ook aan ons liggen).

Hallo Zeckie,

inderdaad is de wereldvreemdheid een goed punt om te maken. Maar is het in zekere zin ook niet goed om wereldvreemd te zijn?

Hallo Britt,

om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe refoscholen daar mee omgaan. Misschien weet iemand anders dat?

Hoi Lebaoth,

vind jij het ook positief als kindertjes van acht jaar wordt ingeprent dat ze uitverkoren moeten zijn en dat wedergeboorte wordt voorgesteld als iets wat hoog en eigenlijk onbereikbaar is? Dat valt allebei onder het kopje bijbelkennis..

Hoi High Queen,

dat is ook voor een deel mijn bezwaar. Je leert niet echt met andersdenkenden omgaan. Ik heb de middelbare school op een niet christelijke school doorlopen en heb daar positievere herinneringen aan dan aan de basisschool, maar dat kan ook heel erg aan de leeftijd liggen.
Hoe is het ondertussen afgelopen met je omgang met ongelovigen? (dat is volgens mij een vaardigheid die pubers inderdaad al jong moeten kennen, als je ziet hoe handig die altijd met leeftijdsgenoten omgaan)

Hallo Bazz,

jammer dat je zulke vervelende scholen in de buurt hebt. Je zegt verderop dat je refo bent, heb je zelf niet op een reformatorische school gezeten?

Hallo Rianne,

inderdaad is er een voorbeeldfunctie. Geven de meeste reformatorische scholen het goede voorbeeld?

Sorry, ik ben wat kritisch op alle antwoorden (positief als negatief), ben gewoon erg benieuwd naar wat de voors en tegens zijn. Zelfde geldt overigens voor evangelische scholen.. (de spellingscontrole geeft overigens ‘weefscholen’..)

Groetjes van Loïs.
Em.

Bericht door Em. »

hallo allemaal...

Om ff op reformatorische scholen terug te komen. ik heb zelf op een refo-middelbare school gezeten. Ik heb daar zowel negatieve als positieve ervaringen gehad.
Maar vooral het laatste jaar goed naar mijn zin.
Mijn positieve ervaringen zijn vooral het godsdienstonderwijs, ik heb ontzettend veel geleerd door discussies enz. maar dat lag ook aan onze docent en aan onze klas. (ik weet nl. ook andere voorbeelden). toch zou ik niet meer naar die school terugkomen.
Negatieve dingen zijn vooral dingen die jullie al genoemd hebben.
Vooral de wereldvreemdheid. Ik zag er heel erg tegenop om te gaan studeren.
O.a. hierom ben ik ook het eh-basisjaar gaan doen.
Verder merk ik dat er op refo-scholen heel veel vooroordelen zijn m.b.t. bijv. evangelischen.

maar goed... dit wasset wel weer. Ik probeer voor mezelf vooral de positieve dingen te blijven zien, anders wordt ik zo verdrietig...

greetz
:bluecry:
Wietse

Bericht door Wietse »

Het voordeel is voor de ouders.

Ik vind dat de huidige scholen allemaal te kort schieten.
De basis is op het moment zo, dat de aangeboden leerstof gebaseerd is op meningen en overtuigingen van zij die de leerstof maken en onderwijsen.

En deze vervolgens moeten aannemen als de waarheid.

Laat een kind doormiddel van scenario's meningen en keuze's maken.

Het gevaar hiervan is, dat het kind er een andere mening op na houd dan het geen de ouders of gemeenschap wenst.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat versta jij onder een kind.

Een kind kan mijns inziens geen meningen en keuzes maken. Daar zijn ze nog veel te jong voor.

tukkertje
bazz

Bericht door bazz »

Oorspronkelijk gepost door Loïs

Hallo Bazz,

jammer dat je zulke vervelende scholen in de buurt hebt. Je zegt verderop dat je refo bent, heb je zelf niet op een reformatorische school gezeten?

Groetjes van Loïs.

ik heb op een PC basischool gezeten, gewone dorpsschool, daarna reformatorische middelbare school, en vervolgens een seculiere (officieel katholieke) hogeschool. mooi rijtje, toch:winknudge:
Plaats reactie