Maar netjes is het inderdaad niet. Maar wie is zonder zonde? Hij heeft maar wat veel goed gedaan aan de Reformatie.
Ieder nadeel heeft een voordeel: zo heeft iedere heilige zijn zonde, en voorkomt dit het buigen voor hun beelden

De termen die Luther gebruikte om Joden duidden meer op jalouzie en afgunst (verwand aan hitler's motieven, die ook nog eens 100 % atheistisch was) dan op de verwerping van Jezus door de Joden.jakobmarin schreef:Het 'antisemitisme' wat Luther had moet je altijd combineren met het feit dat ze de Messias hadden verworpen. Plus inderdaad de tijd waarin hij leefde.
Maar netjes is het inderdaad niet. Maar wie is zonder zonde? Hij heeft maar wat veel goed gedaan aan de Reformatie.
Ieder nadeel heeft een voordeel: zo heeft iedere heilige zijn zonde, en voorkomt dit het buigen voor hun beelden
wat heb jij tegen andere mensen?? En met name dan "belangrijke" reformatoren. Zoals jakobmarin al stelde: iedereen heeft zijn fouten en dat wordt door de meeste mensen hier ook wel gezien. Maar het lijkt wel of jij behagen erin schept om de fouten van anderen met een enorm vergrootglas te bekijken en je daarboven te verheffen.backtobasic schreef:De termen die Luther gebruikte om Joden duidden meer op jalouzie en afgunst (verwand aan hitler's motieven, die ook nog eens 100 % atheistisch was) dan op de verwerping van Jezus door de Joden.jakobmarin schreef:Het 'antisemitisme' wat Luther had moet je altijd combineren met het feit dat ze de Messias hadden verworpen. Plus inderdaad de tijd waarin hij leefde.
Had Luther liever gezien dat de Joden Hem niet verworpen hadden?
dat zou dan toch betekenen dat hij Gods heilplan niet heeft begrepen?
mee eens. Ik heb zijn institutie gekregen en lees daar af en toe wat uit. Maar dan kom je er ook achter dat het "calvinisme" in deze tijd iets heel anders is dan wat Calvijn echt leerde!Luther schreef:Ik ben juist door het Calvijnjaar meer van Calvijn gaan lezen. En dat verrijkt!
Precies, als je in de persoon van Calvijn blijft steken heb je een arm jaar.Luther schreef:Ik ben juist door het Calvijnjaar meer van Calvijn gaan lezen. En dat verrijkt!