Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door JolandaOudshoorn »

artistiek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
ik wel, nachten zelfs, en jij?
Ik ook, maar de grote vraag is of het om dezelfde reden was... :jongle
ik hoop voor jou van wel ::salut
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
raka schreef:Ik kan je in 1 ding geruststellen, in de hel klinkt geen applaus voor mij, ook dat heeft zo zijn redenen. Ik ben niet bang voor de dood, wel voor de eeuwige dood en voor het oordeel, wie zou dat niet zijn? Maar bang zijn is geen grond, en angst drijft niet uit. En als de hemel van koper lijkt, zeker naarmate dat langer duurt, kun je je zodanig verharden dat wet en evangelie compleet langs je heen gaat. Ik heb alle hoeken/aspecten van het leven gezien en er zelfs in gewoond, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er maar Een is waar de ware rust en zaligheid te vinden is. Daarom bid je en daarom ga je naar de kerk etc. Blijf ik bij mijn standpunt dat als je onbekeerd bent , daar ook eerlijk voor moet durven uit tekomen, hoe kil dat misschien ook op een chat klinkt. Ik propageer geen onbekeerd zijn, ik wil alleen zeggen dat ik helaas tot die hele grote meerderheid hoor, die onbekeerd is. Maar ik ben de persoon er niet naar om dat met een stilzwijgen te verhullen. Dat je me daarom kil vindt op de chat, respecteer ik, maar doet een eeuwigheid tekort aan de problematiek waaraan zoveel kerkmensen lijden.
En wat zijn ze zielig, die onbekeerde mensen... Zo klink je nu. Je spreekt immers over "problematiek". Onze Dordtse vaderen waren een stuk helderder (DL 3/4: art. 8-9):
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Inderdaad. Bang zijn is geen grond? Hoe kom je daar toch bij! Wat maakt het uit waardoor je tot Christus bent gaan vluchten. Als je maar vlucht!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
raka schreef:Ik kan je in 1 ding geruststellen, in de hel klinkt geen applaus voor mij, ook dat heeft zo zijn redenen. Ik ben niet bang voor de dood, wel voor de eeuwige dood en voor het oordeel, wie zou dat niet zijn? Maar bang zijn is geen grond, en angst drijft niet uit. En als de hemel van koper lijkt, zeker naarmate dat langer duurt, kun je je zodanig verharden dat wet en evangelie compleet langs je heen gaat. Ik heb alle hoeken/aspecten van het leven gezien en er zelfs in gewoond, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er maar Een is waar de ware rust en zaligheid te vinden is. Daarom bid je en daarom ga je naar de kerk etc. Blijf ik bij mijn standpunt dat als je onbekeerd bent , daar ook eerlijk voor moet durven uit tekomen, hoe kil dat misschien ook op een chat klinkt. Ik propageer geen onbekeerd zijn, ik wil alleen zeggen dat ik helaas tot die hele grote meerderheid hoor, die onbekeerd is. Maar ik ben de persoon er niet naar om dat met een stilzwijgen te verhullen. Dat je me daarom kil vindt op de chat, respecteer ik, maar doet een eeuwigheid tekort aan de problematiek waaraan zoveel kerkmensen lijden.
En wat zijn ze zielig, die onbekeerde mensen... Zo klink je nu. Je spreekt immers over "problematiek". Onze Dordtse vaderen waren een stuk helderder (DL 3/4: art. 8-9):
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Inderdaad. Bang zijn is geen grond? Hoe kom je daar toch bij! Wat maakt het uit waardoor je tot Christus bent gaan vluchten. Als je maar vlucht!
Om aan Christus voeten die valse gronden te verliezen...
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

onbekeerde mensen zijn mensen die niet geloven en dat is God tot een leugenaar maken en een groter zonde bestaat niet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door memento »

barjan schreef:onbekeerde mensen zijn mensen die niet geloven en dat is God tot een leugenaar maken en een groter zonde bestaat niet.
Dat is zo. Maar deze dingen moeten vanuit (zichtbare) bewogenheid gezegd worden, en niet vanuit de hoogte, of met een hoog "lekker puh" gehalte...
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Duuk schreef:
artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
Nee, nog nooit. Is dat een meetlat-norm voor het bekeerd zijn? Ik lag en sliep gerust, van 's Heren trouw bewust.

Gods volk is ver heen als het niet goed slaapt vanwege twijfel, zondekennis enz.
Job:
Des nachts doorboort Hij mijn beenderen in mij, en mijn polsaderen rusten niet.

Samuël:
en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

David:
Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.


Nicodemus:
Deze kwam des nachts tot Jezus...

Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Allemaal kinderen Gods ver van hun plaats?
Maar hoe menigmaal lezen we ook in de Bijbel dat God juist in de nacht Zijn volk opzocht?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door memento »

artistiek schreef:
Duuk schreef:
artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
Nee, nog nooit. Is dat een meetlat-norm voor het bekeerd zijn? Ik lag en sliep gerust, van 's Heren trouw bewust.

Gods volk is ver heen als het niet goed slaapt vanwege twijfel, zondekennis enz.
Job:
Des nachts doorboort Hij mijn beenderen in mij, en mijn polsaderen rusten niet.

Samuël:
en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

David:
Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.

Neem David als een voorbeeld: Er waren tijden dat hij inderdaad zijn nachten klagend in tranen doorbracht. Maar ook tijden dat hij danste voor de ark van God, en dat hij de Heere prees met blijde galmen.

Kortom: Nooit droefheid is verdacht. Altijd droefheid ook...


Nicodemus:
Deze kwam des nachts tot Jezus...

Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Allemaal kinderen Gods ver van hun plaats?
Maar hoe menigmaal lezen we ook in de Bijbel dat God juist in de nacht Zijn volk opzocht?
"Een tijd om te wenen, en een tijd om te lachen; een tijd om te kermen, en een tijd om te springen" (Prediker 3)
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

artistiek schreef:
Duuk schreef:
artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
Nee, nog nooit. Is dat een meetlat-norm voor het bekeerd zijn? Ik lag en sliep gerust, van 's Heren trouw bewust.

Gods volk is ver heen als het niet goed slaapt vanwege twijfel, zondekennis enz.
Job:
Des nachts doorboort Hij mijn beenderen in mij, en mijn polsaderen rusten niet.

Samuël:
en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

David:
Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.


Nicodemus:
Deze kwam des nachts tot Jezus...

Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Allemaal kinderen Gods ver van hun plaats?
Maar hoe menigmaal lezen we ook in de Bijbel dat God juist in de nacht Zijn volk opzocht?
nou Job lag wakker omdat hij niets meer had en in de rouw was want al zijn kinderen waren gestorven en zijn huis was weg. hij was erg verdrietig omdat hij het niet begreep maar hij was niet droevig omdat hij ongelovig was hoor! dat is een leugen want Job was een kind van God en ieder kind van God gelooft en is dus wel bekeerd.
en nicodemus was bang voor de mensen en niet in de nacht omdat hij niet kon slapen omdat hij onbekeerd was want zo staat het nergens dus je kunt dat niet zomaar zeggen hier.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

barjan schreef:
artistiek schreef:
Duuk schreef:
artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
Nee, nog nooit. Is dat een meetlat-norm voor het bekeerd zijn? Ik lag en sliep gerust, van 's Heren trouw bewust.

Gods volk is ver heen als het niet goed slaapt vanwege twijfel, zondekennis enz.
Job:
Des nachts doorboort Hij mijn beenderen in mij, en mijn polsaderen rusten niet.

Samuël:
en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

David:
Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.


Nicodemus:
Deze kwam des nachts tot Jezus...

Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Allemaal kinderen Gods ver van hun plaats?
Maar hoe menigmaal lezen we ook in de Bijbel dat God juist in de nacht Zijn volk opzocht?
nou Job lag wakker omdat hij niets meer had en in de rouw was want al zijn kinderen waren gestorven en zijn huis was weg. hij was erg verdrietig omdat hij het niet begreep maar hij was niet droevig omdat hij ongelovig was hoor! dat is een leugen want Job was een kind van God en ieder kind van God gelooft en is dus wel bekeerd.
Zeg ik dat Job droevig was omdat hij ongelovig was? NEE! Maar Job wist hier heel goed dat het God was die hem zwaar beproefde opdat hij aan Zijn voeten terecht zou komen.
Maar het ging mij er maar om dat het Gods kinderen zijn die vaak wakker liggen.
barjan schreef: en nicodemus was bang voor de mensen en niet in de nacht omdat hij niet kon slapen omdat hij onbekeerd was want zo staat het nergens dus je kunt dat niet zomaar zeggen hier.
Dat zou kunnen maar ook dat lees ik nergens dat hij bang was voor de mensen.
Maar goed, het is wel opmerkelijk dat hij juist 's nachts naar Jezus gaat en dat hij zulke vragen gaat stellen. Blijkbaar heeft hij niet meer langer kunnen wachten en wilde hij antwoorden op zijn vragen.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Lourens »

Twee vormen van onbekeerd zijn.
De eerste zullen zeker goed slapen. Want zij kennen de God niet. Bewust niet of onbewust niet. Volgens hun eigen normen en waarden en verder niet. Ja, die slapen goed.

De tweede weten van God en Zijn rechtvaardig oordeel, van Zijn toorn. Als het goed is zullen die dan wakker moeten liggen.
Ik ga niet (ver-)oordelen.
Ik word alleen verdrietig van zeker de eerste groep.
Van de tweede groep dit wakker ligt en in strijd is is mijn gebed dat ze rust mogen vinden in de Heere. Dat ze Jezus mogen kennen als Diegene die zijn/haar straf heeft gedragen.

Als die strijd er is, die werkelijke strijd...... ik leg even een stelling niet, een gedachte die opkomt.
Als die strijd er is....... bij een persoon, heb ik wel eens gezegd. Dan hoef ik voor jou niet meer wakker te liggen. Jij hebt die strijd alleen uit te vechten en als je blijft kloppen op de deur dan ís daar de belofte dat Hij open zal doen.
Hij heeft belooft dat je zonden vergeven zullen worden, mits je gelooft.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

je bent onbekeerd als je niet gelooft dat Jezus voor vijanden gestorven is en dat je zelf vergeving bij hem kunt krijgen en dat je daaraan niet twijfelt ook al voel je daar niets van. als je dat echt gelooft dan ben je blij en verdrietig tegelijk want je bent verdrietig omdat je zondig bent maar blij omdat er verlossing is en dan wil je Jezus navolgen en Gods geboden bewaren

je moet niet achterstevoren denken en eerst Gods geboden bewaren en Jezus navolgen en als dat lukt pas zeggen dat je bekeerd ben want dat is de heiligmaking en als je daarmee begint zonder geloof ben je rooms.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door jvdg »

denkertje21 schreef:
Genade door recht schreef:Laten we alsjeblieft niet doen alsof we allemaal gek zijn. Velen onder ons hebben weleens gekerkt in een (behoudende) PKN-gemeente, een HHK-gemeente, of (O)GG(iN)-gemeente, of wat dan ook wat iets meer rechts georiënteerd is. De meesten onzer weten ook hoevelen (weinigen) in dergelijke gemeenten voor zichzelf geloven dat zij behouden zijn. Het overgrote deel gelooft dat voor zichzelf niet. Jullie denken toch werkelijk niet dat die allemaal daarvan constant wakker liggen?? Ik praat het rustig slapen tijdens een onbekeerde staat niet goed, maar als Raka schrijft wat voor een groot deel van de gereformeerde gezindte de werkelijkheid is, schrijft hij niks nieuws. En dat weten we hier best.

Maar zijn jullie dan zo afgestompt, dat het je niks meer doet? Lam gepreekt?
Misschien is het nog wel erger dan jij denkt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Fjodor »

Ik heb het al gezegd, maar ik wil het toch echt nog een keer zeggen.
Als er jarenlang vele mensen onbekeerd en onbewogen in de kerk kunnen zitten dan is er volgens mij echt iets grondig mis met de prediking, of met de manier waarop de gemeente in elkaar zit.
Dan is er iets dat de boel flink krachteloos maakt..
Ik weet niet wat dat dan is, ik ken die kerken niet, maar krijg wel de neiging om het eens te onderzoeken..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

onbekeerd=ongeloof en dat wil een mens niet horen.
het ligt niet aan de preken of er moet geen evangelie worden gebracht voor alle mensen en dan ook echt onvoorwaardelijk.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Lourens »

Fjodor schreef:Ik heb het al gezegd, maar ik wil het toch echt nog een keer zeggen.
Als er jarenlang vele mensen onbekeerd en onbewogen in de kerk kunnen zitten dan is er volgens mij echt iets grondig mis met de prediking, of met de manier waarop de gemeente in elkaar zit.
Dan is er iets dat de boel flink krachteloos maakt..
Ik weet niet wat dat dan is, ik ken die kerken niet, maar krijg wel de neiging om het eens te onderzoeken..
De Heere onderzoekt de kerken, heeft Hij ons niet voor nodig.
En ik denk niet dat het aan de prediking ligt. Prediking is verkondiging van Gods Woord dus dan zou het aan de Heere zelf liggen.
Nee, mijn best Fjodor, het ligt aan de mensen zelf.
En het maakt niet uit welk kerkverband.
Maar er wordt nog steeds gepredikt daar, dus het Woord van God, en Evangelie van genade wordt nog steeds verkondigd.
Laten we bidden dat het ingang mag hebben. Bij diegenen die onbekeerd zijn tot bekering, bij twijfelaars tot zekerheid, bij bedroefden tot bemoediging en vertroosting.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie