zonder complimenten te geven of te ontvangen kun je niet normaal leven!
Het is toch opvoedregel nummer 1 dat je een kind beloond als hij/zij iets goed doet? En dat is toch bij volwassenen niet anders?
Je geeft je vrouw, je man toch ook complimentjes als zij/hij er leuk uitziet of wat dan ook? Dit is in iedere relatie nodig, ook in een zakelijke relatie.
Als je nooit een schouderklopje krijgt van een klant of collega, mis je voldoening in je werk.
Ik zie die complimenten in het rijtje thuis van:
- als man niet je neus in je krant houden als vrouwlief tegen je praat en je antwoord met hmm, hmm
- je zoontje alle tijd geven als hij zijn (voor jouw) afgrijslijke krabbels laat zien en je erbij zegt dat je het echt knap vindt
- dochterlief tegen je aandrukken en zeggen dat ze een prachtige staart in d'r haar heeft
- tegen je ouwe schoonmoeder zeggen dat je het een hele prestatie van haar vind dat ze in 10 minuten wel 10 woorden in een mail tiept
- etc.
Volgens mij moeten we dit niet direct al te geestelijk opvatten, maar gewoon zien dat een sociaal wezen als een mens dit nodig heeft.
De reden waar Abram die spullen niet wilde hebben staat er toch bij, nl.: 'opdat gij [koning van Sodom] niet zegt: Ik heb Abram rijk gemaakt!'. En die heeft m.i. niet veel te maken met al dan niet complimenten ontvangen. Als je het negatief op zou willen vatten zou je zelfs kunnen zeggen dat de beloning/beloner Abram te min was.
En zoals bij alles blijft valse bescheidenheid en hoogmoed altijd op de loer liggen..... Zo kan een mens trots zijn op zijn nederigheid