Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Volg jij de Tour de France?

Ja, op de voet
7
23%
Ja, leuk als er een Nederlander wint
4
13%
Nee, interesseert mij geen bal
10
33%
Nee, dergelijke evenementen moeten we ons verre van houden
9
30%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Smytegelt »

1 En ik zag, en ziet, het Lam stond op den berg Sion, en met Hem honderd vier en veertig duizend, hebbende den Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden.
2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;
3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam.
5 En in hun mond is geen bedrog gevonden; want zij zijn onberispelijk voor den troon van God.
O. als ik de Schrift lees, dan huiver ik bij de gedachte aan sportevenementen die aan God niet denken. Aan sporters die zich dag en nacht vermaken met hun passie zonder een godvruchtige levenswandel.
Niet dat fietsen verkeerd is, of een spel of een webstrijd, maar wel die hele seculiere setting waarin het plaats vindt.
Maar wie kan er genieten van mensen die enkel voor de sport en eigen prestaties zichzelf leven leiden dat haaks staat op het leven dat een christen al strijdend na wil jagen? Als de persoonlijke heiligmaking al een strijd is, hoe veel te meer alles wat genieten is van dat wat het tegengestelde is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tiberius, Marco zegt: Lang niet overal. In een aantal echte volksbuurtwijken hangt het allicht helemaal vol met oranje. Wil dat zeggen dat voetbal dus verkeerd is? Het hangt er in die wijken met Kerst vast ook vol met kerstmannen, kersbomen, kerstlampjes enzovoorts. Moet je op basis daarvan dan ook stellen dat Kerst vieren fout is? ;)
Nee, het zijn zeker niet alleen de echte volksbuurten, was dat maar waar. Dan zou je in die periode toch eens beter rond moeten kijken.
En inderdaad, er wordt ook wel gewaarschuwd tegen een dergelijke volkomen wereldse manier van "kerst" vieren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9334
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door parsifal »

Ik volg de tour ook wel een beetje. In een pool (met als eerste prijs een gratis lunch in de VU kantine) had ik aangegeven dat Thomas Dekker als eerste in de tour op doping wordt gepakt, wordt die kerel van te voren al gepakt. Daar gaan mijn punten.

Verder vind ik het niet zo bezwaarlijk als mensen met wortels aan hun oren en in oranje indianen kostuum de straat op gaan. Ze doen weinig mensen kwaad. Die duizenden lui die in Bern een feestje vierden afgelopen zomer waren daar hartelijk welkom en werden als goed bezoek gezien geloof ik. Ze zijn wat raar maar niet kwaadaardig. Straten versieren heb ik ook weinig bezwaar tegen, zolang je maar niet mee hoeft te doen.

Verder is er weinig onderscheid tussen wielrennen en voetbal denk ik, allebei sporten waar veel geld aan wordt besteed, wat beter aan wiskunde kan worden besteed en allebei gebeurt het ook op zondag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Tiberius, Marco zegt: Lang niet overal. In een aantal echte volksbuurtwijken hangt het allicht helemaal vol met oranje. Wil dat zeggen dat voetbal dus verkeerd is? Het hangt er in die wijken met Kerst vast ook vol met kerstmannen, kersbomen, kerstlampjes enzovoorts. Moet je op basis daarvan dan ook stellen dat Kerst vieren fout is? ;)
Nee, het zijn zeker niet alleen de echte volksbuurten, was dat maar waar. Dan zou je in die periode toch eens beter rond moeten kijken.
En inderdaad, er wordt ook wel gewaarschuwd tegen een dergelijke volkomen wereldse manier van "kerst" vieren.
Precies... en daarom waarschuw ik ook tegen een volkomen wereldse manier van voetbal volgen. Maar niet tegen voetbal in het algemeen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:en daarom waarschuw ik ook tegen een volkomen wereldse manier van voetbal volgen.
Dat was me nog niet opgevallen. :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Luther »

Smytegelt schreef:
1 En ik zag, en ziet, het Lam stond op den berg Sion, en met Hem honderd vier en veertig duizend, hebbende den Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden.
2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;
3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam.
5 En in hun mond is geen bedrog gevonden; want zij zijn onberispelijk voor den troon van God.
O. als ik de Schrift lees, dan huiver ik bij de gedachte aan sportevenementen die aan God niet denken. Aan sporters die zich dag en nacht vermaken met hun passie zonder een godvruchtige levenswandel.
Niet dat fietsen verkeerd is, of een spel of een webstrijd, maar wel die hele seculiere setting waarin het plaats vindt.
Maar wie kan er genieten van mensen die enkel voor de sport en eigen prestaties zichzelf leven leiden dat haaks staat op het leven dat een christen al strijdend na wil jagen? Als de persoonlijke heiligmaking al een strijd is, hoe veel te meer alles wat genieten is van dat wat het tegengestelde is.
Ja dat is ook mijn gevoelen, Smytegelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:en daarom waarschuw ik ook tegen een volkomen wereldse manier van voetbal volgen.
Dat was me nog niet opgevallen. :)
Kan :)

Ik vind voetbal kijken niet verkeerd (was vast en zeker al wel opgevallen ;)) maar er zijn zeker mensen die er verkeerd mee omgaan... en dat geldt voor meer dingen... tv, internet, geld, auto enzovoorts. Daarom pleit ik er voor om op een gezonde manier ermee om te gaan.... in plaats van voor een algeheel verbod.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Luther »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:en daarom waarschuw ik ook tegen een volkomen wereldse manier van voetbal volgen.
Dat was me nog niet opgevallen. :)
Kan :)

Ik vind voetbal kijken niet verkeerd (was vast en zeker al wel opgevallen ;)) maar er zijn zeker mensen die er verkeerd mee omgaan... en dat geldt voor meer dingen... tv, internet, geld, auto enzovoorts. Daarom pleit ik er voor om op een gezonde manier ermee om te gaan.... in plaats van voor een algeheel verbod.
Maar wat vind je dan van de onderstaande post?
Smytegelt schreef:
1 En ik zag, en ziet, het Lam stond op den berg Sion, en met Hem honderd vier en veertig duizend, hebbende den Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden.
2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;
3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam.
5 En in hun mond is geen bedrog gevonden; want zij zijn onberispelijk voor den troon van God.
O. als ik de Schrift lees, dan huiver ik bij de gedachte aan sportevenementen die aan God niet denken. Aan sporters die zich dag en nacht vermaken met hun passie zonder een godvruchtige levenswandel.
Niet dat fietsen verkeerd is, of een spel of een webstrijd, maar wel die hele seculiere setting waarin het plaats vindt.
Maar wie kan er genieten van mensen die enkel voor de sport en eigen prestaties zichzelf leven leiden dat haaks staat op het leven dat een christen al strijdend na wil jagen? Als de persoonlijke heiligmaking al een strijd is, hoe veel te meer alles wat genieten is van dat wat het tegengestelde is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Marnix »

Ik kom die mensen die God niet kennen overal tegen, op straat, op de sportvereniging, in het cafe, in de supermarkt, in de bus/trein. Moet dat leiden tot een algehele wereldmijding? De muzikanten, kunstenaars die Hem niet kennen en voor eigen succes gaan. De autodealer die lekker geld wil verdienen en genieten van het leven? Mogen we niets van hen horen, zien, kopen? Moeten we ze mijden? Of juist niet?

Ik snap niet waarom je dit direct op topsport betrekt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Ik kom die mensen die God niet kennen overal tegen, op straat, op de sportvereniging, in het cafe, in de supermarkt, in de bus/trein. Moet dat leiden tot een algehele wereldmijding? De muzikanten, kunstenaars die Hem niet kennen en voor eigen succes gaan. De autodealer die lekker geld wil verdienen en genieten van het leven? Mogen we niets van hen horen, zien, kopen? Moeten we ze mijden? Of juist niet?

Ik snap niet waarom je dit direct op topsport betrekt.
Nou, omdat sport niet noodzakelijk is en alleen voor de fun, terwijl allerlei andere dingen gewoon bij het leven horen en nodig zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:en daarom waarschuw ik ook tegen een volkomen wereldse manier van voetbal volgen.
Dat was me nog niet opgevallen. :)
Kan :)

Ik vind voetbal kijken niet verkeerd (was vast en zeker al wel opgevallen ;)) maar er zijn zeker mensen die er verkeerd mee omgaan... en dat geldt voor meer dingen... tv, internet, geld, auto enzovoorts. Daarom pleit ik er voor om op een gezonde manier ermee om te gaan.... in plaats van voor een algeheel verbod.
Gelukkig kan jij overal goed mee om gaan, en struikel jij niet dagelijks in velen. Ik vraag me wel eens af Marnix: waaraan kunnen mensen jou als christen herkennen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:en daarom waarschuw ik ook tegen een volkomen wereldse manier van voetbal volgen.
Dat was me nog niet opgevallen. :)
Kan :)

Ik vind voetbal kijken niet verkeerd (was vast en zeker al wel opgevallen ;)) maar er zijn zeker mensen die er verkeerd mee omgaan... en dat geldt voor meer dingen... tv, internet, geld, auto enzovoorts. Daarom pleit ik er voor om op een gezonde manier ermee om te gaan.... in plaats van voor een algeheel verbod.
Er zijn zaken waar je niet op een gezonde (althans: zondeloze) manier mee kan omgaan. Dat geldt voor voetbal op topsport niveau. Helaas, inderdaad, maar het is niet anders.
Dan rest niets anders dan mijding.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door BJD »

De Tour wordt toch meer geaccepteerd in onze gezindte? Of heb ik dat mis? Zeker ook vreemd als je ziet hoe verziekt die tour is met zijn dopingzaken..en het aantal trainingsuren van een wielrenner ligt denk ik vele malen hoger als een voetballer.

Mijns inziens zijn de argumenten tegen voetbal dezelfde als tegen andere sporten. Het geld wat er in om gaat, menseneer, zondagsontheiliging. Dit zie je bij alle sporten terug.. ook bij schaken/dammen. Daarbij zou je als liefhebber toch wel kunnen genieten van een mooie schaakpartij van Anand en Kasparov (of doen die het niet meer :) )

Als iemand het Hoogoventoernooi volgt zal niemand daar wat op tegen hebben.. er ligt kennelijk ergens een grens.. Ligt die grens bij zo'n schaaktoernooi.., een Elfstedentocht, Wimbeldon of de tour de france?

Zomaar wat gedachten erover..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Tiberius »

De grens ligt in ieder geval bij het overschrijden van de matigheid.

Ter vergelijking: één glaasje wijn per week zal niemand moeilijk over doen, maar als iemand meent elke avond een fles wijn op te moeten drinken, dan wordt het tijd om te waarschuwen.

Zo ook met sport. Als jij (of ik) af en toe eens een balletje trapt met de kinderen, buren, gemeenteleden of whatever, dan is er niets aan de hand. Zelfs al heeft dat het karakter van een toernooi.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:De grens ligt in ieder geval bij het overschrijden van de matigheid.

Ter vergelijking: één glaasje wijn per week zal niemand moeilijk over doen, maar als iemand meent elke avond een fles wijn op te moeten drinken, dan wordt het tijd om te waarschuwen.

Zo ook met sport. Als jij (of ik) af en toe eens een balletje trapt met de kinderen, buren, gemeenteleden of whatever, dan is er niets aan de hand. Zelfs al heeft dat het karakter van een toernooi.
En op een matige manier van topsport genieten? Of het nu schaken, wilerennen of tennis betreft?
Gesloten