Mogen christenen varkensvlees eten?
Re: Mogen christenen varkensvlees eten?
Het eten van varkensvlees was in Mozes' tijd en later ook, levensgevaarlijk. Varkens werden door veel volken als huisdier gehouden. Ze schuimden overal rond. Aten alles op wat ze tegen kwamen. Dus ook ratten die gestorven waren aan dodelijke ziektes zoals de pest) Ideale omstandigheid om dodelijke ziektes op te lopen, zoals de varkenslintworm en de gevreesde trichinen, waar geen mediijnen voor waren.
Ik zou zeker geen varkensvlees eten in landen waar het vlees niet wordt gekeurd. ( Ik eet trouwens nooit varkensvlees) En in ontwikkelingslanden waar geen goede ovens zijn of als er weinig brandhout is, is de kans op besmetting met varkenslintworm of trichinen helemaal groot.
In Amerika is de keuring op trichinen niet verplicht. Gelukkig is de besmettig van de bevolking niet hoger dan 4 procent omdat het vlees met de moderne kookmethode vaak genoeg wordt verhit.
Geen varkesvlees eten is zo gek nog niet.
Ik zou zeker geen varkensvlees eten in landen waar het vlees niet wordt gekeurd. ( Ik eet trouwens nooit varkensvlees) En in ontwikkelingslanden waar geen goede ovens zijn of als er weinig brandhout is, is de kans op besmetting met varkenslintworm of trichinen helemaal groot.
In Amerika is de keuring op trichinen niet verplicht. Gelukkig is de besmettig van de bevolking niet hoger dan 4 procent omdat het vlees met de moderne kookmethode vaak genoeg wordt verhit.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Kippenvlees eten houdt ook risico's in, vooral met warm weer kun je ook beter kip vermijden!Avi schreef:Het eten van varkensvlees was in Mozes' tijd en later ook, levensgevaarlijk. Varkens werden door veel volken als huisdier gehouden. Ze schuimden overal rond. Aten alles op wat ze tegen kwamen. Dus ook ratten die gestorven waren aan dodelijke ziektes zoals de pest) Ideale omstandigheid om dodelijke ziektes op te lopen, zoals de varkenslintworm en de gevreesde trichinen, waar geen mediijnen voor waren.
Kans op salmonellabsmetting is dan redelijk groot...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.
Dat geldt ook voor varkensvlees...Kaw schreef:Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.
Ik meen me te herinneren dat ik gelezen heb in een boek dat er parasieten of wormen bestaan in varkensvlees waarvan de eitjes een normale baksessie overleven. Doordat de varkens nu medicatie krijgen tegen die beestjes hebben we er nu geen last meer van, maar vroeger was dit wel een probleem.-DIA- schreef:Dat geldt ook voor varkensvlees...Kaw schreef:Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.
Ik ben zelf ook niet zo'n varkensvlees-liefhebber en uit hygiënisch oogpunt zullen er zeker wel haken en ogen aankleven.
Maar principiële bezwaren tegen het eten van varkensvlees zijn er voor christenen niet. Nooit geweest ook.
Maar principiële bezwaren tegen het eten van varkensvlees zijn er voor christenen niet. Nooit geweest ook.
Dat klopt, daarom is het in Nederland verboden om keukenafval aan varkens te voeren en sinds 2002 is dat zelfs verboden in de hele EU.Kaw schreef:Ik meen me te herinneren dat ik gelezen heb in een boek dat er parasieten of wormen bestaan in varkensvlees waarvan de eitjes een normale baksessie overleven. Doordat de varkens nu medicatie krijgen tegen die beestjes hebben we er nu geen last meer van, maar vroeger was dit wel een probleem.-DIA- schreef:Dat geldt ook voor varkensvlees...Kaw schreef:Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.

Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Dit krijg je nu van de boeken van Ben Hobrink. 

Een varkenshaasje gaat er bij mij anders prima in. Even dichtschroeien in een koekenpan, en dan 2 tot 3 kwartier met wat jus in de over. HeerlijkTiberius schreef:Ik ben zelf ook niet zo'n varkensvlees-liefhebber en uit hygiënisch oogpunt zullen er zeker wel haken en ogen aankleven.

Voorderest is shoarma ook best lekker (alhoewel kip-shoarma lekkerder is).
Maar niets boven een lekker stuk koe.
Jongere schreef:Dit krijg je nu van de boeken van Ben Hobrink.

memento schreef:Maar niets boven een lekker stuk koe.

Geef mij maar geroosterde sprinkhanen.Jongere schreef:memento schreef:Maar niets boven een lekker stuk koe.

Eend is ook lekker 

Kalkoen is ook niet te versmaden...Kaw schreef:Eend is ook lekker
Eend is lekkerder.-DIA- schreef:Kalkoen is ook niet te versmaden...Kaw schreef:Eend is ook lekker