Gog en Magog

Zonderling

Re: Gog en Magog

Bericht door Zonderling »

Juist het verband maakt dat we deze profetieën niet kunnen opvatten als profetieën over de terugkeer uit de Babylonische ballingschap en het Israël onder het OT.
De term 'laatste der dagen' is daarvoor slechts één van mijn argumenten.

Belangrijk is ook de positie van deze hoofdstukken in dit bijbelboek Ezechiël, namelijk vóór de hoofdstukken van de nieuwe tempel. Het is duidelijk een eindtijdprofetie. En toch gaat het primair over het volk Israël (net als het voorgaande hoofdstuk 37 trouwens).

Verder zijn de namen Gog en Magog niet zomaar te verklaren / te vertalen ('onder dak' = satan gebonden & 'niet onder dak' = satan losgelaten) zoals Alexander CD doet. Dat is typisch een verklaring vanuit een bepaalde opvatting (vooraf bepaalde exegese), en niet wat uit de tekst & woorden zelf opkomt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:De laatste dagen is vanaf pinksteren tot de wederkomst, is mij altijd geleerd, dus heeft het ook betrekking op de laatste dingen.
In het OT ziet 'de laatste dagen' niet altijd meteen op de eindtijd. Neem als voorbeeld Gen. 49, waarin Jacob zijn zonen zegent en profeteert wat hun "in het laatste der dagen geschieden zal" (in de St.V. vertaald met "hetgeen u in de navolgende dagen geschieden zal"). Dit gaat toch echt niet in de eerste plaats over de 'eindtijd', maar gewoon over de toekomst van de stammen van Israel.
Zonderling

Toch gaat deze profetie van Jakob ook door tot in het Nieuwe Testament (denk maar aan de profetie over Juda).
En dat is, naar mijn overtuiging, ook het geval voor Ezechiël 38 en 39.

Trouwens: Niemand kan verklaren hoe de profetie van Gog en Magog in letterlijke zin vervuld is aan Israël in het OT of zelfs tot nu toe.
Zodat de vervulling van deze profetie noodzakelijk nog toekomstig is.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:De laatste dagen is vanaf pinksteren tot de wederkomst, is mij altijd geleerd, dus heeft het ook betrekking op de laatste dingen.
In het OT ziet 'de laatste dagen' niet altijd meteen op de eindtijd. Neem als voorbeeld Gen. 49, waarin Jacob zijn zonen zegent en profeteert wat hun "in het laatste der dagen geschieden zal" (in de St.V. vertaald met "hetgeen u in de navolgende dagen geschieden zal"). Dit gaat toch echt niet in de eerste plaats over de 'eindtijd', maar gewoon over de toekomst van de stammen van Israel.
Je hebt gelijk dat de laatste dagen gaan over de gehele new testamentische tijd.
Alexander CD

Zonderling schreef:Toch gaat deze profetie van Jakob ook door tot in het Nieuwe Testament (denk maar aan de profetie over Juda).
En dat is, naar mijn overtuiging, ook het geval voor Ezechiël 38 en 39.

Trouwens: Niemand kan verklaren hoe de profetie van Gog en Magog in letterlijke zin vervuld is aan Israël in het OT of zelfs tot nu toe.
Dit is geen losstaande profectie naar mijn mening, als je het vergelijkt met openbaringen 9 bv, dan zijn er veel overeenkomsten.
Het is een strijd waarin in God de grote overwinnaar is en Satan en de zijnen naar de hel toegetrokken worden als en vis met een hengel uit het water wordt gehaald.

Voorts, gij mensenkind! profeteer tegen Gog, en zeg: Zo zegt de Heere Heere: Zie, Ik wil aan u, o Gog, hoofdvorst van Mesech en Tubal!

En Ik zal u omwenden, en een zeshaak in u slaan, en u optrekken uit de zijden van het noorden, en Ik zal u brengen op de bergen Israels

Gog komt uit het land van Magog en is hoofdvorst van Mesech en Tubal, deze zijn zonen van Japheth.

De zonen van Jafeth zijn: Gomer, en Magog, en Madai, en Javan, en Tubal, en Mesech, en Thiras

eerder had noach al gezegd dat Japheth zal wonen in de tenten van Sem.

God breide Jafeth uit, en hij wone in Sems tenten! en Kanaan zij hem een knecht!

God zegt een God van Sem te zijn, Sem zou het geestelijk zaad kunnen zijn.
Kanaän is vervloekt de verworpenen.
Dan Japheth hij woont wel in de tenten van Sem maar de Satan blijft vorst over hen.

Het deel in de kerk dat onbekeerd is.

Deze profetie heeft volgens mij niks te maken met het natuurlijke Israel, is het "de legerplaats der heiligen, de geliefde stad.
Als niet weet wie Gods volk is zul je ook nooit weten over wie deze profetie gaat.

In openbaring komen ze op over de breedte der aarde, om te verleiden, satan en de demonen( de sprinkhanen die uit de rook komen opb.9) die vinden een vruchtbare aarde juist in het onbekeerde gedeelte van de kerk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Toch gaat deze profetie van Jakob ook door tot in het Nieuwe Testament (denk maar aan de profetie over Juda).
Klopt, maar niet alleen en zeker niet over de 'eindtijd'.
Zonderling schreef:En dat is, naar mijn overtuiging, ook het geval voor Ezechiël 38 en 39.

Ik heb hier geen uitgesproken mening over. Wel acht ik een voorvervulling in de OT eindtijd (met Antiochus Epifanes als OT 'antichrist') heel goed mogelijk.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 27 jun 2009, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:
Je hebt gelijk dat de laatste dagen gaan over de gehele new testamentische tijd.
Nee, ze gaan ook al over de tijd van het OT testament. De profetie van Jakob over zijn zonen begint dáár toch al in vervulling te gaan?
Alexander CD

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:
Nee, ze gaan ook al over de tijd van het OT testament. De profetie van Jakob over zijn zonen begint dáár toch al in vervulling te gaan?
Mij is altijd geleerd, dat na de uitstorting van de Heilige Geest, de laatste dagen zijn aangebroken, God heeft Zijn belofte waargemaakt door de zonden van Jacob weg te nemen en de belofte van de Geest die ons een nieuw hart zal geven.
In die tijd komen allen tot bekering( het Israël Gods uit alle volken) die voorbestemd waren ten eeuwige leven.
Dus deze tijd omvat de tijd van pinkstern tot de wederkomst.
Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel:

En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
Ten tijde van de laatste dagen zal God uitstorten van Zijn Geest op alle vlees.
Zonderling

Afgewezen schreef:Ik heb hier geen uitgesproken mening over. Wel acht ik een voorvervulling in de OT eindtijd (met Antiochus Epifanes als OT 'antichrist') heel goed mogelijk.
Die grote ondergang en grafstede van Gog en Magog in Israël is in het OT niet te vinden.
En ook niet de vele volken die met hen het land Israël binnentrokken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb hier geen uitgesproken mening over. Wel acht ik een voorvervulling in de OT eindtijd (met Antiochus Epifanes als OT 'antichrist') heel goed mogelijk.
Die grote ondergang en grafstede van Gog en Magog in Israël is in het OT niet te vinden.
Daarover zou te discussiëren zijn, maar ik laat het nu rusten.
Alexander CD

Zonderling schreef:
Je hebt gelijk de profetie is nog toekomst.
En het zal te dien dage geschieden, dat Ik aan Gog aldaar een grafstede in Israel zal geven, het dal der doorgangers naar het oosten der zee; en datzelve zal den doorgangers den neus stoppen; en aldaar zullen zij begraven Gog en zijn ganse menigte, en zullen het noemen: Het dal van Gogs menigte.

Maar het heeft wel betekenis die van groot belang is.

Het graf is in een dal, niet een plaats op aarde, het spreekt figuurlijk over de hel.
Het ten oosten van de zee, de zee zijn de onbekeerde volkeren, het oosten is de richting van God(eze 11:23).
De doorgangers zijn de gelovigen, die de hel vooorbij kunnen gaan door Christus bloed.

De stank geeft de zonde weer, dwz ongelovigen worden nooit verlost van zonden, de zonden blijven hen plagen ook in hel.
Zonderling

Alexander CD schreef:En het zal te dien dage geschieden, dat Ik aan Gog aldaar een grafstede in Israel zal geven, het dal der doorgangers naar het oosten der zee; en datzelve zal den doorgangers den neus stoppen; en aldaar zullen zij begraven Gog en zijn ganse menigte, en zullen het noemen: Het dal van Gogs menigte.

Het graf is in een dal, niet een plaats op aarde, het spreekt figuurlijk over de hel.
Het ten oosten van de zee, de zee zijn de onbekeerde volkeren, het oosten is de richting van God(eze 11:23).
De doorgangers zijn de gelovigen, die de hel vooorbij kunnen gaan door Christus bloed.

De stank geeft de zonde weer, dwz ongelovigen worden nooit verlost van zonden, de zonden blijven hen plagen ook in hel.
Er staat "een grafstede in Israël". Er staat niet "in de hel". Dat "in Israël" past dus niet in jouw uitlegging.

En verder mag je de profetieën niet louter vergeestelijken. Er is ook - en zelfs in de eerste plaats - een letterlijke vervulling.
Alexander CD

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:En het zal te dien dage geschieden, dat Ik aan Gog aldaar een grafstede in Israel zal geven, het dal der doorgangers naar het oosten der zee; en datzelve zal den doorgangers den neus stoppen; en aldaar zullen zij begraven Gog en zijn ganse menigte, en zullen het noemen: Het dal van Gogs menigte.

Er staat "een grafstede in Israël". Er staat niet "in de hel". Dat "in Israël" past dus niet in jouw uitlegging.

En verder mag je de profetieën niet louter vergeestelijken. Er is ook - en zelfs in de eerste plaats - een letterlijke vervulling.
Zonderling, de bijbel doet hetzelfde in openbaringen 20, ik weet heel goed dat je geen enkele profetie op je eigen manier uit kunt leggen. Letterlijke uitleg kan ook eigen uitleg zijn!
Verwacht je echt dat alle volken naar Israël zullen trekken met paarden en zwaarden, is Israél dan alleen de legerplaats van de heiligen?
Er staat zoveel symboliek in deze hoofdstukken, dat moet je toch wel aan het denken zetten.
Zonderling

Alexander CD schreef:Zonderling, de bijbel doet hetzelfde in openbaringen 20
In Openbaring vinden we vele beelden uit het OT terug.
Maar dat wil niet zeggen dat de context en betekenis in Openbaring hetzelfde is.
Verwacht je echt dat alle volken naar Israël zullen trekken met paarden en zwaarden, is Israél dan alleen de legerplaats van de heiligen?
Niet met paarden en zwaarden, maar wel met tanks en moordende wapens.
En inderdaad verwacht ik dat alle volken (niet alle, maar wel zeer vele en vooral de machtige westerse volken) dat zullen doen.

En wat betreft de legerplaats der heiligen: Zoals gezegd: ik identificeer niet automatisch de geschiedenis in Ezechiël 38 en 39 met die in Openbaring 20. Zeker, er zijn belangrijke overeenkomsten, maar het is niet per definitie identiek.
Alexander CD

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Zonderling, de bijbel doet hetzelfde in openbaringen 20
In Openbaring vinden we vele beelden uit het OT terug.
Maar dat wil niet zeggen dat de context en betekenis in Openbaring hetzelfde is.
Niet met paarden en zwaarden, maar wel met tanks en moordende wapens.
En inderdaad verwacht ik dat alle volken (niet alle, maar wel zeer vele en vooral de machtige westerse volken) dat zullen doen.

En wat betreft de legerplaats der heiligen: Zoals gezegd: ik identificeer niet automatisch de geschiedenis in Ezechiël 38 en 39 met die in Openbaring 20. Zeker, er zijn belangrijke overeenkomsten, maar het is niet per definitie identiek.
De overeenkomsten zijn zo groot, dat ze wel betrekking moeten hebben op elkaar, niet alleen opb 20 maar ook vele andere bijbelgedeelten.
Ezechiel kende geen ander Godsvolk dan Israël, waar wij kennen wel het Israël Gods.
Strijden in het NT is eigenlijk alleen geestelijk, niet tegen vlees en bloed zegt Paulus.
Dat het nog betrekking zou hebben op de natie Israël lijkt met niet mogelijk, wie in Christus Jezus is is een nieuwe schepping.
En mochten Joden zich bekeren dan is dat nooit meer dan een overblijfsel.

een Goede zondag gewenst.
Plaats reactie