Als binnen de gehele Ger. Gezindte gepredikt werd de 'rechtvaardiging van de goddeloze', zou ik verblijdt zijn.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Waarom legt men in de Gereformeerde Gemeenten en in de kinderbijbel van H. van Dam zo'n nadruk op het begin?
Omdat men bang is voor deze ontwikkeling die ds. G.S.A. de Knegt deze week in Om Sions Wil schreef en al vaker bekritiseerde:
"Nu wordt in menig prediking de nadruk gelegd op de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof, maar het schijnt wel alsof velen dit niet horen. Zij zijn erg voor de heiliging van het leven en daarom kijken zij maar niet naar de rechtvaardiging om.
Uit alles zal zijn gebleken dat ook wij voor de heiliging van het leven zijn. Werd het maar veel meer onder ons gevonden. Maar ook al zijn wij bijzonder geporteerd voor de heiliging van het leven, de rechtvaardiging van de goddeloze die aan de heiliging voorafgaat, willen wij daarbij niet uit het oog verliezen. Want anders bestaat heel onze godsdienst uit niet anders dan uit activisme. En wij zijn wel eens bevreesd dat het die kant uitgaat. Want wij worden zo "doenerig". Er moet en er zal van alles gebeuren, zonder dat men zich wel eens heeft afgevraagd: "Mijn ziele doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"
De nadruk op het begin verschuift echter de rechtvaardiging van de goddeloze naar de rechtvaardiging van de boetvaardige.
Ik heb het stukje van ds. de Knegt nog niet gelezen maar als hij wil benadrukken dat dat centraal moet staan, val ik hem van harte bij.
Groeten,
[Aangepast op 26/7/03 door ndonselaar]