De dienstbaarheid der Wet en de vrijheid van het Evangelie

Fjodor

Re: De dienstbaarheid der Wet en de vrijheid van het Evangelie

Bericht door Fjodor »

RJVerhoeks schreef:
Fjodor schreef:
DWW schreef:
Avi schreef:Hoi DWW,

Ik wil graag je mening horen over het genadeverbond.
Door al de stukjes heen merk ik dat je veel oudvaders leest.
Zou je nog eens kunnen kijken in Bostons boek over het genadeverbond?
Vooral Hoofdstuk 6 en dan onder het kopje: 'De wetten van het verbond zijn in hun harten.'
Dwaalt Boston hierin? Is het niet op de bijbel gegrond, wat hij zegt?
Wij allen kennen en weten maar ten dele, dus ook Boston. Daarbij kende, en wist Boston ten dele (veel) meer dan ik ten dele mag kennen en weten. In ieder geval kom je met de theologie en de leer van Thomas Boston niet bedrogen uit, op weg en reis naar de eeuwigheid. Dus lees en herlees zijn werken maar gerust, Avi.

DWW, u geeft geen antwoord! Wees eerlijk en zeg dat u geen antwoord geeft, of geef wel antwoord. Wat is uw mening met betrekking tot het aangereikte stuk van Boston? U praat dubbelzinnig, aan de ene kant zegt u dat Boston maar ten dele kent, en aan de andere kent zegt u dat we met de leer van hem niet bedrogen uitkomen. Geldt dat dan ook met betrekking tot dat kopje: 'de wetten van het verbond zijn in hun harten'?? Volgens mij vond u de rechte leer zo belangrijk..
Vind zo'n reactie eigenlijk echt niet kunnen. U bent niet eerlijk naar de vraagsteller toe...

gr
Wij kennen ten dele, en wij weten ten dele is een uitspraak van de apostel Paulus, dat bedoelt DWW.
Hij geeft aan dat de theologie van Boston zuiver is, dat is toch een eerlijke opmerking? Of heb jij bezwaar tegen de theologie van Boston? Jij praat dubbelzinnig!
Ik ken de theologie van Boston niet. Alleen zoals Avi hierboven zegt gaat DWW niet in op de vraag.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

DWW schreef:

Vooral Hoofdstuk 6 en dan onder het kopje: 'De wetten van het verbond zijn in hun harten.'
Wij allen kennen en weten maar ten dele, dus ook Boston. Daarbij kende, en wist Boston ten dele (veel) meer dan ik ten dele mag kennen en weten. In ieder geval kom je met de theologie en de leer van Thomas Boston niet bedrogen uit, op weg en reis naar de eeuwigheid. Dus lees en herlees zijn werken maar gerust, Avi.
De theologie en de leer van Boston? Zullen we het maar houden op de leer van de Bijbel?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Mister schreef:
DWW schreef:

De theologie en de leer van Boston? Zullen we het maar houden op de leer van de Bijbel?
Mister,

Om zo te reageren vind ik niet fair. Er wordt door Avi een vraag gesteld over Boston en zijn theologie.
Wanneer DWW daarop reageert, ga dan niet lopen vitten omdat iemand het heeft over de theologie en de leer van Boston en niet over de Bijbel.
Tenzij je werkelijk niet van Boston weten wilt, maar geef dan aan wat je bezwaren zijn.
En als je die niet hebt of het niet weet, wat voor reden heb je dan om zo te reageren? Dit draagt niet bij aan een goede sfeer.

Z.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Avi schreef:
DWW schreef:

Ik ken ook maar ten dele.
Ik vraag je ook geen toestemmng om Bostons boeken te lezen maar ik stelde een gerichte vraag aan jouw adres.
Is het waar dat een geredde zondaar de hele wet goedkeurt omdat de wet het beeld van Zijn heiligheid uitdrukt?
Stem je ermee in dat een geredde zondaar de wet helemaal liefheeft, omdat alles wat erin een afschrift is van die heiligheid.
Het Hoofd van het verbond is in hun ogen 'hun Liefste' ( hoogl 5:16).
Ben je het ermee eens dat de wetten van het verbond op Hem lijken, en daarom ook voor hen het liefste moeten zijn.
Dat zijn zomaar wat vragen, die vanuit Bostons boek op ons af komen.
Hoe zie jij de wet in de heiligmaking?

Kan jij met Boston zeggen: Mijn hart is tot de gehele wet, voorzover ik die ken, genegen. Het is mijn gewoonte om te proberen mijn levenswandel in overeenstemming van de hele wet te krijgen. Psalm 119 :6.
Staat ons hart open voor hetgeen we nog niet weten van de wetten van het verbond?

En doe het alsjeblieft niet af met: Lees en herlees.
De Wet is een afspiegeling van Gods heilige recht. Net zoals bijv. in Nederland recht wordt gesproken op grond van wetten. Deze Wet is afgedrukt in het hart van iedere zondaar/sterveling, Psalm 40, daar was/is hij mee getrouwd. Die wet is ook een afspiegeling van de heiligheid van onze Schepper. Deze Wet pleitte de mens in het werkverbond vrij, hij prees hem zelfs, en gaf de mens een recht op het eeuwige leven. Toen kwam de zondeval, en ging Gods heilige Wet de mens verdoemen, Gal. 3:10. Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

De mens had in zijn val dus Gods heilige Wet verbroken, het proefgebod, en daarmee Zijn heilige Recht geschonden. De Schepper was Zijn schepsel kwijt, en de mens zijn Schepper. Maar God richtte een nieuw verbond op, in de Tweede Adam, het beloofde Vrouwenzaad, Gen. 3:15. Dit was het genadeverbond. Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet; Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

Christus is dus geboren onder de vloek der Wet, en kwam op aarde niet om deze Wet te ontbinden, maar om deze te volbrengen. Want in die Wet stond de wil van Zijn hemelse Vader, maar in die Wet lag ook het Beeld van Zijn hemelse Vader, waarmee Hij ons in het paradijs heeft geschapen. Hij kwam dus op aarde om deze Wet te houden en te onderhouden, om het beeld wat de mens verloren had, volledig te herstellen. Tenslotte, legde Hij Zijn leven af onder de toorn en de gramschap van die Wet. Hij droeg de volle lading van Gods toorn weg, opdat Zijn Kerk die toorn nooit zou behoeven te dragen. Hij stierf onder deze vloek, en Zijn bloed heeft gevloeid, dit zag op de verzoening. Hij werd begraven, dit zag op het begraven van de vloek. Hij stond ten derde dage op uit de doden, zag op de verworven gerechtigheid voor Zijn Kerk ten leve.

Maar deze verworven weldaden moeten wél worden toegepast, in het hart van de verloren zondaar. Hoe dan, zul je me vragen? Lees hier : Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft, Gal. 2:19-20.

Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter, Rom. 7:4.

De geredde zondaar is in dat heilige gericht Gods, door die vloekeis der Wet totaal binnenste-buiten gekeerd, en heeft tenslotte niets meer tot betaling. Lees hier verder, hoe Van der Groe dat omschrijft : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... hemels.pdf
Wanneer dan die zondaar, verloren mag gaan, middels een onhoudbare nood voor God, omhelst hij in zijn berouw dat Goddelijke recht, en ligt hij verslonden in het welbehagen Gods, zeggende: "Uw doen is rein, uw vonnis gans rechtvaardig." Dit is NIET van : "gooi me maar in de hel", nee, maar hier ligt de verloren zondaar zo gewillig, naakt en uitgekleed in Gods handen, dat God de zondaar geen kwaad zou doen, wanneer Hij die zondaar zou laten liggen, c.q. voor eeuwig voorbij zou gaan. Kijk, dit is nu het moment, en het geestelijke beeld, wanneer die verloren zoon, (als in een oogwenk) in het stof ging bij z'n vader. Zijn vader doet hem het oude kleed uit, en hersteld zijn zoon met zijn eigen beeld, dat Kleed en die zegelring. Nu leek die zoon weer op zijn vader, net zoals het moment dat hij vertrok. En wat riep toen zijn vader...? Weest blijde met mij, want deze mijn zoon, was dood, en is wederlevend geworden. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, Rom. 6:7-8. Die zoon, het beeld van de gevallen mens, was dus doodgevallen in de zonden. God laat een hongersnood uitbreken, opdat die zoon het brood bij zijn vader zou gaan zoeken. Denk hierbij ook aan de broers van Jozef. Zonder die hongersnood, hadden ze nimmer koren in Egypteland gaan kopen, bij hun broeder Jozef, die Safnath Pahaneah. Lees hier, wat ik daar onlangs over schreef. http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ij-god.pdf

Over hoe ik de Wet in de heiligmaking zie, heb ik dit al enkele keren proberen uit te leggen.

De stenen tafelen der Wet zijn destijds IN de ark gelegd geworden, dat wil zeggen dat de Wet IN Christus volkomen volbracht is geworden. Moeten wij die wet dan nogmaals uit liefde gaan volbrengen? Nee, want dat kan niet, het is zelfs onmogelijk...!! Want de wet is geestelijk, en ik ben vleselijk, schrijft Paulus. Als volgende tegenwerping zou je kunnen zeggen: "Wat betekent het dan, wat David in Psalm 119 bezong: "Hoe lief heb ik uw Wet, zij is mijn betrachting den ganse dag...?" Kijk, hier zingt David dit naar zijn nieuwe mens, vanuit zijn vernieuwde gemoed die de wet Gods mocht dienen. Hier lag David verslonden in de Liefde Gods in Christus, en deze ingestorte liefde vanuit Christus, is nu de vervulling der Wet, waar Paulus weleens over sprak. Deze liefde kan niet zondigen, en is het beste bewaarmiddel voor alle zonden. Maar toen David op het dak van zijn paleis liep, en daar toen in de tuin van zijn buurman Bathseba zag baden, toen diende hij met zijn vlees de wet der zonden. Vandaar mijn verwijzing naar Rom. 7:26, waarin dit staat : "Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."

Maar als Gods volk dan vrij en verlost is van die wet, waartoe moet deze wet hen dan nog gedurig gepreekt worden, vraagt ons de HC onderwijzer. Antwoord : Opdat ik hoelanger hoe meer mijn verdorven aard en natuur zou leren kennen. Dit is nu de tuchtmeester tot Christus. En zo was die bestraffing van Nathan aangaande Davids' verdroven vlees/natuur, betreffende zijn moord en overspel, voor zijn vernieuwde gemoed een tuchtmeester tot Christus. Lees daartoe, Psalm 51.
Laatst gewijzigd door DWW op 22 jun 2009, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Avi

Bericht door Avi »

DWW schreef:
Moeten wij die wet dan nogmaals uit liefde gaan volbrengen? Nee, want dat kan niet, het is zelfs onmogelijk...!! Want de wet is geestelijk, en ik ben vleselijk, schrijft Paulus. Als volgende tegenwerping zou je kunnen zeggen: "Wat betekent het dan, wat David in Psalm 119 bezong: "Hoe lief heb ik uw Wet, zij is mijn betrachting den ganse dag...?" Kijk, hier zingt David dit naar zijn nieuwe mens, vanuit zijn vernieuwde gemoed die de wet Gods mocht dienen. Hier lag David verslonden in de Liefde Gods in Christus, en deze ingestorte liefde vanuit Christus, is nu de vervulling der Wet, waar Paulus weleens over sprak. Deze liefde kan niet zondigen, en is het beste bewaarmiddel voor alle zonden. Maar toen David op het dak van zijn paleis liep, en daar toen in de tuin van zijn buurman Bathseba zag baden, toen diende hij met zijn vlees de wet der zonden. Vandaar mijn verwijzing naar Rom. 7:26, waarin dit staat : "Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."

Maar als Gods volk dan vrij en verlost is van die wet, waartoe moet deze wet hen dan nog gedurig gepreekt worden, vraagt ons de HC onderwijzer. Antwoord : Opdat ik hoelanger hoe meer mijn verdorven aard en natuur zou leren kennen. Dit is nu de tuchtmeester tot Christus. En zo was die bestraffing van Nathan aangaande Davids' verdroven vlees/natuur, betreffende zijn moord en overspel, voor zijn vernieuwde gemoed een tuchtmeester tot Christus. Lees daartoe, Psalm 51.
DWW, geredde zondaren zijn idd niet meer onder de wet als een verbond der werken, om door die wet veroordeeld of gerechtvaardigd te worden. Maar ze zijn wel onder haar als een regel van hun plicht. Dit zien ze als een geluk en voorrecht!

Welk nut een gelovige heeft van de wet?
De wet is er om hen op te wekken om hun dankbaarheid aan Christus te betuigen, omdat Hij haar vervuld heeft als een 'verbond' ( Rom 8: 3 en 4) en door te staan naar overeenstemming in hart en leven met haar, als regel voor hun gehoorzaamheid. ( Rom 7: 22 en 12: 2)

ps: Voor de zondaars buiten Christus is de wet een Tuchtmeester
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Avi schreef:
DWW schreef:
Moeten wij die wet dan nogmaals uit liefde gaan volbrengen? Nee, want dat kan niet, het is zelfs onmogelijk...!! Want de wet is geestelijk, en ik ben vleselijk, schrijft Paulus. Als volgende tegenwerping zou je kunnen zeggen: "Wat betekent het dan, wat David in Psalm 119 bezong: "Hoe lief heb ik uw Wet, zij is mijn betrachting den ganse dag...?" Kijk, hier zingt David dit naar zijn nieuwe mens, vanuit zijn vernieuwde gemoed die de wet Gods mocht dienen. Hier lag David verslonden in de Liefde Gods in Christus, en deze ingestorte liefde vanuit Christus, is nu de vervulling der Wet, waar Paulus weleens over sprak. Deze liefde kan niet zondigen, en is het beste bewaarmiddel voor alle zonden. Maar toen David op het dak van zijn paleis liep, en daar toen in de tuin van zijn buurman Bathseba zag baden, toen diende hij met zijn vlees de wet der zonden. Vandaar mijn verwijzing naar Rom. 7:26, waarin dit staat : "Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."

DWW, geredde zondaren zijn idd niet meer onder de wet als een verbond der werken, om door die wet veroordeeld of gerechtvaardigd te worden. Maar ze zijn wel onder haar als een regel van hun plicht. Dit zien ze als een geluk en voorrecht!

Welk nut een gelovige heeft van de wet?
De wet is er om hen op te wekken om hun dankbaarheid aan Christus te betuigen, omdat Hij haar vervuld heeft als een 'verbond' ( Rom 8: 3 en 4) en door te staan naar overeenstemming in hart en leven met haar, als regel voor hun gehoorzaamheid. ( Rom 7: 22 en 12: 2)

ps: Voor de zondaars buiten Christus is de wet een Tuchtmeester
De Wet die de zondaar eerst ten dode toe vervloekte, pleit de zondaar weer vrij voor God, omdat de vloek der Wet gestild en begraven is geworden in de dood en het graf van Christus, en geeft de verloren zondaar weer zijn verloren recht op het eeuwige leven, de Wet prijst de zondaar zelfs weer bij zijn Schepper (net als in het werkverbond), op grond van het volbrachte werk van Christus, toegepast door de H. Geest aan zijn arme goddeloze verloren zondaarsziel. Het is volbracht!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zonderling schreef:
Mister schreef:
DWW schreef:

Mister,

Om zo te reageren vind ik niet fair. Er wordt door Avi een vraag gesteld over Boston en zijn theologie.
Wanneer DWW daarop reageert, ga dan niet lopen vitten omdat iemand het heeft over de theologie en de leer van Boston en niet over de Bijbel.
Tenzij je werkelijk niet van Boston weten wilt, maar geef dan aan wat je bezwaren zijn.
En als je die niet hebt of het niet weet, wat voor reden heb je dan om zo te reageren? Dit draagt niet bij aan een goede sfeer.

Z.
Het gaat mij om een ongelukkige/onzorgvuldige formulering. Het klinkt alsof Boston zelf iets bedacht heeft. Ik neem aan dat deze uitspraak zo niet bedoeld is. Het was iig niet 'vitterig' bedoeld.
memento

Bericht door memento »

De Wet die de zondaar eerst ten dode toe vervloekte, pleit de zondaar weer vrij voor God, omdat de vloek der Wet gestild en begraven is geworden in de dood en het graf van Christus, en geeft de verloren zondaar weer zijn verloren recht op het eeuwige leven, de Wet prijst de zondaar zelfs weer bij zijn Schepper (net als in het werkverbond), op grond van het volbrachte werk van Christus, toegepast door de H. Geest aan zijn arme goddeloze verloren zondaarsziel. Het is volbracht!
Heb je hier een Bijbelse onderbouwing van? Van dat de wet een zondaar gaat vrijpleiten? Waarom spreek Paulus dan nog over een vrij zijn van de wet?
Zonderling

@Mister,
O.k. dank je voor de toelichting.
Ik had het zo niet gelezen, maar ik neem graag van je aan dat je het anders bedoelde.
Z.
Zonderling

memento schreef:
Heb je hier een Bijbelse onderbouwing van? Van dat de wet een zondaar gaat vrijpleiten?
Memento,

Is dat niet de kern van de plaatsvervanging door Christus & de rechtvaardigmaking.
Dat de wet nu rechtvaardig spreekt, terwijl de wet eerst verdoemde?

Z.
memento

Bericht door memento »

Zonderling schreef:
memento schreef:
Heb je hier een Bijbelse onderbouwing van? Van dat de wet een zondaar gaat vrijpleiten?
Memento,

Is dat niet de kern van de plaatsvervanging door Christus & de rechtvaardigmaking.

Z.
Paulus legt heel erg de nadruk op het voorbij-gegaan-zijn van de wet. Maar misschien kan iemand mij wat teksten aandragen, waarin staat dat de wet ook rechtvaardigt?

Theologisch heb ik trouwens er niets tegen om dit zo uit te drukken. Ik vraag me alleen af of het ook een manier van uitdrukken van de Schrift is, of een theologische afgeleide. Daarnaast zie ik een gevaar, voor aangevochten zielen, die (ook na ontvangen genade) weer de aanklacht van de wet gevoelen. Want zolang wij leven heeft de wet altijd wel wat om ons aan te klagen, want elke dag opnieuw bezondigen wij ons. En ten slotte: Een te grote nadruk op de eenmalige bekering, zeker als we dan spreken over een wet die rechtvaardig verklaard, zorgt voor een (gearriveerd) christendom, wat genoeg heeft aan de eerste bekering, en niet steeds worstelt met de dagelijkse bekering.
Zonderling

memento schreef:
Zonderling schreef:
memento schreef:
Memento,

Z.
Paulus legt heel erg de nadruk op het voorbij-gegaan-zijn van de wet. Maar misschien kan iemand mij wat teksten aandragen, waarin staat dat de wet ook rechtvaardigt?

Theologisch heb ik trouwens er niets tegen om dit zo uit te drukken. Ik vraag me alleen af of het ook een manier van uitdrukken van de Schrift is, of een theologische afgeleide. Daarnaast zie ik een gevaar, voor aangevochten zielen, die (ook na ontvangen genade) weer de aanklacht van de wet gevoelen. Want zolang wij leven heeft de wet altijd wel wat om ons aan te klagen, want elke dag opnieuw bezondigen wij ons. En ten slotte: Een te grote nadruk op de eenmalige bekering, zeker als we dan spreken over een wet die rechtvaardig verklaard, zorgt voor een (gearriveerd) christendom, wat genoeg heeft aan de eerste bekering, en niet steeds worstelt met de dagelijkse bekering.
Iemand als Luther en Kohlbrugge hebben dit nu juist tot vertroosting aangewend: Altijd kan tegenover de wet Christus geplaatst worden Die de wet heeft voldaan en de zondaar van de wet vrijgemaakt.

De wet is dus niet zozeer 'voorbijgegaan', nee, de wet is voldaan door Christus. En op grond daarvan is de zondaar vrij van het vonnis der wet.

Teksten: Bijvoorbeeld Romeinen 8:1-4, maar ik meen ook wel in de eerdere hoofdstukken van Romeinen en in Galaten.

Romeinen 8:1-4:
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees;
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:
Heb je hier een Bijbelse onderbouwing van? Van dat de wet een zondaar gaat vrijpleiten? Waarom spreek Paulus dan nog over een vrij zijn van de wet?
Vergeet niet, dat tegenover de vloek/doem der Wet Zijn verworven zegen staat, en tegenover de doding der Wet staat Zijn opstanding uit de doden. De zondaar is in Christus zondeloos en volkomen rein voor God, zodanig rein en hersteld met Zijn Goddelijke Beeld, als had hij zelf die heilige Wet volbracht. De Kerke Gods is daarom in Christus een dader des Woords c.q. dader der Wet. Lees hier Jacobus 1 : 22-25.

En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende. Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel; Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was. Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.

daders des Woords,
Of doeners; waardoor de apostel niet verstaat degenen, waarvan Paulus spreekt, Rom. 2:13, die door het doen van de wet willen gerechtvaardigd worden, maar degenen, die met de harten gelovende ter rechtvaardigheid, hun leven naar de leer van Christus schikken, en hun geloof met de vruchten der bekering tonen.

met valse overlegging
Grieks paralogizomenoi; dat is, valse besluit-redenen makende, waarmede zij zichzelf bedriegen, besluitende dat zij zalig zullen zijn, omdat zij hoorders zijn van het Woord. Want Christus zegt Luk. 11:28, dat zij zalig zijn die Gods Woord niet alleen horen, maar ook bewaren.

een spiegel;
Want Gods Woord is gelijk als een spiegel; de wet, om daarin te zien onze smetten en zonden; en het Evangelie, om daarin te aanschouwen de genade Gods in Christus. Die nu de wet alleen aanziet, en zijn zonden, daarin aangewezen, niet betert en nalaat, en die de genade, in het Evangelie voorgesteld, met waar geloof niet aanneemt, die is zulk een man gelijk, en zulk aanschouwen zal hem niet nuttig zijn, als het andere niet volgt.

die inziet
Grieks die nederbukt; dat is, die nederbukkende ziet, gelijk men pleegt te doen als men iets naarstig wil inzien. Zie Luk. 24:12; Joh. 20:5; 1 Petr. 1:12.

in de volmaakte wet,
Dat is, het ingeplante woord, namelijk van het Evangelie, gelijk Jak. 1:21 gezegd wordt. Want het woord wet wordt hier genomen in het algemeen voor een leer, gelijk Paulus ook de leer van het Evangelie noemt de wet des geloofs; Rom. 3:27.

die der vrijheid
Dat is, die ons leert, dat wij door den Zoon waarlijk van de zonde zijn vrij gemaakt, en waardoor wij den Geest der vrijheid, en niet der dienstbaarheid ontvangen. Zie Joh. 8:36; Rom. 8:2,15.

in dit zijn doen.
Dat is, wanneer hij bij deze leer blijft, en die in het werk stelt. Hetwelk welk niet een verdiende oorzaak is der gelukzaligheid, die door het geloof alleen verkregen wordt, Hab. 2:4; Rom. 3:22, enz.; Gal. 2:16, en Gal. 3:8, enz.; maar een weg is om tot deze te komen; Ps. 1:1,2; Ef. 2:10.

Weet je wie zo'n dader des Woords, en der Wet was....?

David in Psalm 119
Marnix

Bericht door Marnix »

Zonderling schreef:
memento schreef:
Memento,

Z.
Yep. Christus rechtvaardigt ons. We zijn zondaars maar Hij heiligt ons. En dan, vanuit daar, is de beoordeling niet anders dan hij was. We worden getoetst aan de wet en het vonnis is: Rechtvaardig. Niet omdat wij ons zo goed aan de wet houden. Maar omdat Hij de vervulling van de wet is en ons vrijspreekt. Maar met "de wet spreekt rechtvaardig" en "Christus bevrijdt ons en God spreekt ons vrij" bedoelen we denk ik precies hetzelfde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Avi

Bericht door Avi »

Marnix schreef:
Zonderling schreef:
memento schreef:
Memento,

Z.
Yep. Christus rechtvaardigt ons. We zijn zondaars maar Hij heiligt ons. En dan, vanuit daar, is de beoordeling niet anders dan hij was. We worden getoetst aan de wet en het vonnis is: Rechtvaardig. Niet omdat wij ons zo goed aan de wet houden. Maar omdat Hij de vervulling van de wet is en ons vrijspreekt. Maar met "de wet spreekt rechtvaardig" en "Christus bevrijdt ons en God spreekt ons vrij" bedoelen we denk ik precies hetzelfde.
Dat is het zelfde, ja.
Maar mijn vraag aan DWW ging niet over de functie van de wet in de rechtvaardigmaking.
Ik vroeg hem hoe hij de wet zag, in de praktijk van de heiliging. Maar daar is nu al een nieuwe topic over: De nieuwe mens.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Plaats reactie