Waarom, waarom kennen sommige kerken toch geen enkelvoudige kandidaatstelling? Iedereen weet toch dat het om de kandidaat te doen is? Gezeien de uitslag stond de predikant er toch een beetje voor spek en bonen bij. En zelfs bij dit tweetal waren er nog 3 blanco stemmen zag ik.Heus in ander topic schreef: Tweetal Gereformeerde gemeente in Nederland te Opheusden:
kand. M. Krijgsman te Leerdam tegenover ds. A. van Voorden te De Beek Uddel
Blanco stemmen
-
Re: Blanco stemmen
die 3 blanco hadden waarschijnlijk alleen op Ds J Roos willen stemmenTom A Hawk schreef:Waarom, waarom kennen sommige kerken toch geen enkelvoudige kandidaatstelling? Iedereen weet toch dat het om de kandidaat te doen is? Gezeien de uitslag stond de predikant er toch een beetje voor spek en bonen bij. En zelfs bij dit tweetal waren er nog 3 blanco stemmen zag ik.Heus in ander topic schreef: Tweetal Gereformeerde gemeente in Nederland te Opheusden:
kand. M. Krijgsman te Leerdam tegenover ds. A. van Voorden te De Beek Uddel
Ho ho ho, Tiberius, dit is wel heel erg kort door de bocht allemaal!Tiberius schreef:Blanco stemmen is in wezen zonde tegen het vijfde gebod, omdat je je verzet tegen het tweetal dat door de kerkenraad gesteld is. De kerkenraad kiest zo'n tweetal na ampele overwegingen, waarbij aspecten een rol spelen, die mogelijk buiten het gezichtsveld van de meeste leden vallen.
De redenen om blanco te stemmen van Bureaucraat zijn overigens zeer dubieus.
Onbelezen zijn:
- Hoe kan een gemiddeld lid weten of iemand belezen is? Dat komt bij huisbezoeken naar boven, of in een persoonlijke kring rondom die man.
Te drukke werkzaamheden:
- Dat kan een ander moeilijk beoordelen. Ik hoor wel eens mensen zuchten, dat ze het zo druk hebben, terwijl ze 6 van de 7 avonden op de bank rondhangen. Terwijl anderen zeggen tijd genoeg te hebben voor een kerkelijke functie, die eigenlijk zelden of nooit thuis zijn.
Zelfde laken een pak / conservatieve stroming:
- Het is wel verstandig om eenheid in de kerkenraad te hebben; een kerkenraad die tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Dan zullen de afwijkende (vaak rotte) appels toch vroeg of laat er vandoor gaan.
Het is ook dom om blanco te stemmen: je stem telt dan gewoon niet mee.
Ik loop even je opmerkingen langs:
- Een blanco stem is geen zonde tegen het vijfde gebod. In de DKO is deze procedure opgeschreven; de HHK en de PKN kent hele andere regels. Niet elke blanco stem is verzet tegen de kerkenraad en niet elk verzet tegen de kerkenraad is direct te kwalificeren als zonde tegen het vijfde gebod. Als er bij een bepaald tweetal veel blanco stemmen komen, dan moet een kerkenraad daarmee wel tot zichzelf inkeren, want kennelijk roept een tweetal dan verdeeldheid op. Dat kan ook nooit de bedoeling zijn.
- Ik vind de argumenten van Bureaucraat ook stuitend! Onbelezenheid weet je als gewoon lid helemaal niet; het lijkt me de taak van kerkenraden om te onderzoeken of een kandidaat wel breed heeft kennis genomen van de gereformeerde theologie uit binnen- en buitenland, uit heden en verleden, binnen- en buiten het eigen kerkverband. Maar nogmaals: dat is de verantwoordelijkheid van de kerkenraad.
- Wat "te druk" betreft: Een vader met opgroeiende kinderen in de puberteit dient zoveel mogelijk thuis te zijn; als de keuze heb tussen twee kandidaten, die wat mij betreft beide geschikt zouden zijn, keus ik altijd degene met de minste thuiswonende kinderen. Vaak komt bestuurswerk, politiek, kerkenraad op dezelfde schouders neer. Een vader die meer dan 2 à 3 avonden weg is uit zijn gezin, dat kan niet!
- Je zegt dat een kandidaat moet passen binnen de kerkenraad als geheel. Ik snap dat argument. Toch kan dat in de gemeente verdeelheid brengen. Het is niet het eerste argument, maar toch wel een argument om ook te kijken naar een bepaalde mate van afspiegeling van de gemeente.
- Nog een laatste punt: vele kerkenraden zijn eigenlijk te klein. Een vuistregel zou moeten zijn: Per 100 leden en doopleden: 1 ouderling en per 200 leden en doopleden 1 diaken, met een minimum van 3 ouderlingen en 3 diakenen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Ik zie niet in op welke wijze een blanco stem kan leiden tot een overtreding van het vijfde gebod.Tiberius schreef:Blanco stemmen is in wezen zonde tegen het vijfde gebod, omdat je je verzet tegen het tweetal dat door de kerkenraad gesteld is. De kerkenraad kiest zo'n tweetal na ampele overwegingen, waarbij aspecten een rol spelen, die mogelijk buiten het gezichtsveld van de meeste leden vallen.
Door het voeren van gesprekken met mensen kom je er achter of mensen bijv. een krant lezen en of men hun geloof tracht te verdiepen door zelf studie te doen. Vaak weet ik zelf voldoende van een persoon om te kunnen beoordelen of men onbelezen is. Overigens ga ik enkel af op eigen waarneming.Hoe kan een gemiddeld lid weten of iemand belezen is? Dat komt bij huisbezoeken naar boven, of in een persoonlijke kring rondom die man.
Als iemand al veel nevenfuncties heeft of een zeer drukke baan, is het ongepast hem te vragen voor een kerkelijke functie, tenzij de persoon hiervoor bewust tijd vrij maakt. Ouderling of diaken zijn is niet iets wat je er zomaar even bij doet.Dat kan een ander moeilijk beoordelen. Ik hoor wel eens mensen zuchten, dat ze het zo druk hebben, terwijl ze 6 van de 7 avonden op de bank rondhangen. Terwijl anderen zeggen tijd genoeg te hebben voor een kerkelijke functie, die eigenlijk zelden of nooit thuis zijn.
Gezien het feit dat ik vooruitstrevend ben, een groot gedeelte van onze gemeente dat ook is, de kerkenraad geen afspiegeling is van de gemeente, stem ik per definitie niet op mensen die behoren tot het behoudende gedeelte. Soms heb ik het idee dat de personen in de kerkenraad hun macht willen handhaven door mensen te selecteren die naadloos bij hun eigen ideeën aansluiten. Macht corrumpeert nu eenmaal.Het is wel verstandig om eenheid in de kerkenraad te hebben; een kerkenraad die tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Dan zullen de afwijkende (vaak rotte) appels toch vroeg of laat er vandoor gaan.
Ik geef door blanco te stemmen, wat ik overigens niet altijd doe, te kennen dat ik het oneens ben met de keuze van de kerkenraad. Het is dus helemaal niet dom om blanco te stemmen.Het is ook dom om blanco te stemmen: je stem telt dan gewoon niet mee.
Afschuwelijk wat een taal!Bureaucraat schreef:Gezien het feit dat ik vooruitstrevend ben, een groot gedeelte van onze gemeente dat ook is, de kerkenraad geen afspiegeling is van de gemeente, stem ik per definitie niet op mensen die behoren tot het behoudende gedeelte. Soms heb ik het idee dat de personen in de kerkenraad hun macht willen handhaven door mensen te selecteren die naadloos bij hun eigen ideeën aansluiten. Macht corrumpeert nu eenmaal.
Lees Galaten 5 vs 22 eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Een redelijk makkelijke tegenwerping van mijn kant zou kunnen zijn dat juist een kerkenraad blijk zou moeten geven de vrucht van de Geest te dragen.
Wat er overigens vreselijk aan mijn opmerking is, begrijp ik niet. Kerk is niet enkel geloof, kerk is ook politiek.
Wat er overigens vreselijk aan mijn opmerking is, begrijp ik niet. Kerk is niet enkel geloof, kerk is ook politiek.
Het vreselijke is dat je op een forum eventjes neerknalt dat de kerkenraad in zijn geheel wel corrupt zal zijn. Ik vraag me af of je dat ook al zo naar de betrokken broeders hebt gemeld. Hoe dan ook, je spreken over de kerk en kerkenraad geeft geen blijk van eerbied voor Christus' zaak. Want dat is de Kerk uiteindelijk wel. Daarmee is de kerk niet perfect - verre van dat - maar daarmee zal kritiek opbouwend en liefdevol moeten zijn.Bureaucraat schreef:Een redelijk makkelijke tegenwerping van mijn kant zou kunnen zijn dat juist een kerkenraad blijk zou moeten geven de vrucht van de Geest te dragen.
Aha. De kerkelijk weg.Marco schreef:Het vreselijke is dat je op een forum eventjes neerknalt dat de kerkenraad in zijn geheel wel corrupt zal zijn. Ik vraag me af of je dat ook al zo naar de betrokken broeders hebt gemeld. Hoe dan ook, je spreken over de kerk en kerkenraad geeft geen blijk van eerbied voor Christus' zaak. Want dat is de Kerk uiteindelijk wel. Daarmee is de kerk niet perfect - verre van dat - maar daarmee zal kritiek opbouwend en liefdevol moeten zijn.Bureaucraat schreef:Een redelijk makkelijke tegenwerping van mijn kant zou kunnen zijn dat juist een kerkenraad blijk zou moeten geven de vrucht van de Geest te dragen.
Het hoeft niet persé corruptie te zijn, maar dat komt wel voor, hoor. Je moet maar eens in een bouwcommissie gevraagd worden. Het gaat lang niet altijd naar de laagste inschrijver.
De kritiek van Jezus was indertijd ook niet liefdevol of opbouwend. De kerk was namelijk politiek geworden in die tijd. En dat bespeur je AD 2009 ook wel in de rechtse kerken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-
Ik stel nergens dat de kerkenraad in zijn geheel corrupt is, maar dat men wel de schijn tegen heeft in sommige gevallen. Ik spreek dus niet over een daadwerkelijk feit, ik beredeneer een vermoeden.Marco schreef: Het vreselijke is dat je op een forum eventjes neerknalt dat de kerkenraad in zijn geheel wel corrupt zal zijn.
In algemene zin heb ik mijn zorgen schriftelijk kenbaar gemaakt aan de kerkenraad. Men heeft echter nooit de moeite genomen mijn brief te beantwoorden.Ik vraag me af of je dat ook al zo naar de betrokken broeders hebt gemeld.
Ik ben een realist, geen romanticus. Kerkelijke politiek heeft niets van doen met de zaak van Christus, en daarom kun je er 'gewoon' over uitspreken. Dat je zorgvuldig moet zijn in de wijze waarop je een en ander verwoordt, ontslaat je niet van de verantwoording om bepaalde constateringen te doen.Hoe dan ook, je spreken over de kerk en kerkenraad geeft geen blijk van eerbied voor Christus' zaak. Want dat is de Kerk uiteindelijk wel. Daarmee is de kerk niet perfect - verre van dat - maar daarmee zal kritiek opbouwend en liefdevol moeten zijn.
Precies, Marco!Marco schreef:Het vreselijke is dat je op een forum eventjes neerknalt dat de kerkenraad in zijn geheel wel corrupt zal zijn. Ik vraag me af of je dat ook al zo naar de betrokken broeders hebt gemeld. Hoe dan ook, je spreken over de kerk en kerkenraad geeft geen blijk van eerbied voor Christus' zaak. Want dat is de Kerk uiteindelijk wel. Daarmee is de kerk niet perfect - verre van dat - maar daarmee zal kritiek opbouwend en liefdevol moeten zijn.Bureaucraat schreef:Een redelijk makkelijke tegenwerping van mijn kant zou kunnen zijn dat juist een kerkenraad blijk zou moeten geven de vrucht van de Geest te dragen.
Mooie posting!
-
Hij heeft blijkbaar mijn reactie verkeerd geïnterpreteerd, en jij mijn verduidelijking genegeerd.Luther schreef: Precies, Marco!
Mooie posting!
Nee hoor, die verduidelijking onderstreept alleen maar hoe jij blijkbaar tegen een kerkenraad aankijkt en daarover meent te mogen spreken op een openbaar forum.Bureaucraat schreef:Hij heeft blijkbaar mijn reactie verkeerd geïnterpreteerd, en jij mijn verduidelijking genegeerd.Luther schreef: Precies, Marco!
Mooie posting!
Je dient de weg van Mattheüs 18 te bewandelen.
-
Ik kan natuurlijk ook gewoon man en paard noemen, maar dat lijkt mij juist ongepast.Luther schreef: Nee hoor, die verduidelijking onderstreept alleen maar hoe jij blijkbaar tegen een kerkenraad aankijkt en daarover meent te mogen spreken op een openbaar forum.
En dat geldt niet voor een kerkenraad?Je dient de weg van Mattheüs 18 te bewandelen.
Jij hebt te maken met wat jouw verantwoordelijkheid is. Dit lijkt een beetje op: Ja zij doen het niet; nou dan ik ook niet. Lekker puh!Bureaucraat schreef:Ik kan natuurlijk ook gewoon man en paard noemen, maar dat lijkt mij juist ongepast.Luther schreef: Nee hoor, die verduidelijking onderstreept alleen maar hoe jij blijkbaar tegen een kerkenraad aankijkt en daarover meent te mogen spreken op een openbaar forum.
En dat geldt niet voor een kerkenraad?Je dient de weg van Mattheüs 18 te bewandelen.
-
Een kerkenraad is natuurlijk bij uitstek het orgaan dat de leden van de gemeente in alles ten voorbeeld moet zijn. Zij hebben dus een grotere verantwoordelijkheid in het naleven van bepaalde restricties dan ik dat als individuele gelovige heb.Luther schreef: Jij hebt te maken met wat jouw verantwoordelijkheid is. Dit lijkt een beetje op: Ja zij doen het niet; nou dan ik ook niet. Lekker puh!