Ds. C. Harinck pleit voor meer openheid

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Die kan Lecram in z'n zak steken :D
Haha, was niet speciaal voor Lecram bedoelt maar in het algemeen. Maar je heb wel gelijk; jammer dat Lecram misschien ook weg gaat bij de Ger. Gem.!:i
Ik zal mijn eigen gemeente niet verlaten, dan door verhuizing. En de kans is nog heel reeel dat wij GG blijven. We komen op 2-3 km van R'dam Zuidwijk te wonen en dat is in ieder geval een gemeente waar ds. als Vreugdenhil en Kattenberg worden beroepen (maar het helaas niet aannemen :i:i:i)

Een andere keus is NH, maar met de huidige ontwikkellingen daar wacht ik dat liever even af.
Auto

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door nicname
Eigenlijk is het verschrikkelijk. MEn mag blij zijn dat Ds. Harinck op zijn leeftijd nog zoveel goeds voor zijn gemeente en voor de jeugd tot uiting brengt!

Maar stel je voor dat men eens de hand in eigen boezem moet steken. Precies wat Ds. Harinck aangaf: Men wil niet open staan voor kritiek!

Ja, waren er maar meer zo als hij! Gelukkig zijn er ook genoeg, maar ze zeggen het alleen niet allemaal!

Latren we het niet allemaal te negatief gaan benaderen, want dat is ook niet Bijbels. Je hoort bij een gemeente en moet eigenlijk net als Ds. Harinck je 100% inzetten om die gemeente op het rechte sppor te krijgen cq te houden!
Dat lukt ook niet door er zelf allemaal kritiek op te hebben.....

Maar het blijft moeilijk!

GRoetjes Nciname
Daarom vind ik het altijd heel jammer dat 'positieve' personen de ger gem gedag zeggen als ze bijvoorbeeld gaan verhuizen. We zijn in de Ger. Gem. geplaatst en hebben daarin ook onze verantwoording. Als we weg gaan zal de verschuiving en geslotenheid alleen maar groter worden!
En vervolgens worden ze Hervormd of CGK en dan komt daar de ellende in de kerk. Sorry dat ik het zo cru zeg. Maar op dit moment is dat mijn ervaring. Hoeveel trammelant komt er niet van in een gemeente waar de gemiddelde behoudende cgk'er wordt afgedaan als gergemmer en ook de gergem nog een trap na krijgt. Bij elke liturgische vernieuwing of andere verandering lopen ze voorop te schreeuwen hoe belangrijk het is om ze door te voeren. O ja, de hoed moet af, want daar zijn we nu van verlost. En vooral geen rekening houden met de mensen van de gemeente waar je in terecht komt.

Dan vraag ik me af of het nu werkelijk om de prediking gaat/ging? Gaat het nu werkelijk om de zorgwekkende zaken ging die ds. Harinck noemt? Gaat het echt om lijden aan de kerk? Mijn indruk is wel dat vele "verkeerde" gergemmers aan de haal gaan met woorden van ds. Harinck.

Want in het artikel in het RD staat ook "We moeten ons steeds laten corrigeren door Schrift en belijdenis. Wanneer we de band met de Reformatie en Nadere Reformatie verliezen, komen we in een verkeerd isolement terecht. Ds. G. H. Kersten heeft het belang daarvan ingezien en steeds gehamerd op kennis van de gereformeerde belijdenis en het lezen van de oudvaders. Dat is de theologie waar we voor staan. We moeten geen ’eigen’ theologie ontwikkelen. De gereformeerde theologie is ons door onze vaderen reeds overgeleverd.â€
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Auto
En vervolgens worden ze Hervormd of CGK en dan komt daar de ellende in de kerk. Sorry dat ik het zo cru zeg. Maar op dit moment is dat mijn ervaring. Hoeveel trammelant komt er niet van in een gemeente waar de gemiddelde behoudende cgk'er wordt afgedaan als gergemmer en ook de gergem nog een trap na krijgt. Bij elke liturgische vernieuwing of andere verandering lopen ze voorop te schreeuwen hoe belangrijk het is om ze door te voeren. O ja, de hoed moet af, want daar zijn we nu van verlost. En vooral geen rekening houden met de mensen van de gemeente waar je in terecht komt.
Ik denk dat je voor een groot deel hebt, maar je moet opaasen dat je niet gaat generaliseren.
nicname

Bericht door nicname »

AUto,

Ik heb ook de indruk dat je de boel wat generaliseert, maar dat kan zo lijken. Begrijp mij in elk geval goed (voor het geval je mijn postings verkeerd opvatte?:))Ik heb het niet moeilijk binnen de Gergem. ;) Wel is het zo dat ik me soms ga irriteren aan zaken waar mensen in de kerk opeens een hoop drukte over gaan maken, over het algemeen uiterlijke zaken, over de losbandige jeugd der gemeente enz.....

Dan denk ik: Probeer de jeugd nu eens te boeien met zaken uit het Evangelie, zaken van eeuwigheidswaarde, hamer niet steeds op al die bijzaken.

Want veel jongeren denken m.i.: ALs GOd me wil bekeren dan doet Hij dat wel, en anders zal ik wel niet uitverkoren zijn!

En dat is zo triest!!

Het gaat mij er om dat het allemaal zo farizeistisch begint te lijken, maar dat is mijn mening.

Verder wil ik benadrukken dat het absoluut niet om de twee genoemde dominees gaat binnen de gergem. Er zijn gelukkig! nog vele anderen die die zaken wel benadrukken en mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen.

AFgelopen zondag hadden we een Ds. die de 80 gepasseerd is, maar jong en oud kan blijven boeien, maar dat is uiteraard een gave van God. Hij wees er op dat er buiten Jezus geen leven is en dat Hij het zo waard is gezocht te worden, want: Al wat aan Hem is is gans begeerlijk!

Dat is waar je naar moet zoeken en wat je mag vinden in Hem!

GRoetjes Nicname
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

[quote]De predikant constateert dat men in zijn kerkverband in het algemeen het Evangelie niet meer zo ruim en vrij preekt als bijvoorbeeld de gebroeders Erskine of de negentiende-eeuwse prediker MacCheyne. „Terwijl onze tijd daar nu juist zo’n behoefte aan heeft. De vrees voor misbruik weerhoudt veel predikanten ervan om Christus vrij en niet versluierd te prediken als de Zaligmaker van zondaren.â€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kislev

Bericht door Kislev »

Een prachtige reactie ndonselaar! Hoewel ik ook zeker wat voel voor de reactie van Auto. Als vanaf vandaag alle predikanten gaan preken zoals ndonselaar beschrijft dan hebben we morgen misschien al weer iets nieuws gevonden om op te vitten.
Toch ben ik het met Harinck eens dat er veel moet veranderen; soms vind ik de preken vanaf mijn kansel ronduit angstaanjagend hoe weinig Reformatorisch en hoe ontzettend Rooms het is. Ook de manier hoe er met kritiek wordt omgegaan is zeer, zeer droevig (attestatie ongevraagd thuis gestuurd krijgen, als je aangeeft dit niet te willen moet je het voor de classis laten komen, die verklaart het niet ontvankelijk omdat diegene niet meer staat ingeschreven bij de gergem -> waar gebeurd in mijn gemeente om een Harinckeriaan op te ruimen :# )

Ben het met Harinck eens dat de ruime nodiging vandaag de dag ontbreekt. Ook bij wat wij noemen de 'lichtere' gergem predikanten. De drukken zich niet zo helder uit zoals sommige oudvaders. Zo heb ik jaren terug het boekje 'Bekering, ook voor jou?' van Vreugdenhil gelezen, maar echt wakker werd ik er niet van. Ook predikanten als Huisman en Kersten jr. waren ruim in hun opvatting, toch vind ik dit niet écht duidelijk uit de preken naar voren komen. Vandaag kwam ik aan het slot van een bepaalde preek van een ds. (nee, ik noem z'n naam (nog) niet) die hiermee eindigde. Mag deze duidelijke taal in de gergem?:

U kunt uw ziel geen groter onheil aandoen, dan Christus niet door geloof aan te nemen. Veel onheil hebt u uw eigen ziel al aangedaan door vloeken, liegen, gierigheid enz. Maar dit is een dodelijke slag aan het hart; dit is de ziel verwonden in het gevoeligste en edelste deel.

Alle ongelovigen zullen niet te verontschuldigen zijn. Het heidendom zal iets te zeggen hebben, namelijk dat de open-baring van de weg der zaligheid door Christus hen niet bekend gemaakt is, ja, zelfs de duivelen zullen dit te zeggen hebben, dat er geen middel voor hen bereid was. Maar wat zult u te zeggen hebben, o ongelovige die het bloed van de Verlosser vertrad! U zult geheel zonder verontschuldiging zijn. U zult zijn als de mens die zonder een bruiloftskleed aan de tafel zat bij het huwelijk van des Konings Zoon. Die sprakeloos was toen hem gevraagd werd hoe hij daar kwam zonder bruiloftskleed, hebbende niets in te brengen voor zijn vermetel gedrag.

Geloof in Christus. Neem Hem aan, en omhels Hem als u uw ziel niet wilt verderven. Weiger niet het middel dat vrij voor u voorzien is in Christus. U wordt allen uitgenodigd, en ver-welkomd om tot Christus te komen. O, kom dan, kom dan, en weiger niet langer Zijn lieflijke nodiging te gehoorzamen. Door het aannemen van Christus zult u zalig gemaakt worden. Uw ziel zal gemeenschap met God hebben. Maar als u niet gelooft, zult u eeuwig omkomen, en de toorn Gods zal voor eeuwig op u liggen. "Hij die gelooft zal zalig gemaakt worden, maar die niet gelooft, zal verdoemd worden" (Mark. 16: 16). Amen

Duidelijke taal dunkt mij.

[Aangepast op 5/8/03 door Kislev]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Ook de manier hoe er met kritiek wordt omgegaan is zeer, zeer droevig ((attestatie ongevraagd thuis gestuurd krijgen, als je aangeeft dit niet te willen moet je het voor de classis laten komen, die verklaart het niet ontvankelijk omdat diegene niet meer staat ingeschreven bij de gergem -> waar gebeurd in mijn gemeente om een Harinckeriaan op te ruimen :# )
:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Kislev, dat is zeker heldere en duidelijke taal. Bij ons soort gemeenten is het door het steeds meer opkomende verbondsautomatisme zo dat de gehele gemeente het aanbod niet meer nodig heeft.
Men preekt dan helemaal geen aanbod van genade meer, maar wel het groeien in het (vaak veronderstelde) geloof.
Kislev

Bericht door Kislev »

Tsja, daar waarschuwt deze ds. ook min of meer tegen:

De gehele wereld verkondigt als met een stem leugens over God: dat Hij een God is die behagen schept in ongerechtigheid. Dat ze eenmaal bij Hem in de hemel gelukkig zullen zijn; dat zij daar zullen komen, ook indien ze hier een wereldgelijkvormig of een alleen maar uitwendig godsdienstig leven leiden.
U behoort hiertegen te getuigen. U moet zeggen dat God heilig is, dat mensen niet anders tot Hem kunnen naderen dan als heiligen. En dat door een oprechte en heilige levenswandel, tegen het voorbeeld van de wereld en uw eigen boze' lusten in.

(Ik zou de preek als Word-document bij willen voegen zodat liefhebbers deze kunnen downloaden. Als ik bij 'bijvoegsel' het document opzoek en ik klik op 'post reactie' komt het er echter niet bij te staan. Wat doe ik fout?)
nicname

Bericht door nicname »

Kislev, je zegt:

" Ben het met Harinck eens dat de ruime nodiging vandaag de dag ontbreekt. Ook bij wat wij noemen de 'lichtere' gergem predikanten. De drukken zich niet zo helder uit zoals sommige oudvaders. Zo heb ik jaren terug het boekje 'Bekering, ook voor jou?' van Vreugdenhil gelezen, maar echt wakker werd ik er niet van. "

Sorry, ik kan in veel opmerkingen met je meegaan, maar misschien moet je dit zeer praktische en eenvoudige boek van Ds. Vreugdenhil nog eens lezen...:t

Je bent nu tenslotte weer een paar jaar ouder;)

GRoetjes Nicname
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Kislev, je zegt:

" Ben het met Harinck eens dat de ruime nodiging vandaag de dag ontbreekt. Ook bij wat wij noemen de 'lichtere' gergem predikanten. De drukken zich niet zo helder uit zoals sommige oudvaders. Zo heb ik jaren terug het boekje 'Bekering, ook voor jou?' van Vreugdenhil gelezen, maar echt wakker werd ik er niet van. "

Sorry, ik kan in veel opmerkingen met je meegaan, maar misschien moet je dit zeer praktische en eenvoudige boek van Ds. Vreugdenhil nog eens lezen...:t

Je bent nu tenslotte weer een paar jaar ouder;)

GRoetjes Nicname
:stu
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hef op die sluier predikanten en predik zoals ook Paulus deed 'die zijn gemeente niets anders wenste te prediken dan de Christus'.
Op zich maar al te waar.
Maar daarom mag het nooit een argument vormen om oneigenlijke constructies en subversieve activiteiten, zoals de JA, goed te keuren. Dat is de duivel via de achterdeur op de kansel plaatsen.
Evenmin mag het een reden geven om maar gelijk een haleluja te galmen op het aannemen in geloof. Dat is duivel voor de voordeur op de kansel plaatsen.
Uhmmm, ik dacht dat het een nederlandstalig forum was?? :pu

Wat ik er wel uit begrijp is dat de JA als "duivel op de kansel plaatsen' wordt gezien. Waar komt die kolder nu weer vandaan? Wat dan met al die jongeren die door deze avonden tot geloof of tot versterking van het geloof zijn gekomen?
Een beetje genuanceerder oordelen mag best wel. :?
refo

Bericht door refo »

Nuanceren? Misschien kunnen er bewijzen komen van het duivelse aspect van de jongerenavonden?
Iemand die Gods werk het werk van de duivel noemt oordeelt zichzelf. Ik hoop voor jou dat je erg zeker bent. Voor de mensen die de JA bezoeken hoop ik het niet.
nicname

Bericht door nicname »

Voorbijganger,

We raken een beetje off-topic hier, maar ik ben werkelijk benieuwd naar je visie op het artikel van Ds. C. Harinck. Wat vind je hiervan?

GRoetjes Nicname
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Sorry Marcel,

Was niet mijn bedoeling hoor.
eigenlijk was ik best een beetje trots dat ik zo genuanceerd kon zijn. maar als dit op jouw als ongenuanceerd overkomt, bekijk het ook eens van de andere kant. Hoe ongenuanceerd dan vreugde en dankbaarheid over die ontwikkkeling overkomt. Zou dat een keertje kunnen?
Ik kan me die vreugde en dankbaarheid goed voorstellen. Als je honger hebt die tijdens de zondagse diensten nauwelijks wordt gestild en je krijgt voedsel tijdens die JA'en, dan is dat een opluchting. Eigenlijk is het al triest genoeg dat er vreugde over moet zijn. In wezen zou de zondagse prediking zo moeten zijn, dat we daar voldoende voedsel zouden krijgen. Dan zouden de JA'en niet zijn ontstaan.
Plaats reactie