genade zij u en vrede

WSO

Bericht door WSO »

Het ging me meer om die reacties in de trant van 'theologisch microscoop'.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik ga mij niet wagen aan de manieren waarop God trekt. Dat gaat mij helemaal niet aan. Alhoewel je het trekken van God altijd in het licht van de liefde kan stellen.
Het gevaar is ook dat we ons gaan spiegelen aan de manieren die wij kunnen verzinnen. Wanneer we het net even anders ervaren, dan vallen we buiten de boot.
We mogen weten dat God trekt. Ons allemaal (zal wel weer discussie op komen ;) )
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Ben het met je eens Lecram. Het gaat er niet om of wij ons gelovig voelen, maar om de verzoening door Jezus Christus. Daarom snap ik de nadruk op ellende-kennis niet zo goed.

In art 22 NGB staat dat het geloof slechts een middel is om de verzoening door Jezus Christus, en daarmee onze gerechtigheid, te omhelzen. We worden wel door het geloof alleen behouden, maar onze rechtvaardiging verkrijgen we niet door het geloof zelf (!), maar door Jezus Christus. Lees maar na...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
jacob

Bericht door jacob »

Beste Marcel, Xgnoom

Ik denk niet dat jullie mij begrijpen.

Ik denk juist wel dat het goed is om te weten hoe God een mens bekeerd, en welke wegen Hij gaat. Waarvoor had God dan anders bekeringen in de bijbel geplaatst?
Dit is m.i. om twee redenen gebeurd.
ten eerste tot vertroosting van Zijn Volk.
Ten tweede ter toetsing van het persoonlijke geloof wat iemand heeft. Ik weet dat hier veel weerstand is op dit forum maar het is niet anders. (Beproef mij van omhoog.)

Een bekering waar geen grond voor in de bijbel is, is geen bekering! Dit wil ik niet te eng betrekken maar het kan natuurlijk niet zijn ik geloof en verder niks.
een bekering waarin de mens ineens gaat geloven is geen bekering. God(Christus) moet nodig zijn in een mensen leven, daarvan moet hij overtuigt worden. En die overtuiging(het trekken van God) gaat op verschillende manieren.
en daar gaat het me nu om. Dit moet ergens beschreven zijn.

Ben het met je eens Lecram. Het gaat er niet om of wij ons gelovig voelen, maar om de verzoening door Jezus Christus. Daarom snap ik de nadruk op ellende-kennis niet zo goed.
ellende kennis is dus maar 1 zaak van de 7. Misschien moet er een nieuwe topic worden geopend over ellende kennis. Daar heeft m.i. zo iedereen zijn eigen gedachten over.

[Aangepast op 29/7/03 door jacob]
Lecram

Bericht door Lecram »

Het is idd zo dat God niet voor nix de bekeringen in de bijbel heeft gezet, alhoewel daar heel sumier over de 'weg' wordt geschreven. Veel meer ligt de nadruk op het leven vanuit het geloof.

Maar dan nog kan ik met de beste wil geen 7 punten ontdekken die de kern van de gelovige zouden zijn. En al helemaal geen vaststaand schema.

Maar waarom is een bekering waarin de mens ineens gaat geloven geen bekering? Ik neem aan dat je het geloof in Christus bedoelt. Dan is de moorman uit Handelingen niet bekeerd. Want die reisde tot overmaat van ramp ook nog eens met blijdschap verder.
jacob

Bericht door jacob »

ik denk nog steeds dat je me niet begrijpt.

laat ik het dan anders zeggen.

Hoe trekt God Zijn volk. Nu de ds die bij ons de preek hield gaf 7, noem het maar categorien, op welke manier God trekt. Dit was dus niet alleen ellende kennis als trekmiddel op verschillend andere waarvan ik er een aantal heb opgenoemd.

Dit is dus helemaal geen schema maar een opsomming. De moorman zal ook zeker in een van die 7 "categorien" vallen.

verder onderschrijf ik je eerste zin maar die doet er hier verder niet toe.
Lecram

Bericht door Lecram »

Misschien begrijpen we elkaar niet ;)

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik er moeite mee heb om schema's, indelingen enz. te maken waar Gods Woord over zwijgt. Zo is er al heel wat verwarring gekomen.
jacob

Bericht door jacob »

klinkt misschien gek maar daar zijn we het over eens hoor. Geloven is geen hogere wiskunde.

maar ik blijk niet bij machte om het je uit te leggen. Als je geinterreseerd bent in deze preek wil ik hem wel voor je aanschaffen en dan krijg je hem van mij. Dan kan je zelf beoordelen wat het is.

stuur maar u2u, ik hoor het wel.
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik zeg ook niets verkeerds van het gedicht. IK voeg dit er alleen aantoe en dat is volgens mij geen leugen en niet verkeerd...
Matthijs, het is vreselijk dat Daphne dit plaatst en dit jouw eerste reactie is.
Wat voor geloof heb je als je zo'n theoretische muggezifterige manier antwoord op een gedicht als dit?

Wat is het doel dan nog van deze website? Vooral andere christenen afkraken en elke kier in het verhaal van een andere christen zo snel mogelijk aanvallen?

Walchelijk.
Het is geen leugen wat jij zegt, maar zou je het ook tegen Jezus gezegd hebben, toen Hij voor het eerst over de Heilige Geest sprak?

Het spijt me dat ik zo boos reageer, het stuit me meer en meer tegen de borst hoe op deze website het theoretisch theologisch geloof de overhand heeft op elke vorm van expressie van een levend geloof.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert

Bericht door Robert »

En verder aanhakend op de discussie die volgde:

Als we maar niet vergeten dat we de Heilige Geest ook (zeker) nodig hebben bij onze levensheiliging.

We zijn geneigd de Heilige Geest vooral als trooster te zien, en als degene die ons tot Christus bracht.

Maar het meeste wat wij over de Heilige Geest lezen in het NT is Zijn werk als levensheiliger.

Zonder de Heilige Geest hebben wij geen levend geloof en kunnen wij niet in God's wegen wandelen.
jacob

Bericht door jacob »

ik vind het helemaal geen probleem dat theologische onderwerpen goed worden uitgediept. er zijn andere sites als refo web waar me echt de ogen uit het hoofd rollen als je leest wat daar word gezegd.

We mogen toch best disucsseren over van alles en nog wat. Ik heb niet de behoefte om op internet mijn geestelijk leven bloot te leggen. Daar zijn persoonlijke gesprekken veel beter voor. Ik leer veel van de topics waar diepgaand word gesproken. (ndonselaar, voorbijganger, refojongere zijn helaas een van de weinige hier die zich hier mee bezig houden. De rest is over het algemeen grote onzin)

Sorry voor de rest. Ik zal vast namen hebben vergeten maar dat bedoel ik niet. Het gaat om de zaken waarmee zij zich bezig houden.
Robert

Bericht door Robert »

Er is niets mis met een theologische discussie, ik gooi mijzelf daar vaak genoeg in.

Maar er is wel wat mis als je het doet op een moment dat een ander een getuigenis geeft oid.
Daphne

Bericht door Daphne »

ik bedoel met de heilige Geest, dat Hij niet altijd op AARDE is geweest.
Want Hij werd op pinksteren uit gestort toch? Hij was altijd al bij God ja!

Oorspronkelijk gepost door xgnoom
Mooi gedicht...

Het enige waar je m.i. over kan vallen is dat
- de Heilige Geest niet altijd bij ons geweest (in strijd met de leer over de Drieeenheid)
- het heeft Christus 'een hoop gekost' is niet echt een mooie formulering.

Tsja, vergeleken met de boodschap is dit al wat muggezifterig: als je de kameel maar niet doorzwelgt... Mat 23:24

[Aangepast op 28/7/03 door xgnoom]
[Aangepast op 31/7/03 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Robert

Bericht door Robert »

"En Gods Geest zweefde boven de wateren"
Mart01

Bericht door Mart01 »

Ik vind kan de uitdrukking wel waarderen Daphne, en dan houd ik met name in gedachten dat Jezus na Zijn hemelvaart Zijn Geest heeft gezonden op de Pinksterdag.

Je verdient een aanmoediging in deze zware tijden!
Plaats reactie