Week van voorbereiding...

JolandaOudshoorn

Re: Week van voorbereiding...

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:Van drs. N.C. van Velzen zijn verschillende mooie boekjes verkrijgbaar voor de week van voorbereiding.
De teksten zijn ontleend aan allerlei vooraanstaande (en soms verrassende) figuren uit de kerk van alle tijden. Een stukje voor de ochtend, een stukje voor de avond, een gedicht erbij, een gebed. Erg mooi!
Afbeelding
Wat ik ook bijzonder fijn vind: in onze gemeente wordt op de vrijdagavond in de week van voorbereiding een bezinningsavond gehouden. Met betrokken gemeenteleden een uur rondom het Woord, een stuk uit het avondmaalsformulier dat nader wordt belicht, samen zingen, gebed. Heel sober, maar een oase van rust.
Ja, prachtig zijn deze boekjes, ik lees en herlees ze in die weken.
En vlinder: het boekje van WA Brakel is inderdaad ook prachtig, is gewoon een hoofdstuk overigens uit de redelijke godsdienst over het Heilig Avondmaal dat apart is uitgegeven, maar heerlijk om te lezen!

Wij hebben ook voorbereiding deze week met dinsdagavond een bezinningsavond!
Hoe heet dat boekje precies?? Van Brakel bedoel ik??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

aritha schreef:Heilig Avondmaal en een week van voorbereiding.

Hoe ziet zo'n week er bij jullie uit?
Wat lees je en waarom.
Heb je een vastendag.

Hoe bereid je jezelf voor op het Heilig Avondmaal?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar in die week niet echt speciaal op voorbereid. Wel vind ik het belangrijk zoveel mogelijk iedereen recht in de ogen te kunnen kijken.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:Van drs. N.C. van Velzen zijn verschillende mooie boekjes verkrijgbaar voor de week van voorbereiding.
De teksten zijn ontleend aan allerlei vooraanstaande (en soms verrassende) figuren uit de kerk van alle tijden. Een stukje voor de ochtend, een stukje voor de avond, een gedicht erbij, een gebed. Erg mooi!
Afbeelding
Wat ik ook bijzonder fijn vind: in onze gemeente wordt op de vrijdagavond in de week van voorbereiding een bezinningsavond gehouden. Met betrokken gemeenteleden een uur rondom het Woord, een stuk uit het avondmaalsformulier dat nader wordt belicht, samen zingen, gebed. Heel sober, maar een oase van rust.
Ja, prachtig zijn deze boekjes, ik lees en herlees ze in die weken.
En vlinder: het boekje van WA Brakel is inderdaad ook prachtig, is gewoon een hoofdstuk overigens uit de redelijke godsdienst over het Heilig Avondmaal dat apart is uitgegeven, maar heerlijk om te lezen!

Wij hebben ook voorbereiding deze week met dinsdagavond een bezinningsavond!
Hoe heet dat boekje precies?? Van Brakel bedoel ik??
het heilig avondmaal
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:

Wat lees je en waarom.
Heb je een vastendag.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar in die week niet echt speciaal op voorbereid. Wel vind ik het belangrijk zoveel mogelijk iedereen recht in de ogen te kunnen kijken.
Ik heb er over na zitten denken. Voor mij is er een gevaar dat ik door het "vasten" iets wil verdienen, nl. een goede avondmaalsgang.
Verder zei onze predikant iets treffends in de preek, afgelopen zondag. "Er wordt wel eens gevraagf: moet je bekeerd zijn om aan te gaan. "Ja"zeg ik dan. "maar je moet ook bekeerd zijn als je niet gaat"
Is het niet zo dat onze voorbereidingsweek hetzelfde moet zijn als al die andere weken?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vlinder

Bericht door vlinder »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:

Wat lees je en waarom.
Heb je een vastendag.

Ik heb er over na zitten denken. Voor mij is er een gevaar dat ik door het "vasten" iets wil verdienen, nl. een goede avondmaalsgang.
Verder zei onze predikant iets treffends in de preek, afgelopen zondag. "Er wordt wel eens gevraagf: moet je bekeerd zijn om aan te gaan. "Ja"zeg ik dan. "maar je moet ook bekeerd zijn als je niet gaat"
Is het niet zo dat onze voorbereidingsweek hetzelfde moet zijn als al die andere weken?
Daar zit ik ook altijd aan te denken en dan voel ik me schuldig dat ik de andere weken met minder "teerkost op de weg' door kan. Als je namelijk goede boeken leest wil de Heere dat ook gebruiken is mij ervaring. Het lijkt dan net of je het anders niet nodig hebt ofzo. Om die reden ben ik toen ook gestopt met forummen omdat ik vond dat ik mijn tijd beter moest besteden....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
aritha

Bericht door aritha »

@ Vlinder:Daar zit ik ook altijd aan te denken en dan voel ik me schuldig dat ik de andere weken met minder "teerkost op de weg' door kan. Als je namelijk goede boeken leest wil de Heere dat ook gebruiken is mij ervaring. Het lijkt dan net of je het anders niet nodig hebt ofzo.

Dat heb ik ook. :? Daarom houd ik er maar aan vast datde Heere zo'n Avondmaalstijd ook gebruiken om je weer op te laten staan uit een lauw leven.

Hoe doen jullie dat: Jezelf beproeven?
Wat voor plaats heeft het: 'Doe dat tot Mijn gedachtenis' Waar dan denken jullie aan.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Wij hebben hier elke Zondag Avondmaal, Elke Zondag worden we erbij neergezet onze zonden te belijden en diegene die ons hebben tekort gedaan te vergeven! Ik was bang dat het Avondmaal minder zou betekenen, maar dat is helemaal niet zo. Je wordt iedere week met je neus op de feiten gedrukt . Had het nooit gedacht dat het zo kon zijn!!Als onze dominee op vakantie is en mijn man voorgaat, dan mis ik dat!!Hij mag wel preken , maar geen sacramenten bedienen.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat lees je en waarom.
Heb je een vastendag.

aritha schreef:Dat heb ik ook. Daarom houd ik er maar aan vast datde Heere zo'n Avondmaalstijd ook gebruiken om je weer op te laten staan uit een lauw leven.

Hoe doen jullie dat: Jezelf beproeven?
Wat voor plaats heeft het: 'Doe dat tot Mijn gedachtenis' Waar dan denken jullie aan.
Dag Aritha,
Ik wilde wel eerder reageren, maar heb het even laten bezinken.
1. Als het gaat om de week van voorbereiding, ben ik altijd blij als ik dat ver van tevoren weet. In mijn agenda blokkeer ik dan in ieder geval de zaterdagavond: geen visite, geen verjaardag of wat dan ook.
Verder maximaal twee avonden iets.
Mijn ervaring is dat de duivel het altijd zo organiseerd dat je juist in die week helemaal volgepland staat met op zich geoorloofde bezigheden.

2. Ik probeer altijd ergens in die week naar de kerk te gaan. (Als we zelf geen weekdienst hebben.)

3. Er zijn heel veel boeken rond het HA en de zelfbeproeving. Eén ervan neem ik die week systematisch door. Voor mij springen er twee uit:
- Matthew Henry: Aan Zijn tafel
- Petrus Immens: De godvruuchtige Avondmaalganger
- Maar er zijn de laatste tijd nog twee mooie werkjes verschenen, die ik je beide van harte kan aanraden:
a.) http://www.debanier.nl/Boeken/363/Ik_voor_u
b.)http://www.tabernakel.nl/index.oph?page ... _sub=9&nr=
Andere mooie boekjes, niet speciaal voor het HA, maar wel op die wijze te gebruiken:
- Isaac Ambrosius: Strijdt om in te gaan
- Christopher Love: De strijd tussen vlees en Geest
- Christopher Love: Eeuwig zeker

4. Ik neem in die week een Bijbelboek (of deel ervan) sytematisch en mediterend door.

5. Zaterdagavond luister ik altijd een voorbereidingspreek van internet.

De Heere wil middelen gebruiken. En bovenstaande gebeurt ook in de andere weken, maar de HA-tijd kan je wel weer met de neus op de feiten drukken en een extra aansporing zijn om de Heere te zoeken. Wij zijn van die lauwe mensen doorgaans.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lourens

Bericht door Lourens »

aritha schreef: Hoe doen jullie dat: Jezelf beproeven?
Wat een prachtige vragen kan jij stellen Aritha.

Beproeven.
Allereerst bij mijzelf na gaan, nog mee dan bijv. bij een dagsluiting, wat is er mis in mij.
En waarom, wat brengt mij ertoe om te zondigen.
En het vasten.......... ook een soort beproeving=
Ik schreef maandag over ´s avonds geen internet en vervolgens zit ik al weer op RF ´s avonds.
Een gewoonte dus. En juist deze week eens proberen om dat te doorbreken.
Maar ook andere gewoontes doorbreken. Mijn biertje of glaasje wijn op de avond bijvoorbeeld.
Denk dat ieder voor zich wel wat kan bedenken

Doe dat tot Mijn gedachtenis.
Ik denk dan met name aan )probeer het me voor te stellen, hoewel dat onmogelijk is' wat de Heere Jezus heeft moeten doorstaan om onze Borg en Zaligmaker te worden.
En dan kan ik alleen maar klein worden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie