Yep... en sommigen die nooit komen...freek schreef:Hebben jullie kerkgangers die maar eenmaal per zondag naar de kerk gaan? Ik bedoel dan niet ouders met kinderen.albion schreef:Ik hoop wel dat de kanselboodschap 's morgens en 's avonds wordt voorgelezen
zodat het grootste gedeelte de boodschap kan horen.
Bij ons heb je 'morgengangers' en 'avondgangers' om het maar zo te benoemen.
Dat komt ook wel dat er 3x kerk is. Dus of ze komen 's morgens en 's middags,
of ze komen 's middags en 's avonds. En er zijn er die 's morgens en 's avonds gaan.
Maar de meesten zijn er 's avonds.
Synode OGG stelt kanselboodschap op
Re: Synode OGG stelt kanselboodschap op
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik had dezelfde gevoelens als jij bij de opmerking van DIA. Het klinkt heel 'vroom' om "En dan is het echt een heel groot wonder als een mens nog verwaardigd wordt om te buigen.." te zeggen en in zekere zin is dat ook zo, maar dat we niet buigen is eigen schuld. Dat geld ook, en misschien wel met name, voor Gods kinderen. We kunnen wel somber neer zitten net als Elia, maar dat is niet de houding die God van Zijn kinderen vraagt. Mag ik het eens zo zeggen: Door het gebrek aan getuigenis van Gods kinderen is de 'competitie' tussen goed en kwaad in het voordeel van het kwaad.henriët schreef:ja, dit is inderdaad juist opgemerkt.memento schreef:Wie bekeerd de mens? Precies: God! Als je dus weinig hoop hebt op bekeringen, heb je dus weinig hoop op dat God (door)werkt.Erasmiaan schreef:Is dit weer een nieuwe trend ofzo? Als je pessimistisch bent over de bekeerlijkheid van de mens denk je klein van God..., of ben je te menselijk bezig...
Zo ongeveer zal achterliggende redenatie zijn...
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Anders kunnen ze het in de kerkbode nalezen, toch?albion schreef:Ik hoop wel dat de kanselboodschap 's morgens en 's avonds wordt voorgelezen
Zo ken ik je, Henriët! Direct er bovenop vallen, als door een wesp gestoken,henriët schreef:Wat onzettend klein gedacht van de Heere..-DIA- schreef:Zo'n kanselboodschap is goed, en ook wel nodig helaas...
Toch.. hoewel je het goede wel hoopt, en als het goed is, ook om bidt,
is te vrezen dat de gemeenten zich niet zullen bekeren...
De verharding dringt door, en dat kerkelijk, landelijk, pesoonlijk...
En dan is het echt een heel groot wonder als een mens nog
verwaardigd wordt om te buigen...
Je blijft maar in de mens zoeken.
Ja zo n boodschap is nodig, niet alleen van af de kansel, maar ook voor iedereen persoonlijk.
En dan hoef je niet te hopen op wat goeds, zo n gemeente gaat bidden..
vervolgens moet je niet vrezen...
maar verwachten.
Ik vind het zo ontzettend jammer dat zelfs op een reformatorisch forum zo klein van de Heere wordt gedacht!
Weet je wat een wonder is..
dat God Zijn Zoon zond..
voor zondaren,
en ja, dat is en blijft een wonder, daar kom je ook niet over uitverwondert.
En dat wonder..
gebeurt nog dagelijks. Zijn Geest Die blinde ogen opent.
En dan kan zo n kanselboodschap zeker goed zijn, met het oog op de jeugd, vooral als er dan ook op gewezen wordt.. niet alleen op wat er allemaal zo slecht is enz enz enz,
maar laat ze horen dat er ontkoming is aan het leven dat eindigt in de rampzaligheid,
dat je door het leven, door deze wereld heen kunt komen, als je Christus kennen mag.
en leer ze hoe dat kon,
wijs de Weg,
dan dan is het niet een maar ze zullen zich wel niet bekeren.... ook al bidden ze
Nee, het krachtigste wapen is het gebed.
daarom..
Vlucht tot Hem,
Wie tot Hem vlucht zal geenszins uitgeworpen worden!!!!
als er iets wordt gezegd in de zin zoals wat daar opmerkte.
Het is wat anders dan klein van God te denken. Als je de diepte van de val van de mens een beetje
leert kennen. En de tijd waarin we leven een beetje leert verstaan...
---SNOEI --- [NIET OP DE PERSOON SPELEN]
Maar blijf wel de realiteit onder ogen zien,
en de realiteit is nu eenmaal helaas niet zo mooi...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Fijn jet, dat je in ieder geval nog zeer godsdienstig bent 

De mens ziet aan wat voor ogen is, God ziet het hart aan.-DIA- schreef:Zo ken ik je, Henriët! Direct er bovenop vallen, als door een wesp gestoken,henriët schreef:Wat onzettend klein gedacht van de Heere..-DIA- schreef:Zo'n kanselboodschap is goed, en ook wel nodig helaas...
Ja zo n boodschap is nodig, niet alleen van af de kansel, maar ook voor iedereen persoonlijk.
maar verwachten.
Ik vind het zo ontzettend jammer dat zelfs op een reformatorisch forum zo klein van de Heere wordt gedacht!
dat God Zijn Zoon zond..
voor zondaren,
En dat wonder..
En dan kan zo n kanselboodschap zeker goed zijn, met het oog op de jeugd, vooral als er dan ook op gewezen wordt.. niet alleen op wat er allemaal zo slecht is enz enz enz,
maar laat ze horen dat er ontkoming is aan het leven dat eindigt in de rampzaligheid,
dat je door het leven, door deze wereld heen kunt komen, als je Christus kennen mag.
en leer ze hoe dat kon,
wijs de Weg,
dan dan is het niet een maar ze zullen zich wel niet bekeren.... ook al bidden ze
daarom..
Vlucht tot Hem,
Het is wat anders dan klein van God te denken. Als je de diepte van de val van de mens een beetje
---SNOEI---
- besef dat je mensen enorm pijn kunt doen op deze manier dia, mij iig wel
memento heeft al verwoord wat ik bedoel.
en als door een wesp gestoken, ja, als ik iets ( misschien wellicht verkeerd hoor, ik ben ook maar een mens) lees waarbij de Heere tekort gedaan wordt..
en verder..
weet ik gewoon niet meer wat ik zeggen moet
Adieu
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Kleinere OGG gemeenten hebben vaak geen plaatselijke kerkblad en of het gepubliceerd wordt in de landelijke kerkbode van de OGGN weet ik niet.Tiberius schreef:Anders kunnen ze het in de kerkbode nalezen, toch?albion schreef:Ik hoop wel dat de kanselboodschap 's morgens en 's avonds wordt voorgelezen
Atze
Dit is dus de Vrucht van ontdekkking door de Geest van Pinksteren?henriët schreef:De mens ziet aan wat voor ogen is, God ziet het hart aan.-DIA- schreef:Zo ken ik je, Henriët! Direct er bovenop vallen, als door een wesp gestoken,henriët schreef:Wat onzettend klein gedacht van de Heere..-DIA- schreef:Zo'n kanselboodschap is goed, en ook wel nodig helaas...
maar verwachten.
dat God Zijn Zoon zond..
voor zondaren,
En dat wonder..
en leer ze hoe dat kon,
wijs de Weg,
daarom..
Vlucht tot Hem,
---SNOEI---
- besef dat je mensen enorm pijn kunt doen op deze manier dia, mij iig wel
memento heeft al verwoord wat ik bedoel.
en als door een wesp gestoken, ja, als ik iets ( misschien wellicht verkeerd hoor, ik ben ook maar een mens) lees waarbij de Heere tekort gedaan wordt..
en verder..
weet ik gewoon niet meer wat ik zeggen moet
Adieu
Ik heb dat toch wat anders geleerd...
- JolandaOudshoorn
misschien even dit lezen DIA, dan weet je wat Henriet bedoelt. En dit is ook de boodschap van Pinksteren. Wat jou ongetwijfeld ook geleerd is. En anders, dan is jou het verkeerde geleerdhenriët schreef:ja, dit is inderdaad juist opgemerkt.memento schreef:Wie bekeerd de mens? Precies: God! Als je dus weinig hoop hebt op bekeringen, heb je dus weinig hoop op dat God (door)werkt.Erasmiaan schreef:Is dit weer een nieuwe trend ofzo? Als je pessimistisch bent over de bekeerlijkheid van de mens denk je klein van God..., of ben je te menselijk bezig...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
--- SNOEI ---
Ik heb het wel gelezen... Maar het is altijd wel bedenkelijkJolandaOudshoorn schreef:misschien even dit lezen DIA, dan weet je wat Henriet bedoelt. En dit is ook de boodschap van Pinksteren. Wat jou ongetwijfeld ook geleerd is. En anders, dan is jou het verkeerde geleerdhenriët schreef:ja, dit is inderdaad juist opgemerkt.memento schreef:Wie bekeerd de mens? Precies: God! Als je dus weinig hoop hebt op bekeringen, heb je dus weinig hoop op dat God (door)werkt.Erasmiaan schreef:Is dit weer een nieuwe trend ofzo? Als je pessimistisch bent over de bekeerlijkheid van de mens denk je klein van God..., of ben je te menselijk bezig...
als een mens zich pijn gedaan voelt in zijn/haar godsdienst.
Ik bedoel niemand pijn te doen, maar de Waarheid kan wel
eens pijn doen. Maar dan is het ter genezing bedoeld.
Fijn dat je dit zo positief weet te brengenBJD schreef:Gelukkig hebben we een iemand op dit forum die dit haarfijn doorheeft...-DIA- schreef: En de tijd waarin we leven een beetje leert verstaan...![]()

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
het is duidelijk dat je me niet kent.-DIA- schreef:
Ik heb het wel gelezen... Maar het is altijd wel bedenkelijk
dat neem ik je verder ook niet kwalijk.
maar als mijn Koning wordt geringschat.. ja dan voel ik pijn ja..
want dat komt Hij niet toe!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA- schreef: Ik heb het wel gelezen... Maar het is altijd wel bedenkelijk

Zou je misschien je enter niet zo vaak midden in een zin willen gebruiken? Dat leest namelijk zo lastig.
Dank u

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wil ik hier even Hen bijvallen...henriët schreef: Wat onzettend klein gedacht van de Heere..
maar verwachten.
dat God Zijn Zoon zond..
voor zondaren,
En dat wonder..
en leer ze hoe dat kon,
wijs de Weg,
daarom..
Vlucht tot Hem,
Maar, toch is de synode hier wel iets verkeerd...
Deze boodschap, deze zeer blijde boodschap, moet elke godsdienstoefening gepreekt worden, en niet op mindere rang komen door af en toe maar een kanselboodschap te brengen.
Zijn volk moet elke keer vast voedsel ontvangen, wat inhoud dat men elke keer ook op haar zonden gewezen wordt. Zo is de lezing van de wet ook niet de tijd om maar even routine, niet de gedachten erbij.... Je weet wel wat ik bedoel, denk ik. Nee, daar worden we iedere zondag weer op Gods wet, de wet der liefde gewezen. Doe dat en gij zult leven! Niet dat we dat kunnen uit eigen kracht. Daarom heeft Hij Zijn Zoon gegeven, dat we in Hem rechtvaardig voor Zijn rechterstoel staan zullen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.