Wat is bevindelijke prediking?

freek

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door freek »

Luther schreef:
freek schreef:Want de belangrijkste vraag die in de bijbel zelf speelt is uiteindelijk niet: hoe kom ik tot Christus, maar hoe leef ik met/in/voor Christus. Dat dit niet losstaat van die eerste vraag is evident, maar maakt wel dat een heel ander accent en perspectief nodig is.
Ben ik niet met je eens. De belangrijkste vraag die elke dienst weer aan ons gesteld moet worden, is: Heb gij Mij lief?
Dat zal of leiden tot ontdekking, of tot nader onderwijs.
Dat is een Goddelijke vraag en daarom legitiem. Maar dat is niet de vraag die Gods dienaren doorgaans aan de orde stellen. Eerder een variant daarop: Hoe krijg ik God lief. En dat is een menselijke vraag. Het enige antwoord is door over de liefde te spreken met de daaraan verbonden de vraag: hebt gij mij lief. Dan zit je gelijk al bij de vraag: hoe leef ik met Christus. Want alleen daardoor laat je toch werkelijk zien of je Hem liefhebt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
freek schreef:Want de belangrijkste vraag die in de bijbel zelf speelt is uiteindelijk niet: hoe kom ik tot Christus, maar hoe leef ik met/in/voor Christus. Dat dit niet losstaat van die eerste vraag is evident, maar maakt wel dat een heel ander accent en perspectief nodig is.
Ben ik niet met je eens. De belangrijkste vraag die elke dienst weer aan ons gesteld moet worden, is: Heb gij Mij lief?
Juist...

Dat je zelfkennis mag ontvangen..
Dat ik zelf de grootste vijand van God ben...
Dat ik me NOOIT wil bekeren,
NOOIT zal bekeren..

Tenzij...

En dat moet zeker ook gepreekt worden!
Niet alleen "Hebt gij Mij lief?" maar eerst...
Ik ben van nature geneigd om
God en mijn naaste te haten...
Nee, zulke lieve mensjes zijn we toch niet...

Of ben ik dat alleen maar dan?
Vergis ik me?
Wordt niet genoeg gepreekt dat we Jezus lief moeten hebben?
Een zoete lieve Jezus die we
(als je een beetje zelfkennis hebt)
van nature HATEN..
Of ben ik daar niet aan ontdekt?
Is het beschouwing?
Of heb jij dat ook?
Dat je jezelf wel eenns wantrouwt?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

freek schreef:hoe kom ik tot Christus, maar hoe leef ik met/in/voor Christus. Dat dit niet losstaat van die eerste vraag is evident, maar maakt wel dat een heel ander accent en perspectief nodig is.
Preek 2 van zondagmiddag ging hier uitgebreid en hoofdzakelijk op in. De kandidaat vroeg voor de zekerheid later in de consistorie of hij daarin te ver was gegaan, maar wij als kerkenraad hebben gelukkig te kennen gegeven dat het tekstgedeelte juist was gepreekt en dat een tekstgedeelte niet altijd alles kan bevatten wat een reformatorisch iemand verwacht van een preek.
Marnix

Bericht door Marnix »

freek schreef:
Luther schreef:
Dat is een Goddelijke vraag en daarom legitiem. Maar dat is niet de vraag die Gods dienaren doorgaans aan de orde stellen. Eerder een variant daarop: Hoe krijg ik God lief. En dat is een menselijke vraag. Het enige antwoord is door over de liefde te spreken met de daaraan verbonden de vraag: hebt gij mij lief. Dan zit je gelijk al bij de vraag: hoe leef ik met Christus. Want alleen daardoor laat je toch werkelijk zien of je Hem liefhebt.
Om maar weer aan te sluiten bij mijn vorige posting. Ook hier moeten we niet vanuit de mens beginnen maar vanuit God. Iemand die liefdeloos is kan niet zomaar God liefhebben. En wat is het evangelie? Gaat dat over onze liefde voor God? Nee, het gaat over Gods liefde voor ons! En dat moet klinken. We kunnen pas liefde gaan geven als we het eerst ontvangen. De focus moet dus niet liggen bij "jullie kunnen niet liefhebben" of bij: "Je moet Hem liefhebben anders heeft Hij jou ook niet lief". De focus moet liggen bij de liefde die God geeft. Alleen door die liefde te zien en te ontvangen, kunnen wij leren God lief te hebben.

Verder sluit ik me helemaal bij je aan, bij prediking tot levendgemaakten is die heiliging, hoe leven we, belangrijk, hoewel ook altijd vanuit bovenstaand perspectief. Bij de prediking tot dode zondaren is de vraag: "hoe leef ik met Christus" niet relevant, zolang die persoon helemaal niet leeft.

En de juiste focus mis ik bij jou, Dia (waarom praat je trouwens opeens met van die korte zinnetjes onder elkaar?). Je stelt de mens centraal, niet Gods kunnen maar ons niet-kunnen. Als je er maar op hamert dat mensen zich niet bekeren moet je er ook niet vreemd van opkijken dat mensen zich niet bekeren. Je moet ze in de eerste plaats vertellen over Gods liefde en genade, het evangelie. Als ik jou prediking naast die van Jezus en de apostelen leg zie ik toch grote verschillen. Ik zie Petrus nergens op de Pinksterdag zeggen: U kunt zich niet bekeren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door Afgewezen »

Het probleem van -DIA- is dat hij helemaal niet in gesprek gaat. In zijn spraakgebruik stelt hij zich ver boven al dat lichte en ijdele roepen van zijn medeforummers.
::salut
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

-DIA- schreef: Of ben ik dat alleen maar dan?
Dat je jezelf wel eens wantrouwt?
Uiteraard wantrouwt elke gelovige zichzelf. Dat is nu net de reden om de zaligheid bij een Ander te zoeken. Maar dat stuk mis ik in jouw jammerlijk zelfgericht beklag DIA.
Gods Volk heeft vaak een klagen over het missen van een Ander.
Zoekende naar hun Liefste, maar Hem niet te bemerken. Wetende in Wie ze geloven en Wie ze liefhebben.
Dat is een heel ander beklag.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Beste DIA, je wilt toch Reformatorisch zijn, moet je eens preken van de Reformatoren lezen, Ds. Luther, Ds. Calvijn, Ds. Oecolampadius, Ds. Bullinger ect.
Die preken bevatten echt niet beschrijvingen van bevindingen. Die bestaan doorgaans uit pure woord verkondiging die dicht bij de tekst blijft, en wat toepassingen worden gemaakt.
Maar die hebben het niet over Gods volk weet dit en dat, en ze zijn wel eens daar geweest en hebben die tijden gekend, en men moet dit leren net als God volk.
Maar als een bijbelgedeelte over de zaken van Zondag 31 van de Heidelbergse Cat. spreekt, dan zetten ze die ook wel scherp neer. Geloof - behoud, ongeloof - ondergang.

En ja gelovigen zullen wel eens zaken herkennen bij de bijbelheiligen, maar dat is wat anders dan, een reeks kenmerken of gebeurtenissen of iets in die trant, dat al Gods volk zou moeten kennen, want ja zo leid God zijn volk ect.
Heb het wel eens vaker gezegd, gelovigen zullen zich soms in een Psalm herkennen, dat ze zeggen, kijk die oude Psalm zegt wat ik voel of meemaak. Maar niet alle Psalmen.

En het klopt vaak dat men in bepaalde kringen blijft steken in een beschouwlijke prediking. (gepreekte bevinding zoals je wilt), maar het gaat er om dat de zaken van Vraag 83 en 84 van de Heidelberger dat die gepreekt worden duidelijk. Niet we zijn allemaal zondaars en het is toch zo gruwelijk dat we God verlaten hebben ect.

En wat bevinding is :
"… Als het gaat over bevinding, dan zeg ik vanmiddag, dat is bevinding, dat is niet oud versleten beschimmeld brood uit de kast halen, van nou 30 of 40 jaar geleden, een oud vrouwtje hier en zus en zo. Maar bevinding, het woord van God, mogen ervaren, is een kracht, en een zalige zoete werking en uitwerking, dat er genezing is onder de vleugels van de Zon der gerechtigheid. En dat Hij de moede kracht geeft, en dat Hij vermenigvuldigd de sterkten dien die geen krachten heeft."

Hartelijke groet,
JGW
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:Het probleem van -DIA- is dat hij helemaal niet in gesprek gaat. In zijn spraakgebruik stelt hij zich ver boven al dat lichte en ijdele roepen van zijn medeforummers.
Hoe komt het dan over?
Ik bedoel met beslist niet boven een ander
te verheffen

Dat zou ikzelf ook nooit willen
of bedoelen

Waaruit komt dat bij jullie dan over...
Ik weet dat ik een 'afwijking' heb,
syndroom van asperger,
waardoor ik 'anders' kan overkomen
als een 'normaal' mens...

Leer mij,
Ik luister...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Beste DIA, je wilt toch Reformatorisch zijn, moet je eens preken van de Reformatoren lezen, Ds. Luther, Ds. Calvijn, Ds. Oecolampadius, Ds. Bullinger ect.
Die preken bevatten echt niet beschrijvingen van bevindingen. Die bestaan doorgaans uit pure woord verkondiging die dicht bij de tekst blijft, en wat toepassingen worden gemaakt.
Maar die hebben het niet over Gods volk weet dit en dat, en ze zijn wel eens daar geweest en hebben die tijden gekend, en men moet dit leren net als God volk.
Maar als een bijbelgedeelte over de zaken van Zondag 31 van de Heidelbergse Cat. spreekt, dan zetten ze die ook wel scherp neer. Geloof - behoud, ongeloof - ondergang.

En ja gelovigen zullen wel eens zaken herkennen bij de bijbelheiligen, maar dat is wat anders dan, een reeks kenmerken of gebeurtenissen of iets in die trant, dat al Gods volk zou moeten kennen, want ja zo leid God zijn volk ect.
Heb het wel eens vaker gezegd, gelovigen zullen zich soms in een Psalm herkennen, dat ze zeggen, kijk die oude Psalm zegt wat ik voel of meemaak. Maar niet alle Psalmen.

En het klopt vaak dat men in bepaalde kringen blijft steken in een beschouwlijke prediking. (gepreekte bevinding zoals je wilt), maar het gaat er om dat de zaken van Vraag 83 en 84 van de Heidelberger dat die gepreekt worden duidelijk. Niet we zijn allemaal zondaars en het is toch zo gruwelijk dat we God verlaten hebben ect.

En wat bevinding is :
"… Als het gaat over bevinding, dan zeg ik vanmiddag, dat is bevinding, dat is niet oud versleten beschimmeld brood uit de kast halen, van nou 30 of 40 jaar geleden, een oud vrouwtje hier en zus en zo. Maar bevinding, het woord van God, mogen ervaren, is een kracht, en een zalige zoete werking en uitwerking, dat er genezing is onder de vleugels van de Zon der gerechtigheid. En dat Hij de moede kracht geeft, en dat Hij vermenigvuldigd de sterkten dien die geen krachten heeft."

Hartelijke groet,
JGW
Als de bevinelijke waarheid
niet meer gepreekt wordt...
Niet meer het werk Gods verteld wordtt...

Zal binnen 1 generatie
er niet anders overblijven
als dode vormendienst...

Doet Zijne glorierije daan
Alom den volkeren verstaan,
En spreekt, met aandacht en ontzag,
Van Zijne wond'ren dag aan dag.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Waaruit komt dat bij jullie dan over...
syndroom van asperger,

Leer mij,
Ik luister...
Nou ja, dat verklaart misschien wel iets. Je gaat niet in gesprek met de ander, je verklaart alleen wat jezelf vindt. Maar misschien kun je niet anders.
Er zijn wel meer mensen hier met autistiforme trekjes. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:Het probleem van -DIA- is dat hij helemaal niet in gesprek gaat. In zijn spraakgebruik stelt hij zich ver boven al dat lichte en ijdele roepen van zijn medeforummers.
Hoe komt het dan over?
Ik bedoel met beslist niet boven een ander
te verheffen

Dat zou ikzelf ook nooit willen
of bedoelen

Waaruit komt dat bij jullie dan over...
syndroom van asperger,

Leer mij,
Ik luister...
-DIA- ik ga je een groot compliment geven! :super
Heel goed, zoals je je nu kwetsbaar en open opstelt! Het kan iderdaad best zijn dat asperger jou hierin behoorlijk parten speelt en dan is het zeker van belang om open het gesprek aan te gaan over de wijze waarop je overkomt. Dat heb je nu gedaan en dat is (nogmaals) een compliment waard! Misschien moet je die toon proberen vast te houden en bepaalde zaken meer vragend dan stellend aan de orde te stellen.

Groeten,
Luther
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Luther schreef:
Heel goed, zoals je je nu kwetsbaar en open opstelt! Het kan iderdaad best zijn dat asperger jou hierin behoorlijk parten speelt en dan is het zeker van belang om open het gesprek aan te gaan over de wijze waarop je overkomt. Dat heb je nu gedaan en dat is (nogmaals) een compliment waard! Misschien moet je die toon proberen vast te houden en bepaalde zaken meer vragend dan stellend aan de orde te stellen.

Groeten,
Luther
Als ik onze hervormer :hi mag aanvullen:
Probeer bij een verschil van inzicht meer vragen te stellen; dat helpt echt het gesprek verder. Bijna altijd zit er een verhaal achter.
Dat is niet altijd makkelijk; dat besef ik ook wel, maar dat dwingt jezelf en je gesprekspartner (met mogelijk een heel andere visie) tot nadenken en helder formuleren.
Daar leert iedereen van.

Het is misschien een 'enge' gedachte; maar neem soms gewoon afstand van je zelf; kruip 's in de huid van iemand die 'r anders over denkt. En probeer zo te begrijpen waarom ie zo denkt.
memento

Bericht door memento »

Jean le Fontain schreef:
Luther schreef:

Groeten,
Luther
Als ik onze hervormer :hi mag aanvullen:
Probeer bij een verschil van inzicht meer vragen te stellen; dat helpt echt het gesprek verder. Bijna altijd zit er een verhaal achter.
Dat is niet altijd makkelijk; dat besef ik ook wel, maar dat dwingt jezelf en je gesprekspartner (met mogelijk een heel andere visie) tot nadenken en helder formuleren.
Daar leert iedereen van.

Het is misschien een 'enge' gedachte; maar neem soms gewoon afstand van je zelf; kruip 's in de huid van iemand die 'r anders over denkt. En probeer zo te begrijpen waarom ie zo denkt.
En
stop
met
het
spelen

met
ENTERs
als
dat
niet

nodig is

want dat
leest
zo
irritant
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Beste DIA, je wilt toch Reformatorisch zijn, moet je eens preken van de Reformatoren lezen, Ds. Luther, Ds. Calvijn, Ds. Oecolampadius, Ds. Bullinger ect.

En wat bevinding is :

Hartelijke groet,
JGW
Als de bevinelijke waarheid
niet meer gepreekt wordt...
Niet meer het werk Gods verteld wordtt...
Wie zegt er dat ik daarvoor pleit. Gods werk vermelden is niet hetzelfde als gepreekte bevinding, bij mij in ieder geval niet. En wel eens een preek van een Reformator gelezen beste DIA ?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
seuter

Bericht door seuter »

IN O.T. o.a. dmv Urim en de Thummim. Dit was het uiterste middel.
Dan toch maar 2 Kor. 5 vers 20 : Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
Dus zulk predikers die door Gods Geest geleid worden, geven bijbelse raadgevingen, uitleggingen, aanwijzingen, leringen, vertroostingen etc.

Ik heb meer gezegd : ook in het Chinees, Japans, Koreaans met alle cultuur gevoeligheden.
Zij MOETEN OOK door Gods Geest kunnen / mogen / moeten worden. M.a.w. : zij moeten OOK de weg gewezen worden !
Wij zijn echt ouderwets met Hollandse oogkleppen op.
ECHTER mijn verzuchtingen zijn er wel.
Geldt Psalm 87 dan nog wel ?
Plaats reactie