Dat ligt er aan wat je voorop stelt. Dan zou je een andere boodschap moeten preken dan de apostelen namelijk: Als je uitverkoren bent ga je geloven en anders ben je toch al gedoemd om verloren te gaan.barjan schreef:1. dan kun je geen genade aanbieden in de prediking aan alle hoorders.Marnix schreef:Ik snap het nog niet helemaal maar om het wat duidelijker te krijgen ga ik op je punten in:
1. Stel, de uitverkorenen zijn alleen schuldig aan de dood van Jezus, de niet-uitverkorenen zijn wel schuldig maar niet aan de dood van Jezus. Wat is dan je probleempunt?
2. Stel dat Jezus is alle zonden droeg maar alleen wie in Hem geloven worden gered, wat is dan je probleempunt? Zoals ik al aangaf: De zwaarte, lengte etc van het lijden is niet aan het aantal mensen dat uiteindelijk door dat lijden gered worden gebonden. Daarnaast is er aanbod van genade voor iedereen maar dat wil niet zeggen dat iedereen gered wordt. De Bijbel zegt immers dat alleen ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
God biedt dus redding aan iedereen en de voorwaarde is geloof. Hoe dat zich precies verhoudt met uitverkiezing en dat God het moet geven weet ik niet maar volgens mij leert de Bijbel een algemeen aanbod van genade en tegelijkertijd uitverkiezing en dat God het moet geven en we er niet uit vrije wil voor kiezen.
Nee, dan praat ik over verzoening door het geloof in Hem. De Bijbel zet geloof voorop.2. dan spreek je niet over verzoening voor de uitverkorenen naar over een verzoende staat in Christus. dat is een lijn die geen particuliere verzoening meer kan bevatten.
Dat kan, ik zie het probleem niet. Zolang we maar focussen op geloof.punt 1 is nodig om uitverkorenen tot geloof te nodigen. iedereen die het evangelie hoort komt de belofte van het evangelie toe volgens handelingen.
Ik snap je punt nog steeds niet. Er wordt genade aangeboden voor die niet geloven en die genade is dat er redding is door het geloof.... waartoe we iedereen moeten oproepen. Wat ik alleen niet precies snap is hoe dat dan precies met de uitverkiezing zit. Maar daar leert de Bijbel niet zoveel over dus dat hoef ik niet te snappen, anders had het er wel precies ingestaan. Maar volgens mij zet je jezelf een beetje "vast" op dit punt door niet de leer van de Bijbel over aanbod van genade, geloof en behoud te willen snappen maar door dit met de uitverkiezingsleer te willen rijmen.punt 2 is in strijd met Rom 9. Niet iedereen gelooft en blijft daarom verworpen. Dat is een persoonlijke aangelegenheid. Niet geloven in Jezus en Zijn genade. Dus is er wel een genade voor diegenen die niet geloven. En dat is weer een arminiaanse conclusie.
het klopt niet bij elkaar en toch is het nodig bij elkaar wil een mens een grond hebben om te geloven.
hoe langer ik er over nadenk, hoe minder ik het snap.
De Bijbel leert ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. En toch gaan er mensen verloren. Als ik dat met de uitverkiezing wil gaan rijmen kom ik er niet uit. Als ik het met wat ik in de Bijbel lees wil rijmen wel: Wie gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet geloofd is reeds veroordeeld. Omdat ze niet geloven. Misschien moeten we het daar bij laten en niet de uitverkiezing willen snappen aangezien we God niet volledig kunnen begrijpen.