Simson en Delila

JolandaOudshoorn

Re: Simson en Delila

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hinde schreef:Helder, bedankt voor jullie uitleg.
Maar da's dan wel voor +8 denk ik.
Dit krijg ik een kleuter nooit uitgelegd.

Moet ik me dan de eerste jaren van de opvoeding beperken tot het nieuwe testament?
Nee, dat niet. Ik wil daar later nog wel op terugkomen, voor nu welterusten!
ps. ik weet uit ervaring hoe moeilijk de geschiedenissen zijn van het OT om te vertellen aan kinderen, met de kinderclub hebben we ook uit Richteren verteld en dat was best pittig met al die "slachtpartijen"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:Helder, bedankt voor jullie uitleg.
Maar da's dan wel voor +8 denk ik.
Dit krijg ik een kleuter nooit uitgelegd.

Moet ik me dan de eerste jaren van de opvoeding beperken tot het nieuwe testament?
Ik merk, dat de geschiedenis(sen) je zelf ook raakt op een wijze, die niet goed is voor jezelf en je kinderen. Dat is wel begrijpelijk, want het geweld in het Oude Testament is iets wat voor veel mensen confronterend is.
In dat geval is het misschien beter om met het Nieuwe Testament te beginnen.

Anderzijds moet je altijd in het oog houden, dat het geweld in het Oude Testament altijd gericht is op inperking van het kwaad en bestraffing van de zonde.
Wanneer je kennis neemt van de literatuur uit dezelfde periode van omringende beschavingen, dan valt je op, dat het geweld in die geschriften altijd buiten alle proporties is (vergelijk bijvoorbeeld het lied van Lamech in Genesis 4). In het Oude Testament is het altijd proportioneel: oog om oog, tand om tand.
Hinde

Bericht door Hinde »

Misschien moet ik me dan inderdaad maar even beperken tot het Nieuwe Testament.
Want dat oog om oog, tand om tand kan ik als toegepaste methode niet plaatsen.

Overigens; toen de israëlieten terugkwamen in Kanaän was het toch niet eens oog om oog, tand om tand?
Daar woonden onschuldige kinderen die niet wisten dat generaties terug dat land bevolkt werd door een ander volk. Oké, ze hadden de keuze om zich te bekeren tot een andere God.
Maar hoe konden zij vanuit hun opvoeding weten dat die andere God de Echte was.
Dan denk ik als mens; had toch wel wat zachtzinniger gekund? Wat meer evangelisatie voordat er op los geslagen werd?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hinde schreef:Misschien moet ik me dan inderdaad maar even beperken tot het Nieuwe Testament.

Overigens; toen de israëlieten terugkwamen in Kanaän was het toch niet eens oog om oog, tand om tand?
Daar woonden onschuldige kinderen die niet wisten dat generaties terug dat land bevolkt werd door een ander volk. Oké, ze hadden de keuze om zich te bekeren tot een andere God.
Dan denk ik als mens; had toch wel wat zachtzinniger gekund? Wat meer evangelisatie voordat er op los geslagen werd?
Tegen wie is je verwijtende toon nu eigenlijk gericht?
Hinde

Bericht door Hinde »

Niet tegen God, ik neem aan dat die het niet zo bedoelt had.
Of wel?

Misschien tegen de Israëlieten.
Of de Bijbelschrijvers.

Ach, ik weet het zelf niet hoor.
De mensheid in het algemeen waarschijnlijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hinde schreef:Niet tegen God, ik neem aan dat die het niet zo bedoelt had.
Of wel?

Misschien tegen de Israëlieten.
Of de Bijbelschrijvers.

Ach, ik weet het zelf niet hoor.
De mensheid in het algemeen waarschijnlijk.
Misschien goed om je dat af te vragen voordat je je vragen stelt. Voor je het weet is het God, Die jij ter verantwoording roept. En al begrijpen wij niet alles, dat geeft ons niet het recht Hem verantwoording af te vragen voor Zijn daden, zowel ten opzichte van het volk Israël, als ten opzichte van de heidenvolkeren die op Gods bevel uitgeroeid moesten worden, als ten opzichte van de Bijbelschrijvers, die dit alles moesten opschrijven.
Hinde

Bericht door Hinde »

Nee, ik wil niet God ter verantwoording roepen.

Ik begreep die Israëlieten/richters niet.
Karst T. heeft wellicht nooit Gods leiding in zijn leven ervaren.
Maar die Israëlieten en richters, die zo vaak Gods leiding hebben moeten voelen...
Ik begreep niet hoe ze zo konden doen.

Maar vanavond was een erg verhelderende avond.
1. De toelichting van Tiberius en Jolanda was erg verhelderend.
2. Ben met mijn neus op mezelf gedrukt.

Dus zo was dit, voor mij althans, toch erg zinvol.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hinde schreef:Nee, ik wil niet God ter verantwoording roepen.

Ik begreep die Israëlieten/richters niet.
Karst T. heeft wellicht nooit Gods leiding in zijn leven ervaren.
Maar die Israëlieten en richters, die zo vaak Gods leiding hebben moeten voelen...
Ik begreep niet hoe ze zo konden doen.

Maar vanavond was een erg verhelderende avond.
1. De toelichting van Tiberius en Jolanda was erg verhelderend.
2. Ben met mijn neus op mezelf gedrukt.

Dus zo was dit, voor mij althans, toch erg zinvol.
Zie je wel dat je gewoon ook "domme vragen" (die niet bestaan), moet stellen! ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:Misschien moet ik me dan inderdaad maar even beperken tot het Nieuwe Testament.

Waarom zouden ze dat niet weten? Ze stammen toch van Kanaän, de zoon van Cham, de zoon van Noach af? Dus ze zullen heus wel het één en ander geweten hebben.
Ook hebben de patriarchen daar nog decennialang gewoond (niet dat al Jakobs zonen nou zo'n kuis en ingetogen leven leidden, maar dat terzijde).

De Heere zegt tegen Abraham, dat de maat van hun ongerechtigheid nog niet vol was: dat duurde nog (ruim) vierhonderd jaar.
Verder was er in Kanaän heel veel perversiteit en seksuele uitspattingen, denk bijvoorbeeld aan Sodom en Gomorra, waardoor de levensverwachting van die mensen heel laag was vanwege de geslachtsziekten.
Ook hier ze je weer de aspecten van straf en inperking van (gevolgen van de) zonde.
Hinde

Bericht door Hinde »

Heel verhelderend. Zo had ik het (dat was al duidelijk) nooit bekeken.
Plaats reactie