7e gebod en schuldbelijdenis

de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Het is natuurlijk wel zo dat eerst een studie afgemaakt moet worden in deze dagen, maar ik vraag me af of dat altijd bij ouders vandaan komt.
Ik ben op zich wel voorstander voor het afmaken van een studie, maar ik begrijp ook de problemen die dat in de relationele sfeer mee kan brengen. Daarom denk ik dat je heel goed moet nadenken daarover. Je stelt òf we gaan trouwen en ik ga dan verder studeren en we hebben geen vetpot, maar we hebben wel de geneugten van het getrouwd-zijn (ik vraag me af of dit een goede basis van je huwelijk is, maar dat is misschien een andere discussie). Òf we maken hele goede afspraken over het samen-zijn en de gevaren die daar bij komen kijken.

Ik vind niet dat je daar zo direct over kan oordelen, aangezien je ieder geval apart moet bekijken.
toy

Bericht door toy »

Origineel geplaatst door madelief
En word er niet gereageerd op:

Dat er eigenlijk twee dingen verwacht worden.................En je twintig jarige studie afmaken en je handen Thuis houden. Hoe zien jullie dat? Dat was in de tijd van de bijbel niet hoor!!
Denk jij dat er in de bijbel sprake was van een verkering met lichamelijk kontakt? Ik zie dit vrij zwart-wit: je mag lichamelijk kontakt (onbeperkt), dit is niet bijbels, of er is helemaal geen lichamelijk kontakt, lijkt mij bijbelser.
toy

Bericht door toy »

Refojongere,

Ben het voor 100 % met jou eens als je dit in zijn verband laat staan. Het gaat hier over hypocrieten en gelovigen. Over het maken van een onderscheid wie er tot de gemeente van Christus behoort en daarom het Avondmaal mag houden en wie niet.
Bij het schuldbelijdenis doen is er lang niet altijd sprake van gelovigen. Als nu alles wat niet uit het geloof is, zonde is, waarom zou een ongelovige dan specifiek die zonde moeten belijden voor de gemeente van Christus?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Rens,

Wat moet ik volgens jou nog preciseren? De openbare zonden die in het Avondmaalsformulier genoemd worden?

Beste Toy,

"Als nu alles wat niet uit het geloof is, zonde is, waarom zou een ongelovige dan specifiek die zonde moeten belijden voor de gemeente van Christus?"
Omdat hij of zij een lid is van de gemeente van Christus en wij lang niet altijd kunnen beoordelen of zo iemand door een waar geloof ingelijfd is in Christus of een historisch geloof heeft. Sommige zonden werpen een laster op de gemeente van Christus. Je moet het maar vergelijken met een ouderling die incest gepleegd heeft om maar een erg extreem voorbeeld te noemen.
madelief

Bericht door madelief »

Sorry Toy, je hebt in mijn ogen een aparte opvatting. Helemaal geen lichamelijk contact, volgens mij heb je nog nooit een relatie gehad en leef je als een kluizenaar!!!!!!!!!!!!
Je kunt toch grenzen stellen, en ik vind ook dat je bv samen op vakantie kunt. Als je er alletwee achter staat dat het niet gebeurd en je neemt aparte slaapkamers dan moet er niets aan de hand zijn. Want als je wilt kun je het ook nog doen achter op de brommer!!!
Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoording..........
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hallo Rens,

Ik begrijp je niet helemaal. Is het zo dat je wilt weten van ons of je van twee kerken tegelijk lid kan zijn, start dan een nieuwe discussie.
Gaat het over het Avondmaalsformulier?
Ga dan verder bij de discussie 'Avondmaal".
Weet je, ik vind het nogal verwarrend en wil je opheldering vragen.
:thu
toy

Bericht door toy »

Origineel geplaatst door Refojongere
Beste Toy,

"Als nu alles wat niet uit het geloof is, zonde is, waarom zou een ongelovige dan specifiek die zonde moeten belijden voor de gemeente van Christus?"
Omdat hij of zij een lid is van de gemeente van Christus en wij lang niet altijd kunnen beoordelen of zo iemand door een waar geloof ingelijfd is in Christus of een historisch geloof heeft. Sommige zonden werpen een laster op de gemeente van Christus. Je moet het maar vergelijken met een ouderling die incest gepleegd heeft om maar een erg extreem voorbeeld te noemen.
Een ongelovige is geen lid van het lichaam van Christus (ofwel de gemeente van Christus)!
Hierin mogen wij als eerste afgaan op de persoonlijke belijdenis en vervolgens op de leefwijze.
toy

Bericht door toy »

Origineel geplaatst door madelief
Sorry Toy, je hebt in mijn ogen een aparte opvatting. Helemaal geen lichamelijk contact, volgens mij heb je nog nooit een relatie gehad en leef je als een kluizenaar!!!!!!!!!!!!
Dat je mijn opvatting apart vindt, begrijp ik. Je komt echter zelf met een probleem, waar geen ander bijbels antwoord op is.
Juist omdat ik wel een relatie heb, begrijp ik het probleem.
Maar goed, als je bijbels mijn opvatting kunt weerleggen, dan houd ik me aanbevolen.
madelief

Bericht door madelief »

In de bijbel staat zo ie zo niet zoiets van En het geschiedde dat ze elkaar zoenden. Dit bedoel ik echt niet spottend maar er staat weinig over geschreven. Maar ik denk dat je best kan zoenen. Maar dat doe je dan ook niet?!
Dan zou je je moeder wel mogen omhelzen maar je vriendin waar je zielsveel van houd niet. Zoals ik al zei moet je met zn tweeen er uit komen dat waar je je grenzen liggen en hoe je moeilijk situaties uit de weg kunt gaan. Dat ligt voor elk stel weer verschillend.
En er is over Jacob geloof ik geschreven dat hij haar tot zijn vrouw nam en tot haar in ging. Ik bedoel maar daar was geen sprake van verkering maar gewoon uithuwelijking. Tja dat is al een heel stuk makkelijker. En ik blijf erbij dat je omgeving soms dingen verwachten die je haast niet kan houden. en in het nieuwe testament schrijft Paulus dat het beter is om te trouwen dan te branden van verlangen om...........je weet wel. Maar dan moet je wel hjet geld hebben je je studie hebben afgemaakt.
Daarom blijft het een gevoelige onderwerp. In de tijd van de bijbel was het heel anders.
Pied

Bericht door Pied »

"...alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die de beelden eer aandoen."
Gezien je reactie weet je je daar blijkbaar schuldig aan, Rens. Tijd dus om aan deze afgodsdienst een einde aan te maken!
england

Bericht door england »

Quote: Omdat hij of zij een lid is van de gemeente van Christus en wij lang niet altijd kunnen beoordelen of zo iemand door een waar geloof ingelijfd is in Christus of een historisch geloof heeft.

Misschien toch nuttig om de huidige belijdenis-praktijken na te kijken? Zie ook de hele discussie onder belijdenis doen...
Inderdaad, hoe kun je ongelovigen hier op aan spreken? Dus wie mogen er uiteindelijk belijdenis doen.... :!:!:!
Pied

Bericht door Pied »

Gelukkig maar, Rens.
Wijsheid en licht van Boven toegewenst (en toegebeden).
Plaats reactie