's morgens, 's middags en 's avonds dienst

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik citeer maar weer een stukje uit de "Om Sions Wil" van vandaag:
Hoe anders is het karakter van de zondag nu! Stond eerder het twee keer naar de kerk gaan op zondag centraal, nu vinden velen een keer wel genoeg. Men laat het bij de ochtenddienst om over enige jaren zover te komen dat men helemaal niet meer naar de kerk gaat. En gesteld dat men nog 1 keer blijft gaan, dan laten de kinderen het over een aantal jaren wel afweten. Zij vinden het zelfs niet meer de moeite waard om 1 keer op zondag in de kerk te komen.
't Is om die reden dat wij pleiten dat een ieder, voorzover dit mogelijk is, twee keer naar Gods huis op Zijn dag zal gaan. Een oud gezegde luid: Als men nat wil worden moet men in de regen lopen, maar wil men zalig worden, dan moet men in de kerk komen. (...)
Of men nu jong of oud is, maar men doet toch wel dwaas als men de middelen moedwillig uit de weg gaat. Daarbij komt nog - en dat is niet het minste - dat de Naam des Heeren zo wordt onteerd als men Zijn inzettingen niet onderhoudt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Refojongere,

Dit stukje uit OSWvind ik niet echt geweldig, om het maar zo te zeggen. Er zijn meerdere redenen om maar een keer per zondag naar een dienst te gaan. In veel gemeenten is er maar een dienst (Toen ik naar de vergadering ging, ging ik daar ook maar een keer per zondag heen, de dienst duurde trouwens wel drie uur). Verder zijn er misschien nog meer redenen. Wat hier in OSW gebeurt is een gevolg met een oorzaak verwarren. Waar hier tegen gewaarschuwd wordt is lauwheid, het verlies van de eerste liefde of het niet in vuur voor onze Heere God zijn. Dit kan zich uiten in het zonder reden de samenkomsten verzaken. Maar dat laatste is een gevolg. Men roept hier eigenlijk op tot de werken, waarbij men wat er achter die werken zit lijkt te verwaarlozen. Dit stuk kan zeker niet gebruikt worden als kritiek op mensen die diensten bezoeken van gemeenten waar maar een keer per zondag dienst is.

Trouwens als het over samenkomsten verzaken gaat, kijken we dan ook naar de bijbelstudiekringen, jeugdverenigingen, gebedskringen e.d.?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
de Paus

Bericht door de Paus »

Het is een goed stukje uit OSW. Het is goed om getrouw naar de kerk te gaan. Je moet je plekje in de kerkbank niet onbezet laten !!!
Het argument dat het teveel tijd kost, lach ik honend tegemoet. 2 keer anderhalf uur is niks. Als je dat nog niet voor je geloof over hebt, dan heb je in de rest van je leven nog minder voor over.
madelief

Bericht door madelief »

Origineel geplaatst door parsifal
Refojongere,

Dit stukje uit OSWvind ik niet echt geweldig, om het maar zo te zeggen. Er zijn meerdere redenen om maar een keer per zondag naar een dienst te gaan. In veel gemeenten is er maar een dienst. Verder zijn er misschien nog meer redenen. Wat hier in OSW gebeurt is een gevolg met een oorzaak verwarren. Waar hier tegen gewaarschuwd wordt is lauwheid, het verlies van de eerste liefde of het niet in vuur voor onze Heere God zijn. Dit kan zich uiten in het zonder reden de samenkomsten verzaken. Maar dat laatste is een gevolg. Men roept hier eigenlijk op tot de werken, waarbij men wat er achter die werken zit lijkt te verwaarlozen. Dit stuk kan zeker niet gebruikt worden als kritiek op mensen die diensten bezoeken van gemeenten waar maar een keer per zondag dienst is.

Trouwens als het over samenkomsten verzaken gaat, kijken we dan ook naar de bijbelstudiekringen, jeugdverenigingen, gebedskringen e.d.?

Vaya con Dios,

parsifal
Helemaal mee eens. Het gaat er om dat je het fijn vind om naar de kerk te gaan. Dat is veel beter dan twee keer te gaan terwijl je gaat om het gaan.
Dan zijn het de werken. En bij is er maar een keer kerk per zondag. Dat begint om half elf tot 12.00 maar dan is het koffie drinken in de kerk en word er nog met elkaar gesproken. Vaak nog gezongen bij de piano en nog goede gesprekken gevoerd. Vaak ben ik pas om een uur thuis terwijl het maar 7 min van mijn huis is. Dus ik bedoel maar er word na de kerk niet meteen naar huis gerend naar het koffie en gebak.!!!!:bou:
Refojongere

Het gaat er om dat je het fijn vind om naar de kerk te gaan. Dat is veel beter dan twee keer te gaan terwijl je gaat om het gaan.
Dan zijn het de werken.

In het jaar 1586 hielden onze kerken een nationale synode in Den Haag. Daar was vastgesteld dat de predikanten in alle plaatsen gewoonlijk in de middagdiensten, de hoofdsom van de christelijke leer, samengevat in de Catechismus, in het kort zullen verklaren.
In vele gemeenten (ook jouw kerk anno 2002) hield men echter alleen 's morgens kerk en men luisterde niet naar de synode. De Catechismusprediking werd, vooral in de dorpen, schromelijk verwaarloosd. Hoe kwam dat? Ten eerste door nalatigheid van de predikanten, ten tweede door de combinatie van gemeenten, waardoor het onmogelijk was overal twee keer te preken.
En dan was er nog een reden, vermoedelijk wel de sterkste: men kon de gemeenteleden zondagsmiddags niet naar de kerk krijgen. Wat deden zij dan? Zij waren aan het werk of genoten van hun spel. Er was zoveel te doen op zondag. Er waren bruiloften, kermissen, jaarvergadering van verenigingen of gilden, schuttersfeesten, boelhuis, danstenten, kaatsen, schieten, jagen, vliegeren, vissen. Wat wil men nog meer?

Het gaat er om dat je het fijn vind om naar de kerk te gaan. Dat is veel beter dan twee keer te gaan terwijl je gaat om het gaan.

Je ziet dus wat er van komt als men de mensen vrijlaat.
Daarom is het een plicht, dat ieder zo mogelijk twee keer per zondag naar de kerk gaat. Het is een offer van onze tijd en aandacht voor de Heere. Denk niet, dat het eerste, wat ons tot de kerkdienst moet drijven onze behoefte is. Onze behoefte komt helemaal achteraan. De Heere roept Zijn schepselen op om Hem te ontmoeten. Zou een mens dagenlang voor zichzelf werken en zou hij dan nog geen kerkgang voor God over hebben. Dat behoort allereerst tot de heiliging van Gods dag.

Wij dienen de Heere niet als wij er zin in hebben. Nee, we worden opgedragen om Hem te dienen. We mogen niet toegeven aan ons zwakke vlees dat de zonde nog wil dienen. We moeten ons ertoe zetten en verwachten dat de Heere zegen kan geven op iedere kerkdienst ook als wij er geen zin in hadden! Hij kan het verlangen onder dienst weer opwekken.
madelief

Bericht door madelief »

Dit heb ik nog nooit gelezen in exodus 20!!!!!!
Ieder zijn mening.
Er is maar een keer kerk bij mij in de kerk. Dus jij vind dat ik een andere kerk moet zoeken omdat er bij mij maar een keer kerk is. Ik blijf waar ik ben.
Het is goed om daar te zijn..................
:bou::-:-
Refojongere

Nou ja, niet alleen omdat er in jouw kerk slechts een keer dienst is. Maar in de Nederlands Gereformeerde Kerk is het soms nog maar de vraag of ze letterlijk achter de Drie Formulieren van Enigheid staan...maar da's een andere discussie, daarvoor weet ik ook weer te weinig van je kerk.
madelief

Bericht door madelief »

Wees blij dat ik naar de kerk ga nadat ik een jaar niet ben geweest.
Ik voel me gelukkig in die kerk en jij in de jouwe.
Laten we elkaar ff in de waarde laten, als christenen onder elkaar.
Refojongere ik ben blij dat je je gelukkig voelt in de kerk waar je gaat. Nogmaals als je God maar dient, dan doet het er niet veel toe naar welke kerk je gaat. Zolang ze maar prediken uit de bijbel en er naar leven.
Ook in mijn kerk zitten kinderen van God.
En in de jouw vast ook wel. Maar waarom kunnen sommige christenen elkaar niet goed accepteren.
Daar is ook een bijbeltekst over ik weet alleen niet waar hij staat. Het is zo iets van Wees verdraagzaam tegenover alle mensen en juist als christenen onder elkaar. Waarom zouden we elkaar niet verdragen terwijl we tot dezelfde God bidden??????????
Refojongere

Ik ben het van harte eens met jouw stukje.
madelief

Bericht door madelief »

Laten we dit dan ook vast houden als we verder discuseren.
Dat zou fijn zijn.:+:+:+:+:+
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Volgens Gods Woord hebben we de plicht de samenkomsten niet na te laten. Als je bij een kerk ben aangesloten die 1 keer per zondag dienst heb; dan hoor je deze dienst niet na te laten!
Als je bij een kerk ben aangesloten met 2 keer dienst dan hoor je deze diensten niet na te laten.
Als je bij een kerk ben aangesloten met 3 keer dienst dan hoor je deze diensten niet na te laten.

Laten we elkaar in onze waarde! Persoonlijk vind ik 1 keer ook erg weinig maar ten diepste gaat het er niet om hoe vaak je in de kerk zit maar HOE je in de kerk zit!
Laten we elkaar in onze waarde en als er maar 1 samenkomst is per zondag dan hebben de plicht om die te bezoeken en niet meer!
roseline

Bericht door roseline »

1 keer per week een bijeenkomst?

1 keer per zondag een bijeenkomst?

Ik ga naar een gemeente waar er samenkomsten zijn volgens een nogal onregelmatig programma:
- af en toe maandagavond uitzending van een samenkomst via de satelliet
- meestal woensdagavond algemene samenkomst
- zaterdagavond gewoonlijk jeugdsamenkomst, zomers soms voorafgaand door een barbecue, of een werkdag
- zondagochtend kindersamenkomst en 's avonds algemene samenkomst òf
- zondag gezinsdag: 's ochtends samenkomst, 's middags gezellig samenzijn met sport en spel

Tussendoor nog vergaderingen/clubs e.d., soms bijbelstudie avonden...
- 1 keer per maand landdag (waar ik niet altijd heenga, want 't is 2 uur rijden)
af en toe een weekend lang conferentie
- zomers 2 weken lang conferentietijd met verschillende samenkomsten verspreid over die weken op een camping-achtig conferentieoord...

Lukt niet altijd om overal naar toe te gaan :) Maar ik heb er nooit spijt van als ik ben geweest...

'Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.' Heb. 10:25.

De dag nadert zeker!

Groetjes, Rose.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Roseline,

Mag ik soms weten in wat voor gemeente je zit? Je doet het op een heel andere wijze dan vele van ons, maar zeker niet minder serieus en daarom ben in nieuwsierig naar in welke gemeente jij zit. Een Evangelische gemeente?
roseline

Bericht door roseline »

Plaats reactie