Spreken in Tongen

Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Ja we kunnen nu wel de hele tijd heen en weer er over discussieren maar het blijft dan een feit dat jij het ene zegt en ik het andere. Wordt een beetje eentonig.
Maar de verwerping van de Joden vind ik wel heel hard hoor. Ik zie het toch meer dat Hij de Joden voor een tijd opzij heeft gezet totdat Hij weer verder gaat met Zijn volk.
jacob

Bericht door jacob »

je moet wel goed lezen wat ik schrijf. en ik vind je manier van Schrift uitleg niet getuigen van een gedegen onderzoek.
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Oorspronkelijk gepost door jacob
je moet wel goed lezen wat ik schrijf. en ik vind je manier van Schrift uitleg niet getuigen van een gedegen onderzoek.
Ja en bedankt hè. Dus m.a.w. alles wat jij schrijft moet ik goed lezen omdat dat de waarheid is??
jacob

Bericht door jacob »

met alle respect hoor maar je citaat uit handelingen slaat niet op de inhoud van je topic
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Nou dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken als ik jou was want het heeft wel degelijk met elkaar te maken.
jacob

Bericht door jacob »

nou leg uit dan
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Ik zei toch al dat spreken in tongen een teken voor Israël was. Er waren wel meer wonderen en tekenen voor Israël. Maar keer op keer wilden ze niet luisteren. Ze zaten altijd weer te klagen en vertrouwden nooit op God. En dan komt dus Hand. 28. Waarom hebben de Joden het NT niet. Omdat dit ook Gods bedoeling was Hij heeft hen "blind" gemaakt. En dat alles met een reden. Namelijk omdat dit bij Zijn Plan hoort.
jacob

Bericht door jacob »

lees nou eerst eens die literatuur studie. Echt glossolalie heeft hier echt niks mee te maken.
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Sorry maar ik vind dat glossolalie maar een raar iets. Iets waarvan ik denk dat God dat niet zo heeft bedoeld.
Riks

Bericht door Riks »

Ik ben geen theoloog, maar heb altijd begrepen dat de tongentaal op de pinksterdag de functie had om alle gelovigen met hun verschillende talen toch eensgeestes met elkaar te kunnen laten communiceren. Zo zijn er meer bijzondere gaven van de Geest in de geschiedenis geopenbaard, daar waar 'normale' middelen om mensen tot geloof te brengen of dat geloof te versterken niet beschikbaar waren.

De grootste gaven van de Geest zijn volgens mij het gebed en de prediking (en toepassing) van het Woord. In een gemeente met mensen die allen dezelfde taal spreken kan dit gewoon in die taal worden gebeden, gezongen en gepreekt.
Dus ik zie geen enkele functie weggelegd voor de tongentaal. Bovendien, mocht die functie er zijn, dan zorgt de Heilige Geest daar wel voor, geheel onverwacht en ongedacht. Tongentaal lijkt me dus niet iets wat we mogen opwekken of forceren; God heeft gelukkig normale middelen gegeven.

Bovendien: wat willen we als christen eigenlijk met tongentaal, als we beschikken over reguliere vormen van communicatie? Laten we toch alsjeblieft met beide benen op de grond blijven staan. In onze tijd ligt er veel te veel nadruk op gevoel, ervaring, charisma enzovoorts. Het geloof gaat niet buiten het gevoel om, maar gaat wel veel dieper: het raakt ons totale bewustzijn en daarmee onze identiteit (verstaan van ons zelf, van onze relatie tot God en onze naaste). Diep inkeren tot je zelf en aan de slag gaan met de boodschap van het heil lijkt me veel belangrijker dan het meedoen aan rare uitwassen zoals het spreken in tongen.
jacob

Bericht door jacob »

Riks,

Ik weet ook niet veel van tongentaal. De literatuurstudie waarvan ik de conclusies in de topic heb gezet, maakt verschil tussen de tongen taal op de pinksterdag en die in Kor.

Ik heb een topic gemaakt met een voorstel om de begaagdheden te bespreken helaas was hier geen animo voor.

Of toch wel.

Dit zou weleens heel verhelderend kunnen werken als we de begaafdheden goed definieren. Iedereen op dit forum (ook ik) haalt er uit wat hem bevalt en dat is niet de bedoeling .

hier nog even de link naar die topic.

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2652
Plaats reactie