Kritiek op het curatorium van de ger. gem.

jacob

Bericht door jacob »

Ik heb wel een idee om het predikantentekort enigszins te verminderen. Laat dit jaar eens iedereen die opkomt toe. Dat zal wellicht volgend jaar tot een grotere toeloop leiden, maar dan gaat het weer op de 'oude' manier.
Dat lijkt me onverstandig. Er mag heus wel worden gevraagd naar iemands achtergrond. (zie stuk van refo jongere) Je kan twisten over de manier van toelaten. Maar zo'n oplossing werkt natuurlijk ook niet.
england

Bericht door england »

Het is goed voor een predikant te weten dat hij door God geroepen is. Dat geeft immers onder andere steun als er moielijke tijden komen. Maar wat is roeping? Komt dat door een droom, een visioen, een tekst die van kleur veranderde toen je het las...?
Dat idee krijg ik vaak bij veel mensen, dat onder roeping verstaat men Samuels ervaring, of Saulus van Tarsen... En als het niet zo gegaan is dan klopt het niet...

Wel is het goed om te kijken naar iemands leer en leven, maar dan...kun je alleen predikant worden als je minstens 20 jaar bekeerd bent geweest? Of groei je met je gemeente mee, of beter gezegd voor de gemeente uit. En wie is er ooit uitgeleerd, of weet alle dingen?

Het lijkt mij inderdaad ook wel een idee als men meer zou kijken naar iemands persoonlijkheid, maar ook naar hoe iemands verhouding met Christus is. Als iemand zegt maar twee keer per jaar zeker te zijn van zijn bekering, hoe kan zo'n iemand dan met liefde en vuur preken over Christus?
Egbert

Bericht door Egbert »

Waarom wordt er niet op een andere manier omgegaan met de aanmeldingen voor het curatorium. Nu wordt iemand door een groep mensen beoordeeld die hem in eerste instantie niet kennen, moeten afgaan op een oordeel van een kerkenraad, die vaak ook bevooroordeeld is [krijgt iemand die opgaat sowieso te zien wat de kerkenraad over hen schrijft?]. Wordt ook de vrouw van de desbetreffende kandidaat gehoord of die ook die roeping gehad heeft? Je wordt niet alleen dominee ook je vrouw wordt domineesvrouw.
Waarom wordt er niet alsvolgt gehandeld: iedereen die zich aanmeldt wordt aangenomen voor de theologisch school. Iedereen betaalt in eerste instantie de kosten zelf. Na de propedeuse kennen de curatoren de studenten veel beter, hebben vervolgens een gesprek met de student en kunnen dan alsnog beslissen of degene mag door studeren of niet. Of we gaan te werk zoals bij de CGK. we vragen erkenning aan en pas na de studie voor degene die predikant willen worden een curatorium. Last but not least een curatorium samenstellen die uit de breedte van de gemeente komt. Ik ken uit mijn directe [familie]kring mensen die goede predikanten geworden zouden zijn [naar de mens gesproken] als ze aangenomen waren, ik ken ook mensen uit mijn [verre] kennissenkring die wel aangenomen zijn maar er moeite mee hebben enveel problemen veroorzaken en zullen veroorzaken, die voorzover ik ze ken [kennen is ten dele] w.s. op het bevindelijke verhaal aangenomen zijn.

Ik denk verder dat ds. Harinck hier de gevoelens van veel mensen verwoordt. Maar ook dat hij zich wel kwetsbaar opsteld in de gemeenten nu hij zo ingaat tegen de heersende mening van de kerkelijke leiders. Ik persoonlijk vind [maar ja wie ben ik] dat zulke geluiden moeten kunnen klinken zolang ze geen onwaarheden of ketterijen verkondigen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door england

Het lijkt mij inderdaad ook wel een idee als men meer zou kijken naar iemands persoonlijkheid, maar ook naar hoe iemands verhouding met Christus is. Als iemand zegt maar twee keer per jaar zeker te zijn van zijn bekering, hoe kan zo'n iemand dan met liefde en vuur preken over Christus?
Onze dominee uitte afgelopen zondag de klacht waarom God's volk zo weinig uitstraalt. Ik dacht toen bij mezelf, dat heeft mede zijn oorzaak in de prediking en het pastoraat. Als in de prediking de "van verre staanden" worden verheerlijkt, als er in het pastoraat vreemd wordt opgekeken als er geloofsvertrouwen wordt geuit, dan is het geen wonder dat God's volk zich niet meer uit, want dan wordt je ineens niet meer geloofd want dat is alleen voor de diep ingeleiden. Dit is wat England bedoelt. Als de prediker al geen geloofsvertrouwen uitstraalt wat dan zijn schapen? Tuurlijk is een predikant ook een mens met zijn sterke en zwakke momenten, maar als er zoals gezegd maar twee sterke momenten per jaar zijn kun je dan herder en leraar zijn? Als de herder al bang is om de schaapskooi uit te moeten wat moeten dan de schapen doen, ze moeten toch te eten hebben, als ze dan uit de kooi gaan en ze eten verkeerd voedsel moet de herder niet klagen maar naar zich zelf kijken.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Trouwens persoonlijk vind ik het ook heel opvallend dat het curatorium uit een personen bestaat die een gedeelte van de Ger. Gem. vertegenwoordigd. Niet alle richtingen zijn vertegenwoordigd en dat zie je terug in de toelating. Waarom niet dezelfde werkwijze als op het zendingsveld van de Ger. Gem??????
Kun jij aangeven welke richtingen er zijn binnen de GerGem en welke predikanten daartoe behoren? Lijkt me nogal erg moeilijk.:t
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoi Pied,

Even terug te komen op Brakel. Brakel onderscheidt een inwendige en uitwendige zending.

Over de inwendige zending schrijft hij het volgende:

Tot de inwendige zending behoort niet een buitengewone inspraak Gods, God doet dat nu niet of zeer zelden, en men heeft daarop nu niet te wachten; daar zijn andere zaken, waardoor men van zijn inwendige roeping kan overtuigd worden. Hiertoe behoort:

1. Kennis van het ambt.
2. Kennis van zijn eigen bekwaamheid.
3. Liefde tot Christus’ kerk en zielen.
4. Verloochening van alles.
5. Lust tot het werk.

Sluit wel aan bij de Schrift denk ik.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Mirror

Bericht door Mirror »

Oorspronkelijk gepost door Riks
Waarom wel selecteren op een roeping en niet op competenties?
Omdat vissers en tollenaren dan nooit apostelen worden. Dezelfde God die roept, geeft ook de noodzakelijke bekwaamheid.

Ik denk dat God op heel veel manieren mensen tot het predikantschap kan roepen. Hoe? Zodanig dat je er niet meer omheen kunt en wilt.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heb je gelijk in Mirror. Waarom moet een toekomstige dominee een studie gedaan hebben.
Er zijn diverse goede dominees die een eenvoudige achtergrond hebben. Zelfs niet eens een opleiding hadden.

Moet wel zeggen dat heden ten dage wel meer verlangt wordt van een dominee dan vroeger. Toen liepen de mensen braaf achter de dominee aan. Dat is heden ten dage wel iets anders. De mensen zijn veel mondiger geworden.

tukker
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Tukker,

Jij beweert dat een dominee niet gestudeerd hoeft te hebben???????????
Hoe kom je daarbij?????????

Was Jezus zelf niet vanaf zijn twaalfde jaar te vinden in de tempel om de wetten etc. te leren en te studeren in de 'profeten'???????

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 15/5/03 door Breekijzertje]
ndonselaar
Contacteer:

[/quote]Omdat vissers en tollenaren dan nooit apostelen worden. Dezelfde God die roept, geeft ook de noodzakelijke bekwaamheid.

Ik denk dat God op heel veel manieren mensen tot het predikantschap kan roepen. Hoe? Zodanig dat je er niet meer omheen kunt en wilt. [/quote]

Het laatste ben ik met je eens Mirror (de manieren tot roeping). Het eerste heb ik wat moeite mee. Ten eerste namen de discipelen/apostelen een bijzondere plaats in de heilshistorie. Ten tweede zeker zal God ze bekwaam maken, maar mag dat niet vooraf onderzocht worden? In de roeping ligt toch opgesloten wat Brakel schreef?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Mirror

Bericht door Mirror »

Een theologische opleiding is heel belangrijk, ik vind ook dat iedere predikant die moet krijgen. Maar het is geen voorwaarde, in die zin dat God alleen mensen met hoge opleidingen roept.

Kennis van zijn bekwaamheid is iets anders dan "bekwaamheid".

[Aangepast op 15/5/03 door Mirror]
WSO

Bericht door WSO »

hoho! Geen competenties ophangen aan een beroep! Wim den Hertog van Hertog IJs was ook een gewone kaasboer. Het lijkt dat hij toch wel 'competenties' heeft.

En ik heb horen verluiden dat een jonge jongen als dominee Verschuure uit Krabbendijke (?) al wegens alle problemen in de Ziektwet is beland. Of het waar is, weet ik niet, het zou me niet verbazen. Maar in het algemeen vind ik het vreemd dat het curatorium het vooral over leer, roeping en bekering wil hebben, terwijl, eenmaal in een gemeente, een predikant manager moet zijn van honderden mensen en het preken als bijbaan heeft. Dat kan toch niet!!?? In de tijd van Mozes waren er toch ook oversten van duizend, van vijftig en zelfs van tien. En dat nog wel op aanraden van zijn buitenkerkelijke schoonvader.
ndonselaar
Contacteer:

Hoi Mirror,

Ik heb het niet over een theologische opleiding, ik bedoelde de bekwaamheden van Ds. Brakel.
Pied

Bericht door Pied »

“Brakel onderscheidt een inwendige en uitwendige zending.â€
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

WSO zei:
preken als bijbaan heeft
pardon????????????? Een dominee z'n bijbaan is preken????????????

Volgens mij is dat zijn grootste opdracht. Een dominee moet Gods woord verkondigen. Daarvoor staat hij op de kansel. Wat er verder bijkomt zijn bijzaken.

tukker
Plaats reactie