mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders

de zuivere leer

Re: mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders

Bericht door de zuivere leer »

MarthaMartha schreef:
de zuivere leer schreef:Het gaat over de geestelijke zaken. Ik moet me voort slepen naar de kerk.... Er wordt niet meer gepreekt als vroeger. Maar in ieder kerkverband is er wel wat.... dus ik weet niet waar ik het zondags zoeken moet.. ik denk dat ik met een boekje in een hoekje terecht komt.. boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz.

Dit is toch in en in triest als je zo tegen iedere zondag opziet..
dat klopt... dat is enorm triest.

Het is jammer als een kerk meent alleen de zuivere leer in pacht te hebben en daarom niet in gesprek wil gaan. Ik vind het ook jammer als iemand zichzelf 'de zuivere leer' noemt. Het klinkt niet alsof er veel ruimte in zit om bij te leren, dingen bij te stellen, het klinkt ook als overtuigd van eigen gelijk, dan zit er misschien van beide kanten wat te weinig ruimte om te praten?

Ik weet er te weinig van. Ik weet wel wat het is om je eigen brieven zondags vanaf de preekstoel weerlegd te krijgen in niet vriendelijke bewoordingen... Bidden voor je tegenstanders... én telkens weer voor jezelf: "Heere, zie of er bij mij een schadelijke weg is, leidt mij op de eeuwige weg".

En zoeken, niet met eigen visie en zelf gekozen boeken thuis gaan zitten, maar de onderlinge bijeenkomsten zoeken. Niet aan de hand van bekende predikers, niet aan de hand van de preken van vroeger, maar aan de hand van Gods Woord. Zoeken waar Zijn Woord verkondigd wordt!
Wij hebben de zuivere leer niet in onszelf maar we willen die graag horen. Wij houden van de zuivere leer en niet van een valse leer
Ik hoor door de weeks een heel ander geluid als dat we zondags horen bij een andere predikant (noem geen naam)Hoe kan dan dat ik daar wel naar kan luisteren...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

de zuivere leer schreef:
MarthaMartha schreef:
de zuivere leer schreef:Het gaat over de geestelijke zaken. Ik moet me voort slepen naar de kerk.... Er wordt niet meer gepreekt als vroeger. Maar in ieder kerkverband is er wel wat.... dus ik weet niet waar ik het zondags zoeken moet.. ik denk dat ik met een boekje in een hoekje terecht komt.. boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz.

Dit is toch in en in triest als je zo tegen iedere zondag opziet..
dat klopt... dat is enorm triest.

Het is jammer als een kerk meent alleen de zuivere leer in pacht te hebben en daarom niet in gesprek wil gaan. Ik vind het ook jammer als iemand zichzelf 'de zuivere leer' noemt. Het klinkt niet alsof er veel ruimte in zit om bij te leren, dingen bij te stellen, het klinkt ook als overtuigd van eigen gelijk, dan zit er misschien van beide kanten wat te weinig ruimte om te praten?

Ik weet er te weinig van. Ik weet wel wat het is om je eigen brieven zondags vanaf de preekstoel weerlegd te krijgen in niet vriendelijke bewoordingen... Bidden voor je tegenstanders... én telkens weer voor jezelf: "Heere, zie of er bij mij een schadelijke weg is, leidt mij op de eeuwige weg".

En zoeken, niet met eigen visie en zelf gekozen boeken thuis gaan zitten, maar de onderlinge bijeenkomsten zoeken. Niet aan de hand van bekende predikers, niet aan de hand van de preken van vroeger, maar aan de hand van Gods Woord. Zoeken waar Zijn Woord verkondigd wordt!
Wij hebben de zuivere leer niet in onszelf maar we willen die graag horen. Wij houden van de zuivere leer en niet van een valse leer
Ik hoor door de weeks een heel ander geluid als dat we zondags horen bij een andere predikant (noem geen naam)Hoe kan dan dat ik daar wel naar kan luisteren...
wanneer dat een leer is gebaseerd op Gods Woord zou ik zeggen 'ga er zondags ook heen'...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

de zuivere leer schreef: Wij hebben de zuivere leer niet in onszelf maar we willen die graag horen. Wij houden van de zuivere leer en niet van een valse leer
Tja, dan moet je dus het volgende doen:

1. Gods Woord onderzoeken welke predikant de Waarheid recht snijdt.
2. Als dat niet je eigen predikant is, dan moet je naar de kerkeraad toe, of persoonlijk of schriftelijk, en hun aanwezen waar ze fout zitten.
3. Als ze niet met je werken, en fout bekennen, dan via classis en synode.
4. Uiteindelijk zul je dan onder de prediking van de Waarheid komen, of van eigen predikant, of in ander verband.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
de zuivere leer

Bert Mulder schreef:
de zuivere leer schreef: Wij hebben de zuivere leer niet in onszelf maar we willen die graag horen. Wij houden van de zuivere leer en niet van een valse leer
Tja, dan moet je dus het volgende doen:

1. Gods Woord onderzoeken welke predikant de Waarheid recht snijdt.
2. Als dat niet je eigen predikant is, dan moet je naar de kerkeraad toe, of persoonlijk of schriftelijk, en hun aanwezen waar ze fout zitten.
3. Als ze niet met je werken, en fout bekennen, dan via classis en synode.
4. Uiteindelijk zul je dan onder de prediking van de Waarheid komen, of van eigen predikant, of in ander verband.

Bedankt Bert
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is beter onrecht te lijden, dan onrecht te doen.

In dialoog zijn met een kerkenraad of een predikant over de ware leer is altijd een zware opgave. Niet in het minst omdat er doorgaans grote communicatieve fouten worden gemaakt. Een bepaald opmerking kan dan al snel ontaarden in het ervaren als gooien met emmers vol met modder. In dit geval is een beetje afstand nemen niet verkeerd. Zoek het probleem bij je zelf, ongeacht de houding van de tegenpartij.

De prediking is er verder ook niet voor bedoeld om te beoordelen op zuiverheid. De prediking is er om bekeerd te worden en te blijven. Een andere luisterhouding lost veel 'slechts in theorie bestaande problemen' op.
de zuivere leer

Herman schreef:Het is beter onrecht te lijden, dan onrecht te doen.

In dialoog zijn met een kerkenraad of een predikant over de ware leer is altijd een zware opgave. Niet in het minst omdat er doorgaans grote communicatieve fouten worden gemaakt. Een bepaald opmerking kan dan al snel ontaarden in het ervaren als gooien met emmers vol met modder. In dit geval is een beetje afstand nemen niet verkeerd. Zoek het probleem bij je zelf, ongeacht de houding van de tegenpartij.

De prediking is er verder ook niet voor bedoeld om te beoordelen op zuiverheid. De prediking is er om bekeerd te worden en te blijven. Een andere luisterhouding lost veel 'slechts in theorie bestaande problemen' op.
We hebben een dagelijkse bekering nodig...niet eenmaal bekeerd, altijd bekeerd! zoals ze zeggen tegenwoordig.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

de zuivere leer schreef:

We hebben een dagelijkse bekering nodig...niet eenmaal bekeerd, altijd bekeerd! zoals ze zeggen tegenwoordig.
daarom staat er ook 'en te blijven'...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

de zuivere leer schreef:...niet eenmaal bekeerd, altijd bekeerd! zoals ze zeggen tegenwoordig.
Tegenwoordig is niet juist.
Toen ik jong was, zo'n 40 jaar geleden, werd dit ook al gesteld.
Maar, gelukkig, toen hoorde ik ook van de dagelijkse bekering.
de zuivere leer

Luther schreef:Beste zuivere leer,

Ik heb je eerste posting eens goed bestudeerd en daaruit concludeer ik het volgende:

1. Het gaat over de Gereformeerde Gemeente...
2. ... met een eigen predikant...
3. ... die niet zo preekt als ds. W.C. Lamain (1904 - 1984).
4. Je hebt bezwaren tegen de prediking, omdat deze niet gelijk is aan die van o.a. ds. Lamain.
5. Je bent met deze bezwaren naar de dominee gegaan, of hebt ze per brief kenbaar gemaakt.
6. Je denkt antwoord te krijgen via de kansel op je bezwaren.
7. Dit noem je 'gooien met modder'.

Volgens mij heb ik je punt zo goed samengevat.

Mag ik je wat denkwerk meegeven?
- Wat fijn dat de dominee niet preekt zoals je gewend bent. De prediking staat op het snijvlak van hel en hemel. Stel je voor dat je daaraan zou wennen. Kennelijk hoor je dingen die je raken, weliswaar in negatieve zin, maar toch...
- Heb je biddend, het Woord onderzoekend, je afgevraagd of je misschien zelf niet goed luistert?
- Moet een predikant preken zoals ds. Lamain, of zoals het Woord zelf spreekt?
- Kan het zijn dat de dominee zich niet begrepen voelt en zich door kritiek onheus bejegend voelt en daarom niet rechtsstreeks antwoord geeft? (Hoewel dat wel zou moeten, vind ik!)
- Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk naar de kerk gaat? Wil je dat het Woord jou klem zet, zodat je er niet meer onderuit kunt, zodat je neergemaaid wordt in je eigen rechtzinnigheid en dode orthodoxie? Of wil je elke zondag horen hoe God een mens bekeert? (En vervolgens uit de kerk koffie met gebak etend vaststellen dat de dominee het Woord weer recht gesneden heeft en dat hij het weer eens goed gezegd heeft...)
- Je bent lid van de GG. Ik neem aan dat je dan ook de Saambinder leest. Lees dan uit het nummer van deze week eens de laatste alinea's van het interview met ds. J.W. Verweij. (Helaas: hij preekt ook niet als ds. Lamain.)
Ik ben geen gergemmer!!!!!!
Als ik iedere zondag zo'n preek hoort dan hoef ik, als ik uit de kerk komt echt geen gebak meer hoor.... Heeft u weleens de uitdrukking gehoord, wat in de binnenkamer geschied, wordt op de daken gepredikt.. de ds. hoeft niet te preken met dezelfde woorden als Lamain maar als het goed is spreken allen goede predikanten de talen Kanaäns.
Laatst gewijzigd door de zuivere leer op 13 feb 2009, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

de zuivere leer schreef:Ik ben geen gergemmer!!!!!!
Blunder van de poster, maar echt relevant is het niet van welk kerkgenootschap je deel uit maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

de zuivere leer schreef:

Eenmaal wedergeboren, altijd wedergeboren. Eenmaal bekeerd? Nee, nooit - tot we volledig worden vernieuwd. We bereiken in dit leven nog geen beginsel.
memento

Bericht door memento »

Beste forummer die zich de naam "de zuivere leer" heeft aangemeten,

Ik heb een ernstige vraag voor u. Bent u zelf bekeerd? Want in 1 Kor 2 is geschreven: "De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die van de Geest van God zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." Als het van u nog moet gelden, dat u onbekeerd verder leeft, stop dan met klagen over uw predikant. En neem de raad der Schrift in acht: "Een ieder klage vanwege zijn zonden."

Een ander punt is dat u mensen als ds. Lemain als uitgangspunt neemt om de prediking te toetsen. Ik kan u aanraden eens wat preken te lezen van andere predikers uit de geschiedenis, die God rijk heeft willen zegenen. Lees eens een preek van Calvijn en één van Luther. Daarbij vallen de verschillen tussen uw predikant en ds. Lemain mee in het niet. En u kunt toch niet zeggen dat Luther en Calvijn geen goede en door God rijk gezegende predikers geweest zijn?

En broeder, als er werkelijk reden tot klagen is, besef dan dat dit moet gaan om afwijkingen vanaf Gods woord, en de belijdenisgeschriften die daarop gegrond zijn, en niet om een afwijking ten opzichte van wat predikanten die u hoog hebt staan, zoals ds. Lemain. Kortom, broeder, het moet gaan om een prediking overeenkomstig Gods wil, zoals vervat in Zijn woord, en niet om een prediking waar u zich bij thuis voelt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

de zuivere leer schreef: Ik ben geen gergemmer!!!!!!
Als ik iedere zondag zo'n preek hoort dan hoef ik, als ik uit de kerk komt echt geen gebak meer hoor.... Heeft u weleens de uitdrukking gehoord, wat in de binnenkamer geschied, wordt op de daken gepredikt.. de ds. hoeft niet te preken met dezelfde woorden als Lamain maar als het goed is spreken allen goede predikanten de talen Kanaäns.
Oei, maar waarom verlang je dan naar prediking van de gergemmer Lamain?

Sorry, maar ik proef in je hele opstelling dat je het bevindelijk leven meer verklaard wil zien in de prediking. Of heb ik dat mis?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

de zuivere leer schreef: maar als het goed is spreken allen goede predikanten de talen Kanaäns.
't Is maar wat je onder de tale(n) Kanaäns verstaat.

Als ik de definitie van Wikipedia citeer:
Wikipedia schreef:De uitdrukking tale Kanaäns wordt gebruikt voor de aanduiding voor een taaleigen dat in behoudende orthodox-calvinistische kringen (tegenwoordig veelal bij de bevindelijk gereformeerden, vroeger ook bij de Gereformeerde Kerken in Nederland) wordt gebruikt. Het is sterk verwant met de taal van de Statenbijbel. Het draagt een enigszins verouderd karakter en is sterk gestempeld door oorspronkelijk Hebreeuwse uitdrukkingen.

In overdrachtelijke zin wordt de term wel gebruikt voor een speciaal taalgebruik dat door een bepaalde groep wordt gehanteerd, en dat voor buitenstaanders moeilijk te volgen is.
en ik koppel dan terug naar jouw uitspraak, dan ben ik het beslist niet met je eens.
~~Soli Deo Gloria~~
freek

Bericht door freek »

de zuivere leer schreef:
Luther schreef:Beste zuivere leer,

Ik heb je eerste posting eens goed bestudeerd en daaruit concludeer ik het volgende:

1. Het gaat over de Gereformeerde Gemeente...
2. ... met een eigen predikant...
3. ... die niet zo preekt als ds. W.C. Lamain (1904 - 1984).
4. Je hebt bezwaren tegen de prediking, omdat deze niet gelijk is aan die van o.a. ds. Lamain.
5. Je bent met deze bezwaren naar de dominee gegaan, of hebt ze per brief kenbaar gemaakt.
6. Je denkt antwoord te krijgen via de kansel op je bezwaren.
7. Dit noem je 'gooien met modder'.

Volgens mij heb ik je punt zo goed samengevat.

Mag ik je wat denkwerk meegeven?
- Wat fijn dat de dominee niet preekt zoals je gewend bent. De prediking staat op het snijvlak van hel en hemel. Stel je voor dat je daaraan zou wennen. Kennelijk hoor je dingen die je raken, weliswaar in negatieve zin, maar toch...
- Heb je biddend, het Woord onderzoekend, je afgevraagd of je misschien zelf niet goed luistert?
- Moet een predikant preken zoals ds. Lamain, of zoals het Woord zelf spreekt?
- Kan het zijn dat de dominee zich niet begrepen voelt en zich door kritiek onheus bejegend voelt en daarom niet rechtsstreeks antwoord geeft? (Hoewel dat wel zou moeten, vind ik!)
- Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk naar de kerk gaat? Wil je dat het Woord jou klem zet, zodat je er niet meer onderuit kunt, zodat je neergemaaid wordt in je eigen rechtzinnigheid en dode orthodoxie? Of wil je elke zondag horen hoe God een mens bekeert? (En vervolgens uit de kerk koffie met gebak etend vaststellen dat de dominee het Woord weer recht gesneden heeft en dat hij het weer eens goed gezegd heeft...)
- Je bent lid van de GG. Ik neem aan dat je dan ook de Saambinder leest. Lees dan uit het nummer van deze week eens de laatste alinea's van het interview met ds. J.W. Verweij. (Helaas: hij preekt ook niet als ds. Lamain.)
Ik ben geen gergemmer!!!!!!
Je zou het eens bij ds Wink kunnen proberen. Er zijn mensen die het nergens uithouden, maar bij deze predikant toch echt nog iets van dat authentieke beleven. Wie het vatte kan, vatte het.
Gesloten