Uitstraling

Avi

Re: Uitstraling

Bericht door Avi »

Ik weet niet zo goed wat zachtmoedig zijn is.
Tolerantie?
Begrip?

Ik ken iemand, waarvan gezegd werd dat hij zachtmoedig was.
Dat hield in dat hij zo'n vredelievende persoonlijkheid was dat hij altijd alle partijen tevreden kon stellen.

Ook al ben je geen christen, zachtmoedigheid zou een karaktereigenschap kunnen zijn.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
helma

Bericht door helma »

heeft het ook niet alles met zelfverloochening te maken?
Avi

Bericht door Avi »

Hij heeft God gekozen tot zijn deel. Hij ziet dat alles van de wereld ijdelheid is. Hij weet dat iemand alleen spreken of doen kan wat God gebiedt. Hij vertrouwt op God. Daarom is zijn hart bezadigd en rustig. Valt iemand op hem aan met daden en woorden, dan is hij als een vlak strand waar woeste baren spelend aflopen. Hij is buigzaam en hij gaat zover met de ander mee als hij van God doen mag. De zachtmoedige hoort graag het oordeel van de ander. Men kan heel makkelijk met hem omgaan. Hij kan makkelijk van zijn recht afstaan en ongelijk verdragen. Hij wil zich ook niet wreken, maar hij doet alsof het hem niet aangedaan was. Hij kan ook makkelijk ongelijk vergeven.We hebben iets genoemd van zachtmoedigheid. Een spiegel om daarin uzelf eens te bekijken, hoe dicht u erbij komt of hoever u er vandaan bent. Onderzoek uw hart eens.

Sjonge sjonge!
Laatst gewijzigd door Avi op 29 apr 2009, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Avi schreef:
helma schreef:heeft het ook niet alles met zelfverloochening te maken?
Jezelf verloochenen is dat hetzelfde als niet voor jezelf op durven komen... :quoi
nee, dat denk ik niet. Ik denk dan dat je juist wel goed voor jezelf moet opkomen. Zelfverloochening is het tegenovergestelde van egoisme.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Avi schreef:Ik weet niet zo goed wat zachtmoedig zijn is.
Tolerantie?
Begrip?

Ik ken iemand, waarvan gezegd werd dat hij zachtmoedig was.
Dat hield in dat hij zo'n vredelievende persoonlijkheid was dat hij altijd alle partijen tevreden kon stellen.

Ook al ben je geen christen, zachtmoedigheid zou een karaktereigenschap kunnen zijn.
Zachtmoedigheid is zeker niet: een zacht ei zijn. Wat jij schrijft van die man, komt op mij zo over.

Zachtmoedigheid beschrijven de kanttekenaren (nr 41 bij Psalm 10) als volgt:
Of: nederigen, die door Gods hand en het middel van kruis verootmoedigd zijn. Dit is een aanmerkelijke titel van Gods kinderen, die door Zijn Heiligen Geest wedergeboren, vernederd en onder Zijn juk en de gehoorzaamheid Zijner geboden gebracht zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik denk dat om zachtmoedigheid te begrijpen, we maar 1 ding moeten doen: Naar Jezus kijken. Als we dat doen kunnen we volgens mij heel duidelijk zien:

1. Wat zachtmoedigheid is
2. Dat zachtmoedigen geen zachte eitjes zijn
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hinde

Bericht door Hinde »

Avi schreef:Hij heeft God gekozen tot zijn deel. Hij ziet dat alles van de wereld ijdelheid is. Hij weet dat iemand alleen spreken of doen kan wat God gebiedt. Hij vertrouwt op God. Daarom is zijn hart bezadigd en rustig. Valt iemand op hem aan met daden en woorden, dan is hij als een vlak strand waar woeste baren spelend aflopen. Hij is buigzaam en hij gaat zover met de ander mee als hij van God doen mag. De zachtmoedige hoort graag het oordeel van de ander. Men kan heel makkelijk met hem omgaan. Hij kan makkelijk van zijn recht afstaan en ongelijk verdragen. Hij wil zich ook niet wreken, maar hij doet alsof het hem niet aangedaan was. Hij kan ook makkelijk ongelijk vergeven.We hebben iets genoemd van zachtmoedigheid. Een spiegel om daarin uzelf eens te bekijken, hoe dicht u erbij komt of hoever u er vandaan bent. Onderzoek uw hart eens.

Sjonge sjonge!
Avi,
ik vraag me af van wie deze tekst is?
Vind het wel indrukwekkend...
Jongere

Bericht door Jongere »

Hinde schreef:
Avi schreef:Hij heeft God gekozen tot zijn deel. Hij ziet dat alles van de wereld ijdelheid is. Hij weet dat iemand alleen spreken of doen kan wat God gebiedt. Hij vertrouwt op God. Daarom is zijn hart bezadigd en rustig. Valt iemand op hem aan met daden en woorden, dan is hij als een vlak strand waar woeste baren spelend aflopen. Hij is buigzaam en hij gaat zover met de ander mee als hij van God doen mag. De zachtmoedige hoort graag het oordeel van de ander. Men kan heel makkelijk met hem omgaan. Hij kan makkelijk van zijn recht afstaan en ongelijk verdragen. Hij wil zich ook niet wreken, maar hij doet alsof het hem niet aangedaan was. Hij kan ook makkelijk ongelijk vergeven.We hebben iets genoemd van zachtmoedigheid. Een spiegel om daarin uzelf eens te bekijken, hoe dicht u erbij komt of hoever u er vandaan bent. Onderzoek uw hart eens.

Sjonge sjonge!
Avi,
Eventjes verder lezen in het topic. ;)
Avi

Bericht door Avi »

Jongere schreef:
Hinde schreef:

Sjonge sjonge!
Avi,
Eventjes verder lezen in het topic. ;)
W. a Brakel toch?
Hinde

Bericht door Hinde »

Jongere schreef: Eventjes verder lezen in het topic. ;)
Oeps, Albion...

Die lange lappen tekst zo kort op elkaar gaan er bij mij niet in.
Let op; over een paar jaar komt daar ook een term of afkorting voor, iets met 'dys...' of 'PP-VOL'.

Maar bedankt voor de aanwijzing.
Nu hou ik m'n mond weer een tijdje.
Plaats reactie