Is God nog in Nederland?

Tiberius
Administrator

Re: Is God nog in Nederland?

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Dat heeft Jongere zojuist uitgebreid beargumenteerd. Dat van de kandelaar komt uit de brief aan Efeze die in Openbaring staat (hoofdstuk 2). Jezus zegt dit tegen de gemeente in Efeze.

4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt. 5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert.
Dat gaat juist wel over het wegnemen van de kandelaar.
Dus hoe stel je dan dat je zeker weet dat God dat niet doet?
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix baseert het op het feit dat het in dat hoofdstuk over één gemeente gaat.
Maar zo zeker als hij zou ik dat niet durven stellen, dat was ook nooit wat ik aan heb willen tonen. Als God blijkbaar zonden zo nauw neemt dat Hij er een gemeente voor laat verdwijnen, dan zal dat evengoed gelden als er zonden zijn die een heel kerkverband bevuilen, toch? Ik zie in deze tekst eerder aanleiding om wèl te vrezen dat God een verband (dus ook een land) af kan rekenen op hun zonden, dan om te concluderen dat dit blijkbaar alleen met gemeenten gebeurt.
Waar ik op reageerde was de gedachte dat de kandelaar iets zou betekenen als Gods Woord of Gods Geest. Die gedachte is onbijbels, meen ik.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Marnix baseert het op het feit dat het in dat hoofdstuk over één gemeente gaat.
Maar zo zeker als hij zou ik dat niet durven stellen, dat was ook nooit wat ik aan heb willen tonen. Als God blijkbaar zonden zo nauw neemt dat Hij er een gemeente voor laat verdwijnen, dan zal dat evengoed gelden als er zonden zijn die een heel kerkverband bevuilen, toch? Ik zie in deze tekst eerder aanleiding om wèl te vrezen dat God een verband (dus ook een land) af kan rekenen op hun zonden, dan om te concluderen dat dit blijkbaar alleen met gemeenten gebeurt.
Waar ik op reageerde was de gedachte dat de kandelaar iets zou betekenen als Gods Woord of Gods Geest. Die gedachte is onbijbels, meen ik.
Beide punten ben ik met je eens.

Want niet één gemeente is weggenomen uit Klein Azië, maar allemaal.
En het tweede had ik al gerectificeerd. ;)
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:Dat heeft Jongere zojuist uitgebreid beargumenteerd. Dat van de kandelaar komt uit de brief aan Efeze die in Openbaring staat (hoofdstuk 2). Jezus zegt dit tegen de gemeente in Efeze.

4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt. 5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert.
Ja, dat heb ik gisteren al in een andere topic duidelijk gemaakt, voordat deze topic gestart is, maar dat bedoelde ik niet met mijn vraag.

Wat ik wil weten is waar ik kan vinden dat het nooit op een land kan slaan.
Is dat jouw mening of kan ik dat ergens lezen??
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nee...

God werkt nog in Nederland!

Daar ben ik van overtuigd!

Anderszins is de tijd stikdonker, weinig doorbrekend werk, en ik kan begrijpen dat er veel jongeren zijn die het bevestigde volk niet meer hebben gekend...

Toch... God werkt nog! Anders zouden de geroepen predikers het woord ook niet meer kwijt kunnen, en dat dat nog kan kunnen we elke zondag nog horen. Als je voelt dat de dominee afnemers heeft...

Maar... Ook wordt niet verzwegen, dat God de kandelaar onder ons wel eens zou kunnen wegnemen.
Dat zou ons toch wat moeten doen...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

-DIA- schreef:Nee...

Anderszins is de tijd stikdonker, weinig doorbrekend werk, en ik kan begrijpen dat er veel jongeren zijn die het bevestigde volk niet meer hebben gekend...

Toch... God werkt nog! Anders zouden de geroepen predikers het woord ook niet meer kwijt kunnen, en dat dat nog kan kunnen we elke zondag nog horen. Als je voelt dat de dominee afnemers heeft...

Maar... Ook wordt niet verzwegen, dat God de kandelaar onder ons wel eens zou kunnen wegnemen.

-DIA-
Dan moge onze smeekbede wel zijn "Verlaat niet wat Uw hand begon ,o Levensbron wil bijstand zenden"
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:Nee...

-DIA-
wat erg als dit je ervaring en beleving is...
zouden wij meer weten dan de Heere.. nee toch?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lourens

Bericht door Lourens »

-DIA- schreef:weinig doorbrekend werk
Weinig doorbrekend werk?

Sorry, maar open de ogen eens.
Geweldig als ik hoor dat de jongeren bij ons in de gemeente zit inzetten voor het geloof, voor de gemeente.
Geweldig als ik hoor dat belijdeniscatechisanten werkelijk tot een belijdenis van het geloof mogen komen.
Geweldig als ik merk dat gezinnen veranderen en zich meer gaan richten op Gods Woord.
Geweldig als het jeugdwerk hier mag groeien op dit moment.

We kijken altijd maar naar de negatieve dingen maar Gode zij dank gebeurt er nog steeds heel veel.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
artistiek

Bericht door artistiek »

fluitje schreef:
Weinig doorbrekend werk?

Geweldig als ik hoor dat de jongeren bij ons in de gemeente zit inzetten voor het geloof, voor de gemeente.
Geweldig als ik hoor dat belijdeniscatechisanten werkelijk tot een belijdenis van het geloof mogen komen.
Geweldig als ik merk dat gezinnen veranderen en zich meer gaan richten op Gods Woord.

We kijken altijd maar naar de negatieve dingen maar Gode zij dank gebeurt er nog steeds heel veel.
1 Johannes 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

Ik ben bang dat dit vandaag de dag meer en meer aan de orde is.
Lassie

Bericht door Lassie »

Wat heb jij voor een ongeloof?

Dit is iets wat je niet zomaar mag noemen, althans zo vindt ik dat.

Moet je dan stokoud zijn om zeker te weten dat je een Kind van God ben?

Volgens mij zegt God ook in Zijn Woord: Wie mij vroegt zoekt.... (weet zo niet 1,2,3 waar die tekst staat).
Marnix

Bericht door Marnix »

albion schreef:

Ja, dat heb ik gisteren al in een andere topic duidelijk gemaakt, voordat deze topic gestart is, maar dat bedoelde ik niet met mijn vraag.

Wat ik wil weten is waar ik kan vinden dat het nooit op een land kan slaan.
Is dat jouw mening of kan ik dat ergens lezen??
Dat is mijn mening, hoewel ik die niet zomaar heb gevormd. Deze tekst gaat niet over een land dus je kan het niet op een land toepassen. Als er een aantal dwalende kerken zijn in Nederland en veel ongelovigen, zou God dan de hele kerk vernietigen, de rechtvaardigen met de onrechtvaardigen? Deze vraag stelt Abraham trouwens ook aan God, als het over Sodom en Gomorra gaat:

23 Abraham ging dichter naar hem toe en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de onschuldigen het leven benemen? 24 Misschien dat er in die stad vijftig onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken en niet de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig onschuldige inwoners? 25 Zoiets kunt u toch niet doen, hen samen met de schuldigen laten omkomen! Dan zouden schuldigen en onschuldigen over één kam worden geschoren. Dat kunt u toch niet doen! Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?’ 26 De HEER antwoordde: ‘Als ik in Sodom vijftig onschuldigen aantref, zal ik omwille van hen de hele stad vergeving schenken.’

En dat gaat zo door tot 10 onschuldigen. Uiteindelijk straft God Sodom en Gomorra toch en nog straft Hij niet de (minder dan 10) onschuldigen met de schuldigen maar bewaart hen. Ik geloof dat God niet gelovig Nederland zal straffen voor het ongeloof van ongelovig Nederland en de kerk hier zal wegnemen. De Bijbel leert een hoop over verdrukkingen die zullen komen maar leert telkens dat God zijn kinderen door die verdrukking heen zal bewaren.

Verder sluit ik me helemaal bij Fluitje aan. Ik zie om me heen zoveel van Gods werk in de harten van jonge mensen, van oude mensen, mensen die getuigen van Hem, ongelovigen die tot geloof komen, vruchten van de Geest. Wie heeft het hier over weinig doorbrekend werk? God werkt nog steeds volop in Nederland. De vraag is of we dat ook zien... en of mensen wel goed kijken en beoordelen. Helaas wordt een hoop van Gods werk door sommigen met wantrouw bekeken omdat het niet op de manier gaat die ze zelf graag zouden willen, zoals ze het gewend zijn, zoals het vroeger altijd ging etc. Andere kerken en organisaties die zo worden afgebrand dat men helemaal vergeet dat God daar ook krachtig door werkt. Werkt God niet meer of zien we niet meer dat Hij werkt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

artistiek schreef:
fluitje schreef:
Weinig doorbrekend werk?

1 Johannes 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

En ze noemen zich artistiek...

Nou ja, jij hebt blijkbaar de gave des onderscheids. Vertel eens hoe jij beproeft of de geesten uit God zijn?
Johannes schreef:2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Hm, die Johannes is ook maar een oppervlakkig type, zeg. Alsof dat genoeg zou zijn!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lourens

Bericht door Lourens »

artistiek schreef:

Kunnen zwartkijkers nog het Licht van Gods werk zien?

Kijken naar mijn opsomming zou je kunnen zeggen dat het mensenwerk is. Maar is het niet de Heere die die door mensen werkt tot opbouw van Zijn koninkrijk?
Trekt Hij niet mensen tot het doen van belijdenis. Jongeren naar Zijn huis om daar uit het Woord te horen binnen.

Heeft Hij mij een paar jaar niet in mijn nekvel gegrepen en teruggebracht onder Zijn Woord?
Is het dan niet Zijn werk dat mijn kinderen sindsdien ook met plezier meegaan iedere zondag naar de dienst, naar catechisatie, naar belijdenis, naar vereniging.

En dan spreek ik persoonlijk, maar als je ogen open gaan kan je zien dat er meer gebeurd in Zijn gemeente. En dat is geen mensenwerk. Dat is werk waarin Gods glorie en macht geprezen wordt en de mens steeds kleiner wordt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:En dat gaat zo door tot 10 onschuldigen. Uiteindelijk straft God Sodom en Gomorra toch en nog straft Hij niet de (minder dan 10) onschuldigen met de schuldigen maar bewaart hen. Ik geloof dat God niet gelovig Nederland zal straffen voor het ongeloof van ongelovig Nederland en de kerk hier zal wegnemen. De Bijbel leert een hoop over verdrukkingen die zullen komen maar leert telkens dat God zijn kinderen door die verdrukking heen zal bewaren.
Heb je hier wel eens van gehoord: het oordeel beginne van het huis Gods.

Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen?

Wat jij hier ten toon spreid is echt zo'n happy-happygeloof (ik kan even geen betere naam verzinnen). Als ik maar geloof en goede werken doe is God ook lief voor me.
Democritus

Bericht door Democritus »

fluitje schreef: En dan spreek ik persoonlijk, maar als je ogen open gaan kan je zien dat er meer gebeurd in Zijn gemeente. En dat is geen mensenwerk. Dat is werk waarin Gods glorie en macht geprezen wordt en de mens steeds kleiner wordt.
Juist Fluitje. Ik heb ook een tijd gehad dat ik me afvroeg wat moet er van worden. Maar als ik dan het laatste 1,5 jaar om me heen mag zien (in mijn gemeente) dan ben ik er van overtuigd dat God nog steeds werkt dat Hij ons nog niet overgegeven heeft aan onszelf.

God zorgt ervoor dat Hij zelf aan Zijn eer komt. Ik zie een honger naar het Woord, betrokkenheid op elkaar, ambten die worden vervuld, reformaties in gezinnen. Dat maakt je blij. Inderdaad ik ben somber gestemd als wij dat zelf zouden moeten bereiken maar gelukkig dat Hij het zelf werkt (JHWH).
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie