reformatorische visie en pedagogische tik

De Bijbel schrijft voor om kinderen te slaan

nee
17
29%
ja, maar ik doe het niet
7
12%
ja, dat doe ik met de hand
20
34%
ja, dat doe ik met een hulpmiddel (zoals Salomo de roede voorschrijft)
7
12%
andere mening, die schrijf ik hieronder
8
14%

Totaal aantal stemmen: 59

MarthaMartha

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:ik heb er nog een paar tegoed.... :? :sweat
Vraag of Gian naar de volgende meeting komt...
:jongle
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Overigens acht ik het gebruik van een "voorwerp" in strijd met het woord "pedagogische" tik.
Een pedagogische tik heeft in mijn ogen meer attentiewaarde, dan dat het pijn doet, zeg maar.
Dus een pedagogische dreun kan niet.

Wat dat betreft ben ik het met Zonderling eens: het een tik geven ("slaan" vind ik al een verkeerd woord) van een kind moet een hoge uitzondering zijn.

Maar, ja, ik heb makkelijk praten: wij hebben makkelijke kinderen (ze lijken allemaal op mijn vrouw ;) ).
Een "voorwerp" kan ook een pantoffel zijn, daar sloeg m'n vader altijd mee... Een enkele keer dan. Overigens vind ik dat een pak slaag, en dat is wat anders dan een corrigerende tik, op z'n tijd ook pedagogisch kan zijn. Een pak slaag geef ik eigenlijk nooit.
Dat kreeg ik vroeger een heel enkele keer van m'n vader. Ik werd daarna naar m'n kamer gestuurd, waar ik de eerste vijf minuten nog boos zat te zijn voor al het onrecht dat mij was aangedaan. Na een minuut of 10 was dat weg, en nog vijf minuten later vroeg ik dan deemoedig of ik weer naar beneden mocht.
Pijn had ik dan allang niet meer, en pedagogisch werkte het volgens mij prima. Ik bestrijd de gedachte dat dat nu niet meer zou mogen.
BJD

Bericht door BJD »

Rens schreef:
Gian schreef:Mijn kinderen krijgen af en toe een pedagogische dreun.

:barbare
de pliessie most d'r naar kijken........ :langue
De pliessie doet het zelf ook :haha
judith

Bericht door judith »

BJD schreef:
Rens schreef:
Gian schreef:Mijn kinderen krijgen af en toe een pedagogische dreun.

:barbare
de pliessie most d'r naar kijken........ :langue
De pliessie doet het zelf ook :haha
:yahoo
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Wat dat betreft ben ik het met Zonderling eens: het een tik geven ("slaan" vind ik al een verkeerd woord) van een kind moet een hoge uitzondering zijn.
Mee eens. En een corrigerende tik heeft alleen zin als er nog iets te corrigeren valt, bijvoorbeeld bij een kind dat met zijn hand naar een brandende kaars reikt. Van een tik achteraf zie ik de zin niet in. Een kind dat een snoepje heeft gepikt, verbeter je niet door het te slaan.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef: het een tik geven ("slaan" vind ik al een verkeerd woord) van een kind moet een hoge uitzondering zijn.
natuuuuuuurlijk, geef het maar een ander naampje, en dan is het ineens acceptabel......

een tik is net zo goed een mep oftwel sláán, hoewel er gradaties zijn in het meppen of tikken geven qua heftigheid.

een mép heeft nog nimmer een kinderzieltje geschaadt......net zomin als het eens stevig (letterlijk) ouderwets "over de knie gelegd worden" klits klets klanderen van de ene bil op de anderen.........ik heb het menigmaal ondergaan, en ik moet zeggen: terecht, want ik kon het bloed onder de nagels vandaan halen......(en nog overigens, maar ik zie het nu niet gebeuren dat iemand mij over de knie legt..... :haha )

het heeft überhaupt nog nimmer kinderzieltjes geschaadt, en nu in deze tijd zou dat ineens wél het geval zijn?? wát een rubisch zeg, gezwets op de vierkante millimeter.....

die ambtenaren van het ministerie van justitie en jeug en gezin konden vanachter hun bureautjes zeker niks beters bedenken dan het strafbaar stellen van het uitdelen van een tik??????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
artistiek

Bericht door artistiek »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Wat dat betreft ben ik het met Zonderling eens: het een tik geven ("slaan" vind ik al een verkeerd woord) van een kind moet een hoge uitzondering zijn.
Mee eens. En een corrigerende tik heeft alleen zin als er nog iets te corrigeren valt, bijvoorbeeld bij een kind dat met zijn hand naar een brandende kaars reikt. Van een tik achteraf zie ik de zin niet in. Een kind dat een snoepje heeft gepikt, verbeter je niet door het te slaan.
Een pedagogisch verantwoord pak slaag sta ik volkomen achter. Een afranseling uit agressie en om daarmee je woede te koelen keur ik radicaal af :fouet dat is een teken van onmacht.
jan03

Bericht door jan03 »

Rens schreef:
een mép heeft nog nimmer een kinderzieltje geschaadt......
Ongeacht of ik het wel of niet met je eens ben, maar hoe weet je zo zeker dat dit zo is??
Laatst gewijzigd door jan03 op 24 dec 2008, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Rens schreef:het heeft überhaupt nog nimmer kinderzieltjes geschaadt,
zou het? :bobo
judith

Bericht door judith »

Josephus schreef:
ja ben ik het ook mee eens.
Als een kind een snoepje heeft gepikt dan helpt een tik/mép(hoe je het ook noemt) echt niet.
Daardoor weet het kind misscine wel dan het niet mag.......maar hij krijgt alleen maar een mép dan...
Dat is geen goede manier vind ik zelf.
Rens

Bericht door Rens »

jan03 schreef:
Rens schreef:
Ongeacht of ik het wel of niet met je eens ben, maar hoe weet je zo zeter dat dit zo is??
ik heb het er met veel familieleden en vrienden over gehad vroeger, en die hebben er geen van allen iets aan overgehouden dan de wetenschap dat het, achteraf gezien, terecht was geweest.

m'n vader heb ik er nooit naar gevraagd, want die heb ik om heel bepaalde redenen, die niets met de terechte pak voor de broek te maken had, geháát, tot op de dag van vandaag, hoewel hij al in '65 is overleden.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

artistiek schreef:Een pedagogisch verantwoord pak slaag sta ik volkomen achter.
wat is dat?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Rens schreef:
jan03 schreef:
Rens schreef:
Ongeacht of ik het wel of niet met je eens ben, maar hoe weet je zo zeter dat dit zo is??
ik heb het er met veel familieleden en vrienden over gehad vroeger, en die hebben er geen van allen iets aan overgehouden dan de wetenschap dat het, achteraf gezien, terecht was geweest.

m'n vader heb ik er nooit naar gevraagd, want die heb ik om heel bepaalde redenen, die niets met de terechte pak voor de broek te maken had, geháát, tot op de dag van vandaag, hoewel hij al in '65 is overleden.
zou het toch niet meegespeeld hebben Rens?
het pak slaag i.p.v. het gesprek? geen vertrouwen opbouwen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
artistiek

Bericht door artistiek »

Jo-Ann schreef:
wat is dat?
Een pak slaag uit liefde geven...
judith

Bericht door judith »

artistiek schreef:
Jo-Ann schreef:
wat is dat?
Een pak slaag uit liefde geven...
..oh..dat wist ik ook nog niet. Uit liefde...om het kind te laten begrijpen dat hij/zij iets niet mag doen..?
Gesloten